Lucinda Brand grijpt wereldtitel bij volledig Nederlands podium

Lucinda Brand grijpt wereldtitel bij volledig Nederlands podium

foto: Cor Vos

zaterdag 30 januari 2021 om 16:03

Lucinda Brand is de nieuwe wereldkampioene in het veld bij de vrouwen. De veldrijdster van Baloise Trek Lions ontdeed zich in de laatste ronde van Annemarie Worst en Denise Betsema en kwam alleen over de meet.

Om kwart over drie barstte de titelstrijd voor vrouwen los in Oostende. Met het mes tussen de tanden gingen de favorieten van start: al in de eerste bocht ging het mis voor Ceylin del Carmen Alvarado en Sanne Cant. De twee veldrijdsters gingen kortstondig naar de grond en kwamen op achterstand te rijden.

Het was kenmerkend voor de ravage in de eerste ronde, waarin nog veel meer valpartijen plaatsvonden en een renster zich meteen ijzersterk toonde op het strand: Betsema. Al na zeven minuten had zij een voorsprong van twaalf seconden te pakken op eerste achtervolgster Brand.

Denise Betsema vertrok sterk – foto: Cor Vos © 2021

Die voorsprong probeerde zij in de tweede ronde vast te houden. Aanvankelijk ging dat niet zo goed, maar op het strand liep zij toch weer uit. Ondertussen voegde Worst zich bij Brand om samen in de achtervolging op de Texelse te gaan.

Worst, Betsema en Brand strijden om wereldtitel
Een ronde later voegden zij zich, net na het strand, bij Betsema. Worst ging op dat moment onderuit. Brand en Betsema waren vooraan de twee leidsters, totdat Worst voor het ingaan van de laatste ronde weer de aansluiting maakte.

De drie Nederlandse dames streden in de laatste ronde om de wereldtitel. Weer ging Worst naar de grond, maar weer kon ze aansluiten. Na de laatste passage van het zand wist Brand een gaatje te slaan op Worst en Betsema. Betsema was daarna geklopt, maar haar vlak daarvoor gevallen concurrente nog niet. Worst stribbelde nog goed tegen, maar na een nieuw foutje ging de wereldtitel definitief naar Brand.

flag-be WK veldrijden 2021 in Oostende
Uitslag vrouwen

flag-nr1 flag-nl Lucinda Brand in 46m53s
flag-nr2 flag-nl Annemarie Worst op 8s
flag-nr3 flag-nl Denise Betsema op 19s
4. flag-us Clara Honsinger op 52s
5. flag-nl Yara Kastelijn op 1m04s
6. flag-nl Ceylin del Carmen Alvarado op 1m12s
7. flag-gb Evie Richards op 1m13s
8. flag-be Sanne Cant op 1m43s
9. flag-de Elisabeth Brandau op 2m08s
10. flag-lu Christine Majerus op 2m18s

Dit artikel delen:

69 Reacties

Apemantus 30 januari 2021 om 16:04

Heel mooi dat Lucinda haar geweldige seizoen op deze manier kan bekronen. Een zeer terechte wereldkampioene. Heeft zich gedurende het seizoen geen moment verstopt en elke cross gereden om te winnen. Met overtuiging de beste van 2020/2021.

Marik 30 januari 2021 om 16:07

Heel mooi voor Lucinda, voor de Nederlandse kijkers nog leuk, voor de andere kijkers lijkt me dit niet zo leuk.

tendam 30 januari 2021 om 16:08

Voor de Amerikanen was dit ook spannend, die zijn nogal anti-Betsema en bovendien deed er een Amerikaanse goed mee.

Romāns Vainšteins 30 januari 2021 om 16:10

Waarom zijn Amerikanen anti Betsema?

HoofdIsVrij 30 januari 2021 om 16:11

Vanwege de doping of de ‘good kok’?

Wheely 30 januari 2021 om 16:15

Wie zijn “de Amerikanen”?

tendam 30 januari 2021 om 16:22

De Amerikanen die cyclocross volgen, uiteraard. En ongetwijfeld zijn er ook een paar Betsema-fans tussen… maar niet veel. Vanwege dat doping-akkefietje inderdaad.

Beer 30 januari 2021 om 16:24

Dank je België om een NK te organiseren;-)

Was leuk, spannende cross.

Peter Lippens 30 januari 2021 om 16:38

Vind het wel plezant en ben geen Ollander en tja de Amerikanen en doping, die weten het uit ervaring natuurlijk

Romāns Vainšteins 30 januari 2021 om 16:39

Ach ja, een stelletje hypocriete Amerikanen, wie is er niet immuun voor?

Limal 30 januari 2021 om 17:16

Ik heb er als Belg ook erg van genoten. Maar ik ben dan ook wat minder fanboy/chauvinist dan de meeste mensen :)

Merlinappa 30 januari 2021 om 18:34

Ik ben Nederlander en ook geen fan van Betsema vanwege het doping ‘akkefietje’

tendam 30 januari 2021 om 16:08

Mooie strijd. Betsema leek er zo mee weg te rijden, maar halfweg koers kwam ze (zoals vaker) zichzelf ’n beetje tegen. Alvarado was na de eerste bocht al kansloos, al kwam ze ook geen seconde dichterbij dus ze had geen topdag.

Brand is het zeker gegund, maar ik had persoonlijk Worst een fantastische winnares gevonden. Zeker na vorig WK, en haar zware val afgelopen jaar.

Murcia 30 januari 2021 om 16:09

Heerlijke race tot en met de laatste ronde, met de beste renster van het seizoen als dik verdiende winnares. Proficiat Lucinda!
Worst de verrassing van de dag die een iets te grote foutenlast had om goud te pakken maar wel een topdag had toen het nodig was. Denise super gestart maar de motor was vrij snel leeg toen er gelopen moest worden en Ceylin schakelt zichzelf uit bij bocht 1.
Eervolle vermelding weer voor Honsinger, hoe zwaarder hoe meer zij komt bovendrijven. Cant had het juiste wiel bij de start maar de val van Ceylin maakte aan haar hoop op een goede klassering ook een eind.

Als we morgen maar de helft van de spanning bij de dames krijgen ben ik al tevreden. Het parcours is voor mij maar zozo maar de renners/renster maken nog altijd de koers.

HoofdIsVrij 30 januari 2021 om 16:10

Brand terechte WK
Het was Worst gegund
Betsema moet echt veel meer tactische coaching krijgen en ik zie dat niet bij Pauwels-Sauzen zitten. Hoop dat ze of naar de Roodhooftjes of naar Nys gaat.

Spannende en leuke wedstrijd, met een beetje een anti-climax.

Peter Lippens 30 januari 2021 om 16:43

Betsema heeft zo anders al erg mooie wedstrijden gewonnen, ze heeft nu éénmaal geen sprint en ook geen sterke slotronde. Maar vandaag had ze duidelijk iets te veel gegeven in de eerste rondes, wellicht mede ook door de zwaarte van het parcours.

Romāns Vainšteins 30 januari 2021 om 17:34

Toch mooi show gemaakt, het zag er tof uit. Echt de beach babe uitgehangen, kijk mij eens.

platteprijs 30 januari 2021 om 17:41

Vandaag vond ik Worst meer ‘beach babe’ dan Betsema.

Romāns Vainšteins 30 januari 2021 om 18:48

Ja, blote poten. Doe ik haar niet na in dit weer.

Dolfy 30 januari 2021 om 16:10

Erg mooie wedstrijd. Veel strijd, de top 3 stak er duidelijk bovenuit. Alvarado niet haar dag, maar ook haar parkoers nog niet zo bleek. Honsinger de beste van de rest. Brandau de verrassing in de top 10.

007 30 januari 2021 om 16:11

Heel mooi en verdiend van Brand. Worst teveel fouten om te kunnen winnen. Die leek nog erg sterk de laatste ronden.

Brand als “minst technische” toch weinig foutjes gemaakt vergeleken de rest.

Zonde van Alverado, maar denk niet dat zij hier had kunnen winnen.

Na vandaag gekeken te hebben schat ik Wout toch hoger in dan Mathieu voor morgen.

Kelder is de Man 30 januari 2021 om 16:11

Man.. dit was genieten. Prachtige strijd. Dacht in de eerste ronde dat het gedaan was. Chapeau Lucinda.

Brabander 30 januari 2021 om 16:14

Prachtcross weer. De dames maakten er weer een feestje van. Scenario zoals verwacht, maar dan met Annemarie Worst in plaats van Alvarado. Fijn om Annemarie weer eens top te zien. Lucinda duidelijk de beste deze winter nu.
Eervolle vermelding voor 'dieseltje' Honsinger.

Limal 30 januari 2021 om 16:15

Wat een mooie wedstrijd! Het blijft knap hoe Brand zich van pure wegrenster heeft omgeschoold naar volwaardige veldrijdster – verdiende wereldkampioen!!

reusjen 30 januari 2021 om 16:15

Ik vind het parcours helemaal niks. Het zware stuk is vooral rennen en het gras is gewoon volgas rijden.

Brabander 30 januari 2021 om 16:16

Ik vind het wel aardig

Wheely 30 januari 2021 om 16:18

Die afdaling en het zand erna vind ik prachtig, daarna die kuststrook ook.

Limal 30 januari 2021 om 16:20

Moest het parcours "helemaal niets" zijn dan hadden we geen mooie wedstrijd gezien en niets is minder waar. Zonder de gladheid had ik je nog deels gelijk gegeven, maar nu kan er overal vanalles gebeuren.

007 30 januari 2021 om 16:22

Tsja er zijn mooiere wk parcoursen geweest maar dit hoort er bij. Wat Wheely zegt, nog wel 2 leuke stukjes. De rest dom gas geven

-Stijn- 30 januari 2021 om 16:33

Vertaald: Het lijkt van Aert iets beter te liggen en daarom vind je het maar niets

Peter Lippens 30 januari 2021 om 16:39

het is een apart parcours maar wel eerlijk en goed gevarieerd en door de nattigheid is het grasgedeelte alvast een stuk technischer geworden, alleen die spekgladde trappen is totaal ongepast

reusjen 30 januari 2021 om 17:16

@-stijn-
Eh nee die vertaling is alles behalve correct. Ik ben geen diehard veldrijden fan, en dat komt in mijn geval vooral door de saaie parcoursen. Ik zou van Aert een geweldige wereldkampioen vinden, maar dat rennen vind ik niet om aan te zien en het gras gedeelte is saai omdat het gewoon bijna constant vol gas is.

Limal 30 januari 2021 om 17:27

@reusjen: het is je goed recht om dat niet te smaken, maar lopen met de fiets op de schouder is natuurlijk altijd al een onderdeel geweest van het veldrijden. Op dit rondje duurt de loopstrook zeker niet extreem lang. (en de heren gaan nog minder moeten lopen) Wat pakte Brand daar op Betsema – maximaal enkele seconden per ronde? Dat is ongeveer evenveel als een goede balkjesspringer op een slechte kan uitlopen wanneer de balken er moeilijk bijliggen. Het stuk in de wei was trouwens zo glad dat het veel meer op techniek aankwam dan vol gas geven.

oscarito1908 30 januari 2021 om 23:29

Vroeger was het nog veel meer lopen. De Vlaeminck was een geweldige loper.

Romāns Vainšteins 30 januari 2021 om 16:17

Het parcours is juist best tof, dat strandgedeelte had alleen nog langer gemoeten en wat minder blubberhekjebochtjes..

Kelder is de Man 30 januari 2021 om 16:21

Hahaha.. Tuurlijk.. Jij wil als kont tegen de krib de strook nog langer maken. Vind het ook een tof parcours, maar de strook wel lang genoeg.

Beer 30 januari 2021 om 16:26

Idd, die blubberhekjesbochten zijn wel jammer.

Romāns Vainšteins 30 januari 2021 om 16:43

Het is niet zozeer ktdk maar meer qua esthetiek en ook qua onderscheidendheid. Een parcours met nog langere brandingstrook vol in de zeewind ten koste van 750 meter blubberhekkronkelen had ik gewoon graag gezien.

Kelder is de Man 30 januari 2021 om 16:47

Snap ik, maar dan wordt het meer een strandrace dan een cross lijkt me. Ieder z'n voorkeur.

Gebruikersnaam 30 januari 2021 om 16:54

Dat noemen ze dan een strandcross. Zoals er veel types crossen te zijn.

Ik heb soms het idee dat die supersnelle crossen waar er tussen een doolhof van linten en/of hekken wordt gevlogen hier en daar wordt gezien als de ultieme definitie van een cross en dat alles waarin steile hellingen, veel zand of veel loopwerk zit, allemaal aberraties zijn die niet echt de essentie van de cross bevatten

Terwijl die zig-zag crossen gewoon de overhand hebben genomen omdat die veruit het gemakkelijkst te organiseren zijn, dus ook als je weinig of geen geografische mogelijkheden maar wel veel geld en een saaie wei hebt. En dat wordt verkocht als pure cross want cross is alleen techniek en snel en kort door bochtjes kunnen gaan… wat gewoon onzin is.

Kelder is de Man 30 januari 2021 om 17:04

Gebruikersnaam
Ok. Ik volg het pas sinds een jaar of 5/6/7 en heb niet vaak een parcours gezien zoals vandaag. Vond het zeer vermakelijk maar toch anders dan gewend. Maar het heeft een superspannende damescross gebracht, dus ik klaag niet. 750 mtr extra op het strand…

reusjen 30 januari 2021 om 17:31

@gebruikersnaam
Helemaal eens, behalve dan het vele lopen. Dat is wat mij betreft exact iets wat niet in de cross thuishoort. Ik begrijp dat het soms onvermijdelijk is, en dat is prima, maar als ik naar rennende sporters wil kijken zijn er betere alternatieven.

Wheely 30 januari 2021 om 16:21

Mooie strijd gezien dankzij Worst en Betsy. Brand is een mooie terechte wereldkampioene. Op naar Roubaix!

Chippen 30 januari 2021 om 16:35

alvarado gewoon niet goed genoeg

de rest viel ook, de meesten zelfs vaker dan alvarado en dan ook nog eens op momenten waar ze veel minder ruimte hadden om het nog terug goed te maken. zag je ook op de brug, dat was echt heel zwak hoe ze daar omhoog sukkelde

Peter Lippens 30 januari 2021 om 16:41

klopt, had het vooraf ingeschat dat het met dit weer en deze omloop totaal haar ding niet is, ze heeft niet genoeg power voor het zware zand of op de brug. Je zag het elke ronde weer, in het gladde glasgedeelte rukte ze steevast op naar de 4de plaats (behalve de laatste ronde) en op de brug en in het zand viel ze elke keer terug.

Gebruikersnaam 30 januari 2021 om 16:44

Ik had wel verwacht dat Brand, Betsema en Honsinger voor Alvarado zouden eindigen, snapte sowieso niet waarom die bij de topfavorieten werd genoemd.

Toegegeven, Worst, dat zag ik helemaal niet aankomen.

Romāns Vainšteins 30 januari 2021 om 16:46

Ze is wat ranker en meer vlieggewicht dan de andere dames, ook morgen zie ik de minimannetjes zwaar in het nadeel. Wat van Aert en van der Poel betreft, iedere meter lopen is in het voordeel van commandokamp van Aert en nadeel van Playstation Vanderpoel, ze liepen best wel wat vandaag.

tendam 30 januari 2021 om 18:11

Alvarado had gewoon niet zo’n goede dag. Honsinger is ook niet de zwaarste, maar die ploegt lekker door. En wat dacht je van Ronhaar, ook niet bepaald een grote kerel.

Ik denk wel dat Van Aert hier niet bepaald in het nadeel is. Het is een parcours voor doorbijters, dat is Van Aert iets meer dan Van der Poel.

Joaquim Agostinho 30 januari 2021 om 16:51

Zeer verdiende winnares, Worst ook ijzersterk, Betsema op haar manier, Alverado off-day, Vos toch wel ver weg.

Arie den Blanken 30 januari 2021 om 17:05

Prachtige bekroning middels Lucinda Brand voor Sven Nys. Morgen duimen voor nog zo’n stunt door Shirin van Anrooij en vooral Toon Aerts.

Pastoor van Dijk 30 januari 2021 om 17:09

Lucinda Brand waardig wereldkampioen!
Alvarado 6e op maar liefst 1.12.

Via sporza hoorde ik dat Alvarado geen interview wilde geven. Dat verdient geen schoonheidsprijs: Wel bij succes, maar bij verlies .. snel wegwezen.

reusjen 30 januari 2021 om 17:34

Ze leek in de laatste ronde compleet naar de kloten. Verliest hier ook nog 2 plekken. Misschien door de kou bevangen of wat dan ook. Er kunnen talloze redenen zijn, het meteen op arrogante onwil gooien is beetje kort door de bocht.

Romāns Vainšteins 30 januari 2021 om 17:36

Prima toch, je kan niet altijd zin hebben om blij in de camera starend open deuren in te trappen.

Limal 30 januari 2021 om 17:57

Het zal bij Alvarado ongetwijfeld deels de ontgoocheling zijn, maar toen ik Cant uit haar vel zag bibberen waarbij ze amper nog kon praten dacht ik toch dat ze beter eerst een warme douche had genomen…

Beer 31 januari 2021 om 07:50

Zwak van Alvarado. Ook in het verlies moet je groots kunnen zijn en je concurrenten feliciteren. Zoiets mag geen eenrichtingsverkeer zijn.

007 31 januari 2021 om 08:06

@beer. Zoals reusjen zegt kunnen er talloze reden en zijn. Dus direct arrogant noemen is kort door de bocht. En jij was erbij dus weet dat ze niemand gefeliciteerd heeft? Tenslotte ben je niet verplicht om lachend voor de camera te verschijnen als je een kl*te dag hebt gehad. Topsporters gaan altijd voor t hoogste treetje en als dat niet lukt kan je soms beter voor jezelf kiezen. Als Sanne Cant weer eens chagrijnig voor de camera verschijnt is het ook niet goed…

Merlinappa 31 januari 2021 om 08:15

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

Beer 31 januari 2021 om 08:30

Cant verschijnt tenminste voor de camera. Dat hoort er nu eenmaal bij in de topsport. Voor het publiek, je sponsors en uit respect voor je tegenstanders. Er kunnen vast andere redenen zijn waarom ze snel weg was, die ze dan gretig gebruikt als excuus om niet te moeten komen. Dat minuutje moet er toch af kunnen zeker.

kleomantre 31 januari 2021 om 10:43

Je toont meer karakter wanneer je zelf de regie houdt over of en wat je wil vertellen. Ik zou ook een schurfthekel hebben aan die praatjes achteraf, ook als ik zou winnen. Winnen doe je voor jezelf of je teamgenoten. Niet voor het publiek. Moet je maar zelf weten of je die wil betrekken in je vreugde of je verdriet.

007 31 januari 2021 om 13:00

@Beer, even naar de insta van Alverado kijken. Kan je je vooroordelen terug nemen

Arie den Blanken 31 januari 2021 om 13:14

@kleomantra: De vrouwen willen wel goed kunnen verdienen aan hun inspanningen en dan dien je ten alle tijde tijd uit te trekken voor het publiek en de media. Cant hakt natuurlijk al veel langer met dat bijltje.

Beer 31 januari 2021 om 13:22

In vreugde willen de meeste pers en publiek wel betrekken. In verlies herken je het echte ‘great sportmanship’.

Maar goed, blijkbaar was Alvarado bevroren. Lijkt me wel een eerlijk en terecht excuus Hopelijk gaat het goed met haar. En het is natuurlijk wel een absolute topper. Die afdaling in Overijse: wow!

Schollekop 30 januari 2021 om 17:53

Zoals verwacht een Hollands feestje. De rest voor spek en bonen wat jammer is voor de aantrekkelijkheid van de sport.

Arie den Blanken 31 januari 2021 om 13:10

Waarom is dat minder aantrekkelijk voor de sport. De koers was geen moment saai en daar gaat het om. Enige wat jammer is dat de NL-se successen geen extra sponsoren uit NL oplevert. Maar dar ligt niet aan deze vrouwen maar aan de media hier die dat afschuwelijke langebaan schaatsen alle aandacht geven in dezelfde periode.

Lennimator 30 januari 2021 om 18:23

Verschillen kleiner dan verwacht in beide races. Kansen VDP ook gezien de weersvoorspelling hierdoor groter in mijn ogen.

Lennimator 30 januari 2021 om 18:25

Ik had het Worst gegund na zoveel ellende, maar desalniettemin een geweldige kampioene. Gefeliciteerd! Leuke vrouw!

kogel 30 januari 2021 om 23:10

ik mis in de commentaren yara kastelijn die reed ook echt goed rond toch

oscarito1908 30 januari 2021 om 23:30

Het is aan de andere dames om ook op dit niveau te komen. Werk aan de winkel.

Arie den Blanken 31 januari 2021 om 13:16

In principe hoort de regenboogtrui bij de vrouwen thuis in de ploeg waar ook een vrouw deel uit maakt van het management en dat heeft Brand nu verwezenlijkt.

Headlines

Materiaalzone

Populair