Massale steun uit wielerwereld voor Giant-Alpecin-renners en Malori
© Giant-Alpecin
zondag 24 januari 2016 om 08:36

Massale steun uit wielerwereld voor Giant-Alpecin-renners en Malori

De afgelopen twee dagen overheerst het nieuws van gevallen en gewonde renners in de wielerwereld. Vrijdagavond kwam Adriano Malori zwaar ten val in de Tour de San Luis. Hij wordt in kunstmatige coma gehouden, maar toont tekenen van verbetering. Zaterdagmiddag werden zes renners van Giant-Alpecin aangereden door een auto op trainingskamp. Op sociale media delen renners, ploegen, staf en organisaties massaal hun steun.

Renners die meedoen aan de Tour Down Under kregen het nieuws pas te horen toen zij wakker werden. Vooral Giant-Alpecin-ploeggenoten konden hun oren niet geloven. WielerFlits bundelt een deel van de vele steunbetuigingen aan de renners van de Duitse ploeg en Adriano Malori.

https://twitter.com/marcelkittel/status/690954549226528769

https://twitter.com/s_kruijswijk/status/690949353658290176

https://twitter.com/Toso_74/status/691004148704219136

RIDE Magazine
16 Reacties
Sorteer op:
24 januari 2016 08:59
Edit redactie: Niet doen
24 januari 2016 09:11
Edit redactie: Reactie is aangepast
24 januari 2016 09:13
'Fingers crossed'
24 januari 2016 09:30
Ik vind dat ik in dat rijtje niet mag ontbreken, dus:
Shocked when I read the horrible news after coming back from roadbike training yesterday. Recover well, dear GA friends.
24 januari 2016 10:18
Ik hoop dat de grootst getrokken les is dat er standaard/altijd/overal een materiaalwagen VOOR de trainende renners uitrijdt vanaf nu. Kost misschien wat meer maar het is absoluut de moeite waard. Profs trainen op het allerscherpst van de snede en lopen daardoor ook meer gevaar dan wielertoeristen, voor mijn part leg je het wettelijk vast zelfs.
24 januari 2016 10:33
@RV denk eerder aan begeleiding voor sommige fietsende scholieren!
24 januari 2016 10:49
@RV
Denk er nog eens een minuutje over na en kom tot de conclusie dat dit niet uitvoerbaar is (te veel wagens/drivers, verkeer ophouden waardoor mensen gaan inhalen [extra risico], kosten, etc).

Daarbij. Je spaart enkele renners bij een spookrijder en je offert daar voor in de plaats misschien twee automobilisten. En dat wil jij wettelijk vastleggen?

Op de openbare weg gebeuren nu eenmaal ongelukken. Zowel bij renners als bij het gewone volk.
24 januari 2016 10:59
Na er een minuutje over nagedacht te hebben stel ik iig dat je het bij afdalingen moet doen, het probleem van inhalen etc heb je even goed met de wagen erachter trouwens.
24 januari 2016 11:05
Punt blijft dat je de crash tussen spookrijder en wielrenner verplaats naar spookrijder en teamauto. Je voorkomt het ongeluk niet, je laat enkel andere mensen gevaar lopen (bestuurder teamauto). Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van beleid?

Ander gegeven is dat een automobilist (teamauto) zich min of meer conformeert aan de maximumsnelheid. Vaak 60-80 in een afdaling. Wil je de renners voor blijven in een afdaling, dan verplicht de situatie er toe dat de driver boven de 100 gaat rijden waar hij misschien maar 60-80 mag. Totaal niet uitvoerbaar.
24 januari 2016 11:06
Als fietser ben ik in bochtige afdalingen bijna altijd sneller dan auto's! Een auto ervoor heeft alleen zin als die ver vooruit rijdt!
24 januari 2016 11:10
@romans vainsteins
Dat is toch niet wettelijk vast te leggen. Bij welk aantal renners moet er een auto voor? En bij amateurs die hard rijden hoeft het niet?
24 januari 2016 11:31
beterschap voor malori en de renners van giant
24 januari 2016 12:12
Wat RV voorstelde had ik ook aan gedacht, en lijkt me in bepaalde verkeerssituaties zeker nuttiger dan erachter rijden. Het zal in ieder geval nuttig zijn op bochtige onoverzichtelijke bergwegen dat de teamauto elke bocht ruim voorrijdt (dus de bocht al door is voor de renners), met licht aan. Spookrijders of afsnijders die vanuit een volgende bocht komen aanrazen, en zeker op een recht wegsegment, zullen dat eerder (naar verwachting i.h.a. tijdig) in de smiezen hebben dan wanneer een groepje renners door de bocht komt suizen 2 aan 2, krap langs (en over?) de middenlijn, terwijl de tegenligger van de andere kant erdoor komt.
PS in zeer snelle afdaling zal de teamauto zeer RUIM afstand/voorsprong moeten nemen op de renners en voor mijn part met speciale lichtsignalen (soort convoy exceptionelle) tegenliggers waarschuwen voor naderende wielerprojectielen.
PS Nog een ingeving indachtig vakantieherinneringen: luid claxonneren (auto) voor onoverzichtelijke bochten; beter hoorbaar voor spookrijders/afsnijders dan fietsbellen (die trainende pro's overigens niet eens voeren; behalve Froome heel misschien, vgl. een GCN filmpje waarin zijn trainingbike opgetuigd was als van een wielertoerist, compleet met zadeltasje en pompje aan het frame FCOL)
24 januari 2016 17:59
Of geef mensen die gewend zijn om links te rijden en jou land betreden een snelcursus hoe het werkt om in een land te rijden waar je rechts rijdt. Andersom natuurlijk ook.

Bijvoorbeeld:
Piet moet voor zaken naar Engeland toe. Piet is gewend om rechts te rijden en krijgt daarom een cursus in Engeland van een uurtje om eraan te wennen dat je links moet rijden. Nu is Piet voor een bepaalde periode, halfjaar/jaar, goedgekeurd om in landen links te rijden.

Ouderen moeten ook regelmatig terugkomen bij het CBS of je nog goed genoeg kan rijden. Een cursusje links of rechts rijden moet ook wel te regelen zijn?

Of nog beter. Er zijn maar een paar landen in de wereld die dwars doen en links rijden. Maak het lekker rechts en dan voorkom je bij voorbaat al dit soort ongelukken. Is natuurlijk belachelijk dat er gewonde vallen omdat een paar landen te dwars zijn om ook rechts te gaan rijden.
25 januari 2016 09:38
Je kan ook de fietsers leren met twee naast mekaar fietsen en op smalle wegen achter mekaar . En gelukkig heet ik geen Piet dus heb ik nooit een cursus links rijden nodig gehad toen ik nog naar Engeland reed met m,n truck
25 januari 2016 12:23
Waarom een auto, waarom neit de trainingsfiets met voor en achterlicht uitrusten, daarnaast opvallende kleding en voor mijn part een luidspreker met autoclaxon ingebouwd voor de bochten.

Een auto voor lost niet het probleem van spookrijders op, een auto voor lost ook niet het probleem van fietsers niet zien bij kruisingen op (je loopt zelfs kans dat andere bestuurders zijn afgeleid door die auto). De wielrenners moeten gewoon zichtbaarder zijn. 1kg extra tijdens trainingen is ook geen ramp, dan ga je in de wedstrijd alleen maar harder dan wat je traint.

Reacties zijn gesloten.