Krap tijdschema tussen mannen en vrouwen zorgt voor kolder in Dwars door Vlaanderen

woensdag 3 april 2019 om 14:57
Krap tijdschema tussen mannen en vrouwen zorgt voor kolder in Dwars door Vlaanderen

foto: Cor Vos

Opschudding in het peloton van Dwars door Vlaanderen. Omdat het tijdschema tussen de mannen en de vrouwen best krap was, en de groene vlag in de dameswedstrijd bovendien een oponthoud kende na een valpartij, moesten de mannen even halt houden. Chaos dus. En kolder.

Door een valpartij in de dameskoers kwam er een ambulance op de route, net daar waar de mannenkoers even later zou passeren. De wedstrijdorganisatie besloot de koers daarom tijdelijk stil te leggen.

Op dat moment reden acht renners aan de leiding. Toen de voorsprong van Nelson Oliveira, Jonas Koch, Ramon Sinkeldam, Zhandos Bizhigitov, Lukas Pöstlberger, Michael Hepburn, Kris Boeckmans en Mihkel Räim was hersteld, werd opnieuw het startsein gegeven voor de koers.

Tricky situatie
Er mag toch een kanttekening bij het incident geplaatst worden. Het tijdschema tussen de dames en de mannen is best krap. Zo zullen de dames straks aan de finish niet te veel moeten treuzelen, want amper een kwartier later is de aankomst van de mannen voorzien.

“Wat moet ik ervan zeggen? Een tricky situatie. Maar we doen ons best”, reageerde Pöstlberger al tijdens (!) de koers bij Sporza, terwijl hij tijdens de neutralisatie door een motor werd teruggebracht naar de kop van de koers.

Dit artikel delen:

9 Reacties

sven241 3 april 2019 om 15:03

Ongekende beelden.

xistnc 3 april 2019 om 15:22

Dit lijkt me toch niet de bedoeling, qua opwaarderen van het vrouwenwielrennen. Kan zo maar averechts werken. Protocollen zijn goed en zullen hun werk doen, maar voorkomen is beter dan genezen.

AnderJ 3 april 2019 om 15:22

Maar de discussie laatst of het nou altijd de vrouwen zijn die zich moeten aanpassen aan de mannenkoers, kan nu wel definitief worden begraven…

toke 3 april 2019 om 15:29

Vanaf volgend jaar alleen de vrouwenkoers organiseren.

rvb 3 april 2019 om 16:20

Ik ben sowieso tegen vrouwen en heren wielrennen tegelijk. Ik ga niet 2 keer op dezelfde dag naar dezelfde wedstrijd kijken. Zo maf ben ik niet.

Hoebele 3 april 2019 om 16:31

Het wedstrijdverloop en de deelnemers/ploegen zijn inderdaad precies hetzelfde elke keer.

Covadonga 3 april 2019 om 16:31

Ik verwachtte een leuk filmpje over de ontstane situatie. Maar nee hoor, ik zie alleen een irritant filmpje met Van der Poel.

west 3 april 2019 om 16:44

Tijdschema had er uiteindelijk dus geen zak mee te maken. Ambulance op het parcours is een noodsituatie, geen slechte tijdsplanning.

GekkeHenkie 3 april 2019 om 19:31

Het is misschien een idee dat volgende keer de juryleden met elkaar praten, want ik had vooral het idee dat elk jurylid zijn eigen neutralisatie aan het organiseren was. De een wilde stoppen de ander reed juist door.

En verder was die start na de neutralisatie natuurlijk belachelijk met een juryauto nog halverwege het peloton, waardoor de laatste 20 man een gat dicht moesten rijden op de rest van het peloton. Met zo’n start is de eerste 200meter oprijden achter de jury auto in mijn ogen beter, dan heb je in ieder geval een compleet peloton en niet dit gehannes.

Headlines

Materiaalzone

Populair