Matej Mohoric wil meedoen voor zege in Strade Bianche, maar: “Parcoursverandering in voordeel klimmers”
foto: Cor Vos
vrijdag 1 maart 2024 om 08:46

Matej Mohoric wil meedoen voor zege in Strade Bianche, maar: “Parcoursverandering in voordeel klimmers”

Vorig jaar eindigde Matej Mohoric als zesde in Strade Bianche, dit jaar mikt hij op meer. Hoewel de Sloveen denkt dat de parcourswijziging niet in zijn voordeel is, wil hij wel meestrijden voor de zege in Siena. Hij krijgt steun van ‘een groep van jonge talenten’, aldus ploegleider Roman Kreuziger op de site van Bahrain Victorious.

Strade Bianche is in 2024 fors zwaarder dan voorgaande jaren. Dat heeft allereerst te maken met de afstand, die voor het eerst boven de grens van de 200 kilometer ligt. Terwijl de afgelopen zes edities nog 184 kilometer lang waren, moeten de renners nu 215 kilometer afleggen. Ook zijn er vier extra grindstroken aan het parcours toegevoegd. We gaan van elf naar vijftien sectoren. Én van 63 kilometer naar 71,5 kilometer aan gravel. “Door de parcourswijziging zal de dynamiek van de koers veranderen”, stelt Mohoric.

“De langere afstand kan ik het voordeel zijn van de lichtere klimmers en klassementsrenners. Niettemin zal veel afhangen van de tactiek zaterdag. Ik voel dat ik in goede vorm ben, ook al vielen de resultaten in het Openingsweekend tegen”, zegt de wereldkampioen gravel, die in de Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne respectievelijk als 24ste en 79ste eindigde. In Kuurne toonde hij zich wel door lang in de tegenaanval te rijden. “Ik ga Strade Bianche met voorzichtige ambities in, maar vastberaden om goed te presteren en te strijden voor de zege.”

Helpers
Mohoric zal in Toscane bijgestaan worden door Nicolò Buratti, Matevž Govekar, Fran Miholjevic, Torstein Træen, Edoardo Zambanini en wegkapitein Andrea Pasqualon. “We hebben een groep van jonge talenten, die klaar zijn om steun te bieden”, zegt Kreuziger.

“Ons doel is om alle rollen zo goed mogelijk te vervullen en in de top-vijf te eindigen, maar we proberen natuurlijk als winnaars uit de strijd te komen. Hoewel we erkennen dat er sterke tegenstanders zijn, heb ik er vertrouwen in dat we – als we het slim spelen – mee kunnen zitten in de finale en vechten voor de zege.”

RIDE Magazine
2 Reacties
01-03-2024 09:58
Is gewoon leuker als het meer een treffen is tussen klimtypes enerzijds en klassieke types die ook de kasseiklassiekers doen anderzijds.

Grote koersen puur voor de klimmende types zijn er al genoeg. Om een grote ronde te winnen moet je natuurlijk al een topklimmer zijn, en daarnaast Lombardije, Luik... Van de 9 grootste koersen op de kalender zijn er al 5 voor de klimmers en het WK is de komende jaren ook voer voor dat type renners. Dus dan zit je al aan 6/9. Verder nog zowat alle andere wedstrijden van een week met prestige (Parijs-Nice, Tirreno, Romandië, Dauphiné, Zwitserland).

Een prestigieuze wedstrijd als Strade mag voor mij dan ook gewoon blijven zoals het was.
    01-03-2024 10:30
    Ik zie wél graag een verandering.

    Exact de koers zoals ie vanaf het begin was (eruit die lus) maar 50 K ervoor leggen door mooi glooiend, weelderig, Toscaans landschap. Waar je mooie beelden schieten kan en je een leuk spel krijgt waar een omvangrijke kopgroep het ruime sop kiezen kan. Een beetje zoals Paris Roubaix dus.

    Uiteraard met dan coverage vanaf K0

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine