Mathieu van der Poel: “Als het kan, debuteer ik dit jaar nog in de Tour de France”

zondag 5 april 2020 om 19:50
Mathieu van der Poel: “Als het kan, debuteer ik dit jaar nog in de Tour de France”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel heeft een balletje opgegooid: hij wil dit jaar graag de Tour de France rijden, als dat nog kan. “Als de Tour dit jaar nog gereden wordt, dan kunnen we misschien lobbyen om daar nog binnen te geraken”, zegt de kopman van Alpecin-Fenix. De ploeg heeft in eerste instantie geen wildcard gekregen van Tourorganisator ASO.

“Ik denk dat we een uitzonderlijke Ronde van Frankrijk zouden krijgen, met heel veel andere type renners”, legt Van der Poel uit tegen Sporza. “Ik zou daar zeker voor open staan.” Aanvankelijk zou de alleskunner deze zomer de Olympische Spelen rijden op de mountainbike, maar dat evenement is verplaatst naar de zomer van 2021. Daarom denkt Van der Poel serieus aan de Tour de France, die nog wel op de kalender staat.

“Het kwam nu goed uit om dit jaar het mountainbiken te doen en volgend jaar dan mijn debuut te maken in een grote ronde, misschien wel in de Tour. Dat zou mooi geweest zijn”, aldus Van der Poel. “Nu moeten we ons aanpassen, want die olympische droom is zeker nog niet weg. Volgend jaar ga ik normaal gezien mountainbiken.”

Klassiekers mogelijk in het najaar
Ook een ander doel van Van der Poel, het Vlaamse voorjaar, is al in het water gevallen. Mogelijk worden die koersen dit najaar ingehaald. “Ik kan er ook niets over zeggen. Ik vang ook wel geruchten op over een Ronde van Vlaanderen in het najaar, maar ik pin me nergens op vast. Ik wacht tot het definitief is en dan kunnen we weer opbouwen”, geeft hij aan.


Dit artikel delen:

23 Reacties

Onie 5 april 2020 om 19:53

Zo ben ik in september rond het WK nog vrij, ik zeg het maar. Niet dat ze later zeggen hadden we het maar geweten!

Romāns Vainšteins 5 april 2020 om 20:15

Moeilijke stelling. Plaats vrijmaken puur vanwege mvdp lijkt me niet maar als er teams de start weigeren is dit zeker een gegadigde plaatsinnemer. Een etappezege tijdens zijn debuut is natuurlijk iets wat hij zou kunnen.

En dat de tour er komt weet ik wel bijna zeker, ook op de geplande data denk ik.

Wielervolger 5 april 2020 om 20:24

Mathieu moet natuurlijk niet altijd zijn zin krijgen. Als er geen teams afhaken zal hij nog minstens een jaartje moeten wachten.

Franco Ballerini 5 april 2020 om 20:44

Exact. En Mathieu moet ook het veldrijden en mountainbiken maar laten schieten en mogelijk een palmares als Cancellara, Gilbert of Boonen zien op te bouwen. Gelukkig zie ik dat hij daar steeds meer toe geneigd is.

Oblomov 6 april 2020 om 00:37

De carrière van Van der Poel zal gedefinieerd worden door de combinatie van die drie disciplines. Dat is wat hem een uniek figuur in de wielergeschiedenis maakt. De Tour is een bijzaak.

Polleke 5 april 2020 om 20:37

CCC gaat stoppen, dat is vrijwel zeker…

SolitaryShell 5 april 2020 om 20:54

Waarom zouden ze?

Bankgarantie.

Oblomov 6 april 2020 om 00:41

Als die Pool eigenaar is, kan hij het team natuurlijk gewoon uit competitie halen. Als Ochowicz de eigenaar is en die Pool alleen de sponsor kunnen ze inderdaad door proberen te rijden met de bankgarantie.

In dat laatste geval gaat dit plan niet door, want zomaar een extra wildcard tevoorschijn toveren schept een precedent waar de UCI ongetwijfeld niet op zit te wachten.

john 6 april 2020 om 08:37

Dus Van Avermaet en de Marchi nog eind van het seizoen bij Alpecin- Fenix

yo-eddy 5 april 2020 om 20:42

De kleinzoon van Poulidor krijgt uiteraard een wildcard met zijn team, voor hem gelden andere regels, daar hou ik wel van ;)
Regels zijn om mensen te dienen maar mensen zijn er niet om regels te dienen ….

Maenhout 6 april 2020 om 01:22

Dat dus. Frankrijk is nog lang niet moe van PouPou.

Lalsacien 6 april 2020 om 13:53

Poe-Poe

Kelder is de Man 5 april 2020 om 21:42

Zou wel heel gaaf zijn. Maar laten we ons ajb niet teveel leiden door de hoopgevende cijfers. Een paar positieven in een juichende menigte en we kunnen van voren af aan beginnen.

Pedalo 5 april 2020 om 22:02

Als elke ploeg een renner minder heeft zijn er meer startplekken..,.,dat kleinere ploegen zeker helpen

Pietspeed 5 april 2020 om 22:11

Blijft een commercieel evenement. Dus uitzondering op de regel oid.

Limal 5 april 2020 om 22:37

Iemand die er op Zwift los wordt afgereden kan toch moeilijk een plaats in de Tour opeisen :p

reusjen 6 april 2020 om 00:09

Lol, dit doet teunissen toch een beetje pijn denk ik.

Cyclinglife 6 april 2020 om 07:50

De UCI heeft beloofd om bij de rest van de wedstrijden die dit jaar gereden gaan worden te kijken of ze de ploegen grote of extra teams zouden kunnen toelaten. Zodat teams en renners toch nog aan hun gerieven komen.
Als de uci besluit voor meer teams ipv grotere ploegen bij de tour, heeft alpecin fenix kans op een wildcard.

mackie 6 april 2020 om 08:17

In deze tijden kunnen en mogen organisatoren best wel afwijkende beslissingen maken,en de ASO doet normaal al ongeveer wat ze zelf willen.

Lionel Gesink 6 april 2020 om 08:52

Graag Parijs – Roubaix inhalen in de Tour dan..

josemanuelfuente 6 april 2020 om 09:26

Alleen als een andere ploeg zich terugtrekt

Turtlehead 6 april 2020 om 10:31

Helaas kan het niet, want geen Tour denk ik. En ook geen plek, behalve als er ploegen omvallen.

Al Phila 6 april 2020 om 18:20

Als CCC omvalt kan je een leuke combiploeg maken. Dan zijn MvdP en Trentin opeens teamgenoten ….