Lotto Soudal niet op WK Ploegentijdrit: “Veel kosten, geen publicitaire return”

Lotto Soudal niet op WK Ploegentijdrit: “Veel kosten, geen publicitaire return”

Foto: Sirotti (archief)

woensdag 14 september 2016 om 10:32

Lotto Soudal is één van de ploegen die niet zal starten op het WK Ploegentijdrit. Gisteren meldde de UCI dat deelname voor WorldTour-ploegen niet meer verplicht was, maar ook dat er geen punten voor de ranking te verdienen zijn. “Het is een combinatie van factoren”, zegt Arne Houtekier, persverantwoordelijke bij de ploeg van Pim Ligthart.

De verplichte deelname voor ploegen met een WorldTour-licentie en de hoge kosten (volledig op eigen rekening van de ploegen) leidden tot het dreigen met een algehele boycot. De AIGCP, de belangenvereniging voor wielerploegen, heeft daarna een akkoord gesloten met de UCI. Niet alle teams van het hoogste niveau hoeven deel te nemen. LottoNL-Jumbo kiest er bijvoorbeeld voor om wel te starten, Lotto Soudal besluit niet deel te nemen.

Kosten
“Zo’n deelname aan het WK ploegentijdrijden kost ons tussen de 45.000 en 50.000 euro”, aldus Houtekier tegen Sporza. “Dat is een grote hap uit ons budget, terwijl wij op zo’n WK in het beste geval ergens tussen de zesde en tiende plaats kunnen eindigen. Vorig jaar zijn we zevende geworden op het WK in Richmond, daar hebben we er echt het beste van gemaakt. Maar uiteindelijk hebben we toen veel kosten gemaakt zonder dat er een publicitaire return voor in de plaats kwam, aangezien de aandacht grotendeels uitgaat naar de ploegen die om de overwinning strijden.”

“Dit jaar zijn er ook geen WorldTour-punten meer te verdienen”, vervolgt de persman van Lotto Soudal. “Plus: wij hebben renners in de ploeg die kans maken op een selectie voor de wegrit, een week later, en zich liever op een andere manier op die wedstrijd voorbereiden dan met een ploegentijdrit. Het is een combinatie van factoren.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

aoyen 14 september 2016 om 10:47

Logisch, zou er ook niet heen gaan zonder uitzicht op een podium. Je kan leukere dingen doen met het geld.

horsm 14 september 2016 om 10:53

De oplossing is om toch weer met landenteams te gaan werken.

Romāns Vainšteins 14 september 2016 om 11:02

Hup Soudal ! Boe qatar, Boe ‘mondialisering’ vd wielersport, boe Cookson, boe afgesloten circuits, boe eindlussen !!!!!

Romāns Vainšteins 14 september 2016 om 11:03

En nog maar eens > nationale teams, 25 km, 4 man per team, tijd 3e finisher telt > zolang het dan niet in zo’n misdadig gruwellandje als Qatar is haal ik kwaliteitsnootjes en neem ik een middag vrij, nu gewoon boe.

tendam 14 september 2016 om 11:39

@romans
Waar heb je het toch steeds over? Ik weet niet of het je is opgevallen, maar WK’s worden al decennialang met een ‘eindlus’ verreden. Dat is het belachelijke van dit soort conservatieve standpunten, ze spreken zichzelf vaak tegen.

Dat WK ploegentijdrit leeft misschien niet echt bij ploegen die het niet kunnen winnen, maar volgens mij vinden Lefevere & friends dit nou juist wel een leuke toevoeging, om voorspelbare redenen.

Romāns Vainšteins 14 september 2016 om 11:47

WK was de enige uitzondering en daarom wel geinig, nu zijn KBK, RvV, AGR, FW ook eindlusshit geworden, flikken ze dit regelmatig in de finale van ronde-etappes en hebben we er baggerkoersen als die Canadese stadscriterea bij.

Marakus 14 september 2016 om 11:58

Is landenteams de oplossing ja…?! Dezelfde kosten moeten nog steeds gemaakt worden, in dat geval gedeeltelijk door de landelijke wielerbonden maar nog steeds een kostenpost (gedeeld dus dat scheelt). Los daarvan zou ik landenteams ook erg leuk vinden!

Romāns Vainšteins 14 september 2016 om 12:09

met kleine landenteams kun je die 4 renners gewoon uit de reguliere selectie halen tenzij een land er graag extra budget tegenaan gooit. Laat dan gewoon de pluk landen met 6 / 9 starters meedoen en sluit de rest uit, 25 km voluit knallen is vd meeste dan gewoon een mooie training.

F e r o x 14 september 2016 om 12:38

Een ploegentijdrit hoort minstens 100km te zijn. Weet iedereen :-)

Explorer 14 september 2016 om 13:38

En ploegentijdrit is geldverspilling.. gewoon opdoeken die hap. Pure pu liciteit voor de UCI en kostemakend voor teams(toekomst landen).

Davide_Formolo 14 september 2016 om 15:07

Duidelijke argumenten geveb ze bij Lotto Soudal. Als toeschouwer wil ik gewoon alle teams in actie zien, en niet alleen de teams die er “zin in hebben”. Ik vraag me dan ook af hoeveel de UCI aan geld binnenhaalt met zo’n WK in Qatar, en of ze niet een groter gedeelde van dat geld aan de ploegen hadden kunnen geven ter compensatie. Verhoog en passant nog even het prijzengeld en je krijgt echt iets waar ploegen/ renners een doel van kunnen maken. Nu vind ik het maar slappe hap…

Turtlehead 14 september 2016 om 15:37

Explorer +1: gewoon afschaffen, heeft geen enkele waarde sportief gezien (de betreffende groep renners rijdt wellicht het hele jaar niet in die samenstelling), is eigenlijk alleen een wedstrijd tussen drie of vier teams en de kosten zijn astronomisch.
30 ploegen die deelnemen, à 50.000 euro per ploeg is nogal wat…
@Davide Formolo: zo’n WK kost eerder geld, dan dat het iets opbrengt. Ik denk niet dat de UCI, zoals de FIFA dat wel doet, dik geld verdient aan de toekenning van WK’s. Zeker geen 30 maal 50.000 euro om ff aan de ploegen te geven.

Covadonga 14 september 2016 om 20:41

Als ik het zo lees, zullen ze volgend jaar niet in de Vuelta willen starten. Dat heeft ze publicitair namelijk ook helemaal niets gebracht.

Headlines

Materiaalzone

Populair