Tour 2019: Lotto Soudal met zes Belgen

Door , dinsdag 25 juni 2019 om 10:15
Tour 2019: Lotto Soudal met zes Belgen

©Cor Vos

Lotto Soudal heeft zijn selectie voor de Tour de France nog niet officieel vrijgegeven, maar navraag leerde WielerFlits dat het zijn achttal wel al op papier heeft. Daarbij zes Belgen.



In het persbericht in de aanloop van de ZLM gaf Lotto Soudal al aan dat Caleb Ewan in de Toursprints zal kunnen rekenen op de steun van Jasper De Buyst en de Duitser Roger Kluge. Ook Jens Keukeleire, gisteren aan de slag in de Elfstedenronde, is zeker van zijn plekje in het achttal. De 30-jarige West-Vlaming kan in de sprinttrein ingepast worden, maar is eventueel ook in staat om zelf een resultaat te rijden.

Uiteraard zijn ook Thomas De Gendt, Tiesj Benoot en Tim Wellens zekerheden. De Gendt rijdt dit jaar de drie grote rondes en is de grootste vrijbuiter binnen de ploeg. Het laatste plekje wordt ingevuld door ancien Maxime Monfort, die de voorbije week – weliswaar in de schaduw van Benoot – een zeer degelijke Ronde van Zwitserland afwerkte. Voor Monfort wordt het trouwens al zijn zevende Tour.

Er niet bij, binnen twaalf dagen in Brussel: onder meer Jelle Wallays. Die kende een pechvol voorjaar, trok toch mee op hoogtestage met Benoot, Keukeleire en Monfort, maar werd finaal niet weerhouden in het achttal.

Update 25-6: Via social media hebben alle acht genoemde namen bevestigd dat ze deel uitmaken van de de Tourselectie van Lotto Soudal. Alle renners plaatsten een filmpje waarin ze hun deelname aankondigen.

Selectie Lotto Soudal voor de Tour de France (6-28 juli)
flag-be Tiesj Benoot
flag-be Jasper De Buyst
flag-be Thomas De Gendt
flag-au Caleb Ewan
flag-be Jens Keukeleire
flag-de Roger Kluge
flag-be Maxime Monfort
flag-be Tim Wellens

Dit artikel delen:

38 Reacties

Arry1337 24 juni 2019 om 06:56

Waarom, en op basis van wat, kan Wallays in de Tour als grootste afwezige worden bestempeld? Omdat hij in de Vuelta van vorig jaar een etappe won? Of omdat hij in de selectie verwacht werd? Ik snap het niet..

greeny 24 juni 2019 om 07:28

Na een door blessures geteisterd voorjaar nog wel.. snap het ook niet helemaal

Sammysosa 24 juni 2019 om 07:55

Hij is 1.85, das ook niet heel bijzonder groot, ik betwijfel of dat het is.

Wheely 24 juni 2019 om 08:09

Ewan dan wel weer de kleinste aanwezige, in ieder geval binnen de ploeg.

tdcbolide 24 juni 2019 om 08:21

ik denk dat de andere afvaller Hansen was, vandaar dat Wallays de grootste naam is bij de afvallers

Nico Dick 24 juni 2019 om 08:29

@Arry: staat wat duidelijker nu. Wallays wilde graag mee. Was ook mee op hoogtestage met Benoot, Keukeleire en Monfort. Vandaar dat het had gekund. Was ook bekwaam geweest.

Arry1337 24 juni 2019 om 08:57

@Nico
Duidelijk!

west 24 juni 2019 om 08:22

Montfort àl zijn zevende Tour? Die rijdt al zolang mee voor de zestiende plek dat ik minstens een dozijn had verwacht… Zou haast zeggen: Pas zijn zevende Tour. Sinds 2013 gewoon geen Tour meer gereden…

Arry1337 24 juni 2019 om 08:57

Montfort doet/deed dat rijden voor de top 15 volgens mij vooral in de Vuelta.

greeny 24 juni 2019 om 09:15

en nu toch een top 5 in de vuelta (na schrappen cobo en opschuiven als ze dat doen). ook dat doet ie onzichtbaar

Jean Dumas 24 juni 2019 om 08:50

Sterke ploeg, gezien de afvallers.

Arry1337 24 juni 2019 om 09:01

Overigens vind ik in bijna alle spellen die renners als Benoot en Wellens het moeilijkst in te schatten. Gaat Benoot voor een klassement? Dan verwacht ik hem niet in de top 10, maar wanneer hij voor dagzeges gaat kan hij maar zo 3 keer top 5 rijden. Wellens schat ik wat dat betreft qua uitslagen hoger in, maar ook bij hem weet ik niet of het consistent genoeg is om punten binnen te halen… Wat denken jullie? Ik ga eerder voor Ewan of de Gendt omdat zij punten halen in etappes + voor het punten/berg klassement.

Sammysosa 24 juni 2019 om 09:05

Same. Er liggen best wat etappes op maat voor Benoot, meer nog dan Wellens, maar ik geloof dat Benoot het AK eens gaat proberen en dat maakt hem (voor de spellen) waardeloos. De Gendt is dramatisch in vorm, zou ik lekker thuislaten.

Verder, ik geloof dat onze vrienden hier er niet zo prijs op stellen als poultjes besproken worden in de reguliere topics, graag de daarvoor bestemde fora gebruiken ;)

Vinyakke 24 juni 2019 om 09:21

Hoe kom je erbij dat de Gendt dramatisch in vorm is? Laatste wedstrijd was de giro dacht ik en daar werd hij in de afsluitende tijdrit toch mooi derde toch?

west 24 juni 2019 om 12:31

Heel makkelijk juist: die zijn in een GT hun punten gewoon niet waard. Aanvallers met een prijs alsof ze top vijf gaan rijden.

Sauerpraum 24 juni 2019 om 12:59

Benoot heeft in meerdere interviews aangegeven dat ie voor ritwinst gaat en een paar dagen het wit. AK is ie niet mee bezig zegt ie zelf.

Poeksel 25 juni 2019 om 11:48

Benoot heeft ook aangegeven dat hij niet expres tijd gaat verliezen.

Vinyakke 24 juni 2019 om 09:24

Ik vind de selectie van Monfort wel een beetje vreemd. Gezien de aanwezigheid van Ewan is een werker voor op het vlakke nodig toch? Gaan ze dat weer allemaal in de nek van de Gendt duwen? Een type Wallays kan toch veel beter een gat dichtrijden dan Monfort? Verder wel een uitgebalanceerd team met meerdere mogelijkheden. Wel allemaal gokjes dus kan alle kanten uit met dit 8-tal!

krypton 24 juni 2019 om 09:25

Met zijn tijdritcapaciteiten moet Montfort toch wel een beetje op het vlakke kunnen rijden…

Mystery Rider 24 juni 2019 om 09:30

Volledig akkoord, als ze Hansen of Wallays meenemen in plaats van Monfort, dan hebben ze 1 renner om te helpen in de achtervolging met de andere ploegen. Nu hebben ze in principe niemand. Dus dan wordt het Degendt. Want Wellens en Benoot mogen zich sparen en de rest zit in de trein van Caleb.

tdcbolide 24 juni 2019 om 09:34

Met Monfort hebben ze een extra renner voor in de bergen, bovendien kan hij afwisselend met De Gendt de vluchters onder controle houden.

Vinyakke 24 juni 2019 om 10:04

Extra renner voor in de bergen? Om wat te doen? Een etappe winnen? Een trui verdedigen?

tdcbolide 24 juni 2019 om 10:16

Benoot bij een goed klassement eventueel bij te staan en publiciteit te rapen, aan een sprinttrein met De Buyst, Kluge, Keukeleire (Benoot en Wellens) heeft Ewan heus wel genoeg hoor

tdcbolide 24 juni 2019 om 09:35

Ik zou Carl Frederik Hagen meegenomen hebben in de plaats van Keukeleire: extra renner voor bergop en Keukeleire’s rol in de sprinttrein is miniem

Vinyakke 24 juni 2019 om 10:03

Om waar naartoe te tijden? Mooie progressie gemaakt die CF Hagen maar in een vluchtersgroep die het haalt tot de streep zijn er altijd betere renners bij hoor. Laat die eerst maar eens een giro rijden volgend jaar.

Samlambeej 24 juni 2019 om 10:38

Lel net Tim Merlier gezien in mijn dorp. Vergezeld door iemand met een Corendon helm en een zwart pak. Zwart? Oei

Kingstown 24 juni 2019 om 12:01

” maar werd finaal niet weerhouden in het achttal. ”

Ik heb die laatste zin nu 5 keer gelezen, maar het is nog steeds abacadabra.

Turtlehead 25 juni 2019 om 11:59

Haha, je bent me voor. Zelf vertalen lukt me niet. Lijkt t omgekeerde te betekenen van wat er kennelijk bedoeld is.

Tonydepony 24 juni 2019 om 12:07

Als je dan toch een klimmer meeneemt zou ik Hagen meenemen. die reed echt sterk in de Dauphiné en ook in Romandie was die goed. misschien gaat monfort pas echt in vorm zijn in de tour maar zelfs dan acht ik hem tot niet veel in staat…

pirazzi 24 juni 2019 om 12:16
Quote:
… maar werd finaal niet weerhouden in het achttal.

Dat is eigenlijk een dubbele ontkenning, als weerhouden niet toegelaten betekent.
Dus het woordje niet is overbodig.

Nico Dick 25 juni 2019 om 11:28

ff opgezocht. Zie linkje onder. "Nederland kent 'weerhouden' in de tegenovergestelde betekenis van tegenhouden, wat tot verwarring leidt." Alweer iets bijgeleerd ;-)
http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/toon/1736

xistnc 25 juni 2019 om 12:05

Liever gewoon Nederlands schrijven, in plaats van dialect.

Arema Pro Cycling Team 25 juni 2019 om 11:44

Waar is het item van Tiesj / Sunweb?

Arema Pro Cycling Team 25 juni 2019 om 12:53

@Nico Dick;

Vanmorgen stond er stuk online, dat Ties waarschijnljjk naar Sunweb gaat..

Vinyakke 25 juni 2019 om 12:57

Klopt, stond vanmorgen nog op wielerflits maar nu niet meer. Zouden ze zijn teruggefloten door de ploeg?

Martin van den Bosch 25 juni 2019 om 13:14
Quote:
Zouden ze zijn teruggefloten door de ploeg?

Nee hoor. Geen enkele ploeg legt op wat wij kunnen schrijven. Nieuwsbericht is weer verwijderd, omdat we dit vrijdag al gemeld hadden.

Vinyakke 25 juni 2019 om 13:58

In Vlaamse media gaat het toch vooral over het overhellen van zijn keuze naar sunweb in plaats van ineos en is dat toch een totaal ander bericht dan vrijdag toen het ging over interesse van ineos, sunweb en nog wat andere ploegen!? Wil niet moeilijk doen hoor, transfers zijn gewoon een onderwerp die me wel boeit, samen met (sommige) bijhorende commentaren onder het betreffende artikel :)