Marc Madiot: “Ik wil geen voetbalmakelaars in de wielersport”

maandag 11 januari 2021 om 14:39
Marc Madiot: “Ik wil geen voetbalmakelaars in de wielersport”

Marc Madiot op archiefbeeld - foto: Cor Vos

Marc Madiot, ploegmanager van Groupama-FDJ, is niet opgezet met de komst van de bekende voetbalmakelaar Jorge Mendes naar de wielersport. Madiot vreest dat het voetbalsysteem ook het wielrennen gaat beheersen. “Hij kan in Portugal blijven met zijn spelers.”

Eerder deze maand werd bekend dat voetbalmakelaar Jorge Mendes, de zaakwaarnemer van onder anderen stervoetballer Cristiano Ronaldo en trainer José Mourinho, zich stort op de wielersport. Zijn bedrijf Polaris Sports gaat namelijk samenwerken met Corso Sports, dat de belangen van onder meer João Almeida, Tao Geoghegan Hart, Ruben Guerreiro, Søren Kragh Andersen en Mads Pedersen behartigt.

Marc Madiot, ploegmanager van Groupama-FDJ, houdt de voetbalmakelaars echter liever buiten de deur, vertelt hij in het Franse Les Grandes Gueules du sport. “Ik wil het voetbalsysteem niet. Weet je wat het is? Het draait daarin alleen maar om een portfolio van spelers en die zo vaak mogelijk van club te laten wisselen om zoveel mogelijk geld te verdienen. Ik wil Mendes niet in onze wielersport. Hij kan in Portugal blijven met zijn voetballers.”

‘Niet gokken’
Madiot beseft ook wel dat in de wielersport momenteel al zaakwaarnemers actief zijn. “Maar er is een belangrijke factor in de wielersport: bij ons heeft een contract een vaste duur en de duur van het contract wordt gerespecteerd. Dat betekent dat als een renner voor twee jaar bij mij tekent, hij twee jaar bij mij rijdt. En daarna is hij vrij en ben ik vrij. Als ik tien euro heb, geef ik tien euro uit. Ik ga niet gokken op de vijf euro die ik zou kunnen verdienen aan de verkoop van een renner.”

Daarnaast vermoedt Madiot dat Mendes en zijn team een verborgen agenda hanteren. “Hij gaat in de wielersport nooit zoveel verdienen als in de voetballerij. Wellicht spelen er ook andere zaken mee. Ik ben bang dat deze mensen op een gegeven moment het hele systeem van de wielersport willen overnemen en dat maakt het allemaal nog gevaarlijker.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

VespavanBern 11 januari 2021 om 14:46

Eens, oprotten met die gladde gasten.

rogierb 11 januari 2021 om 19:46

Voetballers zijn anders dolblij met die gladde gasten. Madiot dat is pas een engerd.

PietFriet 11 januari 2021 om 20:14

@rogierb In het voetbal klotst het geld tegen de plinten. In het wielrennen is dit niet het geval. Als er luxe zaakwaarnemers (incl. hoge premies) de prijzen verder gaan opdrijven lekt er een hoop geld weg dat noch bij de renners noch bij de begeleiding van de renners terechtkomt.

Michelangelo 11 januari 2021 om 15:02

Soms zegt Madiot zinnige dingen…

Ook ik zit niet te wachten op voetbalpraktijken. Ik denk ook niet dat de wielersport daar beter van wordt.
Als je al een verdienmodel zou willen dat meer gebaseerd is op mensenhandel, zal er snel ook een heel ongelijk speelveld ontstaan. Met een paar opleidingsclubs, en grote ploegen die alles wegkopen wat maar een beetje talent lijkt te hebben. En dan zul je dit moeten gaan reguleren met salarisplafonds, budgetplafonds voor ploegen, etc.

Maar bottom line is dat dit soort figuren vaak enkel baat hebben bij spelershandel, niet bij het opbouwen van gezonde carrieres bij stabiele ploegen. Schermen met interesse, onvrede opwekken, tussentijdse transfer afdwingen, en op naar de volgende transfer.

Van mij mogen wielerploegen weigeren om met dit soort figuren om de tafel te gaan.

dingetjep 11 januari 2021 om 16:17

De situatie die je schetst bestaat toch al grotendeels? Grote ploegen contracteren steevast de beste renners van kleinere ploegen en het speelveld is bijgevolg ongelijk. Enige verschil is dat het middels transfersommen afkopen van lopende contracten (nog) geen gemeengoed is. Als we dat zo willen houden dan moet de UCI rap met regelgeving komen, want je kan geen spelersmakelaars weigeren obv. een voetbalverleden.

Michelangelo 11 januari 2021 om 16:39

Natuurlijk kun je zelf bepalen met wie je zaken doet. En met welke veehandelaar je wel en niet om tafel wilt. En zodra renners doorhebben dat een voetbalmakelaar met dubieuze reputatie ze niet verder helpt in de wielerwereld, dan zijn ze ook zo weer vertrokken. Maar dat vraagt een consequent gedrag van alle ploegen, zoals je ook hieronder genoemd hebt. Jij noemt het prisoners dilemma, ik noem het the tragedy of the commons.

Probleem is dat je heel snel een devaluatie van contracten krijgt. Een woord is geen woord meer, je kunt als ploeg met sponsor niet meer werken aan een lange termijn plan waarbij je product is gekoppeld aan een renner met uitstraling.

En natuurlijk kunnen nu ook de kapitaalkrachtige ploegen de beste renners kopen. Maar als je het niet reguleert, dan wordt iedere veelbelovende renner nog voor het eind van het contract weggekocht. Goed voor de renner in kwestie (tenmiste wat financien betreft), goed voor de zaakwaarnemer. Maar uiteindelijk niet goed voor het wielrennen als geheel (tenminste dat is mijn gedachte daarbij), aangezien het dan voor sponsoren ook ineens minder aantrekkelijk is (je bent meer geld kwijt, en loopt tegelijkertijd het risico dat jouw boegbeeld voortijdig verkast).

dingetjep 11 januari 2021 om 17:07

Het prisoners dilemma zal uiteindelijk leiden tot tragedy of the commons. Er is daarom veel aan gelegen om dat te voorkomen. Mijn punt is alleen dat dit niet lukt door het 'kaltstellen' van bepaalde zaakwaarnemers, maar wel door regelgeving, zoals je zelf ook al aangeeft in je laatste alinea. Kortom, we zijn het eens!

Martijn Arensman 11 januari 2021 om 18:21

Ik vind dit een rare discussie.

Wat Madiot en jullie blijkbaar niet realiseren is dat Sport Entertainment Group (SEG) al jaren actief is in voetbal, wielrennen en de muziek branche om de belangen te behartigen van sporter en artiesten.

IlPirata 11 januari 2021 om 15:35

Hij heeft gelijk, maar de trend van meerdere contractbreuken is jammerlijk al ingezet. Ook trouwens door ‘onze eigen’Tom Dumoulin.

Romāns Vainšteins 11 januari 2021 om 16:07

Gewoon als ploeg pertinent weigeren met die lui aan de tafel gaan en lachend stellen ga maar ergens anders fietsen. Dan maar niet renner A.

dingetjep 11 januari 2021 om 16:21

Klinkt stoer maar je krijgt al snel een prisoners dilemma. Ploeg A doet wel zaken met de makelaar, waarna ploeg B zich hiertoe ook genoodzaakt ziet om niet telkens achter het net te vissen bij toptalent. Enige wat helpt is beperkende regelgeving vanuit de UCI, wat erg moeilijk is gezien Europese regelgeving (zie voetbal). Je moet dan bv. al denken aan een minimum aantal zelf opgeleide renners, maximum aantal transfers per seizoen of draconische maatregelen zoals salarisplafonds of Amerikaanse draftingsystemen.

Verweggistan 11 januari 2021 om 16:24

Niet gokken met FDJ als sponsor is wel grappig.

Frank V 11 januari 2021 om 16:28

Hehe inderdaad.

Verder, zou wel eens fly on the wall willen zijn in een negotiatie tussen Madiot en Mendes waarin Madiot volledig uit zijn dak gaat.

Luke 11 januari 2021 om 16:32

Helemaal mee eens. Wel is het van belang dat renners eerlijke contracten krijgen bij ploegen met renners en dergelijke. Als de UCI daarin het voortouw zou nemen, dan zouden die zaakwaarnemers verder niets toevoegen. Het profesiionele wielrennen wordt alleen maar onnodig duur en wordt niets duurzaams opgebouwd.

Shinzawai 11 januari 2021 om 18:56

Alsof de wielersport met dubieuze figuren als Acquadro zoveel beter af is. Daarnaast is de continuïteit van de meeste wielerploegen niet zodanig sterk dat er massaal geïnvesteerd kan worden in het afkopen van contracten.

rogierb 11 januari 2021 om 19:44

Zie het probleem niet zo. De bedragen die in het wielrennen omgaan staan in geen enkele verhouding met het voetbal. Kan voor kleine ploegen ook een manier zijn om geld te verdienen als grotere ploegen geld voor hun talenten op tafel leggen. Er wordt altijd geklaagd over het verdienmodel van wielerploegen, dat ze helemaal leunen op sponsoren. Je moet ook meegaan met de tijd.

Michelangelo 11 januari 2021 om 20:43

Er zitten in mijn ogen twee belangrijke aspecten aan:
– met rennershandel ga je niet genoeg verdienen om een ploeg te runnen
– het geld verdwijnt in de “verkeerde” zakken (niet de zakken die een wielerploeg beter maken).

En daarbij: uiteindelijk zul je zien dat je heel veel “geforceerde transfers” gaat krijgen. Ploeg X rammelt met een buideltje geld voor renner Y, en renner Y gaat een breuk forceren met ploeg Z waar hij gewoon met volle verstand een contract heeft getekend. Dezelfde ploeg waarvan hij ook gewoon verwacht dat ze hem doorbetalen als hij geblesseerd thuis zit. En daar is het wielrennen niet bij gebaat, het is eerder een piramidespel met de zaakwaarnemers als de echte winnaars. En die voegen niks toe: niet aan het voetbal, en ook niet aan het wielrennen. En zorgen voor duurdere kaartjes, financiele problemen bij sommige clubs, zwart-geld circuits, etc.

KennyKlimmen 11 januari 2021 om 23:51

Spijker op zn kop, Angelo.

Straks krijgen de renners ook allemaal gebaartjes, tattoomouwtjes en gaan ze liggen wanñeer ze de sprint niet kunnen winnen.

Ik zie het liever niet nog poeniger worden dan het nu al is…. dan verliest onze prachtige sport de connectie met real life imho.

Ben blij met de opmerking van Madiot.

Chris Van Uden 12 januari 2021 om 08:36

Eens, weg met dit soort zaakwaarnemers.

jappe666 12 januari 2021 om 11:45

Doordat het wielrennen uit een relatief klein aantal teams en spelers bestaat, denk ik dat ze best gebaat zouden kunnen zijn bij een drafting systeem zoals dat bij de Amerikaanse sporten vaak het geval is. Ook daar zijn het aantal teams en spelers in bv de NBA, NFL en NHL relatief beperkt, waardoor je al snel een groot onevenwicht dreigt te krijgen als er enkele kapitaalkrachtige teams tussen zitten vanwege het gebrek aan vraag en aanbod zoals dat bij bv voetbal met zijn duizenden topteams wereldwijd wel het geval is.

Het team dat het slechtst scoorde op de UCI-ranking mag als eerste een neo kiezen, het team dat het best scoorde het laatst. Om te vermijden dat teams expres zouden proberen zakken op de ranking om de beste neo te scoren, worden de laatste 5 teams geloot op basis van een gewogen gemiddelde, zodat het slechtste team wel de meeste kans heeft om als eerste te mogen kiezen, maar niet met absolute zekerheid.

Dat systeem zou je eventueel ook kunnen uitbreiden door alle renners met een aflopend contract op dezelfde manier opnieuw in de markt te brengen.

Headlines

Materiaalzone

Populair