Mark Cavendish zwijgt (tenzij het echt niet anders kan): “No interviews!”

Door , vrijdag 19 april 2019 om 07:45
Mark Cavendish zwijgt (tenzij het echt niet anders kan): “No interviews!”

foto: Cor Vos

De journalisten die deze week naar de Ronde van Turkije zijn afgezakt in de hoop Mark Cavendish voor een interview te strikken, komen van een kale reis thuis. Cav praat niet. Geen interview, zelfs geen korte reactie. En daar verandert een derde plaats niets aan.


Het is maandag, iets na het middaguur, wanneer het zevental van Dimension Data zich opmaakt voor een fietstochtje in de wijde omtrek van Istanbul. Een aantal journalisten probeert Mark Cavendish te groeten, maar de Brit staart recht voor zich uit en gunt niemand een blik. Een dappere collega probeert hem toch aan te spreken met de vraag of we hem misschien een paar vragen mochten stellen.

Press officer
Het is immers meer dan een maand geleden dat hij in de tweede rit van Parijs-Nice opgaf tijdens een waaieretappe.  ‘We have a press officer’, wordt de brave man toegesnauwd. ‘Ask him’. Vraag het hem. Die woordvoerder is echter niet aanwezig in Istanbul, dus sturen we een mailtje met de vriendelijke vraag of er in Turkije iets kan geregeld worden met Cavendish. We krijgen – best snel – een vriendelijke doch duidelijke mail terug. Praten met Cav is geen optie. Naar het waarom hebben we het raden.

Navraag in de entourage van het team maakt ons iets wijzer. Niemand die het on the record wil vertellen, maar Cavendish is naar verluidt behoorlijk nerveus. Onzeker ook. Begrijpelijk, want bijna twee jaar nadat het Epstein-Barvirus in zijn lichaam werd ontdekt, loopt het nog altijd voor geen meter. Iets meer dan anderhalf jaar geleden droomde Cavendish er nog van om Merckx’ record van 34 ritzeges in de Tour te evenaren of te breken. Maar hij is ondertussen geen stap dichter meer gekomen. Erger, in de laatste twee jaar slaagde hij er maar één keer in om de handen in de lucht te steken.

Cavendish in zijn gesprek met Holm, zijn voormalig ploegleider bij DQS  – Cor Vos © 2019

“Het is een belangrijke week”, vertrouwt ploegleider Hendrik Redant ons toe. “We gaan proberen om Mark zoveel mogelijk vertrouwen te geven. Dat is wat hij nu nodig heeft. Met Ryan Gibbons hebben we nog een sprinter in de ploeg, maar dinsdag – tijdens de openingsrit – trekken we meteen de kaart Cavendish. Ryan krijgt nog wel zijn kans.” Helaas, in Tekirdag wordt Cav als 22ste afgevlagd. Een reactie vragen lukt niet. Ene David Spindler, sportpsycholoog bij het team, houdt de pers vakkundig op afstand. Redant staat ons wel te woord: “Jammer van het resultaat, maar dat zegt deze keer niet alles. Onze jongens verloren elkaar in de hectiek van de finale. Maar Mark had zeker geen slecht gevoel. Donderdag proberen we het opnieuw.”

Hoop
Donderdag, dat was gisteren. Een ritje van 122 kilometer en dus een ideale – en laatste – mogelijkheid voor Cavendish in deze Turkse zesdaagse om zich te meten met een aantal andere sprinters. En jawel, de Manx Express rondt het knap voorbereidend ploegwerk af met een derde plaats. Achter Jakobsen en Bennett, maar voor Ewan en de rest van het pak. Geen signalen van euforie, wel van opluchting. Een gevoel dat  ook overheerst binnen de ploeg. “Dit moet hem vertrouwen geven voor de toekomst”, aldus Redant.

Cav wordt door de organisatie meegetroond naar de podiumceremonie. Volgens de regels van het spel krijgt hij daar ook een microfoon van de organisatie onder de neus geduwd. Exact 51 seconden duurt het flashinterview. “Na alle miserie ben ik heel blij met dit resultaat”, vertelt hij. “Eindelijk heb ik nog eens kunnen sprinten voor de zege.” Hij vertelt het – voor de camera tenminste – met een brede smile, tot hij zich omdraait en de rest van de pers ziet staan. David Spindler, die amper van zijn zijde wijkt, schiet snel te hulp. ‘No interviews. Geen reactie aan de media.’

Cav feliciteert Fabio Jakobsen. En omgekeerd… –  Cor Vos © 2019

Euh… En waarom niet?  ‘Daarom niet! Omdat Mark geen interviews geeft! Het flashinterview, dat is verplicht door de organisatie. Wat moet, moet. Maar met de media praat hij niet.’ Ook Spindler zelf heeft geen zin om op eventuele vragen te antwoorden.  ‘Ik ben teampsycholoog. Geen ploegleider.’

Sympathiek team
Cav is nooit de gemakkelijkste geweest. Binnen het team ligt hij meestal goed in de groep. Hij is – in goede tijden – ook een bijzonder dankbare kopman. Met de media heeft hij een minder goede relatie. Hij voelt zich snel aangevallen en met kritiek heeft hij altijd moeite gehad. Maar met de pers praten, hoort volgens ons nog steeds tot het takenpakket van een – goedbetaalde – prof. Dat snapt gelukkig 99 procent van het peloton. Zonder de media-aandacht zouden renners geen geld verdienen met fietsen. Dat is King Cav – en met hem ook het teammanagement – vergeten. Dimension Data verliest op die manier een deel van de positieve en sympathieke uitstraling dat het in de loop der jaren heeft opgebouwd.

Dit artikel delen:

56 Reacties

VerstandOpNul 19 april 2019 om 07:58

Ik heb eigenlijk 0 interesse in wat hij te melden heeft, dus komt goed uit..

Mwielerfan 19 april 2019 om 07:59

Ach ze moeten natuurlijk iets proberen

Sebas 19 april 2019 om 08:00

Wordt hier nou even gezegd dat Cav zn geld aan jullie beroep te danken heeft? Wat dacht je van andersom? Een medaille heeft twee zijdes.

Laat die man met rust als hij geen zin heeft om te praten.

HSV 19 april 2019 om 08:10

+1

krypton 19 april 2019 om 08:31

Dat is toch ook zo? Of denk jij dat wielrenners geld zouden verdienen met fietsen als de media niks zouden uitzenden?

John Bidon 19 april 2019 om 17:05

Inderdaad, WF bestaat bij de gratie dat wielrenners bestaan. Niet andersom.

HSV 19 april 2019 om 08:10

Even respijt lijkt me hem toch wel gegund. Zo belangrijk is de pers nou ook weer niet. Stel dat hij er bovenop komt en nog Touretappes wint dan is zijn salaris zo weer waargemaakt. Ik vind eigenlijk dat de pers zelf een stapje terug moet leren nemen. van Aert die geen privacy gegund kreeg om even op adem te komen en Terpstra die bewusteloos in beeld bleef, dat is smakeloos.

toke 19 april 2019 om 08:26

Wij komen hier ook om het laatste nieuws te lezen…..Zonder die journalisten hadden we nu niet geweten dat Cavendish niet met de journalisten wil praten.

Fast Freddy 19 april 2019 om 09:24

@toke, so what?

toke 19 april 2019 om 09:41

@Fast Freddy, so that!

xistnc 19 april 2019 om 08:17

Voor wielrenners en wielerjournalisten geldt vaak hetzelfde: ze hebben van hun hobby hun beroep gemaakt. In het algemeen denk ik, dat de bezoldiging van wielrenners reëler in verhouding staat tot hun prestaties, dan bij wielerjournalisten het geval is. Het gros van het peloton komt er wellicht zelfs heel karig vanaf.

ikbenprocycling 19 april 2019 om 08:32

Sportpsychologisch kun je zijn houding ook gewoon evident, vanzelfsprekend en boeiend vinden en er als journaille respectvol en empatisch mee omgaan, net als o.a. het mysterie Kittel.
Fysiologisch en productcyclisch is het ook logisch dat succes niet eeuwig kan duren. De dude heeft alles al overtuigend bewezen in zijn positieve carrierecurve. Hij moet verder ook dealen met de negatieve curve. Voor ooit ´fastest man alive´van nog net competitieve leeftijd geen sinecure. Maar toont ook zijn grinta enzo.
Bad vibes wil je zoveel mogelijk mijden, energie draait alles om.

Piet Lut 19 april 2019 om 08:34

Niek, ik lees Wielerflits voor nieuws. Bij zo’n artikel hoort in titel te staan ‘Column’ omdat er te veel je mening in staat. Met alle respect, maar wat jij vindt, interesseert mij geen ene moer (hard uitgedrukt)

Verder gewoon doorgaan hoor maar dan iets minder Thijs Zonneveld-achtig gezever aub

Wheely 19 april 2019 om 08:37

Die laatste alinea, was dat nou echt nodig? Toch goed van een team dat ze hun renner in bescherming nemen, Cav en de pers dat werkt nou eenmaal niet, als dit hem rust geeft is dat een prima zet.

dikkechaap 19 april 2019 om 10:18

Juist wel! Er zijn al veel te veel journalisten die hun scherpe pen in het etui houden uit angst de relaties met renners en ploegen in gevaar te brengen. Uiteindelijk krijg je dan misschien vaker een interview (zie Smeets en Armstrong), maar de journalistiek en kijker zijn er niet mee gediend.

Jan 19 april 2019 om 08:40

Goed artikel
Over een renner met een bedenkelijk karakter

Paul4566 19 april 2019 om 08:49

Heb Cav altijd als zeer sympathiek ervaren (en nog). Te vaak vinden journalisten naar mijn mening dat het een recht is om iemand altijd maar te kunnen spreken. Ik vraag me wel eens af of ze hier zelf op zouden zitten wachten, altijd maar die microfoon onder je neus geduwd krijgen. Heel goed dat het team hem nu even in bescherming neemt. Ik hoop dat hij dit seizoen weer eens een paar keer op de hoogste trede mag staan.

ikbenprocycling 19 april 2019 om 09:03

Off topic, maar je ziet steeds meer assertiviteit bij sporters. Denk bijv. aan Hulkenberg en Ricciardo in F1 die geen BS extra praatjes met oa Max-Maxfan Plooij en Mol willen, maar zich beperken tot verplichte mediarondje. Journaille verbeeldt zichzelf soms teveel.

dikkechaap 19 april 2019 om 10:28

Sinds Cavendish tot 2 keer toe moedwillig een ernstig ongeluk heeft veroorzaakt (vooral die op de baan) kan ik hem niet meer sympathiek vinden. Net zoals een Suarez, dan heb je gewoon een kronkel in je kop.

ikbenprocycling 19 april 2019 om 10:38

Was ik even vergeten, vooral die van Veelers. Ja nasty stuff, toch overheerst bij mij respect voor zijn betere guts en palmares.

Suarez vind ik een eikel overigens. Anderen mogen die gast vereren als ze willen.

Paul4566 19 april 2019 om 16:10

Dat was zeer zeker niet chique. Maar voetballers pakken ook wel eens een vieze gele of rode kaart in het heetst van de strijd. Maakt dat ze meteen eikels? Ik zie dat toch als incidenten. Tuurlijk zijn er ook renners die dat achterwege laten, maar dat fanatisme is mss de reden dat hij zoveel gewonnen heeft..

Abdoe 19 april 2019 om 08:58

Begrijpelijke houding van Cav en zijn team om zoveel mogelijk in de luwte aan zijn herstel te werken. Jammer die laatste alinea. De publicitaire waarde van een renner zit in zijn heldendaden op de fiets, niet voor de microfoon.

Overigens heb ik nooit een interview met Abdoesjaparov gezien; juist het níet een open boek zijn, geeft een renner soms iets extra’s.

josemanuelfuente 19 april 2019 om 09:08

Voor mij hoeven die interviews direct na de finish niet, wacht gewoon tot na de huldiging.

Pietspeed 19 april 2019 om 15:15

Eens. Laat die gasten eerst ff op adem komen. Nogal menselijk. Filmen zegt genoeg.

LyndaLid 19 april 2019 om 09:09

Die laatste alinea slaat echt helemaal nergens op. Het was een prima stukje journalistiek, tot daar.

Waar was dat goed voor? Is er iemand op z’n teentjes getrapt omdat ie geen interview kreeg? Wellicht jezelf ook iets minder belangrijk gaan vinden, met dat “King Cav” gebeuren. Als je de suggestie wilt wekken dat Cav zijn geld alleen verdient door met media te praten, laat hem dan ook de keuze om (volgens deze kromme logica) dat geld te laten liggen.

Die man zit diep in de put, dat blijkt uit alles, en een journalistje uit Nederland moet in een artikel (niet eens een opiniestuk) er even wat stront opstapelen? Om een groot schrijver te quoten:

Wielerflits “verliest op die manier een deel van de positieve en sympathieke uitstraling dat het in de loop der jaren heeft opgebouwd.”

TheBFG 19 april 2019 om 10:03

+1
Ik wilde precies dit zeggen, maar hoef het nu niet zelf te doen….

dikkechaap 19 april 2019 om 10:23

Wat een nonsens, je hoeft echt geen medelijden te hebben met de beste man, en als hij zich als een verwende diva gedraagt mag dat best benoemd worden. Meer van dit!

Groningen 19 april 2019 om 11:32

@LyndaLid
+1

@redactie
Als jullie je zo aan Cav en/of het team storen, negeer ze dan gewoon. Als ze de pers daadwerkelijk zo hard nodig hebben gaan ze hun gedrag wel aanpassen. Tot aan die laatste alinea verder overigens wel weer een leuk stukje

tak 20 april 2019 om 14:27

100% eens met LyndaLid

toke 19 april 2019 om 09:55

Wat zijn er hier een hoop drama queens aanwezig…..Is het nu echt zo erg als een journalist het er niet mee eens is dat zo’n flapdrol als Cavenish niet een paar woordjes voor de pers over heeft.

thijssss 19 april 2019 om 09:56

Laatste stukje gaat helemaal nergens over, dat lijkt meer op de gemiddelde haatcomment die je hier zo vaak in de reacties ziet..

Sagan=hulk 19 april 2019 om 10:01

Dit is meer een column à la Hans Vandeweghe dan een objectief nieuwsartikel over Cavendish.

Een klein artikel over het 51 seconden durende flashinterview was toch beter geweest, met dan een kleine toevoeging dat hij niet met de pers wilt praten. Of je maakt in de titel duidelijk dat het een column is.

roeleur 19 april 2019 om 10:04

Zou beter s’nachts kunnen gaan trainen op de Muiderberg.
https://nos.nl/artikel/2209145-pal-naast-het-voortrazende-verkeer-reed-dylan-achter-de-scooter.html

montventoux 19 april 2019 om 10:16

@redactie reactie verwijderd??

Nieuwe poging: Grillig veelwinnaar Cav (en ieder ander renner) is vrij de pers tot in de eeuwigheid te negeren.

Liever een klachtenformulier sturen naar de ploeg of de rennersvakbond (er is vast ook een bond voor verbolgen columnisten) dan hier openlijk stemming over te maken. Bovendien: wie reist nu af naar Turkije voor een interview met 1 renner? Waarvan verwacht kan worden dat hij niet zit te wachten om in clichés over z’n gebrekkige resultaten te praten.

Rendo 19 april 2019 om 10:41

Als je het raden hebt wat de reden is waarom hij niet wilt praten… Laat hem even terug beter worden en hij zal snel wel praten.

vanSpringel 19 april 2019 om 10:41

Laat het manneke dan ook maar links liggen wanneer ie mogelijk nog een keer wint. De verhalen die dan uit zijn mond komen zijn dan voorspelbaar. Zowel in voor-, als tegenspoed.

FondriestTF3 19 april 2019 om 10:45

Ik sluit me aan bij de critici op dit artikel. Hij is verplicht om te praten bij de organisatie. Doet hij ook. Verder is het aan hem om wel of niet te reageren. Geen zin, dan niet.

Het is geen recht.

Tuurlijk is het frustrerend om naar Turkije af te reizen en een van de vedetten niet te spreken te krijgen maar that’s life. Zo’n karaktermoord-artikel: niet nodig.

Hollow Knight 19 april 2019 om 10:51

Altijd al een onsympathieke etterbak geweest Cavendish.

Vincent Lacressonniere 19 april 2019 om 11:05

Wat een suf stuk zeg. Best vermakelijk, maar de laatste verongelijkte zinnetjes maakt het echt een beetje sneu. Volgens mij heeft de pers 90 procent van cavs carrière smeuïge qoutes en sappige interviews kunnen halen bij die man. Nu loopt het voor geen meter en wil hij waarschijnlijk gewoon even focussen en niet steeds hoeven uitleggen waarom het niet loopt (of waren jullie van plan iets heel anders te vragen?).

Romāns Vainšteins 19 april 2019 om 11:27

Aanmatigend stukje. Cav heeft het volle recht om interviews te weigeren, beetje stilo doortrappen op de grondligger, hou ik niet zo van.

peterwinnen 19 april 2019 om 11:46

Het gaat er niet om dat hij niet met de media wil praten, maar daarmee wil hij indirect ook niet met het publiek praten. Media geeft het verhaal door aan de fans. Die verhalen zijn belangrijk voor het wielrennen. Buiten dat: als sponsor zou ik het erg toejuichen dat Cav, of welke andere renner dan ook, wel met de pers praat. Komt er weer een foto bij van het shirt met alle sponsoren. Zo werkt het nou eenmaal. Best begrijpelijk dat je soms helemaal niet zit te wachten op een journalist, maar het hoort er nou eenmaal bij. Als receptioniste, vertegenwoordiger of accountmanager zit je soms ook helemaal niet te wachten op die ene vervelende klant immers.

ikbenprocycling 19 april 2019 om 11:58

NB terzijde: geen topsporters die het publiek zo dichtbij toelaten als wielrenners

peterwinnen 19 april 2019 om 13:53

Klopt…..al wordt dat ook wel eens overdreven. Bij voetbal kun je ook elke training bekijken.

toke 19 april 2019 om 14:09

Ik kan me soms verschrikkelijk ergeren aan sommige dik betaalde voetballers die direct geiriteerd reageren als de interviewer met een puntje van kritiek komt.
De intervieuws met Louis van Gaal zijn ook vaak tenenkrommend.

Olly 19 april 2019 om 15:49

Pedant mannetje die Cavendish, ik hoop werkelijk dat hij nooit meer een platte prijs rijdt.

  • 1
  • 2