Lotte Kopecky (4de): “Niet alleen naar Nederland wijzen, ook VS en Italië gingen in de fout”

Lotte Kopecky (4de): “Niet alleen naar Nederland wijzen, ook VS en Italië gingen in de fout”

© Cor Vos

zondag 25 juli 2021 om 11:25

Lotte Kopecky is er net niet in geslaagd België een tweede medaille te bezorgen op de Olympische Spelen. De Antwerpse strandde op tien seconden van brons. “Ik heb één fout gemaakt”, verbeet ze achteraf de tranen. “Door niet te reageren op de uitval van Longo Borghini.”

Kopecky reed de wedstrijd die ze moest rijden, maar strandde op een ondankbare vierde plaats. En dat viel de Belgische zwaar. “Ik voelde me goed. Maar ik had sneller moeten reageren toen Elisa Longo Borghini demarreerde. Ik probeerde nog de kloof te dichten, kwam in eerste instantie ook ietsje dichter, maar bleef dan hangen. Ik zat à bloc.”

Waarna Kopecky het had over de vreemde tactische aanpak van het Nederlandse blok, in achtervolging op de drie vroege vluchters. “Ikzelf kon er niets aan veranderen dan Kiesenhofer vooruit bleef”, vertelde ze. “Ik heb gedaan wat in mijn mogelijkheden lag om de boel mee in gang te steken. Maar als je met vier van hetzelfde land niet op kop rijdt, dan weet ik niet wat er in je hoofd speelt.”

Verenigde Staten en Italië
Opvallend, Kopecky wees absoluut niet naar Nederland alleen. “Ook de Verenigde Staten hadden nog vier renners voorin na de klim. Ook de Italiaanse vrouwen waren nog met drie vertegenwoordigd. Dan moet je gewoon vol rijden. Je kan niet op meerdere paarden blijven wedden”, klonk het. Kopecky wist wel degelijk dat de Oostenrijkse voorop reed.

En dat Kiesenhofer vooruit bleef, was voor Kopecky zelfs geen al te grote verrassing. “Als ik van iemand bang was in de kopgroep, dan wel van Kiesenhofer. Ik heb er ooit mee in de ploeg gereden bij Lotto Soudal, ze is echt een hardrijdster. Ze heeft dat goed gezien. Niet veel mensen kenden haar. Kiesenhofer tien minuten geven, dat was een immens cadeau.”

Haar eigen goede prestatie neemt Kopecky nu mee naar het baanwielrennen. “Al moet ik eerst nog deze ontgoocheling verbijten. Ik vind dat ik een medaille verdiende. Op de piste wil ik in elk geval proberen minstens één plaatsje beter te doen dan vandaag.”

Dit artikel delen:

59 Reacties

Teevansee 25 juli 2021 om 11:30

Zij wist blijkbaar als enige dat de Oostenrijkse nog voor was. Had ze wel even in de groep mogen gooien.

xistnc 25 juli 2021 om 11:33

En dat was nog in haar eigen voordeel geweest ook.

Al had ze natuurlijk ook in het eerste uur Janneke of Mieke kunnen vragen om af en toe een kopbeurtje te doen.

Abdoe 25 juli 2021 om 11:50

Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het komt dat Kopecky het (als enige?) wel wist, maar het zal haar in ieder geval zijn opgevallen bij het oprapen van de andere vluchters dat Kiesenhofer daar niet bij zat, omdat ze al verwachtte dat die het gevaarlijkst zou zijn. Het was inderdaad wel fijn geweest als ze dit had gedeeld, maar ik kan me voorstellen dat ze ervan uit ging dat de rest dit ook wel door zou hebben.

Maillot à Pois 25 juli 2021 om 12:08

Als enige?
Ik betwijfel het sterk. Niewiadoma zal het ook wel geweten hebben, nadat ze Plichta bijhaalden.

En dan nog: hoe moet zij dan weten dat Nederland het niet weet?
En Vos, wist die het eigenlijk ook niet? Was die anders niet achter Kopecky aangekomen om nog 'brons' te pakken?

EDIT: net de reactie van Vos gelezen. Die leek dus ook echt wel te weten dat Kiesenhofer nog op kop lag.

Maenhout 25 juli 2021 om 17:59

Vos wist ook dat er nog eentje niet teruggehaald was.

ASF 25 juli 2021 om 11:31

Hey Kopecky kan wel tot 5 tellen!

Ab Normaal 25 juli 2021 om 11:39

Tellen wel VERtellen niet.
Dan geef je dat toch door aan de Nl’se dames die dezelfde taal spreken?

coolietje 25 juli 2021 om 11:52

@ab staat kopecky in voor de communicatie binnen het nedrlandse team misschien?!

JopieZ 25 juli 2021 om 11:32

Tja België had ook een rijdster op kunnen zetten om het gat niet groter te laten worden. Op Kopecky na heeft de rest alleen meegereden (zo als velen). Dan kan je beter op kop rijden

Vinyakke 25 juli 2021 om 12:00

Het is simpel hoor, degene met de favorieten en het sterke team moet dat doen. Bij de mannen was dat Slovenië en België, die hebben hun verantwoordelijkheid dan ook genomen. Bij de vrouwen was dat Italië en Nederland. Die hebben dat niet gedaan. Kan niet anders zeggen dan gedaald, het is je eigen verantwoordelijkheid om te weten wie er allemaal nog vooruit zit!

Joost Mehrtens 25 juli 2021 om 13:03

@Vinyakke
Als je geen plak hebt kan je dat alleen jezelf verwijten. Had je maar in de vlucht moeten zitten.
Niets doen en verwachten dat je tegenstander meer werk verricht omdat zij sterker zijn is geen excuus.

Nederland heeft verloren omdat ze fouten hebben gemaakt, de koers niet hebben gecontroleerd terwijl ze dat hadden gekund.
De rest was gewoon niet goed genoeg

Michelangelo 25 juli 2021 om 11:34

Uiteindelijk kunnen alle ploegen het boetekleed aan trekken. Ook al heb je maar 1 helpster, dan kun je die ofwel de hele dag anoniem mee laten fietsen in het peloton, of maar gewoon op kop zetten om je eigen winstkansen zo hoog mogelijk te maken.

Nu zag je VdVelden lossen op een moment dat ze nog niks gedaan had. En op een moment dat je het ook verwacht. Terwijl ze misschien wel had kunnen bijdragen om de kopgroep 2 minuten minder te geven. Kopecky moet het in de finale sowiezo alleen doen, dus waarom dan niet je eigen ploegmaat inzetten?

of zijn dat de hele ouderwetse denkpatronen in het wielrennen? Als jij niks doet, doe ik ook niks. ook al gaat het ten koste van mijn eigen kansen…

Svenepoel 25 juli 2021 om 11:40

Toplanden nemen meestal hun verantwoordelijkheid en België is in mijn ogen geen topland bij de vrouwen. Bij de mannen wel en dat hebben ze gisteren laten zien door nota bene de Olympisch kampioen vroeg op kop te laten rijden.

harryjohan71 25 juli 2021 om 11:53

@Svenepoel Ook al is iets niet normaal. Als je een gevaar ziet, moet je er naar handelen. Niet verwachten dat andere landen het oplossen. Oftewel ook België heeft een fout gemaakt. Zeker als je weet hoe sterk een koploopster is. Maar ja, naar andere landen wijzen is makkelijker. Zoals ik al eerder zei is het in het eerste vlakke gedeelte vooral mis gegaan. Toe had Kopecky nog 2 knechten.

Vinyakke 25 juli 2021 om 12:02

Dit is geen fout van België hoor, wel van Italië, Nederland en USA. Enkel Duitsland heeft wat moeite gedaan, Nederland zwaar in de fout!

Michelangelo 25 juli 2021 om 12:08

@Svenepoel,
Je kunt eeuwig blijven kijken naar de toplanden. Maar uiteindelijk is op een parcours als dit ook Kopecky gewoon topfavoriet. En als je weet hoe het zit, kun je toch ook zelf gewoon actie nemen.

Wat is nu in jouw ogen de rol van Julie vd Velde geweest in deze koers? En ben je het met mij eens dat ze beter ingezet was op kop van de groep (wie weet inspireert dat ook anderen om iets te doen).

Maar dit is exact wat ik bedoel met de wielertactieken uit de vorige eeuw.

NiM 25 juli 2021 om 12:25

Vermoed dat Vandevelde fungeerde als waterdrager. Als Nederland op voorhand roept dat ze de wedstrijd hard gaan maken dan is het logisch dat de rest wat op reserve rijdt met het oog op een counter. Amerika en Italië hadden inderdaad nog iemand kunnen bijzetten. Borghini is uiteindelijk welgeteld 20 sec in beeld geweest.

Willem Kieft 25 juli 2021 om 12:28

Maar wel brons voor Borghini en dat was min of meer waar ze op hoopte. Goed gedaan dus.

Marco 25 juli 2021 om 12:31

Volgens mij zien er veel een mogelijkheid over het hoofd. Wat als Kopecky niet weet, dat Nederland niet door heeft dat er nog 1 weg is?

Zoals van Vleuten niet aan kopecky gaat vragen, weet jij of er nog iemand weg is.. zo gaat Kopecky niet zeggen, moet jij niet rijden er is er nog 1 weg.

Als kopecky wist dat NL niet weet wat ze zitten te doen.. dan had ze in haar eigen belang het moeten zeggen.. gezien er gekoerst is alsof het voor winst was had kopecky nu brons

jv88 25 juli 2021 om 13:49

Ze hoeft dat Nederland idd niet te gaan vertellen. Echter heeft dat achteraf geen zin meer en dan doet ze het wel. En op basis van wat verdient ze meer een medaille dan degene die hem nu hebben??

Nederland wel gewoon gefaald, dat is duidelijk. Net zoals nog wel een paar meer landen. Is niks nieuws ,was ook bij de mannen en in Tour. Niemand is bereid te werken voor een ander. Allemaal bang en profiteren. Wel iemand terug halen om die te doen verliezen. Maar niet rijden om te winnen. Ergerlijk!

Marszzz 25 juli 2021 om 17:40

@jv88 Je kan het ergelijk vinden maar is wel de essentie van het wielrennen. Het bordje eerst van een ander leeg eten in je eigen voordeel. Alleen pakt het soms anders uit dan verwacht. Kiesenhofer deed een gewoon een Jackydurandje en met succes.

Svenepoel 26 juli 2021 om 10:43

Vandevelde stond idd in voor water, voedsel en communicatie… Ze hoopte ook mee over de klim te geraken, maar helaas! België was in deze koers outsider met Lotte.

Handige Harry 25 juli 2021 om 12:01

Dus zij wist zo’n beetje als enige in het peloton hoe goed die Oostenrijkse was maar dacht mijn knechten, die geen molshoop overkomen, laten we lekker niks doen.
Dan is het vreemd om op de tactiek van andere ploegen af te geven, hoe erg die ook gefaald hebben.

WernerFranke 25 juli 2021 om 12:11

Toch begrijpelijk als er andere grotere en sterkere blokken niets doen dat je als
verre schaduwfavoriet je waterdragers niet als enige op kop zet?

Handige Harry 25 juli 2021 om 14:00

Maar als je weet dat die waterdragers toch snel afhaken?
Nu hebben ze eigenlijk geen functie gehad.

Chippen 25 juli 2021 om 18:17

de belgische rensters die er ver van de finish af lagen, hadden op het einde meer moeten werken? want de fout zat echt niet in die 10 minuten die in de eerste helft van de koers werden gegeven, maar in het gelanterfant in de laatste 40 kilometer.

met een minimum aan inspanning hadden ze dat nog vlot dichtgereden, maar men had gewoon verwacht dat het bij alle 3 de leidsters wel vanzelf ging gebeuren, maar het lukte slechts bij 2.

RLM 25 juli 2021 om 18:41

Ik neem aan dat ze toch even water hebben gedragen?

Overigens kan het ook zijn dat men dacht dat het handiger is om zo lang mogelijk iemand bij Kopecky te hebben in geval van pech, of om gewoon wat uit de wind houden.

Staf V 26 juli 2021 om 16:02

Nee, Vos heeft zelf op TV gezegd dat zij wist dat er nog eentje voor reedt, zij heeft dat ook tegen de andere Nederlandse vrouwen verteld, zij zegden dat er geen probleem was, alleen over de voorsprong hebben ze zich vergist. Blijkbaar konden VD Breggen en Vollering en Vos niet beter, en hoopten ze in stilte dat er dan best iemand anders, maar zeker geen Nederlandse won, en dat is gelukt, proficiat.
Kopecky en de Belgen verwijten dat zij de koers hadden moeten controleren is wel het toppunt, van wanneer zijn de Belgen in het vrouwenwielrennen de topfavorieten?.
Het probleem was dat Nederland 4 kopvrouwen had geselecteerd die zogezegd voor elkaar gingen rijden, in werkelijkheid zijn het stuk voor stuk dikke concurrenten van elkaar.

Teevansee 25 juli 2021 om 12:08

De vroege vlucht is een vast gegeven in elke titelstrijd. Het valt toch op dat er bij de mannen steevast beter op geanticipeerd wordt bij de grote blokken.
Al verdient Kiesenhofer toch wel krediet. Haar voorsprong liep maar mondjesmaat terug. Ook als er gekoerst werd.

Wheely 25 juli 2021 om 12:19

Had het gezegd! Bewust verzwegen, het is allemaal de schuld van Lotte.

Willem Kieft 25 juli 2021 om 12:27

Als Zij het wel wist, hoe onprofessioneel zijn de anderen da om het niet te weten? En toen Van Vleuten op haar snavel lag en daarna 5km naast de wagen reed is toch vast wel verteld dat ze nog dik 8 minuten achter lagen en echt wat haast moest gaan maken?

Marco 25 juli 2021 om 12:33

De coach had geen verbinding dus wist ook niks

NiM 25 juli 2021 om 12:34

Aan de aankomstboog staat normaliter ook een tijdsaanduiding. Het was al rijkelijk laat maar dan hadden ze op 18 km van het eind toch moeten zien dat ze 4 min achter lagen.

Maillot à Pois 25 juli 2021 om 12:39

Wat Van Vleuten in elk geval wel wist is dat het verschil nog 5 minuten was tijdens haar chasse patate. Die communicatie hebben we live in beeld gezien. Ik neem aan dat ze dat toch wel tegen de anderen gezegd heeft toen ze weer werd ingelopen.

Trouwens de coach heeft toch telefoon en 4G in de wagen? Kan me niet voorstellen dat je nergens info kan bekomen

Marco 25 juli 2021 om 12:39

Uit een interview met van Vleuten: de bondscoach had geen verbinding meer.

We hebben met vier gereden omdat de rest naar ons kijkt. Toen hebben ze terug gehaald wat ze dachten terug te moeten halen. Daarna zijn ze voor winst gaan rijden. Tot zo ver doen ze dus gewoon wat logisch is.

Dan hou je over dat ze niet wisten dat er nog 1 weg was: De wagen had er nog naast kunnen rijden maar de bondscoach had geen verbinding meer, die wist het dus ook niet. oortjes hebben ze niet maar hadden ze dus niets aan gehad.. bij die val heeft de coach nog met haar gesproken. Borden langs de weg stond niets op.

Blijft over dat ze het gewoon hadden moeten weten op basis dat je in de gaten houdt wie er weg zijn gereden. Dat laatste kun je ze dan kwalijk nemen.

Marco 25 juli 2021 om 12:43

@Maillot à Pois of die coach alles in het werk heeft gesteld om info te hebben weet ik ook niet.. “De coach had geen verbinding” is gezegd.

maar mss dacht die ook gewoon dat van Vleuten op kop reed.. die vent zat relaxed in de auto te wachten tot ze het goud pakte..

Koers 25 juli 2021 om 12:56

Geen verbinding vind ik wel vreemd, geen mobiel? Internet en sms gaat gewoonlijk via verschillende verbindingen volgens mij, lijkt me vreemd dat in een hoog ontwikkeld land als Japan daar echt problemen zijn. Bij dit soort wedstrijden mag je best wat voorbereider zijn. Gooi maar een 27mc of satelliettelefoon in die auto.

Willem Kieft 25 juli 2021 om 14:36

Dan bel je toch met teammensen langs de kant, een journalist, je moeder, met wie dan ook om er wel achter te komen? of he vraagt het aan de jury? Dit klinkt net zo doortastend als het rijden van haar hele ploeg. Zo de baas, zo het personeel

Willem Kieft 25 juli 2021 om 14:37

Een 27mc :) “breakie, breakie, hier Trucker Loes, hebben jullie nog renners voorbij zien komen? Over.”

Marco 25 juli 2021 om 16:25

En dan zingen alle vrachtwagenchauffeurs die ook een 27 MC bakkie in hun
Truck hebben
En toevallig op de zelfde golflengte zitten met me meeeeeee.

met de vlam in de pijp scheurt Loes door Tokio

met haar dertig reserve wielen ver van huis maar in haar sas

met de vlam in de pijp dacht zij de koers te winnen

en dan moet ze even denken aan Kiesenhofer die aan de finish op haar wacht.

Staf V 26 juli 2021 om 16:06

De Nederlandse bondcoach vertelde achteraf dat bij de eerste passage op het autocircuit ze concludeerde dat de rensters niet wisten dat er nog eentje ver voor reedt, dus ze wist en kende de situatie wel.

itty 25 juli 2021 om 12:39

Sluit me aan bij JopieZ. Zaten nog 2 Belgische in het peloton die in de beginfase hadden kunnen controleren. Dus niet achteraf janken.

Lendilonus 25 juli 2021 om 12:54

Sluit me aan bij de voorgaanden, in tegenstelling tot bij een aantal andere landen was het bij België overduidelijk wie de kopvrouw was. De anderen rijden dus niet voor een eigen uitslag maar voor haar. Als je die dames op kop zet op die Douchi en een tempo laat rijden waar Kopecky zich prettig bij voelt(die wil natuurlijk niet een moordend tempo want dan klimmen er anderen beter) houd je die kopgroep binnen schot en kan kopecky het in een klein groepje eventueel afmaken. Nu keek iedereen naar Nederland en die lieten zich dat in eerste instantie niet opnaaien omdat Gunnewijk helaas de foute keuze had gemaakt door met 4 kopvrouwen te starten ipv 3 kandidaten en 1 knecht/hardrijder. Daarnaast goed dat Kopecky ook gewoon naar de andere toplanden wijst, met ploegen van 4 kan nou eenmaal niet 1 ploeg de koers dragen en dus ook een domme keuze van de andere landen. De Nederlandse dames hebben genoeg fouten gemaakt en helaas leken Van der Breggen en Vollering meer bezig met het ploegbelang(net zoals Pogacar gisteren) dan met het belang van de natie, heel jammer dat de landenwedstrijden de laatste paar jaar toch weer meer wedstrijden van commerciële ploegen worden.

WernerFranke 25 juli 2021 om 13:06

Behalve Kopecky werden de andere Belgen gelost op de Doushi.

Lendilonus 25 juli 2021 om 13:16

Ja op de laatste stroken maar op het beter lopende deel daarvoor kan je ook zelf tempo rijden zodat je het tempo onder controle hebt en Kopecky zoals gepland met de besten de top haalt en daarna met een kleine achterstand kan gaan koersen.

Murcia 25 juli 2021 om 13:42

Kan haar in grote lijnen volgen, maar dat ze een medaille verdiende nou net niet. Lotte reed als Mollema gisteren en kreeg dan ook dezelfde plek. Als je Longo Borghini niet kunt bijhalen of zelfs niet meteen mee springt dan verdien je ook niet meer dan plek vier.

Remcoderksen 25 juli 2021 om 14:00

Naar Nederland wijzen? Kopecky, Kopecky. Zelf geen trap teveel gedaan en nog wijzen ook? Typisch belgisch dit. Wijzen, maar nimmer de hand in eigen kleine boezem steken.

Alfons Haavers 25 juli 2021 om 14:11

Mwa als Nederlander (met de 4 beste rensters aan boord) naar Kopecky wijzen in deze, sla ik toch iets hoger aan op de calimero-meter.

Michelangelo 25 juli 2021 om 14:38

@alfons,
Ik denk dat hier vooral gereageerd wordt op Kopecky zelf, die klaagt over de tactiek van andere landen maar zelf niks gedaan heeft om het heft in handen te nemen door haar landgenotes op kop te laten rijden, of om de Nederlanders even “bij te praten” zodat ze ook in Belgisch belang op kop gaan rijden. En dat is van Lotte een beetje het calimero-gedrag: zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk….

Ik denk dat er geen enkele Nederlander is die de tactiek van de oranjedames wijt aan het gedrag Kopecky.

Maillot à Pois 25 juli 2021 om 14:48

de Nederlanders “bijpraten”
Hoe kan zij nu weten dat die niet weten dat er nog iemand voorop lag?
Op dat moment had dat ook geen zin meer, kalf was al lang verdronken.

WernerFranke 25 juli 2021 om 14:59

@michelangelo
"zij zijn groot en ik niet" ja dat is toch gewoon de realiteit?

Dat is exact hetzelfde als tijdens de Tour wanneer DSM een heel team inzet om vluchters terug te halen om vervolgens Bol naar plaats 12 te zien sprinten. Dat is dom, en als België hun enige bijstand voor Kopecky al in het eerste uur zou opofferen met blokken als NL, Italie, Duitsland en VS relaxend daarachter zou dat net even dom zijn.

harryjohan71 25 juli 2021 om 15:44

@Werner Franke Kopecky klaagt over andere landen, terwijl haar knechten niet op kop gereden hebben. Daar wordt op gereageerd. Elke land heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Als België het niet erg vindt dat het gat zo groot is geworden, hebben ze het goed aangepakt. Als Kopecky het gat te groot vond worden, had België zelf actie moeten ondernemen. Niet andere landen, omdat Kopecky graag voor een medaille wil sprinten. Voor de andere landen die achteraf vinden dat de kopgroep teveel voorsprong kreeg geldt exact hetzelfde.

willem maenhout 25 juli 2021 om 19:28

@Remco Doe maar kalm, ze wijst net naar alle sterke blokken, wat ik kan best kan begrijpen als je 4de bent maar er meer in zat indien alles wat meer meezat (zoals de sterke blokken die wel rijden)

O59 25 juli 2021 om 15:55

Dan is het nog de fout van de Belgen ofzo …
Ik moet spontaan denken aan een mop over de domme Belgen.

harryjohan71 25 juli 2021 om 16:58

@059 Dat zegt hier niemand! Er wordt duidelijk gezegd dat Kopecky ook naar zichzelf moet kijken en niet alleen wijzen naar andere landen. Als andere teams niet rijden is dat hun keuze. Dat er een vroege vluchter heeft gewonnen had Nederland kunnen voorkomen, maar dit geldt ook voor andere landen, waaronder België. België heeft 3 rensters, daarvan hadden ze ook 1 op kop kunnen zetten. Dat ze dit niet doen is begrijpelijk. Alleen voor België was het jammer dat alle bondscoaches het begrijpelijk vonden om geen renner hiervoor op te offeren. Uiteindelijk heeft Nederland de koppositie genomen waardoor Nederland alsnog zilver heeft 'gewonnen'.

JayJay 25 juli 2021 om 17:11

Wat een reacties uit het Nederlandse kamp?
Gewoon pijnlijk in de fout!
Annemiek verdiende hier gewoon de gouden plak en het is treurig dat dit niet is gebeurd. Als ik het 1 gun is het haar wel. Toppertje!

willem maenhout 25 juli 2021 om 19:21

Ah Lotte bedoelt natuurlijk dat ze zich goed genoeg voelde voor een medaille, niet dat ze beter was dan de top 3….

Ik lees hier toch echt veel zure, op niets slaande reacties van een hele hoop nederlanders die dringend met verlies moeten leren omgaan.

Beweren dat België maar op kop moest rijden als Nederland het niet deed is gewoon ronduit belachelijk, je ziet Trek tijdens de tour toch ook geen vroege vluchters terughalen voor Jasper Stuyven?

Peet Gute 26 juli 2021 om 10:06

Tja, wiens brood men eet …. natuurlijk was het aan de Nederlandse ploeg, ze winnen internationaal bijna alles, stonden hier met veruit de sterkste ploeg met 4 rensters die alle vier konden winnen …. logisch toch dat iedereen naar Nederland kijkt.
Alleen spijtig dat al dat Celimero gedrag hier de fantastische prestatie van de Olympische kampioene overschaduwd.

TourdeTour 26 juli 2021 om 11:40

Kopecky moet niet zeuren. Was ze de enige Belgische renster? Anders had ze dr eigen landgenoten op kop moeten zetten. Waarom zouden andere landen haar in een zetel naar de finish rijden? Ze moet gewoon heel blij zijn met haar 4e plek. Kom op zeg, 4e op de Olympische wegwedstrijd is niet niks hoor. Ben gewoon trots op jezelf ipv naar andere te wijzen. Voor een medaille had je gewoon harder moeten trappen. Neem je verlies zoals Mollema

Headlines

Materiaalzone

Populair