Lotto moet zich redden zonder co-naamsponsor: “We zijn aangevallen”
Foto: Cor Vos
zondag 5 januari 2025 om 19:25

Lotto moet zich redden zonder co-naamsponsor: “We zijn aangevallen”

Interview Lotto is voor het eerst sinds 1992 de enige naamsponsor van de gelijknamige ploeg, en dat is allesbehalve een luxe-situatie. Na het afhaken van co-sponsor Dstny vond CEO Stéphane Heulot voorlopig geen oplossing om de geldkloof te dichten, waardoor de ploeg renners als Florian Vermeersch, Victor Campenaerts en Maxim Van Gils zag vertrekken. Bij het Belgische ProTeam klinkt een alarmerend geluid, te meer omdat de ploeg normaal gezien in 2026 de stap naar de WorldTour zet.

Op sportief vlak is die stap naar de WorldTour intussen bijna rond. De ploeg presteerde de voorbije twee seizoenen meer dan behoorlijk met telkens een negende plaats op de UCI-ranking, waardoor het derde jaar van de UCI-cyclus ter promotie en degradatie naar de hoogste klasse van het wielrennen eigenlijk maar een fait divers moet worden. Het addertje onder het gras zit hem in de huidige financiële situatie van de ploeg. Er is geld nodig om het voortbestaan van de ploeg te garanderen, en dringend.

“Het probleem is dat er de voorbije twee jaar wel veel veranderingen zijn gebeurd binnen de commerciële en politieke structuur van de ploeg, maar dat er in die tijdsspanne weinig of niets heeft bewogen”, verklaart Heulot de sponsorkwestie op een persmoment van de ploeg in Temse. “Toen Kenny (Provyn, red.) in april is gestart als CCO, zijn we moeten beginnen met een volledig wit blad. Het ligt niet voor de hand om zes miljoen te vinden in vijf maanden tijd.”

Volgens de ploegmanager is dat voor een groot deel te wijten aan de huidige economische realiteit. “De economische conjunctuur in Europa en de rest van de wereld maakt het momenteel niet gemakkelijk om geldschieters te vinden. Maar dat wil niet zeggen dat het vechten tegen de bierkaai is. Er zijn nog altijd veel kandidaten, er is zeker voldoende interesse. We zijn ten slotte ook een ploeg met veertig jaar geschiedenis in de wielersport. Maar ook wij zijn gebonden aan de realiteit. We hebben vertrouwen dat we een extra sponsor hebben voor het begin van de Tour de France. Daar wordt hard aan gewerkt.”

Naar hoeveel extra miljoen is de Franse zakenman dan op zoek? “Vandaag bedraagt het gemiddelde budget in de WorldTour zo’n 32 miljoen euro. Het is een illusie om dat te bereiken wanneer we volgend jaar de stap maken naar de WorldTour, maar we moeten wel naar een comfortabel budget toewerken. Dat ligt in de WorldTour momenteel eerder bij de 30 dan 20 miljoen euro. Maar je ziet dat budget gemiddeld ook elk jaar stijgen. Natuurlijk moeten we dat relativeren, want het stijgt wel het hardste bij de vier à vijf grootste teams. Maar we moeten dat gemiddelde toch zo dicht mogelijk proberen te benaderen.”

Van de Wouwer: “Verlies van renners enkel gevolg van financiën”
Die budgettaire kwestie had ook gevolgen op het sportieve vlak. De ploeg kon niet opboksen tegen grootmachten als UAE Emirates, Visma | Lease a Bike en Red Bull-BORA-hansgrohe toen ze respectievelijk Florian Vermeersch, Victor Campenaerts en Maxim Van Gils kwamen wegkopen. Heulot maakt zich zorgen over die evolutie, stelt hij. En ook sportief manager Kurt Van de Wouwer beseft dat de tol betaald is voor hun budgettaire tekortkomingen.

CEO Stéphane Heulot op het persmoment van de ploeg – foto: Cor Vos

“We zijn aangevallen geweest”, stelt hij aan onze website. “Ik ga me nu niet in de slachtofferrol duwen, maar al die uitgaande transfers zijn een gevolg van de financiën. Hadden we budgettair meegekund, dan hadden we iedereen ook aan boord gehouden. Want dat waren stuk voor stuk renners die eigenlijk graag hier waren. Ze zijn niet gaan lopen omdat ze niet meer in de ploeg wilden zitten. Er zijn vier tot vijf ploegen waar we budgettair niet tegenop kunnen als ze met zo’n voorstel komen. Dat zijn momenteel gewoon de feiten.”

Al laat vooral het laattijdige vertrek van Van Gils – die net zijn contract had verlengd – een pijnlijke nasmaak achter. “Ik ben realistisch genoeg om te weten dat het uiteindelijk in topsport maar over maar één ding gaat, en dat is over de centen. En dat was in dit geval zeker zo, want Van Gils was zeer content hier. Ik val alleen over de manier waarop het is gebeurd. In zulke situaties vergeten renners soms een beetje van waar ze gekomen zijn. Ik heb hem echt weten binnengekomen als kleine jongen, om het zo te zeggen. En dat is dan toch snel vergeten. Ik heb, nadat hij vertrokken is, trouwens niet meer persoonlijk met Maxim gesproken.”

Opleidingsploeg als reddingsboei?
Lotto moet anno 2025 dus roeien met de overgebleven riemen. Met 25 renners is de kern vrij smal. “Het is geen brede kern en de renners zijn jong, maar dat was ook budgettair noodzakelijk. We hadden nog een 26e en 27e renner kunnen halen, maar we wilden absoluut geen toegevingen doen op performance vlak”, zegt Van de Wouwer. “We hebben ervoor gekozen om de structuur die er was te behouden, en het dan maar met minder renners te doen. De puzzel klopt nu, en het had heel onverstandig geweest om daaraan te raken.”

Vier van de zeven inkomende transfers komen dan weer uit de eigen opleidingsploeg. Ook niet per sé uit luxe, maar het is wel iets wat Van de Wouwer fier maakt. Meer nog, het is volgens de sportief manager juist de sleutel die ervoor zorgt dat de ploeg vandaag haar huidige toppers vastheeft. De helft van de ploeg heeft haar opleiding bij Lotto genoten, en dit zou de komende jaren een reddingsmiddel kunnen zijn.

“Ook al zetten intussen de vier à vijf grootste teams even hard in op jeugd, toch ben ik heel blij met wat we voor elkaar krijgen met onze jeugdopleiding. Andere ploegen zijn dat nu beginnen kopiëren. Wij kunnen niet met geld gooien, maar als renners zich hier thuis voelen, gaan ze niet snel lopen. Aan Jarno Widar zijn mouw is ook getrokken, maar toch blijft hij nu. We gaan voor een familiale aanpak op menselijk gebied. Soms wordt dat geassocieerd met minder professioneel, maar dat gat hebben we al lang dichtgefietst.”

RIDE Magazine
18 Reacties
04-01-2025 10:11
"De ploeg kon niet opboksen tegen grootmachten ... toen ze respectievelijk Florian Vermeersch, Victor Campenaerts en Maxim Van Gils kwamen wegkopen."

Vermeersch en Campenaerts waren toch gewoon einde contract? Dan lijkt de term 'wegkopen' me wat misplaatst.
    04-01-2025 12:50
    er wordt toch gesuggereerd dat die waarschijnlijk hadden bijgetekend indien lotto de aanbiedingen van uae en visma had kunnen evenaren
    04-01-2025 14:18
    Ik kan me toch herinneren dat Campenaerts zelf aangaf niets van de ploeg te hebben gehoord, dus dat “aanvallen” is volgens mij schromelijk overdreven. Doordat er een sponsor is weggelopen hadden ze gewoon minder geld en hebben (buiten van Gils om) renners die einde contract waren eieren voor hun geld gekozen. Het waarom van het weglopen van één van de sponsoren laten ze ook mooi onbenoemd, wat ik snap in een perspraatje, maar daar ligt de voornaamste reden dat mensen zijn gaan lopen niet omdat de ploeg aangevallen werd.
04-01-2025 00:01
Wat een fantastische reactie geef jij. Zelden vertoond. Knap hoor.
04-01-2025 11:44
Ik vraag me wel af wat deze ploeg volgend jaar in de World Tour gaan doen: Lotto is niet in staat om de betere renners te behouden en moet daarbij in het programma schrappen om geld te besparen. Een volledig World Tour programma wordt daarmee een stevige financiële uitdaging.
03-01-2025 19:19
Blijft toch vreemd hoe moeilijk het lijkt te zijn om een nieuwe deftige grote sponsor binnen te halen in zo'n wielergek land.
Je hebt enkel oudgedienden Quickstep en Lotto en verder Soudal die ze dan nog van mekaar hebben afgepakt.
En als het al moeilijk was om de voorgaande jaren een co-sponsor te vinden die 3-5 miljoen moest inleggen zoek je nu al naar 10-15 miljoen om concurrentieel te blijven, dat maakt de kans op slagen niet groter...
    03-01-2025 19:52
    Tja, als ze bij Lotto (en gelijkaardige ploegen) dan onverhoopt budgetten vinden en ook naar de 30 miljoen euro kunnen groeien, waardoor ze hun betere renners terug kunnen behouden, dan gaan teams als UAE, Red Bull en Ineos ook gewoon even 10/15 miljoen omhoog, zodat 30 miljoen terug stante pede een klein budgetje wordt.

    Zonder een budget cap-achtige oplossing ga je nooit iets kunnen doen aan die mastodonten met hun quasi ongelimiteerd budget, dat zijn gamers die cheatcodes hebben om hun stats aan te passen.
    04-01-2025 08:55
    Probleem is ook dat er de laatste jaren met alpecin en wanty twee Belgische world tour teams bij gekomen zijn. Terwijl lotto degradeerden. Is een Fransman aan de leiding bij Vlaamse ploeg niet ook lastig voor sponsors?
    04-01-2025 11:03
    Die klaagzang over het moeilijk vinden van grote kapitaalkrachtige sponsors hoor je toch ook al zeker 15 jaar bij Patrick Lefevre. Maar hoor je ook in Frankrijk en zeker in Italië.
    05-01-2025 20:08
    Je hebt natuurlijk ook Deceuninck. Verder is wielrennen een internationale sport & doorgaans niet zo’n nuttige investering voor de gemiddelde Belgische KMO (toch niet op WT-niveau). Het sponsoren van een amateurvoetbalploeg levert een grotere ROI op voor dergelijke ondernemingen.
04-01-2025 07:25
Er is ergens door WF een keer gemeld dat de nieuwe co sponsor voor 2026 zo goed als binnen was. Dat vond ik toen al een raar verhaal. Als sponsor zou je immers ook baat hebben bij een sterkere ploeg in 2025. Maar van dat hele sponsorverhaal blijkt uit dit hele verhaal weinig.
04-01-2025 13:04
Beetje overdreven van Heulot om te stellen dat ze een budget van 30 miljoen moeten hebben om mee te kunnen draaien. Dat gemiddelde wordt door 5 teams zwaar omhoog getrokken, ik denk dat de helft van de WT's nu rond de 20 miljoen of lager zit.
Dus als ze blijven zoeken naar een bedrijf dat er 10-15 mln in wil stoppen terwijl ze met 5 mln ook voldoende zouden hebben om als WorldTeam te functioneren, zijn ze dom bezig.
    04-01-2025 13:39
    Dat is dan ook letterlijk wat hij overal zegt. Om comfortabel te zijn moet je in de buurt komen van dat gemiddelde. Dichter bij de 30 dan bij de 20. Maar 30 hoeft niet want het cijfer wordt inderdaad omhoog getrokken door een 4 a 5tal ploegen.

    Je onderschat wel serieus het budget van bepaalde ploegen als je denkt dat de helft nog rond de 20 zit, het is eerder 23-25. Dus met 5M extra zal Lotto nog altijd bijvoorbeeld onder het (nieuwe opgetrokken) budget van Cofidis zitten. In de WT zitten enkel Arkea en Intermarché nog onder de 20M.
04-01-2025 13:11
Management met de Franse slag.
03-01-2025 19:52
Je zou toch haast zeggen dat er iets aan de ploeg kleeft als het zo moeilijk is om een co-sponsor te vinden. Natuurlijk heeft niet ieder bedrijf miljoenen over maar als je ziet hoe groot "de koers" in België is dan is het toch een relatief goedkope vorm van publiciteit die je als wielersponsor het hele jaar door pakt.

Overigens jammer dat ze aangeven het met 25 renners te gaan doen dit jaar, daarmee vervliegt het beetje hoop dat ze Tusveld nog zouden oppikken voor 2025.
    03-01-2025 20:32
    zoals cochise hierboven al stelt, de tijd dat het een relatief goedkope vorm van publiciteit was, is eigenlijk voorbij

    je moet al iemand vinden met internationale ambities, want voor potentiële sponsors die alleen in belgië actief zijn, is dat bedrag te hoog gegrepen, het is en blijft een klein land met een kleine markt, ook al zijn ze wielergek.
    03-01-2025 22:24
    En het is niet enkel deze ploeg. Lefevere vond ook geen sponsors, enkel Soudal die hij nota bene van deze ploeg pikte. Verder overleeft die ploeg ook enkel bij de gratie van Bakala.
    04-01-2025 11:10
    Het gaat inderdaad om een fors bedrag vergelijkbaar met het shirtsponsorschap bij een topclub in het voetbal. Denk dat je bij elke Belgische club behalve twee of drie goedkoper uit zou zijn dan als naamsponsor van een World Tour team. Dan vis je echt in een heel kleine en overbeviste vijver.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine