López: “Roglic zal nu zijn verantwoordelijkheid moeten nemen”

dinsdag 3 september 2019 om 19:32
López: “Roglic zal nu zijn verantwoordelijkheid moeten nemen”

foto: Cor Vos

Miguel Ángel López staat nog altijd derde in de Vuelta a España, maar de achterstand op nieuwe leider Primož Roglič is nu meer dan twee minuten. “Roglič zal nu zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik zal blijven vechten”, zo laat de kopman van Astana weten in gesprek met AS.


“Ik had gehoopt op een tijdsverlies van 1:40, maar het is uiteindelijk twee minuten geworden”, aldus López, die vlak voor de finish nog werd ingerekend door de Sloveense tijdritwinnaar. “Ik wilde niet ingehaald worden door Roglič, maar ik ging volledig stuk in de laatste vijfhonderd meter. Zo wist hij me alsnog in te halen.”

De 25-jarige López zal de komende dagen moeten aanvallen, wil hij de Ronde van Spanje nog winnen. “We zullen als ploeg blijven vechten. Roglič zal nu meer worden gezien als de leider, wat betekent dat hij zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Zijn ploeg moet de koers nu in handen nemen”, zo besluit López.

Dit artikel delen:

32 Reacties

Veloburto 3 september 2019 om 19:34

Aldus de man die ( overigens terecht) de rode trui 4 keer weggaf

Turtlehead 4 september 2019 om 00:01

Dat terecht ziet niet iedereen hetzelfde gelukkig.

Wildebert 3 september 2019 om 19:38

Je kan het ook omdraaien. Het initiatief ligt nu bij de verliezers van vandaag.

Deel Koeper 3 september 2019 om 19:49

Dan draait er weinig om, want tot de tijdrit was het initiatief óók al aan de niet-tijdrijders, om genoeg afstand te nemen vóór de tijdrit er aan kwam.

Wachten, wachten, volgen, volgen, wachten, anticiperen, wachten, volgen en vooral instructies geven aan de trein waar ze netjes achter blijven hangen, liefst tot aan de finish. Initiatief hoort er niet echt bij bij de tijdrithelden.

Nou ja, gelukkig wel bij de echte jonkies (25 en jonger), want die vallen aan, ook als ze een sterke tijdrit hebben.

Cochise 3 september 2019 om 21:33

Je kan Superlopez en in mindere mate Quintana niet verwijten dat ze het nog niet geprobeerd hebben.

Tinus1984 3 september 2019 om 19:48

Bondje sluiten met uae tijdens de bergritten en voor het vlakke met de sprintploegen.

josi 3 september 2019 om 19:56

Ik zou juist zeggen dat Astana en Movistar de koers in handen moeten nemen.

Wildebert 3 september 2019 om 20:05

Juist.

Gerben 3 september 2019 om 19:57

Mooi, gelijk die psychologische oorlogsvoering!

Roglic moet helemaal niets, het is aan de concurrenten.

de winnaars 3 september 2019 om 20:18

Snapt Lopez het wielrennen niet? Hoezo Roglic moet zijn verantwoordlijkheid nemen? Hij hoeft juist niks

Romāns Vainšteins 3 september 2019 om 20:38

Jumbo gaat wel degelijk de stoet moeten leiden in de bergen als bijv . Movi en Astana elke dag Soler en Izagirre mee de vluchten insturen. Wat waarschijnlijk nog helpen gaat is dat UEA voor een podiumplek van Pogocar rijdt.

vanSpringel 3 september 2019 om 20:45

En daar gaat JV bij helpen.

Tinus1984 3 september 2019 om 20:56

Lekker laten sturen. Die staan 13 en 14 minuten achter ongeveer. Lekker 10 minuten laten weg rijden heb je er ook niks meer aan haha

Romāns Vainšteins 3 september 2019 om 21:01

1 x is idd haha maar dan stuur je ze de dag nadien weer weg.

mattje123 4 september 2019 om 08:59

Maar dan gaan andere ploegen rijden om hun top 10 te beschermen. Alleen maar in het voordeel van TJV

skylimit 3 september 2019 om 20:54

Vanaf morgen gaan we zien hoe sterk team TJV is en of Roglic vanaf vrijdag in de bergen ook nog genoeg steun heeft om alle aanvallen, combines etc. te weerstaan.

jooprioolpijp 3 september 2019 om 20:59

Roglic is zo cool – in de Giro te cool – die gaat echt niet iedereen direct terughalen of ‘de koers dragen’ en wacht gewoon af tot iemand anders z’n podiumplek in gevaar ziet komen. Hier geen Nibali’s die roepen dat iets anders dan de overwinning ze niks kan schelen. MAL moet wat, en ik denk dat hij weet dat hij het waarschijnlijk niet kan.

west 3 september 2019 om 21:26

Heeft ie nog een tijdstraf voor stayeren gekregen?

ElAguilaDeToledo 3 september 2019 om 22:30

In het klassement op de website van La Vuelta heeft hij geen tijdstraf gekregen.

xistnc 3 september 2019 om 22:35

Gezien het moment waarop hij werd bijgehaald is het niet fair om te verwachten dat hij een andere lijn kiest.

Overigens bleef Lopez ietsje binnen 2m00 van Roglic. Zal te maken hebben met het precieze moment van vertrekken.

nickdt 3 september 2019 om 23:48

Ja, ik denk ook dat ze geen straf geven omdat het te dichtbij de finish was (Was het nou de laatste 300 meter geweest was het een ander verhaal natuurlijk).

Hennie.K 3 september 2019 om 21:46

Roglic is tactisch ook slim genoeg om niet achter iedere demarrage aan te gaan, tempo rijden is waarschijnlijk al genoeg

Samlambeej 3 september 2019 om 21:56

Ik ruik overmoed.

Sonsbach Allstars 3 september 2019 om 22:20

Vertrouwen op een sterke ploeg is wat Roglic nodig heeft. En dan is er altijd nog wel een nummer 4 of nummer 7 etc die mee wil draaien om z’n plekje te verdedigen

nikleb 3 september 2019 om 22:45

Nummer 4 en 7 zijn dan al weg. Die dubbele kopman van Movistar kan pijn gaan doen. Ben bang dat Roglic dan al alleen zit.

Tinus1984 3 september 2019 om 22:58

De knechten van roglic zijn deze Vuelta echt wel 10x beter dan zijn knechten in de giro. Kuss steekt boven zich uit. Bennett gaat nu in de knechtenrol. Powless groeit met de dag. En Gesink zie ik ook nog wel verbeteren.

Plus in de wat vlakker etappes willen de sprintploegen meer werk op knappen. En zoals morgen mag er toch gerust een kopgroep weg. Is wat minder leuk Misschien om naar te kijken als het peleton pas na 10minuten binnenkomt maar scheelt wel weer krachten

Jungle Man 4 september 2019 om 00:08

Tjv is mi de sterkste ploeg. Ik zie niet wie roglic nog uit de rode trui gaat fietsen. Roglic hoeft slechts te volgen, en daar is ie best goed in.

peervaneynthoven 4 september 2019 om 00:08

Sorry, maar waar is Roglič er bergop afgereden? Ik dacht nergens. Waarom zou hij er dan in het vervolg van deze Vuelta bergop afgereden worden? En door wie?

Viktrodriguez 4 september 2019 om 07:26

Volgens mij is het juist aan de rest om de koers in handen te nemen, gezien de stand in het AK. Buiten de standaardcontrole door de leider hoeft TJV helemaal niks.

Zou van de twee trouwens vooral Astana vrezen. Dat is een ploeg die van die hele rare streken kan uithalen, meer dan een Movistar. Als de Kazakse ploeg de koers in handen neemt, doen ze dat ook met een duidelijk plan. De Spaanse armada doet het toch vaak veel te random en is niet bepaald een formatie met alle neuzen dezelfde kant op.

Baukema Tomoulin 4 september 2019 om 09:54

Lijkt me juist goed om inderdaad initiatief te tonen en als Roglic zijnde snel proberen nog een rit (of in ieder geval nog meer tijdwinst) te boeken in de bergen. Ast en Mov laten zien dat de eindwinst er niet meer inzit. Dan gaan zij ook vanzelf voor hun 2de, 3de, 4de, etc. Plek rijden.

Kevin Lowagie 4 september 2019 om 12:53

Dat moet toch pijnlijk zijn als je ingehaald wordt in de tijdrit door je grootste concurrent. Mentaal kan dit toch ook wel tellen!

FDJ 4 september 2019 om 14:02

Het probleem is dat Lopez alleen door gaat rijden als hij alleen zit. Het woord samenwerken zit niet in zijn vocabulaire. Zag je zondag ook. Poef, wacht want er zit iemand in m’n wiel. Kan geen sympathie voor zijn rijstijl krijgen.

Nairo zit gewoon bij Valverde in de tang. Zeker nu zijn vertrek officieel is. Daarnaast kan ik mij de laatste grote ronde van Nairo zonder zwakke dag niet meer herinneren.