Marc Soler biedt excuses aan voor gedrag in finale Andorra-rit

maandag 2 september 2019 om 14:15
Marc Soler biedt excuses aan voor gedrag in finale Andorra-rit

foto: Cor Vos (archief)

Marc Soler heeft aan Movistar en zijn ploeggenoten zijn excuses aangeboden voor zijn gedrag in de finale van de negende Vuelta-etappe. De Spanjaard reed, op weg naar Cortals d’Encamp, in leidende positie toen hij ploegorders kreeg om te wachten op kopman Nairo Quintana. Soler was het daar niet mee eens en hield wild gebarend en hoofdschuddend zijn benen stil.

“We hebben erover gesproken”, laat Soler weten aan Marca. “Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden aan Movistar, aan Nairo en aan de hele ploeg. Het gaat niet meer gebeuren, maar dit was in het heetst van de strijd. We zijn hier gekomen om de ronde te winnen met Nairo of Alejandro Valverde. Dat is waarom we hier zijn.”

Voor Soler was de situatie waarin hij zat (in mogelijk winnende positie, red.) nieuw. “Als je daar eenmaal rijdt, gaat er veel door je hoofd. Als je er rustig over nadenkt, en je ziet wat we doorstaan hebben en waar we naartoe werken sinds de eerste dag, dan krijg je spijt. Dat is duidelijk. Daarom heb ik ook sorry gezegd”, aldus de 25-jarige Spanjaard. Door zijn hulp pakte Quintana uiteindelijk genoeg tijdwinst om de rode leiderstrui te pakken.

‘Hij moet luisteren en volwassen worden’
Movistar-ploegleider Pablo Lastras reageerde ook op het incident. “De beelden zijn duidelijk. We gaan niet dingen ontkennen die op beeld te zien zijn. We moeten daar onze verantwoordelijkheid voor nemen en de kou uit de lucht nemen”, aldus Lastras.

De ploegleider geeft aan dat Soler sinds zijn tijdverlies in de tweede etappe naar Calpe een dienende rol heeft gekregen. “Hij heeft dat duidelijk niet meegekregen, dus we gaan hem dat nog een keer vertellen. Het is goed dat hij karakter toont, maar hij moet eerst leren luisteren en volwassen worden. Als we van hem een leider willen maken moet hij eerst in dienst rijden”, vertelt Lastras.

Dit artikel delen:

39 Reacties

josi 2 september 2019 om 14:37

Ik kan me best voorstellen dat je de ploegentactiek niet altijd begrijpt als je bij Movistar rijdt.

sooike 2 september 2019 om 17:08

Begrijp je de tactiek van JV wel dan ?

Monsalve 2 september 2019 om 14:39

Het circus van de Movimadness. Zorgt altijd weer voor vermakelijke koersen

Jean Dumas 2 september 2019 om 14:47

Goed verhaal, van renner én ploegleider.

Johnny7 2 september 2019 om 15:01

Begrijpelijk die reactie van hem. Leuk die laatste zin van Lastras maar deze jonge moet nu een keer stoppen met knechten als hij zijn potentieel wil waarmaken. Hij speelt al 2/3 jaar de rol van knecht. Quintana en Carapaz hebben nog steeds niet ergens anders een contract getekend maar als die twee vertrekken dan kan Soler volgend jaar veel meer kansen verwachten. Zou tijd worden ook voor deze renner.

Romāns Vainšteins 2 september 2019 om 15:35

Carapaz heeft bij SKY en Quintana bij die Fransen getekend.

ChefSpijker 2 september 2019 om 15:38

In kleine rondjes heeft Soler toch nog wel wat kansen gehad maar komt het er ook niet vaak meer uit buiten Catalonië en z’n winst in PN. Vraag me af of het een echte klassementstopper wordt voor grote rondes, of dat het een ideale knecht is die ook zelf mooie ritten kan kapen zoals gisteren.

Olly 2 september 2019 om 16:18

@ Roman V. SKY?
Komaan RV dit is niets voor jou, ik vergis mijzelf ook wel eens in een gesprek. Maar met op te schrijven meestal niet.

Brabander 2 september 2019 om 17:10

Bij mij is het ook ‘gewoon’ nog Sky hoor. Net zoals het ook altijd Quick Step is bij mij. Wat ze er ook voor mogen zetten.

Peter1977 2 september 2019 om 18:10

Voor mij blijft het Mapei

Sammysosa 2 september 2019 om 15:04

Ik de reactie van Lastras echt zwaar overtrokken. Soler heeft zijn excuses gemaakt, zijn reactie is uit menselijk oogpunt volstrekt te begrijpen, waarom dan zo fel erin? Doet me twijfelen over de manier waarop Movistar met zijn mensen omgaat. We kennen allen het uitgebreid in de media gevoerde gevecht tussen Quintana en Valverde, het vertrek van Landa terwijl hij zo verheugd was om weer ‘terug in de familie’ te zijn en dan dit. Merkwaardig

Brabander 2 september 2019 om 15:32

+1
Ik zou me als Soler zijnde hier zeker niet fijn bij voelen. Eerst de onnavolgbare koerstactieken van Movistar. Dan maak je daar je excuses voor en dan krijg je nog een trap na ook.

Panache 2 september 2019 om 15:35

Zou juist merkwaardig zijn om openlijke muiterij zacht aan te pakken. Zoals gezegd heeft Soler een dienende rol en was zijn aanwezigheid in de kopgroep primair bedacht om als brug te dienen voor Quintana of Valverde. Daarnaast maakt Soler zijn ploeg (die hem netjes betaalt) voor een miljoenenpubliek belachelijk.

Brabander 2 september 2019 om 16:10

Muiterij? Kom op zeg. Hij geeft er uiteindelijk toch gehoor aan? En verontschuldigt zich

Fast Freddy 2 september 2019 om 15:12

“We gaan niet dingen ontkennen die op beeld te zien zijn. ” Lol, zonder bewijs wordt wel alles ontkent. Zeker wielrenner geweest, die Lastras ;-)

Scott Sunderland 2 september 2019 om 15:20

Ach Soler lag op kop en dacht aan de ritzege. Dan mag hij van mij best even balen dat hij moet wachten op Quintana. Ze zien liever iemand die emotieloos de bevelen opvolgt. Ik vond het erg menselijk en begrijpelijk van Soler.

Romāns Vainšteins 2 september 2019 om 15:34

Terechte excuses want het was behoorlijk misplaatst. Nu dan ook zand erover want dit kan je als renner in volle koers gewoon eens overkomen.

Johan110 2 september 2019 om 23:42

Ik had sowieso niet gewacht. Dit was een compleet onzinnige actie van Lastras. Soler komt wellicht nooit meer in deze positie. Quintana had ook helemaal niets aan de hulp van Soler. Eerder tijd verloren.

hjjanssen1973 2 september 2019 om 15:38

Inderdaad, Fast Freddy, pas als iets in beeld is wordt het niet ontkend. Oei oei oei…

hjjanssen1973 2 september 2019 om 15:40

Absurd trouwens dat ze Soler niet voor de overwinning hebben laten rijden. Als Pogacar erbij was gekomen, OK, maar nu al laten afzakken… doodzonde.

Ivan 2 september 2019 om 15:45

Ze hebben met Nairo de trui gepakt en dan heb je altijd gelijk. Ze hadden immers al twee ritten gewonnen dus de mogelijke ritwinst van Soler was minder relevant. Soler gaat volgend jaar genoeg kansen krijgen als Landa en Quintana (en misschien Carapaz) weg zijn daar. Ik neem aan dat hij dan de Giro als kopman gaat rijden en misschien als schaduwkopman in de Tour (Carapaz/Mas) of de Vuelta (Carapaz/Valverde).

VerstandOpNul 2 september 2019 om 15:49

Hij had kans om te winnen..
Ik vraag me ook af hoeveel hij daadwerkelijk kon doen.. Op die steile beklimmingen is er toch nauwelijks voordeel als iemand je uit de wind rijdt?

Panache 2 september 2019 om 16:06

Op steile beklimmingen (15-20%) heeft het inderdaad geen effect. Maar gisteren was het meestal 7-10% dus verre van steil.

sjaspatat 2 september 2019 om 15:54

Wegwezen Marc

Fish-180 2 september 2019 om 16:26

Ik was afgestapt en had de fiets het ravijn ingegooid. Maar dat zal dan ook wel weer niet gemogen hebben. Vindt een etappe-overwinning belangrijker dan die paar seconden die ze nu winnen.

Haanaf 2 september 2019 om 17:04

Past wel een beetje bij Movistar.

Ik zie Kuss en Gesink dit niet zo snel doen als de opdracht krijgen om te wachten op PR.

sooike 2 september 2019 om 17:11

Je kunt Kuss en Gesink toch niet vergelijken met Soler ? JV was toch nergens te bekennen in de echte bergkilometers. Roglic kan het (nog altijd maar hoe lang nog?) op eigen kracht doen. Wel reëel blijven mensen !

S. Morgenstern 2 september 2019 om 17:35

Sooike kijkt zijn eigen ronde en heeft daarmee de formule gevonden om zich toch nog door dit seizoen te worstelen.

Romāns Vainšteins 2 september 2019 om 18:57

Kuss is van goudwaarde deze ronde, dat niet inzien vergt kracht.

Sajarano 2 september 2019 om 19:12

Kuss heeft een groot deel van het slotstuk voor Roglic op kop gesleurd. Daar was niet volledig beeld van, maar als je het niet WILT zien dan zie je het natuurlijk ook niet.

Franco Ballerini 2 september 2019 om 20:33

Kuss doet het redelijk, maar vergeleken met de Plus is het middelmaat. Over Gesink kunnen we maar beter zwijgen.

Turtlehead 2 september 2019 om 20:59

lol, sooike heeft t weer voor mekaar

Sammysosa 2 september 2019 om 21:12

@turtlehead; denk jij ook dat sooike betaald wordt door WF om traffic te genereren? Ik vind het in ieder geval zeer vermakelijk, zeker de reacties die hij uitlokt.

Samlambeej 2 september 2019 om 20:50

Soler moet volgend seizoen veel meer eigen kansen krijgen.

Turtlehead 2 september 2019 om 21:00

+1

NDI22 2 september 2019 om 22:48

Vond het wel begrijpelijk, was weer eens geen pijl te trekken op Movistar. Liggen aan kop met Soler. In de achtervolging Quintana met concurrent op sleeptouw. In de achtervolging daar achter Valverde. P1, 2 en 3 waren verschillende Movistar renners aan het koersen. Ongekend.

sooike 3 september 2019 om 00:22

@Sarajano

Geen beelden maar toch Kuss op kop zien sleuren. Dat is knap! Toen mijn beeld weer aanfloepte was er toch echt maar één JV-er in de kopgroep over en dat was Roglic. Maar ik zal het wel zelf ingekleurd hebben en mijn “eigen ronde” bekijken. ….Zet die geel-zwarte brillen eens af mannen en probeer eens wat meer neutraal naar de koers te kijken. Dat doe ik al jaren !

peervaneynthoven 3 september 2019 om 01:10

@sooike. Sinds kort zie ik dat je weer uit je holletje bent gekropen om te zeiken over TJV.Mag best hoor, geen probleem. Maar feiten ontkennen zoals het op kop rijden van Kuss (met Roglič in zijn wiel) toen het beeld weer aanfloepte , maken deel uit van je anti-TJV (en voorgangers) houding. Schaf een bril aan jongen! (ik gebruik je eigen terminologie zoals je merkt) en kies daarbij vooral je eigen kleur.
PS kan ik nog ergens een column op YouTube vinden of anderszins. Ik ben nog steeds benieuwd naar je “gave’ als schrijver waar je zo over opgaf.

Kevin Lowagie 3 september 2019 om 08:26

Soler zou nooit voorop zijn gebleven tegenover een aanstormende Pogacar. Quintana was bezig tijd te winnen op Roglic en Lopez. Het is logisch dat hij moet ‘wachten’. Ik heb wel de indruk dat renners als Soler en Ruben Fernandez in hun ontwikkeling wat tegen worden gehouden door veel te knechten. Misschien dat ze in een ander team meer vrijheid krijgen.

Headlines

Materiaalzone

Populair