Marcel Kittel niet langer met schijfremmen uit respect voor collega’s

vrijdag 24 februari 2017 om 10:04
Marcel Kittel niet langer met schijfremmen uit respect voor collega’s

foto: Twitter Gregor Brown

Marcel Kittel laat vandaag in de Abu Dhabi Tour zijn fiets met schijfremmen aan de kant staan. De Duitse sprinter kiest voor een racefiets met velgremmen uit respect voor zijn collega’s.

De discussie over de veiligheid van schijfremmen laaide gisteren weer op nadat de finale van de openingsrit van de Abu Dhabi Tour werd ontsierd door een valpartij. Sky-renner Owain Doull werd bij die val diep in zijn schoen gesneden, vermoedelijk door de schijfrem van Kittel.

Verschillende renners uitten gisteren opnieuw hun ongenoegen over de introductie van het nieuwe remsysteem. Ze voelen zich niet gehoord door de internationale wielerbond UCI en klagen over het gevaar van de schijfremmen die messcherp zijn en bij veel gebruik gevaarlijk heet kunnen worden.

Dit artikel delen:

34 Reacties

Bertvd 24 februari 2017 om 10:07

Heel goed.

Attack 24 februari 2017 om 10:11

Beetje laat lijkt me, iedereen wist al dat ze gevaarlijk zijn en dan pas besluiten om er niet mee te rijden als er wat gebeurd.

LightPhoenix 24 februari 2017 om 10:13

@Attack, in nederland kun je ook klagen bij de gemeente dat een kruispunt onveilig is. Er wordt pas naar gekeken als er iemand omkomt.

Daarnaast zijn schijfremmen toegestaan dus is marcel kittel niets te verwijten.

Romāns Vainšteins 24 februari 2017 om 10:13

Zou toch mooi zijn wanneer Kittel dit niet eerst met de fabrikant besproken heeft en dit in een opwelling op Twitter gejast heeft.

En wat de schijfremmen betreft > Een massale klapper a la Metz en je weet wat die dingen kunnen aanrichten, de vraag is of men dat wil gaan uitvinden.

Attack 24 februari 2017 om 10:22

@lightphoenix
Ventoso vorig jaar vergeten? Er is al zoveel gezeur geweest dat schijfremmen gevaarlijk zijn, ok ze zijn toegestaan maaR de renners weten zelf ook wel dat ze enorm veel schade kunne toe brengen bij een valpartij.
Dit is weer typisch zo geval van kijk mij is lief luisteren naar wat de andere willen terwijl het gewoon voorkomen had kunnen worden.

Kingstown 24 februari 2017 om 10:32

Marcel Kittel laat vandaag in de Abu Dhabi Tour zijn fiets aan de kant staan. De Duitse sprinter kiest voor een driewieler uit respect voor zijn collega’s.

De discussie over de veiligheid laaide gisteren weer op nadat de finale van de openingsrit van de Abu Dhabi Tour werd ontsierd door een valpartij. Vermoedelijk door Kittel.

Verschillende renners uitten gisteren opnieuw hun ongenoegen over Kittel. Ze voelen zich niet gehoord door de internationale wielerbond UCI en klagen over Kittel die in sprints gevaarlijk kan worden.

Puffin87 24 februari 2017 om 10:34

@Attack
Wat is er gebeurd dan? Het lijkt me een stukje logischer dat het door het hek kwam, en niet door de schijfrem.
Neemt natuurlijk niet weg dat ze wel zeker moeten weten dat het relatief veilig is om in een grote groep te vallen met schijfremmen.
Tandwielen of draaiende wielen wil je ook niet tussen krijgen op hoge snelheid, dat lijkt me ook niet fijn. Helemaal veilig wordt het nooit natuurlijk. Maar het andere uiterste is weer dat we straks misschien een amputatie hebben door zo’n schijfrem. Eerst maar eens goed testen wat de schade kan zijn bij een grote valpartij.

john 24 februari 2017 om 10:35

Die gast begint steeds meer van die rare trekjes te krijgen ,als hij vandaag wint en de trui pakt dan gaat morgen de etappe niet door de klim te steil of dat team verzint wel een ander smoesje om te winnen

Wheely 24 februari 2017 om 10:42

Mollema start vandaag helemaal zonder remmen, nu jij weer Kittel!

Romāns Vainšteins 24 februari 2017 om 10:43

Kittel heeft zeker nare trekjes maar ik vind hem niet gemaakt, die gast is echt van ‘kijk mij nou eens’ en daar zitten zowel goede als vervelende uitingen aan vast, ditmaal vind ik hem een prima punt maken.

Wheely 24 februari 2017 om 10:45

Een beetje zoals jezelf dus?

janus89 24 februari 2017 om 10:50

Wát een weldoener is deze meneer toch, ideale schoonzoon is te bescheiden!

reusjen 24 februari 2017 om 10:50

Ik word onderhand een beetje zat van Kittel. Het lijkt wel of hij constant maar wil laten zien hoe goed hij wel niet bezig is enz. Als hij over de finish komt na een valpartij gaat hij ook zodra er vaste camera’s zijn uitgebreid zijn verwondingen checken. Het lijkt een beetje bevestiging zoekend gedrag.

Sunrider 24 februari 2017 om 10:51

De Ventose zaak is onbewezen. Ook hier sterke twijfels, linkerschoen schijfrem links. In een afdaling wordt zo’n schijf heet genoeg voor zoiets maar op de weg bij abrupt remmen heb ik daar sterke twijfels over. Dat Sky is fel tegen geweest vanaf het begin.

AWestie 24 februari 2017 om 10:57

Eenzijdig verhaal. Er zijn ook veel mensen die met beeldanalyse durven te zeggen dat de schade bij Doull niet door schijfremmen komt, maar bijvoorbeeld de hekken en andere fietsen dan die van Kittel.

reusjen 24 februari 2017 om 11:04

Zijn er beelden van de valpartij?
Dan is het makkelijk te bewijzen wat er gebeurd is toch?

mtbonly 24 februari 2017 om 11:05

http://www.velonews.com/2017/02/video/video-can-disc-rotors-actually-cut_431182
Voor de twijfelaars, de non-believers de zeurders en de jankers. Met schijfremmen snij je hooguit een gekookte aardappel!

Binda 24 februari 2017 om 11:17

@Mtbontly, goede post. De renners zijn gewoon oerconservatief. Ieder snijwondje bij een val wordt meteen aan schrijfremmen toegeschreven, terwijl bij nadere analyse meestal blijft dat er een andere oorzaak is. in dit geval dus een scherp, roestig stuk vangrail.

markd 24 februari 2017 om 11:18

feiten, emotie en perceptie is een “normale ” volgorde , maar hier op WF draaien de meesten ze radicaal om. Kan best, ’t is een forum, en ‘k hou best wel van een pittige discussie , maar ‘k wil me wel baseren op …feiten . Wie heeft gisteren de valpartij goed gezien ?, wie kan zeggen dat het de schijfremmen zijn die de schoen hebben open gereten ?
En zolang er twijfel is ivm de veiligheid zou ik ook zonder schijfremmen rijden , heeft niets te maken met ” ideale schoonzoonprofiel”

Wheely 24 februari 2017 om 11:22

Het is allemaal een grote conspiracy om schijfremmen in een kwaad daglicht te brengen. Kijk hoe mooi die velgremmen zijn weggewerkt op dat frame. Specialized is helemaal niet gebaat bij schijfremmen, ze hebben juist heel veel geld gestopt in dit type frame. Denk na mensen!

HoofdIsVrij 24 februari 2017 om 11:23

Een stuur in je ribben krijgen, dat doet pas pijn… Zoals mtbonly en anderen aangeven is het gevaar van schijfremmen echt overroepen. Ik rijd al jaren met schijfremmen en val zo nu en dan ook, nog nooit iets met schijfremmen meegemaakt.

HoofdIsVrij 24 februari 2017 om 11:24

Of gewoon ouderwetse trommelremmen invoeren.

mark vv 24 februari 2017 om 12:13

Nu de rest nog.

BAM 24 februari 2017 om 12:19

Het filmpje van Velonews is nietszeggend. Bij een valpartij val je namelijk in de schijf (inclusief snelheid en gewicht van de renner) en ik denk dat dit het meeste (potentiële) gevaar oplevert.

Ik neem aan dat de fabrikanten dit inmiddels al wel op degelijke wijze hebben getest?

kampioenvanhetkarakter 24 februari 2017 om 12:33

@wheely: klopt niet. Specialized had eigenlijk de hele fiets als schijfremfiets ontwikkeld, echter toen ze hoorden dat schijven niet toegestaan werden zijn ze pas op velgremmen overgestapt.

Heeft iemand de beelden van de crash bekeken? Ik zie nergens contact van de schoen van de SKY renner met de voorkant van de fiets van Kittel…

Kortom: in plaats van feiten te checken loopt men weer gewoon achter de muziek aan. Nepnieuws zou je het ook kunnen noemen…

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair