Durbridge klopt Dennis en verovert derde tijdrittitel

dinsdag 8 januari 2019 om 09:04
Durbridge klopt Dennis en verovert derde tijdrittitel

foto: Cor Vos (archief)

In tegenstelling tot de kampioenstrui (gewonnen door Michael Freiberg) zal de nationale tijdrittrui van Australië komend seizoen regelmatig zichtbaar zijn in Europa. Luke Durbridge (Mitchelton-Scott) heeft vanochtend voor de derde keer in zijn carrière het tijdritkampioenschap van zijn moederland gewonnen. Durbridge deed 22 seconden minder lang over het parcours dan wereldkampioen tijdrijden Rohan Dennis (Bahrain-Merida).


De wedstrijd, die plaats vond in Buninyong, ging over 40,9 kilometer. Durbridge, die al kampioen werd in 2012 en 2013, deed 51.01 minuten over de race tegen de klok. Dennis raakte daarmee zijn titel kwijt na drie achtereenvolgende zeges. De tijdrijder reed vandaag voor het eerst in de regenboogtrui. Op de derde plaats eindigde Cameron Meyer. De renner van Mitchelton-Scott was 44 seconden langzamer dan Durbridge. Hierna was er een groot gat met de nummer vier, Nathan Haas (Katusha-Alpecin) eindigde op een achterstand van 2.20.

Dit artikel delen:

13 Reacties

Cadellie 8 januari 2019 om 09:13

Merida heeft toch niet zo’n goede tijdritfiets.

jessevdalen 8 januari 2019 om 09:30

Die dacht ik ben toch al wk

AWestie 8 januari 2019 om 10:06

Ik las via Twitter dat Dennis er in ieder geval niks van snapte, zijn waardes waren goed genoeg voor de winst volgens hem. Beginnersproblemen met de fiets dan maar?

Samlambeej 8 januari 2019 om 10:22

Dat moet haast wel. Als de waardes dezelfde zijn, (en Dennis is geen pottendraaier) dan zit de Aerodynamica nog niet helemaal snor. Is ook werk van maanden in oa. de windtunnel. Pak, helm, positie en fiets.

josi 8 januari 2019 om 10:15

Toch wel opmerkelijk. Het is natuurlijk pas de eerste serieuze test, maar in voorgaande jaren wist Dennis steeds te winnen. Misschien inderdaad even wennen aan de nieuwe fiets.

AlfredoBinda 8 januari 2019 om 10:16

Zie hier het effect van de BMC-tijdritfiets. Ik vrees voor Dennis dat ie weinig tijdritten meer gaat winnen dit jaar.

Tinkerbell 8 januari 2019 om 10:24

De BMC tijdritfiets is inderdaad wel een van de betere fietsen maar wie weet is het inderdaad gewoon een kwestie van wennen aan de fiets.
En ach, door de winst van Durbridge zien we de trui in ieder geval in koers. Dat vind ik leuker dan als de WK ook nog NK wordt en dan dus die laatste trui niet kan dragen.

assen 8 januari 2019 om 11:18

Wow, wat verrassend!
Toch iets om in de gaten te houden… als die fiets er zoooveeeel toe doet, ongelooflijk eigenlijk. Misschien heeft Dennis wat onder de leden. Want die Durbridge reed niet ongeloolijk hard, als je kijkt naar de verschillen met de rest.

tendam 8 januari 2019 om 11:28

Het NK in Australië is een wedstrijd op zich, mannen als Bobridge en Durbridge wonnen daar terwijl ze de rest van het jaar niet eens top-10 reden in tijdritten. Ik zou er dus niet al te veel belang aan hechten.

Mwielerfan 8 januari 2019 om 12:05

Precies het is totaal buiten normale piek.

LennartZ 8 januari 2019 om 14:38

Ik denk eigenlijk dat er hier al een eerste piek zit voor Dennis. Hij heeft niks te zoeken in de klassiekers en zijn grote piek is pas tijdens de Tour. Logisch om dan naar de nationale kampioenschappen en de TdU te pieken waar hij heel graag nog een eindzege wilt halen.

Verder denk ik dat niet alleen de fiets, maar ook de begeleiding vanuit de ploeg, het pak, de helm etc. van een veel lager niveau zijn qua tijdritten bij Bahrein tov BMC

Retro Lex 8 januari 2019 om 17:06

Moederland ?
Moedertaal en Vaderland !!

vluggejapie 8 januari 2019 om 17:53

Moederland kan natuurlijk. Ware het niet dat Australië al meer dan een eeuw onafhankelijk is. Of Durbridge zou de commonwealth games moeten winnen. Dan is moederland al wat toepasselijker.