Mark Padun stapelt succes op succes: “Het ging zo makkelijk”

zondag 6 juni 2021 om 15:10
Mark Padun stapelt succes op succes: “Het ging zo makkelijk”

foto: Cor Vos

Mark Padun mag de man van het slotweekend in het Critérium du Dauphiné genoemd worden. De Oekraïner van Bahrain Victorious wist zondag voor de tweede dag op rij een bergetappe te winnen. “Dit is een droom, echt ongelooflijk”, jubelt Padun na afloop.

“Gisteren was het al ongelooflijk, maar ik werd wakker en ik had zoveel stress omdat er zoveel in mij om ging”, lacht hij. “Ik probeerde daarom gisteren te vergeten en te doen wat ik moest doen. Het plan was om in de aanval te gaan om Jack Haig zo te helpen in het klassement.”

Uiteindelijk zat Padun mee in een ruime kopgroep. “Toen hoorde ik dat ik voor de bollentrui kon gaan. Waarom niet, dacht ik. En daarna zeiden ze dat als ik met twee minuten voorsprong begon aan de slotklim, ik ook voor de ritzege kon gaan. Het ging allemaal zo makkelijk vandaag. Dat is geweldig”, legt hij uit. “Ik moet Jezus bedanken, want ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Het was fysiek heel zwaar, maar mentaal ging het heel goed.”

“Ik ben jong en heb veel problemen gehad”, blikt Padun terug. “Ik heb vaak afgezien en heb me niet altijd goed gevoeld omdat ik de energie niet had. Dat is wat ik gemist heb, die energie. Ik had de benen wel, maar de benzine niet.” Naast twee ritzeges mocht de klimmer uit Oekraïne dus ook de bergtrui mee naar huis nemen.

Dit artikel delen:

21 Reacties

pirazzi 6 juni 2021 om 15:13

Respect voor zijn geloof in Jezus.

Glorious 6 juni 2021 om 15:41

Ik geloof ook in sprookjes

Romāns Vainšteins 6 juni 2021 om 17:14

Zoals dat sprookje van de schansspringende oostblokker die op een haar na de tour won?

IlPirata 6 juni 2021 om 15:15

Kunnen in de TdF met een erg sterk team bergop voor de dag komen.

Scott Sunderland 6 juni 2021 om 15:37

Als Padun naar de Tour gaat, net als Haig en Pernsteiner, dan hebben ze een aardige ploeg om bergop aan te vallen. Hopelijk haalt Poels ook een goed niveau. Colbrelli is in zeer goede vorm. Ik neem aan dat Caruso, Bilbao en Mäder de Tour aan zich voorbij laten gaan na de zware Giro (?). Landa zal wel niet op tijd hersteld zijn en ziet eigenlijk zijn hele seizoen weer in het water lopen.

Chaba 6 juni 2021 om 16:11

Bilbao zou sowieso Tour rijden begreep ik. Landa verwacht en hoop ik ook niet. Lekker focussen op Vuelta !

Michiel 6 juni 2021 om 15:47

Hey Padun. Wil je m’n zus erbuiten laten?

Verweggistan 6 juni 2021 om 15:53

Padun Pats!

Ed De B 6 juni 2021 om 15:56

Wow…echt?

jooprioolpijp 6 juni 2021 om 16:39

Ik las eerder ook iets over wat slepends waar deze held nu eindelijk van verlost is. Weet iemand wat die nieuwe benzine / energiebron is, c.q. welk probleem nu opgelost is? Een geloofwaardig antwoord op die vraag zou mij erg geruststellen.

KimJungPoels 6 juni 2021 om 17:49

Zelfde euvel als waar Vingegaard sinds een klein jaartje van verlost is.

roeleur 6 juni 2021 om 18:03

Lourdeswater.

FritsvanHoefelen 6 juni 2021 om 16:56

Bahrain zit er wel lekker in hè?

Nelson 6 juni 2021 om 16:56

Reed in 2018 in de Hammer Series in Vaals de ganse koers alleen voorop in de stromende regen. Na drie jaar kan hij eindelijk bevestigen, op een iets hoger niveau.

Glorious 8 juni 2021 om 18:53

Tuurlijk…. dikke dope

wielrenner 6 juni 2021 om 18:03

Dankzij zijn nieuwe benzine!

Aerosolo 6 juni 2021 om 23:42

Hij reed ook heel sterk in Baskenland 2018 in dienst van Izagirre.

VengaVengaVenga 7 juni 2021 om 08:50

Weet iemand de klimtijden van de Joux Plane van Padun en de INEOS boys? Dan zou je het misschien kunnen vergelijken met andere keren dat men de Joux Plane is opgereden.

Ik gun die jongen het allerbeste hoor, maar dit is toch op zijn minst opvallend. Dat hij een goede dag heeft ok, maar zo goed en dat twee dagen achter elkaar, terwijl hij het in de dagen voordien het niet heeft laten zien.

Al Phila 7 juni 2021 om 12:00

http://www.climbing-records.com/

Padun staat opeens in 2 bedenkelijke rijtjes met zege op la Plagne en over de Joux Plane ….