Magnus Cort: “Geen enkele dopingcontrole in Ster van Bessèges”
Magnus Cort won de tweede etappe in Bessèges - foto: Cor Vos
maandag 10 februari 2020 om 18:25

Magnus Cort: “Geen enkele dopingcontrole in Ster van Bessèges”

In de Ster van Bessèges werden afgelopen week geen dopingcontroles uitgevoerd. Dat schrijft EF Pro Cycling-renner Magnus Cort op social media. De Deen vraagt zich af hoe dat mogelijk is. “Naar mijn mening is dit echt niet goed”, aldus Cort.

Cort blikt in zijn post op Instagram terug op een succesvolle week. Naast zijn eigen ritzege wist ook ploeggenoot Alberto Bettiol een etappe te winnen, namelijk de afsluitende tijdrit. Daarin werd Cort tweede. “Helaas ging niet alles goed deze week”, zegt hij. “Er was geen enkele dopingcontrole tijdens deze wedstrijd!”

“Ik begrijp niet hoe het toegestaan is om een wedstrijd op dit niveau (UCI 2.1, red.) te organiseren met zeven WorldTour-ploegen aan de start, zonder dopingcontroles. Dat is echt niet goed”, richt Cort zich tot de internationale wielerunie UCI. De eindzege in de Franse rittenkoers ging uiteindelijk naar Benoît Cosnefroy van AG2R La Mondiale.

RIDE Magazine
20 Reacties
10-02-2020 18:46
Ook geen controle op motortjes en sokhoogte?
10-02-2020 19:13
Toch een gemiste kans voor Ferrari
10-02-2020 19:42
Dat was natuurlijk ook niet de bedoeling. Alle renners zijn nog in opbouw.
    10-02-2020 20:15
    Wat suggereer je?
10-02-2020 20:18
Goed dat een renner dit aangeeft. Wat dat betreft is wielrennen toch wel een bijzondere sport. Ooit een voetballer zoiets horen roepen?

Benieuwd of de UCI hierop gaat reageren... (verwacht van niet overigens).
    11-02-2020 07:48
    Je hebt gelijk. Sterker nog: veel voetballers en fans ontkennen zelfs stellig het effect en nut van doping in de sport.

    Totaal andere werelden blijkbaar.
10-02-2020 20:41
Vertrouwd zijn eigen prestaties niet?
10-02-2020 21:20
Sowieso een bizar slecht georganiseerde koers dit jaar
    10-02-2020 21:32
    Dat valt reuze mee. Alleen de eerste dag was wat verstrooid.
10-02-2020 21:46
Het is onderhand kraakhelder dat iedereen erom schreeuwt maar niemand betaalt voor het enorme aantal controles dat er nodig zou moeten zijn volgens velen.
Het belang om pakhazen te vangen is in de realiteit vele malen lager dan men denkt.
    10-02-2020 23:09
    @Romans Vainsteins
    Het CADF ontvangt 6 miljoen van de profteams.

    Voor wie reeds een dikke 10 jaar [u]eerlijk[/u] voor de sport leeft is dat belang heel heel groot.
    10-02-2020 23:41
    @Samlambeej

    Richt maar eens een laboratorium in met medewerkers en stuur wat controleurs met vliegtuigen de wereld rond.
    Voer nog wat rechtszaken tegen andere partijen met miljoenen(SKY) en je geld is al gauw op.

    Buitenom dat er misschien wat minder renners gepakt/bestrafd worden zie ik echt geen reden tot optimisme.
    De mogelijkheid om ongestrafd bloeddoping te gebruiken is nooit aangepakt en daar is voor zover ik kan zien ook geen praktische oplossing voor.
    Ook worden de laatste jaren steeds meer gaten in de dopingwet geschoten zoals met Froome zijn verweer en bijv Betsema die een nieuwe maas heeft aangetoond (bewust of onbewust)
    11-02-2020 10:02
    Betsema is geen maas. Daar zijn gewoon de regels gevolgd.

    Froome daarentegen is pure corruptie, de regels zijn zonder enige geldige reden aan de kant geschoven.
10-02-2020 22:02
Positief toch?
10-02-2020 22:02
Op z'n Frans kennelijk.. Ff serieus, ja dat kan dus niet.
10-02-2020 22:59
Geniet van iedereen maar ben fan van niemand.
Maar deze krijgt wel een streepje voor. Hij stelt zich extra kwetsbaar op.
11-02-2020 05:15
Zijn landgenoot Fuglsang daarentegen heeft last van te veel controle op zijn doen en laten...
11-02-2020 09:26
De UCi heeft het te druk met de cross naar de klote te helpen,dus ff geen controles
11-02-2020 11:39
Je zou zijn opmerking als zodanig kunnen opvatten, dat hij een aantal collega's niet vertrouwt....
    11-02-2020 12:24
    Daar denk ik ook aan.

    Vraag me dan ook af bij hoeveel andere koersen dit ook het geval is. Van die leuke ritjes op Mallorca bv.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine