Marc Madiot (Groupama-FdJ): “Fransen moeten buiten kunnen trainen”

dinsdag 14 april 2020 om 10:44
Marc Madiot (Groupama-FdJ): “Fransen moeten buiten kunnen trainen”

© Cor Vos

Marc Madiot, teammanager van Groupama-FdJ, heeft zich uitgelaten over het definitieve uitstel van de Tour de France.  “Het is goed dat we stilaan kunnen beginnen te plannen”, vertelt Madiot. Hij hoopt wel dat de Franse renners spoedig opnieuw buiten mogen trainen om de achterstand tegenover andere landen niet te hoog te laten oplopen.


“Het is goed. We hebben nu data”, zegt Madiot in Le Parisien naar aanleiding van de toespraak van de Franse president Macron, gisteravond. De Tour wordt dus uitgesteld. “We kunnen stilaan beginnen plannen. Ik geloof stellig in een herstart van het seizoen. Je moet met hoop leven.”

Madiot vreest wel dat de Fransen met een achterstand aan de Tour moeten beginnen. “Als ik met mijn ploeg ergens aan de start sta, wil ik ook winnen. De buitenlandse renners kunnen vandaag buiten trainen. De Franse renners niet.  Zij riskeren twee maand aan de kant te staan en dat is een groot nadeel.”

“We moeten hierover een nota sturen naar de overheid”, gaat Madiot voort, in de hoop dat ze voor profsporters een afwijking toestaan. “Twee maanden aan de kant, dat komt voor mij neer op tien weken voorbereiding tussen het hervatten van de echte trainingen en de start van de Tour. We zouden ook minstens een maand vooraf – desnoods achter gesloten deuren – een wedstrijd moeten betwisten, wanneer we in de Tour goed voor de dag willen komen.”
Dit artikel delen:

10 Reacties

Scott Sunderland 14 april 2020 om 10:55

Voor wielrenners dezelfde regels als iedereen in Frankrijk die buiten wil komen, zou ik zeggen. Maar hij mag het aankaarten uiteraard. Maar ze hebben nog tijd, er zal nog maanden niet gekoerst worden.

Secondant 14 april 2020 om 11:08

Buiten het feit dat buiten trainer leuker is dan binnen trainen.. maar maakt het echt zo’n verschil? Je zou toch theoretisch elke training die je in je uppie buiten doet, ook indoor kunnen afwerken? Zelfs een duurtraining van 6 uur mits je gewoon je ventilatoren aanzet en genoeg drinkt?

LucasR 14 april 2020 om 11:37

Ja.

LightPhoenix 14 april 2020 om 12:17

Het is ook wel een deel mentaal, veel renners kunnen het niet opbrengen om 6 uur op een trainer te fietsen. Daarnaast vind ik binnen trainen zwaarder dan buiten, de belasting op je benen is toch ook anders.

KnightBiker 14 april 2020 om 12:22

Het geeft ook wel aan dat de quarantaine regels die nu gelden in Italie, Spanje en Frankrijk wel heel erg restrictief zijn. Deze landen kunnen langzamerhand hopeblijk het nederlandse lock-down model gaan toepassen: trainen mag, maar in je eentje of met 2, ga niet op reis maar blijf thuis, ga niet naar plekken waar normaal veel mensen komen.

in sommige stedelijke gebieden is het wellicht wat druk maar in het geheel genomen lukt het mij prima vannuit amsterdam om deze regels te handhaven. (moet alleen de neiging bedwingen om bij andere renners aan te sluiten en er dan mar 20 meter achter te blijven fietsen)

6 uur op de tacx trainer is heel erg saai, maar een 4 uur spinning marathon op de sportschool is voor mijn gevoel weer zo voorbij, terwijl het bijna hetzelfde is…

Veloburto 14 april 2020 om 14:49

Eens dat lang binnen trainen vet saai is, maar als ik naar mezelf kijk kan ik in de winter op zwift juist veel gerichter trainen dan buiten qua wattages en trainingsplannen, etc.

De Bezemwagen! 14 april 2020 om 11:22

Eerste reactie is waarom een uitzondering voor in dit geval wielrenners. En dan ook zeker alleen Franse wielrenners of ook buitenlanders die in Frankrijk wonen;)

Tweede reactie is wel dat je hiervoor een uitzondering kunt maken ten opzichte van recreanten omdat het wel over broodwinning gaat van de profs. Hoeft niet alleen voor wielrenners te zijn natuurlijk maar wanneer maak je de regels losser want het buiten trainen moet natuurlijk niet de gezondheid van een ieder in gevaar brengen.

Ik was afgelopen weekend erg blij dat ik in mijn eentje nog lekker een mooi rondje kon fietsen in de buitenlucht.

john 14 april 2020 om 12:02

Langzamer hand begin ik een overzicht te krijgen van oud renners die vroeger gesnoven en gespoten hebben en hun hersenen aangetast zijn ,hier weer zo eentje

Marszzz 14 april 2020 om 13:10

Hij is bang voor weer een Tour-a-deux-vitesses. Als het doorgaat wordt het waarschijnlijk een rare tour. Hoe het ook zal, het is geen reden om het niet te laten doorgaan. Ik denk dat het om die reden een bijzondere Tour gaat worden, met misschien wel met verrassende resultaten.

Derierre de la course 14 april 2020 om 14:23

Het is niet zo dat de renners in de landen waar wel buiten gefietst mag worden voluit trainen. Voor conditie onderhouden maakt het denk ik niet zo veel. Mentaal wel.