Lucinda Brand troeft landgenoten af in spannende Wereldbeker Zolder

donderdag 26 december 2019 om 14:23
Lucinda Brand troeft landgenoten af in spannende Wereldbeker Zolder

Foto: Cor Vos

Lucinda Brand heeft de Wereldbeker veldrijden in Zolder op haar naam geschreven. De Nederlandse troefde landgenote en wereldbekerleidster Ceylin del Carmen Alvarado af. Annemarie Worst eigende zich de derde plaats toe.

Ondanks een startpositie op de derde rij, wist Marianne Vos zich snel naar voren te knokken op de lange startstrook van het Circuit Zolder. Samen met landgenotes Ceylin Alvarado en Annemarie Worst bepaalde ze in de beginfase het tempo, ten koste van een minder gestarte Lucinda Brand. De Nederlandse kampioene is de vrouw in vorm, zo bewees ze ook vorige week al met winst in Namen.

Het was echter wachten op een eerste prik van Brand om de eerste echte verschillen te creëren. Brand kreeg alleen maar landgenotes met zich mee: naast Vos, Worst en Alvarado was ook Inge van der Heijden present aan de kop van de wedstrijd. Sanne Cant moest de eer van de thuisrijders redden, maar zij kwam al snel op een kleine halve minuut te zitten.

Toen het tempo halverwege voorin ietwat daalde, kon Cant zich ei zo na weer bij de koplopers knokken. Maar dat was het sein voor Brand, duidelijk in haar sas op de lange rechte stroken, om er opnieuw de pees op te leggen. Ditmaal knokten alleen Alvarado en Vos zich nog tot op haar wiel.

Brand voert wederom de forcing
Vlak voor het ingaan van de slotronde begonnen de drie elkaar te beloeren en volgde bijna een surplace, waardoor ook Worst en Van der Heijden zich weer met de debatten konden bemoeien. Het was wachten tot halverwege de slotronde op een nieuwe prik van Brand, en die kon tellen. Alvarado en Vos vochten op het scherpst van de snee om haar wiel, maar uiteindelijk was Alvarado de enige die dat wiel kon houden.

Brand begon de sprint van op de kop en zag Alvarado sterven in haar spoor. Daarachter kreeg een moegestreden Vos nog Worst over zich heen. Troostprijs voor Alvarado: dankzij haar tweede plaats neemt ze de wereldbekerleiding over van Katerina Nash, die op plek vijftien strandde.

Wereldbeker veldrijden 2019-2020
Uitslag manche 6: Zolder

1. flag-nl Lucinda Brand (Telenet-Baloise)
2. flag-nl Ceylin Alvarado (Corendon-Circus)
3. flag-nl Annemarie Worst (777)
4. flag-nl Marianne Vos (CCC-Liv)
5. flag-nl Inge van der Heijden (CCC-Liv)
6. flag-be Sanne Cant (IKO-Crelan)
7. flag-it Eva Lechner (Creafin-Fristads)
8. flag-nl Shirin van Anrooij (Team 185)
9. flag-nl Yara Kastelijn (777)
10. flag-be Laura Verdonschot (Pauwels Sauzen-Bingoal)

Dit artikel delen:

16 Reacties

Apemantus 26 december 2019 om 14:30

Wie zegt dat een snel parcours geen leuke cross oplevert? Wat een spektakelstuk. Wat is de top bij de dames ongehoord breed en aan elkaar gewaagd.

Spijtig dat Vos op de laatste helling een foutje maakt. Had het haar stiekem toch nog net iets meer gegund.

klootje kriekeljon 26 december 2019 om 16:03

De dames maken elke veldrit het kijken meer dan waard!

Jan Blokland 26 december 2019 om 14:45

Schrijf Vos maar op voor het WK.

Apemantus 26 december 2019 om 15:00

Ik zou Brand zeker niet afschrijven. Die heeft echt haar cross-modus gevonden de laatste paar crossen. Ik zet m’n geld op Lucinda.

ChefSpijker 26 december 2019 om 16:11

Het WK-parcours schijnt alleen een speeltuin te zijn. Da’s dan wel meer Vos’ ding dan.

Erik33 26 december 2019 om 15:07

Brand is sterk zeg, beheerst nu alle onderdelen. Jammer voor Worst dat Cant in de weg reed en zo op een gaatje kwam. Alvarado super slim en Vos was nu al weer echt goed zeg.

Pietspeed 26 december 2019 om 16:55

Maar wat gebeurde er nu precies in die laatste bocht toen Vos, in het wiel van Alvarado, als 3e instuurde? Viel ze, of moest ze van de fiets….?
Anders mss nog winst in sprint a trois.

Franco Ballerini 26 december 2019 om 18:06

Brand is een geweldenaar, net als Vos. Maar over twee à drie jaar zullen Alvarado, Worst, van der Heijden, Kastelijn, van Anrooij en Pieterse onderling uitvechten wie de beste veldrijdster is. En diegene zal dan waarschijnlijk ook de beste ooit zijn, zoals van der Poel dat nu is. Hopelijk gaan deze dames het ook op de weg laten zien.

jibi verboort 26 december 2019 om 18:13

Denise Betsema wordt wel degelijk gemist!

Na een schitterende race van Lucinda Brand kom ik terug op de waarde van Denise Betsema.

Vorige week schreef iemand op Wielerflits dat Betsema niet gemist werd;andere nieuwe toppers(Kastelijn c.s.) sloten immers naadloos aan.

Uit een vergelijkend onderzoek van crossen tussen Brand en Betsema-waarbij beiden aan de start stonden- blijkt onweerlegbaar dat Denise en Lucinda elkaars evenknie waren. Daar komt nog bij dat Yara Kastelijn(waarvan ik fan ben) (nog) niet echt goed door het zand kan rijden. Denise kan dat wel..gelet op o.a. haar winst in Koksijde.

Vergelijking Brand-Betsema 2018
Koksijde: 1. Betsema 16. Brand op 59 sec.
Scheldecross 1. Betsema 2. Brand op 23 sec.
Namen 1. Brand 7. Betsema op 58 sec.
Zolder 2.Brand 12. Betsema op 55 sec.
Azencross 1. Brand 3. Betsema op 1 sec.

Uitslag UCI
Zodra het verdict Betsema komt vraag ik op grond van wetgeving het rapport met de bevindingen op. Hopelijk kan Denise Betsema haar plaats in de cross weer innemen.

Franco Ballerini 26 december 2019 om 18:44

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat Betsema onschuldig is. Wat had ik haar graag zien meestrijden vandaag, vooral vorige week in Namen en daarvoor in Koksijde. Belachelijk dat er nog steeds geen duidelijkheid wordt gegeven over het exacte middel waarvan zij beschuldigd wordt. Hoe kun je jezelf dan verdedigen? Maar mocht zij echt zo dom zijn geweest de verboden vruchten tot zich te hebben genomen, dan hoef ik haar ook niet meer terug te zien.

Barry Batsbak 26 december 2019 om 19:35

Mocht je naar mij refereren; ik heb vorige week geschreven dat ík Betsema niet gemist heb. Ik heb niet de illusie (en de behoefte) voor anderen te spreken, ieder die Betsema wel mist is daar natuurlijk volledig vrij in. Maar kijk dan naar dat Nederlandse armada; plaatsen 1 tm 5. Nu al ongelooflijke weelde. Ik zie Betsema persoonlijk daar niets aan toevoegen.

Erik33 26 december 2019 om 21:17

Nou ik mis Betsema wel hoor dan had er vandaag nog één meegedaan om de overwinning. Hoop dat ze snel weer terugkomt.

jan jansen 26 december 2019 om 20:30

Hup Betsema.
Met een rijke sponsor zou ze niet afwezig zijn.

toke 27 december 2019 om 01:07

Alleen buitenlanders gebruiken doping…..Sorry heren, Maar er is in beide stalen wel degenlijk iets gevonden wat daar niet thuis hoort.

Merlinappa 27 december 2019 om 08:18

Ik wou net zeggen, Betsema’s B-staal is ook gewoon positief getest. Gewoon een gepakte dopeur, opflikkeren uit de sport daarmee.

tendam 27 december 2019 om 10:53

Cant onderscheidt zich nu vooral door in de weg te rijden, zodat anderen gaten moeten dichten. Beetje jammer wel, van een wereldkampioene.

Brand heeft de meeste power, en met Nys achter zich nu ook heel veel vertrouwen op de technische stukken. Bij mij heeft Alvarado een hogere gunfactor, maar die mist nog net dat procentje puur vermogen.

Headlines

Materiaalzone

Populair