Maarten Wynants kondigt afscheid aan

zaterdag 27 juni 2020 om 08:09
Maarten Wynants kondigt afscheid aan

Maarten Wynants - foto: Cor Vos

Maarten Wynants stopt in 2021 als profrenner. De oudste nog actieve Belgische prof (38) verdedigt nog tot en met de voorjaarsklassiekers de kleuren van Team Jumbo-Visma, waarna hij de fiets inruilt voor de ploegleiderswagen.

“Parijs-Roubaix wordt mijn laatste koers. Dat kon in principe door de nieuwe kalender ook dit jaar in oktober, maar ik wil afscheid nemen na een normaal, volledig voorjaar”, vertelt hij aan Het Nieuwsblad. Hij is ambitieus voor zijn laatste deelname in de Helleklassieker. “Ik wil Wout van Aert of een ploegmaat naar de zege loodsen”, klinkt het.

Wynants was aanvankelijk van plan aan het einde van dit seizoen te stoppen, maar de coronapandemie zorgde ervoor dat hij zijn plannen moest wijzigen. Hij verlengt zijn contract bij Jumbo-Visma nu met twee jaar. Daarbij zit hij nog een half jaar op de fiets bij het WorldTour-team, om vervolgens zijn carrière voort te zetten als ploegleider bij de opleidingsploeg. “Op de fiets ga ik eerst nog mijn rol spelen als wegkapitein”, aldus Wynants. “Nadien is het de bedoeling dat ik het vak als ploegleider leer bij de opleidingsploeg en zo kan doorgroeien.”

Wynants vertrekt met de ploeg op 7 juli voor twee weken op stage naar het Oostenrijkse Zillertal. Hij hervat zijn seizoen in Strade Bianche, waarna hij aan de start staat van de Czech Cycling Tour.

Dit artikel delen:

11 Reacties

Romāns Vainšteins 27 juni 2020 om 08:23

Evenals de Flandriens die hun hele carriere op april en een keien klassieker afstemmen heb je de nooit ergens winnende doch immer noest op de afspraak meedokkerende straatsteenslaven nodig. Ik heb hem er maar zeer weinig al te vroeg eraf gegooid zien worden.

Zeker in PR in de kopgroep, lekker in beeld, rijden.

Titaantje 27 juni 2020 om 19:54

Als wegkapitein loods je je kopmannen door het peloton, je rijdt niet in de kopgroep.

Yeez 27 juni 2020 om 08:54

De juiste manier!

koos1 27 juni 2020 om 11:23

Mooie manier van afscheid nemen. Nog 2x alles voor de kopmannen in de klassiekers en dan zijn ervaring overbrengen op de jongeren van Jumbo.
Benieuwd wie Jumbo gaan aantrekken als nieuwe koerskapitein voor de klassiekers.

mus van de maasstad 27 juni 2020 om 12:05

Ik hoop dat ze Langeveld als vervanger kunnen halen

LB108 27 juni 2020 om 22:03

Word hij dan coach, sportdirecteur of development manager of hoe heden ze dit tegenwoordig

Kosmonaut 27 juni 2020 om 23:15

Ik vind dat altijd maar een raar gedoe zo halverwege (of eigenlijk nog niet eens) het seizoen stoppen. Ergens snap ik het wel bij renners als Boonen en Museeuw die met hun prestaties op de kasseien écht hun stempel in de geschiedenisboeken hebben gezet. Behalve dit soort uitzonderlijke renner denk ik dan maak gewoon een seizoen af en zoek een leuke/mooie koers in oktober uit als je laatste.

S. Morgenstern 27 juni 2020 om 23:19

Ik vind het maar een raar idee; belangrijke momenten in het leven moeten vastpinnen aan een lang geleden vastgelegde kalender en niet aan gevoelsmatig het beste moment.

Romāns Vainšteins 28 juni 2020 om 00:12

Afscheid nemen in de koers die je het meest aan het hart ligt lijkt me toch een stuk begrijpelijker dan een of ander anoniem oktoberfrutsel.

Baik-Baik 28 juni 2020 om 09:31

Hoe Wielerflits zijn uitspraken interpreteert komt het over dat hij aan het eind van dit kalenderjaar stopt. Zoals ik het lees en de reacties hierboven stopt hij na het voorjaar 2021.

Dus hij heeft nog twee kansen met Van Aert om PR te winnen.

Sjoerd102 28 juni 2020 om 10:34
Quote:
verdedigt nog tot en met de voorjaarsklassiekers

dus hij stop inderdaad na de voorjaarsklassiekers

Headlines

Materiaalzone

Populair