Mark Cavendish looft Evenepoel: “Hij doet hetzelfde als Wiggins”

maandag 14 juni 2021 om 12:41
Mark Cavendish looft Evenepoel: “Hij doet hetzelfde als Wiggins”

foto: Cor Vos

Na hun gezamenlijke avontuur in de Baloise Belgium Tour heeft Mark Cavendish op social media zijn waardering uitgesproken voor zijn ploeggenoot Remco Evenepoel. De Brit is onder de indruk van de jonge Belg, die zich ondanks zijn belangen voor het klassement wegcijferde in de opbouw naar de massasprint. Cavendish won de slotetappe, Evenepoel het eindklassement.

Love this kid…“, begint Cavendish zijn lofuiting aan Evenepoel. “Als sprinter rijd je niet vaak een koers met een serieuze klassementsrenner als ploeggenoot. Nog minder vaak komt het voor dat die jou met respect en waardigheid behandelt als een sprinter. Als ze waardering hebben voor het weinige werk dat je voor ze kan doen, geeft dat onvoorstelbaar veel genoegdoening. Maar als ze zich dan ook nog eens wagen aan de chaos van de sprint en zij hun vertrouwen in jou willen laten zien door zelf risico’s te nemen, is dat heel speciaal.”

Zo kon de Brit zich in de slotetappe van de Tour de France van 2012 geen mooiere ploeggenoot wensen, toen gele trui Bradley Wiggins voor hem het pad vereffende in aanloop naar de sprint op de Champs-Élysées in Parijs. “Dat Bradley Wiggins dat deed, is nog steeds een van de grootste herinneringen die ik heb aan deze sport. Remco Evenepoel doet hetzelfde. Slechts enkele renners zijn geboren leiders en deze twee zijn daarvan de grote voorbeelden in mijn carrière.”

foto: Cor Vos

“De kwaliteit om met een volledige focus ergens naartoe te werken terwijl elk moment van ze op de fiets onder een vergrootglas ligt en elk woord wordt gewogen, maakt dat ze hoogtes kunnen bereiken die maar door een enkeling kunnen worden bereikt”, schrijft Cavendish verder. Om zich dan tot Evenepoel te richten: “Met een lach op het gezicht neem je alles wat op je pad komt, met zo’n gewicht op je schouders op zo’n leeftijd. Het is een echte eer om samen met jou te rijden, kiddo. Verander nooit.”

Dit artikel delen:

65 Reacties

Panache 14 juni 2021 om 13:02

Cavendish pakt zijn rol als inspirator en teamcaptain goed op.

Polleke 14 juni 2021 om 13:20

Ik pink een traantje weg…

Erik33 14 juni 2021 om 17:09

Ik schiet ook helemaal vol, ben sprakeloos.

lo squalo dello Stretto 14 juni 2021 om 13:27

Mooie woorden maar Cav bewierookt wel vaker (ex-)collega’s op zijn Instagram. Zo speciaal is het nu ook weer niet.

Westfalen 14 juni 2021 om 13:43

Makkelijk scoren. Evenepoel rijdt liever op kop dan midden in het peloton.

josi 14 juni 2021 om 13:50

Het lijkt me eigenlijk vrij normaal dat je een ploegmaat aan de zege probeert te helpen als het voor je eigen kansen op succes weinig of niets uitmaakt. Het is nou niet zo dat Evenepoel er zijn eindzege door zou kunnen verspelen of meer risico liep op kop van het peloton dan er middenin. Hetzelfde gold destijds voor Wiggins. De Tour was al gewonnen, dus waarom niet een handje toesteken?

Michelangelo 14 juni 2021 om 14:31

Sluit me aan bij Josi. Heb dat al veel vaker gezien, denk nog even terug aan vorig jaar toen Roglic voor Van Aert aan het sleuren was (weet niet meer of het in de TdF was of in 1 van de voorbereidingskoersen). En het is makkelijk om in een B peloton in de BBT een kilometertje kopwerk te doen in de finale, maar met een op hol geslagen kudde op en top geprepareerde TdF renners is dat toch echt nog een ander paar mouwen.

Cav mag de vergelijking met Sir Wiggins maken, da’s zijn goed recht. Maar ik zet ze voorlopig toch nog niet naast elkaar. Niet qua prestaties, niet qua persoonlijkheid. Wie weet is dat over een paar jaar anders, maar zowel qua leiderschap als prestaties moet Evenepoel toch echt nog heel veel (andere dingen) laten zien. En dan bedoel ik onder meer zijn interne strijd met Almeida in de Giro, dat getuigde niet van leiderschap maar van egoisme en een wedstrijdje verplassen binnen de ploeg.

Echter misschien dat dat voor Cavendish wel hetzelfde is…

Beer 14 juni 2021 om 14:45

Wat vond je van de interne strijd tussen Wiggins & Froome destijds in de Vuelta?

Marik 14 juni 2021 om 15:06

Nou ja zeg, Beer is terug. Met een upgrade naar een hoofdletter. Welkom terug Beer.

Michelangelo 14 juni 2021 om 15:30

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten
EDIT: Opmerking was niet lullig bedoeld!!!

ik kan echt wel genieten van ploeginterne duels. Van Hinault vs Lemond. Contador vs Armstrong. Froome vs Wiggins. En Almeida vs Evenepoel. Maar dat heef niks met leiderschap te maken zoals ik leiders voor mij zie, maar gewoon met een teamgenoot van de apenrots af proberen te duwen. En daar word je uiteindelijk als ploeg niet beter van.

Overigens: als je het bovenstaande lijstje leest, dan neem ik toch ook aan dat er 1 duo is wat er (nog) niet in dit rijtje past omdat ze nog niet behoren tot de grote kampioenen… dat ben je toch hopelijk met me eens Beer.

En zo lang je jezelf nog niet in dit rijtje kunt plaatsen, past ook enige bescheidenheid binnen de ploeg (geldt overigens net zo hard voor Almeida). Dit hebben ze ook binnen de ploeg niet echt goed gemanaged als je het mij vraagt: onervarenheid mbt het rijden van klassementen in grote rondes gecombineerd met overschatting van hun eigen renner.

trigger 14 juni 2021 om 16:30

Gewoon fijn dat Cav dit over Remco zegt, op een manier waarop het niet lijkt alsof dit PR is door de ploeg gemanaged. Hij staat dan ook veel dichter bij de mens Evenepoel dan eender wie van ons. Ik kan er alleen maar uit afleiden dat die kiddo gewoon ‘nen toffe pee’ is. Mooi!

japio 14 juni 2021 om 13:57

Waar ik het wel mee eens ben is dat het fraai was dat Wiggins dat toen deed. Dat heb ik er nog niet te veel zien doen. Ik vond dat wel stijlvol toen.

VerstandOpNul 14 juni 2021 om 21:12

Dat was een mooi sportmoment toch wel.. Wiggins in het geel op kop van het peloton over de Champs-Elysees.. Volgens mij was dat ook die editie dat Cav al aanging in de laatste bocht, ook nog heel fraai gefilmd door een camera die naast hem mee reed.

Vinyakke 14 juni 2021 om 14:30

Gelukkig kwam Remco een handje toesteken. Heeft nogal korte armpjes op die foto met ackermann en weemaes.

Reiger 14 juni 2021 om 15:01

Nou doet Cavendish mij altijd al denken aan een dwerg. Hele korte armpjes en een ontzettend waterhoofd bovenop een klein lijfje. Zijn fiets hangt waarschijnlijk aan zijn sleutelhanger..

Michelangelo 14 juni 2021 om 15:22

Lijkt inderdaad een beetje op Roel van Velzen op een fietsje op die foto…

Reiger 14 juni 2021 om 16:24

Haha ja inderdaad!

Reiger 14 juni 2021 om 16:32

En ik heb bij Remco Evenepoel ook nooit het idee dat hij ondanks zijn geringe lengte en gewicht, oogt als een klimmer. Hij komt eerder over als een kleine mannetjesputter met relatief dikke gespierde rennersbenen.
Maar ja, in de jaren 70/80 was er ene Bernard Hinault die ook niet oogde als klimmer maar die wel geregeld flink huis hield in bergetappes. Nu gaat de vergelijking met Hinault helemaal nog niet op maar wellicht in de toekomst.

Michelangelo 14 juni 2021 om 18:48

@Reiger,
Zelfde heb ik bij Pozzovivo: ook rechtsteeks van het voetbalveld gehaald en op een fiets gepleurd zo lijkt het. Klein ventje met veel te dikke poten. Waarbij het verschil met Evenepoel is dat Pozzovivo nog altijd als een voetballer op zijn velo zit.

Beer 14 juni 2021 om 14:47

Prachtige reactie van een groot kampioen en ploegmaat over een jonge, talentvolle renner. Heel wat waardevoller dan de haat-reacties die je op het internet wel eens leest over Remco van mensen die hem niet van nabij kennen zoals Cav.

MartinMartin 14 juni 2021 om 15:34

Het is de houding van remco evenepoel die velen hier stoort. Constant gepraat en weinig werklust, negatieve uitstraling en gebrek aan prestaties (Giro was een grote afgang) maken het dat remco evenepoel de minst geliefde wielrenner op de website is.

Olly 14 juni 2021 om 15:41

Beer, je mag uiteraard je eigen mening hebben (zoals ik ook heb) Maar MC een groot kampioen noemen gaat wel wat ver. De man heeft een groot palmares, maar is qua persoonlijkheid nu precies het voorbeeld van geen groot kampioen.
Ik zou als RvEv niet echt blij worden van lovende woorden van hem.

Marco 14 juni 2021 om 15:41

@MartinMartin Volgens mij klopt dit niet.. als Remco niet gehaat zou worden door zijn Dylan opmerking dan zouden er meer mensen compassie met hem hebben op het moment dat hij na maanden terug komt en er niet klaar voor blijkt te zijn.. Beetje zoals de meeste met Froome hebben

ik ben geen Remco fan maar ik zat hier al voor het Fabio / Dylan debacle en sinds dat verhaal vindt een deel het prachtig wanneer Remco op zijn bek gaat

Beer 14 juni 2021 om 15:51

Cavendish; groot kampioen zowel qua erelijst als qua persoonlijkheid. Zijn winnaarsmentaliteit is ongezien, het respect naar de concurrentie is er steeds en het is iemand met een uitgesproken mening. Dan ben je voor mij een topper.

ik zou Evenepoel trouwens ook niet betichten van weinig werklust en een gebrek aan prestaties. Wel integendeel.

Merlinappa 14 juni 2021 om 18:04

Cavendish, die grote kampioen die meer mensen expres omver heeft gekegeld dan praktisch elke andere renner? Bedoel je die?

Michelangelo 14 juni 2021 om 18:51

@Merlinappa,
Nee, hij bedoelt die Cavendish die al jaren achteruit fietste maar wel van zijn ploeg eiste dat alle ballen op hem moesten. Omdat hij de grote ster was van de ploeg. Ik denk dat je in de war bent…

Marco 14 juni 2021 om 21:08

@Tom De Kenner dat is dan toch mooi dat je het nu weet MartinMartin had een andere verklaring

monsieur soixante pourcent 14 juni 2021 om 21:12

@Martin

Dat je een hekel hebt aan REV kan en mag best. Maar de redenen die je aanhaalt zijn belachelijk, dat weet je zelf ook wel.

Overigens, dat hij te veel en te snel de hemel ingeprezen werd en wordt is ook niet enkel de jongen zelf te verwijten. En eigenlijk zelfs helemaal niet zou ik durven opperen. Dat het jaloezie opwekt dat kan maar als je al niet in jezelf mag geloven?

Diskob 14 juni 2021 om 15:48

Oei, deze lovende woorden van een dichte, roemrijke collega met veel wielerjaren op de teller passen niet in het beeld dat we zelf in ons hoofd van Evenepoel hebben gevormd, denken sommigen hier. Kom, laten we toch maar weer een poging doen om nog ergens een flauwe invalshoek te vinden waarmee we Remco alsnog in een slecht daglicht kunnen plaatsen. Dat zal deugd doen!

Olly 14 juni 2021 om 16:05

@Diskob: “dichte collega”?? Enige uitleg svp.

Quintenri 14 juni 2021 om 22:48

@Diskob

+10000

Efoxy 14 juni 2021 om 16:23

Contract 2022 voor Cav lijkt me binnen

hjjanssen1973 14 juni 2021 om 16:42

Precies mijn gedachte.

Thijs E 14 juni 2021 om 18:11

Precies dat, die werkt zich in een rol waarin hij onmisbaar is voor 2022. Winnaar in kleinere koersen voor de zegeteller en mentor van R.E.

peter s 14 juni 2021 om 16:40

Juist….de Champs- Elysees of ergens in België

VespavanBern 14 juni 2021 om 16:47

tja, een jaren verguisde sprinter wint weer is ergens een rit en kwakt uit euforie een lofzang over zijn helpende ploeggenoot op het internet, niet objectief of rationeel bedoeld lijkt me en ongeschikt om discussies over te gaan voeren.

Romāns Vainšteins 14 juni 2021 om 17:06

Met het lanceren van dit type obligate ploeggenoot reetlikartikelen krijg je natuurlijk geheid gezeik. Het stomme is alleen dat wanneer Roglic zegt dat Bouwman héél, héél, héél lief is hier dezelfde lieden tot tranen geroerd en in Poëzie oreren wat een geweldige vent die stille Sloveen wel niet is.

Merlinappa 14 juni 2021 om 18:05

Ik vermoed dat Roglic niet veel verder komt dan ‘He’s a nice guy’ wat wellicht hetzelfde betekend voor hem. Roglic is qua uitspraken een onderkoelde kikker waar Cavendish zijn hart op z’n tong lijkt te hebben.

Jose Maria 14 juni 2021 om 17:16

Tja, Cavendish snapt ook als geen ander dat je op deze manier ‘onmisbaar’ wordt in de 2022 ploeg.

Jose Maria 14 juni 2021 om 17:20

Oh wacht, ik vergeet nog ❤️❤️❤️

TI Rellie 14 juni 2021 om 18:13

Ach Cav toch. Hij probeert op deze manier een wit voetje te halen bij Lefevere om zo een nieuw contract bij elkaar te slijmen. Gadver…..

Maillot à Pois 14 juni 2021 om 18:23

Als er één persoon is bij wie zoiets niet werkt is het wel Lefevere, en ik denk dat Cav dat ook wel weet.
Als hij een contractverlenging krijgt aan verbeterde voorwaarden zal het zijn omdat Lefevere inschat waar voor zijn geld te krijgen.

Herwig Dergent 15 juni 2021 om 04:18

Hoeft geen witvoetje te halen, zijn resultaten spreken voor zich !

jan Panhuis 14 juni 2021 om 18:23

Cav’s reed drie jaar lang achteruit , en nu weer winnen , dit team is voor mij , nog steeds ongeloofwaardig op vele fronten !!

rennerske 14 juni 2021 om 18:33

Ongeloofwaardig in de zin dat ze allemaal aan de dope zitten heb je andere schimmige praktijken op het oog?

Reiger 14 juni 2021 om 19:05

Lefevere is al sinds de jaren 90 verdacht qua dopingzaken. Wanneer je in de jaren 90 de beste ploeg hebt én veel meer zeges pakt dan de beruchte Gewiss-ploeg dan ben je dus gewoon verdacht. Punt.
En alle dopingzaken rond jouw ploeg af doen als individuele acties is altijd dé tactiek geweest van alle ploegen waar iets werd gevonden. Ook bij Rabo, ook bij TVM en ook bij Mapei en zijn opvolgers. Ploegleiders wisten van niets, de renner werd geslachtofferd en men ging gewoon lekker door met het bedriegen van de kluit. En het dreigen met processen was ook altijd een beproefde tactiek. En mensen die nu nog met droge ogen durven te zeggen dat er geen massaal dopingnetwerk rond de ploegen van Lefevere is geweest zijn naïef.

VerstandOpNul 14 juni 2021 om 21:15

Ligt het aan mij, of neemt het aantal ongegronde dopingbeschuldigingen wel erg hard toe de laatste weken. Ik blijf het herhalen: verdenkingen uitspreken louter o.b.v. prestaties is een totale drogredenering.

Reiger 14 juni 2021 om 22:48

@verstandopnul mijn reactie is geen insinuatie richting de renners van de huidige ploeg. Ook niet richting andere renners. Ik wil graag onbevangen kijken naar wedstrijden en dat heb ik altijd gedaan. Mijn punt was meer dat Patrick L. ook ploegleider/manager was van de beste ploeg van de jaren 90,00 en 10. Als nu met terugwerkende kracht blijkt dat hele generaties met hun vingers in de verboden snoeppot zaten, is het naïef om te denken dat zoiets niet bij Mapei gebeurde. Áls zoiets aan het licht kwam was Patje er als de kippen bij om het als individueel geval te bestempelen en de ploeg trof uiteraard geen blaam. Goede manier om je ploeg te behouden hoor, maar met de wetenschap van nu volkomen ongeloofwaardig.
Dreigen met processen was ook een primaire reactie van hem. Ook succesvol natuurlijk want de “bewijzen” waren gebaseerd op geruchten en onderbuikgevoelens. Maar dat was ook zo bij Lance Armstrong, Michael Boogerd, Erik Zabel en noem ze allemaal maar op. En dan zou de beste ploeg van dat moment brandschoon hebben rondgereden? Kom op zeg! Dat gelooft niemand toch!

Westhoek Express 14 juni 2021 om 23:45

woehoe, vervelend he, zoveel gewonne, zoveel dope geslikt en der nagenoeg nooit voor gepakt.

trigger 15 juni 2021 om 06:12

@Michelangelo wel makkelijk hoor, meteen die doping-kaart trekken, beetje uit onmacht als je je eigen argumentatie op een muur ziet botsen. Flauw.

rennerske 14 juni 2021 om 19:22

Wat geweest is wellicht verre van fraai maar wel geweest. Daarom: Quickstep nog immer ongeloofwaardig op vele fronten? Is een vraag hè.

jph 14 juni 2021 om 21:06

Die aheum…”grapjes” over afdalingen en Evenepoel, kom je die nooit beu? Vind je die niet wat achterlijk na een tijdje? Of zit uw gevoel voor humor ergens Verweggistan?

SpeedyLegs 14 juni 2021 om 21:07

Oke, die mag nog een jaar blijven bij DQS.

monsieur soixante pourcent 14 juni 2021 om 21:08

Met zijn huidige vormpeil was de lead-out van Wiggins en Bohagen vergeefse moeite geweest (-:

Zonder gekheid, het zag er leuk uit maar hij moest van veel te ver aan.

kleomantre 14 juni 2021 om 21:24

Ik heb oorspronkelijk niks met de Cav, zeg maar de opgefokte, egotrippende maniak van weleer. Groot kampioen was het in ieder geval niet tijdens het eerste, succesvolle deel van zijn carrière. Tenzij je aan scorebordjournalistiek doet en zijn gemiddelde zege net zo hoog aanslaat als overwinningen op (meer) veeleisende parcoursen. Het misfortuin dat hij uiteindelijk kreeg deed me aanvankelijk wel deugd.

Daarentegen ben ik toch bijgedraaid. Ondanks depressies, fysiek malheur en een naderend triest einde als nutteloze pelotonvulling, heeft hij willen doorgaan. Het is de liefde voor de fiets die hier dan toch vooral uit spreekt. Liefde die er bij Cav dus ook in tegenspoed bleek te zijn. Dat heeft mij meer waardering voor de persoon opgeleverd waarbij ik ook denk dat, door de dalen die hij zelf heeft gekend, hij menselijker is geworden en een andere benadering heeft naar de mensen om hen heen.

Tuurlijk is die reactie van hem PR-technisch handig maar ik denk dat er een enigszins gemeend menselijk gezicht achter schuilt. Komt het misschien toch nog goed met Mark. Hopen dat-ie dan wel op de juiste benzine rijdt.

Westhoek Express 14 juni 2021 om 22:24

Artikel met 2 van de hier meest gehate renners van een van de hier meest gehate ploegen krijgt toch weer meer reacties dan de voorbeschouwing op het NK.

Dat zegt genoeg over de mensen hier. They just love to hate. Waha!

djerkson 14 juni 2021 om 23:13

Spijkers met koppen.

Michelangelo 15 juni 2021 om 00:34

Waarschijnlijk gewoon te veel Belgen hier op wf.NL

Die slaan allemaal aan op evenepoel, quickstep en alles wat blauw is. Maar waarschijnlijk zie je daarvan geen bijdrages op thema’s als Nederlandse kampioenschappen;-))

Romāns Vainšteins 14 juni 2021 om 23:23

Intussen is het slap gezeik over Evenepoel naadloos overgegaan in slap dwalend genuil over wie er vroeger allemaal doping gebruikten volgens hullie.

Reiger 14 juni 2021 om 23:26

Hebben de ploegen van Patje volgens jou brandschoon rondgereden?

simplex 14 juni 2021 om 23:41

Brandschoon lijkt me een onwezenlijke, eigenlijk niet bestaande en vooral niet te hanteren term.

simplex 14 juni 2021 om 23:45

Bovendien is het onzinnig om steeds als bepaalde niet geliefde ploegen of renners waar je de historie niet van kent, hier zo dapper even te benoemen tot verdacht of “onvriendelijk”
Is iedereen hier vrijwel NE/BE georiënteerd of ploegen uit die landen gerelateerd en doet alleen Patrick Lefevere het fout vanwege zijn succesvolle management en ploeguitslagen?

Reiger 15 juni 2021 om 00:20

Dit zijn natuurlijk de beste reacties! Wijzen op het niet kennen van historie en ook meteen wijzen naar anderen. De “iedereen doet het toch” reactie is er ook 1 uit de jaren 90. Wat de historie betreft van Patje L. heb ik gewoon 1 en 1 bij elkaar opgeteld en de uitkomst was dat er georganiseerd dopinggebruik plaatsvond en dat hij redelijk vaak zware dopingzondaars weer een kans gaf in zijn ploeg(Virenque,VDB enz) die meteen weer de sterren van de hemel reden. En dan kun je als fan gaan reageren en alles onder het tapijt vegen of als realist..

Romāns Vainšteins 15 juni 2021 om 06:56

Het lijkt me vrij simpel.

Op hier en daar een zonderling met naaldvrees na gebruikten ze allemaal, iedereen, de hele shabang. Ik begrijp niet dat daar ook maar iemand aan twijfelt. Daar boos om worden is net zoiets als een plein vol kleuters op hollen en roepen ‘jullie doen zo ontzettend kinderachtig! Hou daar mee op!! En toen konden ze dat zien met testen, en toen werden ze allemaal betrapt, en toen begon het nepsuikervreten, labtestmeten, bergtopzitten, attestbedelen en hier en daar wat neusgatvergrotingen en liesslagaderverwijdingen, en toen was het nu.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair