Marcel Kittel en Katusha-Alpecin per direct uit elkaar

donderdag 9 mei 2019 om 11:02
Marcel Kittel en Katusha-Alpecin per direct uit elkaar

Het contract van Marcel Kittel bij Katusha-Alpecin is per direct ontbonden. Dat nieuws brengt de Zwitserse ploeg naar buiten. “Op mijn verzoek hebben Katusha-Alpecin en ik in onderling overleg besloten om mijn huidige contract vroegtijdig te beëindigen”, aldus de Duitse sprinter.


Kittel was bezig aan zijn tweede seizoen bij Katusha-Alpecin. Dit seizoen wist hij één overwinning te boeken, dat was in januari in de Trofeo Palma op Mallorca. Daarna stokte het en werden zijn prestaties minder.

Kittel: “Ik voelde mij uitgeput”
De Duitser geeft aan dat hij lang heeft moeten nadenken over dit besluit. Hij stelde zichzelf vragen. “Wat is echt belangrijk voor mij? Ik hou van wielrennen en mijn passie voor de sport verdwijnt nooit, maar ik weet ook wat het vergt van mij en wat ik moet doen om succesvol te zijn”, aldus Kittel. “De laatste twee maanden voelde ik mij uitgeput. Momenteel ben ik niet in staat om te trainen en te koersen op het hoogste niveau. Daarom heb ik besloten om een pauze in te lassen en tijd voor mijzelf te nemen. Ik ga nadenken over mijn doelen en plannen maken voor de toekomst.”

Kittel: “Nu staan geluk en plezier boven alles”
Wat volgt in de verklaring die Kittel opgesteld heeft, is een dankwoord aan de mensen bij Katusha-Alpecin. “Het spijt me dat ik jullie passie niet kon belonen met meer zeges en resultaten”, zegt hij. “Ervaring leert mij dat veranderingen leiden naar nieuwe paden en kansen. Ondanks alle onzekerheid heb ik er vertrouwen in dat ik uiteindelijk die kansen en uitdagingen ga vinden. Nu staat mijn geluk en plezier boven alles. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt en wil graag weer koersen in de toekomst, maar ik moet een plan maken hoe ik dat doel ga bereiken. Het is de grootste uitdaging uit mijn carrière en die ga ik aan.”

Katusha-Alpecin reageert met verdriet
Bij de Zwitserse formatie kwam het verzoek van Kittel hard aan. “Met verdriet hebben wij ingestemd met Marcels verzoek om te stoppen bij de ploeg. We begrijpen de situatie waarin hij zit en we steunen hem volledig in deze moeilijke tijd”, legt algemeen manager José Acevedo uit. “We hopen dat hij snel weer koerst als de kampioen die hij is. Namens de ploeg, alle sponsors en partners wensen wij Marcel al het beste voor de toekomst.”

Dit artikel delen:

63 Reacties

Random wielerliefhebber. 9 mei 2019 om 11:07

Ben benieuwd welke ploeg nu genoeg haarshampoo en gel gaat aankopen om deze man binnen te halen.

Utrecht19 9 mei 2019 om 11:08

Die zag ik niet aankomen. Wellicht voor Wanty interessant om hem te halen om hem te gebruiken in de Tour anders de Spaanse ploegen voor de Vuelta maar zoals hij nu rijdt geeft hij ook weinig garantie.

aru123 9 mei 2019 om 11:08

Gaat naar ccc gok ik

TomDJ 9 mei 2019 om 11:08

Oei, en nu?
Hij heeft niet zo’n mooi CV over de laatste jaren…

AWestie 9 mei 2019 om 11:09

Wow! Hij spreekt over een pauze nemen, ben benieuwd waar hij daarna beland. Iets in mij zegt me dat hij op het oude Sunwebnest komt, ook al ging hij daar niet heel netjes weg. Hij moet weer bij een ploeg in het gareel gezet worden, zou je bijna denken.

Baukema Tomoulin 9 mei 2019 om 11:11

Oef

Rad 9 mei 2019 om 11:12

Kan hij mooi meer tijd doorbrengen met z’n vriendin.

robert-jan 9 mei 2019 om 11:14

Lekker de kroeg in Marcel!

lnnrt 9 mei 2019 om 11:14

Onverwachts wel, maar toch ook weer niet. Vraag me af of hij überhaupt nog terugkomt in het peloton.

Jeff 9 mei 2019 om 11:14

Volgend jaar naar Deceuninck-Quick Step misschien? Laag loon, hoge premies. Al zitten ze daar met Viviani, Jakobsen & Hodeg al dik in de sprinters.

Mystery Rider 9 mei 2019 om 11:24

Yep, heeft al een Whatsapp gestuurd naar Patrick.

Viviane rijdt volgend jaar niet meer voor DQS, zijn contract loopt af en ik zie hem naar CCC gaan en de twee jonkies moeten nog opbouwen!

Ze hebben Marcel na Sunweb geprepareerd tot een topsprinter!

Dit kan opnieuw, contract a la Gilbert, lager loon, hoge premies en deze gast wint in 2020 opnieuw 20 keerQ

S. Morgenstern 9 mei 2019 om 11:16

Dat klinkt als een moeilijke periode en beslissing. Beetje overspannen wellicht. Het zou mooi zijn mocht hij hier goed doorheen komen en weer op volle kracht terug kunnen komen.

Veloburto 9 mei 2019 om 11:21

Moedige beslissing

Wheely 9 mei 2019 om 11:21

Katusha toch echt wel een ploeg waar je grote vraagtekens bij mag stellen. Slechts twee overwinningen, waarvan er eentje notabene van Kittel.

We hebben het ook gezien met T. Martin, Kristoff en ook een bv een Lammertink – renners raken er snel de fun kwijt.

ChefSpijker 9 mei 2019 om 11:26

Kristoff is toch gewoon gezwicht voor het geld? Die heeft vijf jaar bij Katusha gezeten en zijn grootste successen daar geboekt. Tony Martin ging erheen toen het beste er al af was en dacht dat hij in de kasseienklassiekers kopman zou kunnen spelen (zelfoverschatting). En Lammertink is toch gewoon zelf niet goed genoeg. Leuk rennertje voor koersen als Luxemburg. Maar komt tekort voor WT.

Dat ze niet veel winnen komt juist doordat hun absolute kopman, Kittel dus, mentaal zwak is. Als het loopt, is ie de snelste ter wereld en win je er Toursprints mee. Loopt het niet, is het ook helemaal niks. Ze hebben verder gewoon een heel matige ploeg waarbij Politt zich dit voorjaar juist erg positief liet gelden en Zakarin wellicht in de grote rondes mee kan doen voor top 5 AK.

john 9 mei 2019 om 11:25

Gaat bij zijn vriend T. Martin rijden in de ploeg

kooltje 9 mei 2019 om 11:25

Einde carriere zou mij niet verbazen
Als er ook geen verplichtingen meer zijn tegenover een werkgever zal het nog sneller achteruitgaan

josi 9 mei 2019 om 11:26

Verrassend, en toch ook weer niet. Dat hij al een tijd niet lekker in zijn vel zit, was wel duidelijk. Hopelijk doet de break hem goed, want in potentie moet er zeker nog heel wat in zitten.

Kirsipuu 9 mei 2019 om 11:26

Valt me tegen hoe hij hier beschimpt wordt door sommigen. We weten niet wat er aan de hand is. Misschien heeft hij wel psychische problemen.

Ik weet alleen dat ik respect heb voor deze beslissing. Een contract inleveren vergt moed, aan blijven modderen en je salaris blijven incasseren is een veel veiligere keuze.

MDKIDW 9 mei 2019 om 11:30

jammer ik denk niet dat we die zo snel weer terug gaan zien in het prof peloton..
het lijkt alsof hij een motivatie probleem heeft en niet meer diep wil gaan

Roy van den Busken 9 mei 2019 om 11:33

Misschien over een tijdje terugkeren als leadout-man van een topsprinter bij een andere ploeg.

jooprioolpijp 9 mei 2019 om 11:43

Kirsipu +1
Mijn gok is dat het een jongen is die een heel strakke structuur nodig heeft om på topniveau te functioneren en ik hoop dat hij dat ergens kan vinden. Als er niks diepers mis is (drank/drugs/vrouwen zoals her en der geïnsinueerd) dan denk ik dat hij nog wel een ploeg vindt met een soort prestatiecontract. Talent is echt niet weg, en zo oud is hij nog niet.

Crossblesser 9 mei 2019 om 11:45

Er is meer in het leven dan alleen wielrennen. Misschien is het klaar voor hem en wil hij nu iets anders doen waar hij gelukkig van wordt. Als hij ongelukkig is dan is het belangrijk dat hij voor zichzelf kiest. Moedig hoor!

havana 9 mei 2019 om 11:47

Patlev en Dokter Van Mol zullen van hem weer een kampioen maken. Let maar op.

montventoux 9 mei 2019 om 11:48

Wat Kirsipuu zegt: Hulde voor zo’n besluit! Hopelijk keert hij op (hoog) niveau terug. Hebben we veel plezier aan beleefd in de beginjaren van Skil/(…)/Alpecin. De Giro-finish in Nijmegen, Freire en Sagan verslaan in Spanje, 4! etappes in de Tour 13 en 14.

wiebipedia 9 mei 2019 om 11:49

@kirsipuu mee eens

Wheely 9 mei 2019 om 11:57

Merijn Zeeman stond aan de wieg van zijn ontwikkeling, wie weet krijgt die hem weer on track. Ik gok zo dat Kittel maar dolgraag voor Jumbo zou willen koersen.