Lotto Soudal verlengt contract Caleb Ewan en haalt Rüdiger Selig

dinsdag 3 augustus 2021 om 15:37
Lotto Soudal verlengt contract Caleb Ewan en haalt Rüdiger Selig

foto: Cor Vos

Een dubbelslag van Lotto Soudal op de transfermarkt. De Belgische ploeg heeft het contract van sprintkopman Caleb Ewan opengebroken en verlengd tot eind 2024. Daarnaast is de komst van Rüdiger Selig bevestigd. Hij komt over van BORA-hansgrohe en voegt zich de komende twee jaar in de sprinttrein van Ewan. Ook is het contract van Frederik Frison verlengd tot en met 2023.

Ewan had nog een contract tot eind 2022, maar daar worden dus nog twee seizoenen aan toegevoegd bij Lotto Soudal. “Samen hebben we prachtige resultaten behaald en ik ben vastberaden te tonen dat het nog maar het begin was. Het wordt nog heel boeiend. Het kan altijd nog beter”, is de Australiër van mening. “Daarom kijk ik er naar uit te werken met onze sprinttrein met Jasper De Buyst, Roger Kluge, Harry Sweeny en Frederik Frison, en er komt nog versterking bij. We gaan nog scoren.”

Selig is een versterking voor de sprinttrein van Ewan. De 32-jarige hardrijder vertrekt na zes jaar bij BORA-hansgrohe. Daarvoor kwam hij vier jaar uit voor Katusha. “In mijn ogen is Caleb Ewan de snelste sprinter ter wereld. Ik ben dan ook heel blij dat hij en de ploeg in mij geloven. Ik zal me met veel plezier voor Caleb dubbel plooien de komende seizoenen. Ik kijk er nu al erg naar uit”, aldus de Duitser.

Dit artikel delen:

23 Reacties

Thoin 3 augustus 2021 om 15:55

Goeie aanwinst en vooral schitterend nieuws dat de Pocket Rocket blijft tot 2024. Wel jammer dat hij Sweeny in zijn spurttrein wil houden… Die jongen kan echt veel meer.
Ben benieuwd wie de andere aanwinsten gaan zijn, want er vertrekken toch 6 jongens met iets of wat potentieel (Goossens-Oldani, Thijssen, Degenkolb en Van Der Sande. Marczynski stopt)

Vinyakke 3 augustus 2021 om 16:09

Afhankelijk van het budget hopelijk minstens van het kaliber narvaez of senechal voor het voorjaar, eventueel aangevuld met mannen als Theuns, Ghys of Fabio Van den Bossche. Hopelijk kan de jeugd een stapje zetten en kan zo doorgeschoven worden met mannen als Van Moer, Vermeersch, Vanhoucke & Van Gils.

Peetvader 3 augustus 2021 om 16:12

Narvaez zou een leuke zijn, die moet weg bij Ineos.

Samamba 3 augustus 2021 om 16:16

Ik hoopte op Senechal voor het voorjaar, zowat de enige die bij ergens bij het team past en vrij/haalbaar is op dit moment. Maar de geruchten sturen die toch in een andere richting. Voor de rest zou ik niet teveel verwachten. Aan het eind van 2022 komt er veel meer goed volk vrij. Ze zullen daar dan ook op mikken. Deze verlenging betekent waarschijnlijk wel dat ze extra geld hebben gevonden voor na 2022 en dat ze toch het doel hebben om WT te blijven.

EDIT: Theuns lijkt me ook wel een logische, aangezien die me zijn sprint wel hier en daar ereplaatsen bijeen kan fietsen en zo UCI punten kan sprokkelen. Dat missen ze voor de moment wel. Al zie ik dat De Lie eigenlijk meteen al doen volgend jaar. Die gaat nauwelijks een aanpassing nodig hebben voor het niveau onder de WT.

JensV16 3 augustus 2021 om 16:26

ik denk dat Holmes ook gaat vertrekken

Thoin 3 augustus 2021 om 16:45

@Jens kan: maar van deze zes zijn we zeker :D

Vinyakke 3 augustus 2021 om 16:47

@samamba
Iets gehoord over senechal dan?

Murcia 3 augustus 2021 om 16:01

Logisch dat je nog meer inzet op de enige wereldtopper die nog aan boord is maar hopelijk komt er toch nog wat meer bij voor met name het Vlaamse werk en een behoorlijke klimmer/etappekaper zou ook leuk zijn.

Vinyakke 3 augustus 2021 om 16:11

Die klimmer/etappekaper kan in de eigen gelederen zitten bij de jonge gasten. Genoeg van dergelijke types aan boord. En als ik dan toch mag kiezen: doe maar mohoric, dan heb je er een voorjaarspion bij :)

Marco 3 augustus 2021 om 16:57

Hebben ze al een nieuwe sponsor?

IlPirata 3 augustus 2021 om 17:21

De snelste sprinter ter wereld binnenboord houden is wat waard, ook voor de UCI punten. In het verleden deden ze hetzelfde met Greipel.
Ook heeft dat vaak zijn weerslag op de rest van de selectie, budgettair gezien.
Een klimkopman voor de grote rondes ontbreekt daardoor ook weer.

Franco Ballerini 3 augustus 2021 om 18:29

Correctie: één van de snelste sprinters ter wereld. Voor het Polen drama waren zowel Groenewegen als Jakobsen betere sprinters en ik ben er van overtuigd dat beiden weer op niveau terug gaan komen. Op de zogenaamde specifieke Ewan parcoursen moeten renners als van Aert of van der Poel niet meedoen anders wordt het ook daar lastig te winnen.

Thoin 3 augustus 2021 om 18:37

Ballerini: wat zeg jij… Ewan won in 2019 3x een tourrit waar ook Groenwegen meedeed… Ewan-Groenewegen en Bennett waren toen de drie rapste. Met kort daaronder Ackermann-Jakobsen-Demare. Ewan zal zijn koersen wel winnen

Franco Ballerini 3 augustus 2021 om 18:44

Natuurlijk wint hij zijn koersen, ik schreef toch “één van de snelste”? Maar in een vlakke sprint tegen een Groenewegen of Jakobsen in goede doen zal hij het meestal moeten afleggen.

bruggeling 3 augustus 2021 om 19:35

Ewan is de snelste sprinter van het pak. Daar staat geen twijfel over.
Daaronder heb je Bennet, Ackerman, Van Aert, Merlier en Cavendish.
Groenewegen behoort in het rijtje van Bennet als hij weer in topvorm is. Jacobsen daar net onder al kwam hij wel dichter bij het rijtje net voor zijn val in Polen.
Wat ik niet begrijp dat ze bij Lotto die Selig gaan halen. Ewan moeten ze meestal afzetten in de laatste km achter een trein met een andere topsporter. Daar hebben ze toch al genoeg van?

Michelangelo 3 augustus 2021 om 19:46

Ik denk vooral dat het verschillende typen sprinters zijn.
Bennett moet goed gebracht worden, dan heeft hij hele hoge winstkansen. Maar hij moet redelijk kortbij de streep worden afgezet.
Groenewegen (van voor Corona) kan vaak een iets langere sprint aan. Destijds was hij lastig te kloppen als hij op zijn moment kon aangaan. Een beetje vergelijkbaar met Merlier als je het mij vraagt.
Ewan is veel meer de sprinter die zijn sprint af kan stemmen op andere sprinters. Goed in het wiel blijven en er met heel veel snelheid uitkomen.
Jakobsen: die was voorafgaand aan zijn val in Polen vooral nog aan het groeien als sprinter. Stond nog niet op het niveau van de anderen, maar zette heel snel stappen in die richting.

Op Ewan dit jaar staat wat mij betreft geen maat. Met de afwezigheid van Groenewegen en Jakobsen, Merlier die vaak vroeg afstapt, Bennett die mentaal in de kreukels zit (of niet wordt opgesteld door zijn baas), Sagan op zijn retour en Demare die teleurstelt, is hij gewoon verreweg de beste.

En ik snap heel goed dat Lotto hem aan boord wil houden. Ook snap ik dat hij niet per se weg wil, want hij rijdt in een WT ploeg, die volledig zijn kaart durft te trekken, en het programma kan rijden wat hij wil.

Deel Koeper 3 augustus 2021 om 20:06

Het is maar wat je interpretatie is van "snelste sprinter" is. Ewan heeft zonder enige twijfel de meest explosieve versnelling in de laatste 100 meter, maar een sprint is natuurlijk meer dan enkel de laatste 100 meter. De grote waarde van topsprinters is ritten kapen in grote rondes en daarin is Ewan stukken beter dan Groenewegen, die daar gewoon te weinig wint, dat is de koning van de "kleine" sprints. Jakobsen heeft te weinig grote rondes gereden om daar al conclusies uit te kunnen trekken, maar heeft wel een goed gemiddelde.

Selig vind ik trouwens één van de beste loodsen van het peloton (ver na Morkov uiteraard), dus dat zou een goede stap om zelf ook wat vaker sprints te proberen leiden in plaats van steeds op anderen af te stemmen.

Franco Ballerini 4 augustus 2021 om 00:06

Als ik Ewan en Groenewegen op PCS vergelijk dan zie ik dat ze min of meer gelijk ingeschat kunnen worden. Trek ik daar 2020 en 2021 vanaf dan scoort Groenewegen hoger. V.w.b. Jakobsen: ik vond dat hij voor Polen het niveau van Groenewegen minimaal benaderd had. Neemt niet weg dat Ewan een prima renner is. Maar in mijn ogen dus niet de allerbeste sprinter (mits de beide Nederlanders weer op niveau komen).

Deel Koeper 4 augustus 2021 om 12:14
Quote:
Als ik Ewan en Groenewegen op PCS vergelijk dan zie ik dat ze min of meer gelijk ingeschat kunnen worden.

Qua punten die ze binnenhalen voor hun team wel. Groenewegen wint doorgaans meer , maar tegen zwakkere tegenstand op lager niveau. Ewan iets minder, maar wel als ’t moet.

Dus als alle of de meeste toppers aanwezig zijn en de druk en verwachtingen het hoogst liggen, is Ewan gewoon de betere. Dan is Groenewegen gewoon één van de sprinters die ergens zijn ritje meepikt, maar ook niet meer dan dat.

williams 3 augustus 2021 om 17:33

Wie wil er nu als renner bij Lotto gaan rijden ?

Poeksel 3 augustus 2021 om 17:51

Rüdiger Selig, dat staat er toch?

JensV16 3 augustus 2021 om 19:09

Ewan is beter dan Groenewegen en Jakobsen en De meeste belgen hebben liever Lotto ❤️ dan die rotploeg van lefevre

veggerby 3 augustus 2021 om 19:41

Gaat die selig volgend jaar ook de eerste week rijden van de drie grote rondes?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair