Marianne Vos onder de indruk van Kiesenhofer: “We kwamen wel iets dichterbij, maar niet veel”

zondag 25 juli 2021 om 12:23
Marianne Vos onder de indruk van Kiesenhofer: “We kwamen wel iets dichterbij, maar niet veel”

foto: Cor Vos

Marianne Vos reed in haar vierde olympische wegwedstrijd naar de vijfde plaats. Op en rond de Fuji Speedway was de olympische wegkampioene van Londen de kopvrouw van de Nederlandse ploeg als het zou aankomen op een sprint, maar Anna Kiesenhofer ging met goud lopen.

“Ik denk een onverwachte winnares, maar een ontzettend sterke wedstrijd van haar”, vertelde Vos naderhand voor de camera van de NOS. “De kopgroep pakte een ontzettend grote voorsprong, maar er kwam ook nog een pittige finale aan waarvan we ook wisten dat we daar nu vroeg aan de bak moesten om dichterbij te komen. We kwamen wel dichterbij en op de meesten wel, maar niet op Kiesenhofer. De kracht van Kiesenhofer hebben we zeker onderschat.”

De Nederlandse kende de Oostenrijkse alleen van naam. Haar capaciteiten kende ze verder niet echt, zei ze. “Je weet gewoon dat er een vroege kopgroep gaat en op zich hoeft dat niet een verkeerd scenario te zijn. Dan moet je daarna de koers openen en dat hebben we wel gedaan. Maar we kwamen niet genoeg dichterbij.”

Dat het lastig was met de communicatie, vertelde ze. “Zonder oortjes weet je van tevoren dat je het dan moet doen met de informatie van de kant en van de auto, en dat probeer je dan zo goed mogelijk tot je te nemen. Maar Anna Kiesenhofer heeft ook gewoon heel knap gereden. We reden daarachter wel echt voluit, en we kwamen wel iets dichterbij maar niet veel. Vandaag was het wat het was. Maar achteraf is het makkelijk en had je het anders gedaan, dat is duidelijk.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

Panache 25 juli 2021 om 12:31

Eindelijk iemand die niet wijst en de winnares feliciteert met een geweldige koers. Vos is een absolute topsporter (dat benoem ik niet voor niets).

GroteSmurf 25 juli 2021 om 17:19

Helemaal mee eens !

Wheely 25 juli 2021 om 12:40

Vos wist het blijkbaar wel, althans zo lijkt het. Ze erkent terecht dat Kiesenhofer gewoon erg sterk gereden heeft.

xistnc 25 juli 2021 om 12:46

Of ze schakelt wat makkelijker tussen wat ze onderweg wist en wat ze achteraf ontdekte.

Koers 25 juli 2021 om 12:49

Vos stelt idd op NOS dat ze wist dat er 3 weg waren en er 2 terug gepakt werden. Al kan het natuurlijk zijn dat ze niet wist dat die 3 niet bij elkaar reden toen ze gepakt werden, toen was het al te laat.

zacht 25 juli 2021 om 12:51

En als ze het wist, dan wist ze wellicht niet dat de rest het niet wist.

Sjaak P 25 juli 2021 om 14:16

Eens. Vos staat boven het vingerwijzen.

Willem Kieft 25 juli 2021 om 12:41

Hoe wist zij dan wel dat ze niet dichter bij Wheely’s Model kwamen? Dacht dat niemand wist dat ze daar nog reed?!

Maillot à Pois 25 juli 2021 om 12:42

” We reden daarachter wel echt voluit, en we kwamen wel iets dichterbij maar niet veel.”

Als ik dit lees, lijkt me dat Marianne wél wist dat Kiesenhofer nog voorop lag.

Haanaf 25 juli 2021 om 13:11

Heel veel speculatie.

We hebben drie ‘objectieve’ waarnemingen:
1. VVl dacht dat ze gewonnen had
2. De verzorger aan de streep wist na de finish van VVl dat ze niet gewonnen had (logisch)
3. We hebben de vier dames voorop bij elkaar zien koersen nadat de twee voorop + de Française teruggehaald waren.

De rest zijn allemaal verklaring achteraf met de wetenschap dat de Oostenrijkse gewonnen had. Ook de verklaring van de als derde gefinishte Italiaanse (“ik dacht dat VVl gewonnen had”) is achteraf.

We weten niet:
1. Of ze allemaal niet wisten dat er nog één voorop reed en dat ze de Française voor de nr 3 aanzagen.
2. Of de bondscoach het wist
Etc.

Het getuigd natuurlijk van koersinzicht dat je weet dat er drie voorop rijden en welke rijders (of iig de nationaliteit) het zijn. Soms is handig om uit eigen beweging langs de ploegleiderswagen te gaan. De bondscoach kan je namelijk niet terug halen. En zeker in de lange langzame afdaling was hier tijd genoeg voor.

Zonde. Gemiste kans. Voor hun dan, want mij maakt het niet uit. Op naar de tijdrit en het ATB-en.

Sjaak P 25 juli 2021 om 15:17

Het ging al eerder mis.

Je kiest vier toppers, waarvan er drie (Vos, vV, vdBr) ook prima kunnen knechten. Afspraak: we maken de koers hard en kijken bij Doushi wel wie zich nog het beste voelt.
Maar de koers werd niet hard de eerste 75km. Dat waren ze vergeten af te spreken, hoe ze dat gingen doen. En als je dat roept in de media, dan zegt de rest helemaal: "nog even sparen want de Hollanders gaan het zometeen hard maken". Op een gegeven moment gingen een paar landerige Duitsers maar op kop rijden.

Was dat omdat onwillekeurig alle vier zich bij Doushi nog goed wilden voelen?
Dan heb je een probleem want (a ) kennelijk is de koers dan niet hard genoeg geweest, en (b) niemand biedt zich aan als Tratnik/Avermaet.
En dan gaan demarreren op de col, dat is niet de koers hard maken (dat doe je namelijk door op kop te gaan sleuren), maar dé manier om het tempo te drukken.

Dit staat helemaal los van de ontbrekende tijdinfo. Het was gewoon een incomplete tactiek. Niemand had erop gerekend dat (en hoe) ze zo'n groot gat zouden moeten dichtrijden. Zo'n zelfmoordmissie zou toch niemand ondernemen?

En eerlijk gezegd vond ik iedereen nog relatief fris ogen aan de finish. Er kwam ook best een flink groepje tegelijk binnen. De helft van de finishers binnen 2 minuten van van Vleuten. Die koers is niet keihard geweest, er is tactisch gereden, door veel renners, en iedereen vond dat wel best. Alle lof voor de winnaar, die had maar één plan en heeft dat consequent uitgevoerd.
Toch vraag je je af, als van Vleuten op 50km gewoon vol gas was doorgegaan, en zich niet had laten inlopen, dan had ze toch gewoon goud gehad lijkt me. Verwachte ze werkelijk dat de jacht op de kopgroep op gang zou komen als ze was teruggehaald? Was ze bang voor episch falen? Welk scenario was ze ueberhaupt bang voor? Of had ze op dat moment de benen niet? Geloof er niks van, gezien de afloop. Binnenkort wellicht in de biografie "Annemiek".

Wat betreft die tijdinfo, lastig te begrijpen voor mij als leek. Je kunt wel vijf keer een bidon of lunchpakket ophouden in de laatste 60 km, maar niet een bordje met tijdsverschillen? Ook weer: nooit rekening mee gehouden? Reden er bij de mannen wél motoren met krijtborden? Die fout gaan we over vier jaar in Frankrijk toch niet weer maken, he?

Rufusvb 25 juli 2021 om 18:50

Simpelweg een slechte beslissing om met 4 kopvrouwen te starten… liever een of twee dames uitspelen en de andere twee moeten zich opofferen als luxeknechten door eventueel met een ontsnapping mee te springen of daarachter het peloton te controleren met een strak tempo zodat de koers harder wordt en de kopgroep geen 10 minuten cadeau krijgt… kortom: slechte tactiek, slechte communicatie. Dan moet je eigenlijk nog blij zijn met zilver…

Killco 25 juli 2021 om 12:50

Vos zegt letterlijk dat ze wist dat er nog 1 voor reed. Ik snap er niks meer van.

zacht 25 juli 2021 om 12:55

Zie mijn reactie hierboven. Wellicht wist ze niet dat de rest het niet wist, en hoorde ze dat pas achteraf. Van Vleuten deed de aanname dat de laatste vluchters terug gepakt waren. Vos wist wellicht dat de hele Oostenrijkse ploeg er nog voor reed.

De Siepel 25 juli 2021 om 13:03

Komt overeen met mijn conclusie dat Vd Breggen echt niet wilde koersen voor VdVleuten of Vos. Gezellig clubje zo samen.

WoutMathieu 25 juli 2021 om 16:28

Bij SD Works rijden ze alleen voor ploeggenoten.

Pietspeed 25 juli 2021 om 12:52

Zo intelligent en ervaren als ze is, houdt ze zich netjes op de vlakte en buiten de discussies.

JaBo 25 juli 2021 om 12:58

Hoor zojuist op de NOS dat Vos wel degelijk wist dat er nog een koploper was. Ook gaf ze aan dat de communicatie goed was. Conclusie van de Breggen en van Vleuten wilde voor elkaar de kooltjes niet uit het vuur halen met het risico dat Vos zou winnen in de sprint.

Haanaf 25 juli 2021 om 13:13

Zegt ze achteraf….

De live beelden aan de finish van VVl laten toch duidelijk zien dat zij het niet wist.

SprintMaster 25 juli 2021 om 13:02

De klucht deel zoveel.

Marcus Aurelius 25 juli 2021 om 13:18

Schandalig gewoon dit. Byebye bondscoach. Dit lijkt nergens op. Vos die schijnbaar wel op de hoogte is. Slechte telefoonlijn ? SMS ? En mail ? Ze passeren de aankomstlijn en nog worden ze niet ingelicht op een adequate manier. Kopecki die wel duidelijk wist dat ze buiten de medailles zat aan de meet.

Murcia 25 juli 2021 om 13:26

Dus Vos wist wel dat er nog iemand voorop was maar Annemiek niet? Bevestigd nogal het amateuristische rijden vandaag. Het wordt nog pijnlijker als je ziet wat de Oostenrijkse in luttele kilometers verloor. Nederland heeft zich niet aan de eigen opdracht gehouden om de koers hard te maken en verder toen de vluchters hun voorsprong zo opliep had je één dame wel kunnen opofferen om die voorsprong binnen de perken te houden.

Cochise 25 juli 2021 om 13:26

Parlementaire onderzoekscommissie graag!

Aerosolo 25 juli 2021 om 13:33

En Van Vleuten zegt in haar interview, dat ze zich eerst stom voelde, maar dat ze toen de andere Nederlandse vrouwen zag en dat die het ook niet wisten.

Aerosolo 25 juli 2021 om 13:40

Onderaan dit artikel is het interview met Vos:
https://nos.nl/tokyo2020/artikel/2390761-zilveren-van-vleuten-komt-juichend-over-finish-ik-dacht-dat-ik-1-was
Het is enige tijd na de finish en onduidelijk of ze op de fiets al wist of en hoe ver Kiesenhofer nog voor lag.

Ronald Apers 25 juli 2021 om 14:19

De grote fout ligt gewoon bij Gunnewijk.Zij zit in de auto achter het peloton. Ze kan aan de jury vragen of ze mag gaan praten met 1 van haar vrouwen in het peloton. Dit heeft ze gewoon niet gedaan en zeker niet tijdig gedaan.Dat praten mag altijdvan de jury,zeker in wedstrijden zonder oortjes.

de nieuweMerckx 25 juli 2021 om 15:41

Dit is toch gewoon typisch een gevalletje van vrouwen onder elkaar? Heb het nooit anders geweten, eerlijk gezegd…

WoutMathieu 25 juli 2021 om 16:30

#damestactiek

Groetjesaandevoetjes 25 juli 2021 om 17:29

Dit is een typisch gevalletje van een seksistische opmerking. Ja, het was heel slecht, maar daarom hoeft er nog niet te worden gegeneraliseerd met een ‘typisch gevalletje vrouwen onder elkaar’.

Of was het gisteren ook een typisch gevalletje Belgische mannen onder elkaar?

Lalsacien 25 juli 2021 om 17:54

Nog zo eentje… Iemand sprak al over vrouwennijd. Het probleem van deze opmerking zit ergens anders.

Pelsluis 25 juli 2021 om 21:54

Qua tactisch onbenullig:
Mee eens. Je kunt dit in zelfde rijtje plaatsen als Longo B. en Nieawadoma (waren het toch?) in de laatste k van die klassieker laatst….
Ploegleider lijkt me een de Boer type terwijl een 'sterker karakter' veel beter werkt. Iemand die ook een baantje moest hebben?
Qua organisatorisch idem: er werd continu water gehaald dus die shuttle was er al. Enige wat er hoefde te gebeuren was die een kaartje met wat namen (of iig aantallen) en tijden meegeven. (lezen blijft je langer bij dan horen en zo kan de boel worden doorgegeven)
Kieshofer was niet omcirkeld maar had toen het 5:00 was toch ff geGoogled kunnen worden? Dan had die 11:00 voorkomen kunnen worden.
Hoezo zeggen meerdere renners dat ze haar niet/alleen v naam kenden als ze ook zeggen dat ze helemaal niets wisten? Hebben ze het dan over de bespreking? Gaat dat zo simpel? Niet ff naar UCI site or whatever om naar uitslagen te zoeken? Neem aan dat ze minstens de helft vd deeln. al kenden dus geen uren werk en ook nog prima te doen tijdens het rusten dat renners toch veelvuldig doen?
In laatste 20k had de info via langs parcours opgestelde medewerkers moeten worden doorgegeven. Daarvoor is geen tel. lijn nodig! Een bord, mobile en vilstift is genoeg.

Toch jammer allemaal. Vooral voor Annemiek die een gouden medaille zo verdiende. Er hadden maar een luttel aantal dingen anders gedaan moeten worden om zeg 3 vrouw bij 1e 5, 2 op het podium en iig goud te hebben!!!
Voor het wielrennen is het trouwens wel een prachtig verloop. Gaat hele wereld over. AMATEUR VERSLAAT ALLE PROFS!

boody 25 juli 2021 om 16:41

Mooi Marianne. Kieshofer heeft een ongeëvenaarde prestatie geleverd. Tactisch hoogstandje. Mooi dat jij dat ook kunt waarderen.

Peet Gute 25 juli 2021 om 17:07

Mooi van Vos dat ze zich niet achter dat belachelijk excuus van die oortjes verstopt en toen Annemiek in haar eentje achter Kiefenhover aanreed maakte ze slechts één minuutje goed over 30 km … dat zegt genoeg

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair