Lotto Soudalmanager Lelangue verdedigt verjonging: “Andere teams lonkten naar onze eigen kweek”

dinsdag 27 oktober 2020 om 12:11
Lotto Soudalmanager Lelangue verdedigt verjonging: “Andere teams lonkten naar onze eigen kweek”

© Cor Vos

Lotto Soudal laat een pak ervaren renners vertrekken en vervangt hen voornamelijk door neoprofs. Het zogenaamde middenveld is, al dan niet om budgettaire redenen, bijna volledig verdwenen en dat zorgt voor kritiek. Teammanager John Lelangue verdedigt zich. “De vrees dat we ons met een té jonge mix op WorldTour-niveau in de voet gaan schieten, deel ik niet.”

“Bieden Jens Keukeleire en Jelle Wallays dan zoveel meer garantie op klassiek succes? Neen, toch? Dan richt ik het vizier liever voluit op de toekomst en investeer ik in beloftevolle jeugd”, vertelt Lelangue in een uitgebreid interview met Het Laatste Nieuws. “Ik denk niet dat ons middenveld in de Vlaamse klassiekers zó zwak was. Brent Van Moer en Florian Vermeersch zijn de speerpunten van een nieuwe, sterke generatie. Die worden écht wel coureur.”

Sunweb als voorbeeld
“Zet daar in 2021 nog Gilbert, Degenkolb, Frison en De Buyst bij en we hebben toch een mooie ploeg? Er waren mogelijkheden genoeg om aan te vullen met rijpe dertigers. Maar waartoe dient onze opleidingsploeg dan? Sunweb, Jumbo-Visma, BORA-hansgrohe en AG2R lonkten naar onze ‘eigen kweek’. Reden genoeg om Grignard, Van Gils, Verschaeve, Vervloesem, Sweeny en co. in eigen huis te houden.”

Voorts verdedigt Lelangue ook de keuze voor het aantrekken van Kron en Conca. “Tuurlijk is het een beetje pokeren. En ja, we verliezen al eens het pleit, zoals met Van Wilder en Vandenabeele (allebei naar Sunweb, red). Eigen keuze van die jongens. Maar de vrees dat we ons met een té jonge mix op WorldTour-niveau in de voet zouden schieten, deel ik niet. Sunweb kwam met zes jongeren (op een totaal van zeven, red.) aan de start van de Waalse Pijl. In Luik-Bastenaken-Luik was Benoot (26) de oudste. Kijk naar de resultaten.”

Klik tussen Gilbert en Degenkolb
Lelangue is het ook niet eens met de kritiek op het aantrekken van Philippe Gilbert en John Degenkolb, een jaar geleden. Te oud. Ze hebben het beste achter de rug, klonk het. “Eén jaar later is de vaststelling dat John één van zijn beste klassieke campagnes in jaren heeft gereden”, vindt Lelangue. “Hij won een mooie etappe in de Ronde van Luxemburg en finishte zowel in de BinckBank Tour, Gent-Wevelgem, de Ronde van Vlaanderen als Brugge-De Panne in de top tien.”

“Jammer dat Parijs-Roubaix werd afgelast. Ik had het nog eens willen zien. Ook Philippe Gilbert vind ik overigens nog steeds zijn waarde hebben. Zijn afwezigheid in oktober was een aderlating. Het klikt enorm tussen hem en John, die chemie had iets kunnen opleveren. Ik vind dus dat we de juiste sportieve keuzes hebben gemaakt. Ondertussen laat ik onze andere kopmannen Wellens, Ewan en De Gendt verder hun ding doen: ritten kapen in het (grote)rondewerk, dat McEwen en Greipel doorheen de jaren tot hét DNA van deze ploeg hebben gemaakt.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Chris Van Uden 27 oktober 2020 om 12:20

Eerlijk gezegd geen speld tussen te krijgen, ik kan hem zeker volgen in zijn motivering.

Verweggistan 27 oktober 2020 om 12:40

Alleen is de verjonging ingegeven door bezuinigingen die versterkt zijn door Corona. Geen bewust, gericht ingevoerd beleid (zie ook het weggaan van ploegleiders en het toevoegen van V/d Wouwer als ploegleider voor profs én vrouwen, naast de beloften; jongeren hebben juist méér begeleiding nodig, zie ook Sunweb). Dat is niet erg dat er bezuinigd moet worden en er voor de jeugd gekozen moet worden, hebben wel meer ploegen ervaren. En EF elk jaar. Vorige jaren trokken ze renners aan waar je eigenlijk al vooraf wist dat ze het niveau niet hadden (Van Goethem, Iversen, Blythe, Mertz, Dibben) en nu gaan ze voor jongeren. Maar ik geloof niet dat andere ploegen zo graag Grignard, Sweeny, Moniquet en Vervloesem wilden. Misschien Bingoal.
En het ironische is dat ze juist oudere renners voor langere tijd voor relatief veel geld hebben vastgelegd waardoor er de komende jaren ook geen geld vrij komt.

Vinyakke 27 oktober 2020 om 12:58

Je laat bewust van gils, Vermeersch en kron weg? Die zullen zeker wel elders aanbiedingen hebben gehad hoor! Beetje een anti-lts fetisj gekweekt?

Verweggistan 27 oktober 2020 om 12:59

Tuurlijk laat ik die bewust weg, dat zijn renners waarover hij wel gelijk heeft. En ik heb juist sympathie voor Lts, dus ik zie dit met lede ogen aan. Maar je hebt wel gelijk, ik draai elke keer hetzelfde plaatje af.

Vinyakke 27 oktober 2020 om 13:41

Ik ook hetzelfde plaatje maar dan omgekeerd ;)
Ik vind het wel leuk zoveel jeugd. Het zijn ook niet altijd de grootste talenten die een mooie carrière maken hoor. Neem nu Tim declercq. Wie weet wordt sweeny ook wel zo’n sterke beer. Is Grignard de nieuwe naesen of moniquet de nieuwe Wellens. Dat waren ook niet allemaal toppers bij de jeugd hoor…

Skeilemil 27 oktober 2020 om 13:41

Sweeny wint de Ronde van Lombardije voor beloften en Vervloesem wint de ronde van de l’Isard. Dit zijn toch beloftenkoersen met aanzien. Deze jongens gingen heus wel elders hun kans gekregen hebben.

Thoin 27 oktober 2020 om 14:01

Het is een beetje een mengeling.
Van Gils is een ronderenner die heel makkelijk herstelt tijdens rittenkoersen bij de U23. Als hij dat herstelvermogen kan doorstrekken naar de profs, is hij een goeie aanwinst.

Sweeney was een topper in Australië, had een blessure die hem bij de belofte ploeg van MTS bijna een jaar aan de kant hield. Kwam naar LTS als laatste kans op profcontract. Is een hele sterke beer, die wss gaat ingezet worden in de trein rond Ewan. Koerst ook graag in Vlaanderen.

Verschaeve is een type Wellens al klimt hij makkelijker.

Vervloesem is het grote vraagteken, altijd goed geweest, nooit top tot de ronde van d’Isard. Hopelijk blijkt het geen uitschieter.

Grignard is een tijdrijder, maar krijgt in mijn ogen enkel een contract wegens zijn taal. Hij is de alibi-waal zullen we maar zeggen. Vervanger van Mertz. Apers staat bv. in mijn ogen verder als tijdrijder.

Dan buiten LTS u23: Moniquet leverde vorig jaar schitterend werk voor Van Wilder in L’Avenir. Stond zelf lang in top 20
Conca werd 5de in de Giro u23. Dus dat zegt ook al wat.

Merzbow 27 oktober 2020 om 20:56

@Thoin

Moniquet moest toen in de laatste rit opgeven door een val in een ravijn als ik me niet vergis. Stond op dat ogenblik 14de in het klassement.

vanSpringel 27 oktober 2020 om 12:55

na-apert

Shinzawai 27 oktober 2020 om 14:27

Van de vertrekkers gaan ze alleen Hagen missen, de rest lijkt me behoorlijk vervangbaar. Ik verwacht echter niet dat deze lichting jongeren direct op Sunweb-niveau gaat schitteren. Daarvoor mist bij de ploeg de ervaring in het naar de top brengen van grote talenten en bij de aangetrokken renners het nodige talent t.o.v. Hirschi, Bol en Hindley.

Sagan=hulk 27 oktober 2020 om 15:08

Het enige vertrek wat nadelig voor de ploeg is lijkt me dat van Dewulf, maar die kreeg dan ook weer een dik contract van Citroën, die was niet te houden.

Voor de rest veranderen ze wat oudere renners die niet meer behoorlijk presteerden voor jonge wolven die klaar zijn om zich te bewijzen. Deze jonge wolven kosten ook nog eens minder, sportief en financieel heeft Lotto-Soudal dus een behoorlijke transferperiode gedraaid.

williams 27 oktober 2020 om 15:54

De helft van je budget uitgeven aan 2 bijna-gepensioneerden en dan de grote verjonger spelen ! Wanbeleid, niets anders.

SnellePelle 27 oktober 2020 om 20:01

Nee, kostenbesparing met behoud van potentie.
Wat ze weggestuurd hebben komt niet voorruit.

boenk 27 oktober 2020 om 17:59

Ze hadden alles moeten doen om Van Wilder te houden. En dan bedoel ik niet noodzakelijk financieel. Ze hadden zelfs voor hem een specifiek programma moeten voorleggen en hun hele concept wijzigen. Nu doen ze het, een jaar te laat. Wat wil je dat zo’n gasten vertrekken. Lotto is tactisch een grap, en wat betreft klassementsrenners is het ook al jaren duidelijk wat je ervan kan verwachten. Jurgen VDB, 3de & 4de in de TDF, kreeg één helper mee. Lambrecht kreeg al meteen een keurslijf aan als muurtjes spurter, terwijl hij één van de beste klimmers en klassementsmannen was van zijn generatie. En dan in hun gat gebeten reageren omdat Van Wilder het aftrapt “na bij hen zijn opleiding te hebben gekregen”. Ze vergaten er wel bij te vermelden dat Van Wilder welgeteld één jaar bij Lotto reed en zijn opleiding grotendeels bij andere ploegen kreeg.

Dus nu moeten ze noodgedwongen hetzelfde proberen met mindere goden, zoals Vervloesem, Van Gils, Moniquet etc. die stuk voor stuk minder zijn dan Van Wilder.

SnellePelle 27 oktober 2020 om 20:00

@boenk
Van Wilder koos voor Sunweb omdat er bij Lotto nog volgens de prehistorie gewerkt wordt. Enkel boerenzonen of renners met eigen entourage zijn daar content met de begeleiding

boenk 28 oktober 2020 om 05:19

Kurt VDW deed geweldig werk bij de U23, maar eens de renners prof werden, liep het mis. Nu gaan ze hem van wat ik begrepen heb meer betrekken bij de profs, of minstens bij de overgang van die renners bij de profs. Daar komen ze rijkelijk laat mee, en dat soort ingrepen zou een Van Wilder al misschien meer doen twijfelen hebben. Mijn punt is, dat Lotto inderdaad hopeloos achter loopt (op quasi elk vlak), en ze dus alles hadden moeten doen om een talent als Van Wilder te houden, en zelf inzien dat ze moeten evolueren. Dat deden ze niet, en nu worden ze door corona verplicht een deel veranderingen door te voeren.

Deel Koeper 27 oktober 2020 om 18:11

Er zitten gewoon te weinig renners in deze ploeg die een garantie zijn voor WT-punten en resultaten. Ewan en in normale omstandigheden waarschijnlijk ook wel Wellens en dat was het dan.

Een hoop renners die wel iets kunnen presteren “als het even meezit”, een ploeg die 12e kan eindigen in de WT “als het even meezit”, maar even goed achter een dozijn PCT ploegen kan eindigen.

Leuk dat jonge renners de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen, maar het is niet in de luwte of in de schaduw van anderen, want dat is er nauwelijks.

Headlines

Materiaalzone

Populair