Matej Mohoric: “Plaats winst op WK Gravel boven mijn zege in Milaan-San Remo”
In 2022 was Matej Mohoric de beste in Milaan-San Remo, in 2023 won hij (onder meer) het WK Gravel. Die laatste zege schat de renner van Bahrain Victorious hoger in. Dat heeft hij laten weten in gesprek met Rouleur.
Mohoric pakte de wereldtitel gravel begin oktober in het Italiaanse Veneto. “Als mensen me vooraf hadden gevraagd wat een overwinning zou beteken, zou ik het beneden mijn twee ritzeges in de Tour de France en mijn winst in Milaan-San Remo plaatsen”, erkent hij. “Maar als je het me vandaag vraagt, zou ik het er boven plaatsen. Want het maakte heel veel los en ik denk oprecht dat het binnen enkele jaren ongelofelijk zwaar wordt om deze prestatie te herhalen. Ik waardeer het dus en ben dankbaar.”
Het was overigens niet de eerste keer dat Mohoric wereldkampioen werd. Zowel bij de junioren als beloften pakte de Sloveen de wereldtitel op de weg. In beide gevallen kon hij de regenboogtrui nadien niet dragen omdat hij een categorie omhoog ging, maar dit keer hoopt hij dat dat anders zal zijn. “Ik ga me niet voor een derde keer laten flikken”, zegt hij lachend.
“We gaan een goed programma samenstellen en kijken wat we kunnen doen. Uiteraard zal ik voornamelijk op de weg blijven rijden en zijn dat de belangrijkste doelen. Maar als we wat gravelwedstrijden toe kunnen voegen die niet in de weg staan van andere doelen, ga ik me er zeker op focussen.”
*van Aert, die te maken had met een lekke band en daardoor 10 min verloor (en toch op 8 min van winnaar Mohoric finishte)
Dat heeft gevolgen ook voor racing. Gravel racing is een vrij recente innovatie die steeds meer racers en toeschouwers zal aantrekken, zeker hier in de VS.
In dit forum zijn velen vastgeroest in traditie en het verleden. MSR, etc. zijn natuurlijk geweldig mooi, maar er is ruimte voor vernieuwing, vooral onder de jongere fans.
Dan moet er maar eens een flinke stoet kwalificaties opgesteld worden wat een gravel race een gravel race maakt en geen wielerkoers op lastige ondergrond.
Maar Gravel is moeilijk in beeld te brengen en heeft door de lengte van de wedstrijden het gevaar dat de wedstrijd al vroeg in de plooi komt te liggen of uren van impasse kent. De registratie van die Lifetime Grand Prix is alweer gestaakt.
Het is in Amerika bijna exclusief een participatiesport. Niets mis mee, integendeel zelfs. Maar een bedreiging voor het wegwielrennen zal het nooit worden. Dat is eerder de leeftijd van de gemiddelde toeschouwer. Maar goed, beter oude kijkers, dan geen kijkers.