Lokale autoriteiten verbieden Vierdaagse van Duinkerke

zaterdag 17 april 2021 om 13:13
Lokale autoriteiten verbieden Vierdaagse van Duinkerke

foto: Cor Vos

De Vierdaagse van Duinkerke kan dit jaar wederom niet doorgaan. De lokale autoriteiten hebben vanwege de huidige coronacijfers een negatief advies uitgebracht. Het organisatiecomité legt zich daar niet meteen bij neer en tekent beroep aan.

De Vierdaagse van Duinkerke staat voor 4-9 mei op de kalender.

Dit artikel delen:

35 Reacties

Sven.99 17 april 2021 om 13:20

Daar gaan we weer. Soms bekruipt me het gevoel dat het nooit meer normaal wordt en dat zulke aflastingen in gebieden waar veel besmettingen zijn iets is wat altijd zal blijven.
Dat, ondanks dat het allang duidelijk is dat zo'n koers prima georganiseerd kan worden.

David Janssens 17 april 2021 om 13:40

Dat gevoel is juist vrees ik…. Dit gaat niet stoppen, niet als wij als bevolking niet gaan opstaan en zeggen genoeg is genoeg. De feiten rechtvaardigen de huidige situatie ook helemaal niet. Zelfs de WHO geeft nu toe dat de IFR van dit “killervirus” 0,15 is (daar waar we oorspronkelijk met 3 werden bang gemaakt). Ter vergelijking: 0,15 is vergelijkbaar met een zware griep. En de griep is verdwenen! Verschil is dat griep een minder sterke propaganda machine had…..

Peter Lippens 17 april 2021 om 15:41

daar gaan we weer, fake news en het minimaliseren van Corona, je moet wel erg dom zijn om zo’n bericht hier te posten

Michiel De Rooij 17 april 2021 om 15:48

Die rate klopt geen reet van, David.

Om minimaal twee redenen.
1. Wanneer we griep hebben wordt dat in heeel veel gevallen niet gemeld (en dus ook niet meegenomen in je rate). We zieken thuis uit en gaan weer aan het werk. 2. Voor de griep halen elk jaar weet ik veel hoeveel mensen precies de griepprik. Waardoor er veel minder doden vallen.

De griep is 'verdwenen' omdat daar dezelfde regels (handen wassen, afstand houden, thuis blijven bij klachten) gelden als bij corona. En veel minder besmettelijk is.

David Janssens 17 april 2021 om 16:30

@Peter Lippens Misschien zou je je toch eens in de feiten moeten gaan verdiepen in plaats van mensen ongefundeerd van fake news posters te gaan beschuldigen! Gewoon geloven wat de media vertellen is pas ECHT dom!

@Michiel de Rooij Mijn redenering klopt prima, het feit dat jij dat niet wil zien of dat de media jou vertellen dat het anders zit wil niet zeggen dat het niet klopt. En wel hierom:
In de IFR van de griep is gewoon meegenomen dat niet iedereen een dokter zit. Dat is nog een reden waarom het verschil tussen griep en covid eerst zo groot was: bij griep werd de aanname meegenomen, bij covid niet. En wie zegt jou dat bij covid wel iedereen een dokter ziet? Bij de meeste mensen zijn de klachten zo licht dat ze het zelf waarschijnlijk niet eens doorhebben dat ze het onder de leden hebben.

En die cirkelredenering over waarom de griep weg is slaat natuurlijk nergens op. Als iedereen zich aan die regels zou houden hadden beide virussen weg moeten zijn. Het valt nog mee dat je niet zegt “griep is weg omdat mensen zich aan de regels houden, maar covid is er nog omdat mensen zich niet aan de regels houden”

Michiel De Rooij 17 april 2021 om 16:52

Ik laat me graag verrassen door een bron waaruit blijkt dat de ifr van de griep ook de vele mensen meetelt die zich niet melden, David. Welk geschat percentage enzo. Zet dat af tegen de ifr meting covid. Zijn ze dan nog te vergelijken als ze niet dezelfde componenten bezitten?

Omdat corona veel besmettelijker is dan de griep zie je om die reden nog steeds veel corona besmettingen. Misschien wel mede veroorzaakt door mensen zoals jij, die het waarschijnlijk wat minder nauw nemen met de regels. Die ook hard roepen dat we weer vrij moeten leven. De ironie is dat 'jullie' gedrag er mede voor zorgt dat we nog steeds niet vrij kunnen leven.

En natuurlijk die achterlijke beslissing het basisonderwijs weer open te gooien.

Maar wielerkoersen, ook deze, moeten door kunnen gaan. Daarover zijn we het wel eens

Michiel De Rooij 17 april 2021 om 17:06

Omdat Haga hetzelfde roept als David, heb ik ff googelt. Surprise.

Van Haga wil dus duidelijkheid: "Nu snap ik ook wel dat niet iedereen met influenza zich meldt dus dat die IFR moeilijker vast te stellen is en dat er een hoop vals-positieven zijn bij de testen van Covid-19, maar kunt u misschien aangeven wat het dan voor Nederland exact is, wat het voor de wereld exact is, en of het toch in dezelfde orde van grootte zit?”

Trouwens David. Mijn tweede punt ben je niet op ingegaan. Veel mensen halen elk jaar de griepprik. Waardoor er minder mensen in het ziekenhuis belanden of zelfs overlijden. De vaccins corona zullen de komende jaren hetzelfde teweeg brengen. Elk jaar een corona prik, mede gebaseerd op de dan heersende mutaties.

koos1 17 april 2021 om 13:23

Zouden ze het ook verbieden als het de Tour zou zijn …….

AdZ 17 april 2021 om 13:30

Ach ja, je moet t natuurlijk in breder perspectief plaatsen. Hoe verantwoordt de plaatselijke overheid een koers naar de bevolking, als er allerlei beperkende maatregelen voor diezelfde bevolking gelden, bijv voor de horeca. Denk aan het 538 Koningsfeest in Breda versus de ophef die dat terecht oproept bij de lokale horeca.

David Janssens 17 april 2021 om 13:42

edit wf: houd het bij wielrennen svp

Tuubke 17 april 2021 om 13:47

Misschien toch even in de ziekenhuizen gaan kijken….

David Janssens 17 april 2021 om 16:33

Want jij checkt dagelijks alle ziekenhuizen Tuubke? Oh nee: jij ziet dagelijks op tv dat het druk zou zijn in de ziekenhuizen, dus is het zo! Berichten die iets anders zeggen zien we niet op tv, dus die zijn dan niet waar.

Waarschijnlijk weet jij ook niet dat ziekenhuizen er op ingericht zijn op de limieten te werken: lege bedden kosten immers geld. Dat het “druk” zou zijn in ziekenhuizen is dus helemaal niet vreemd, het verschil is nu dat ze dagelijks lopen te roeptoeteren dat het druk is. Als het echt een probleem zou zijn zouden ze toch druk bezig zijn met opschalen? We zijn immers al ruim een jaar onderweg. Maar nee, dat doen ze niet. Je zou je kunnen afvragen waarom……

Wim Kruithof 17 april 2021 om 16:46

David, je roeptoetert veel en hard vanuit de zijlijn. Wellicht past enige bescheidenheid. Ik werk in de zorg en heb al veel leed gezien. Check jij de ziekenhuizen? Zie jij de stress, de moeite en het onvermogen? Zoals je Tuubke terechtwijst lijk je een pot, die de ketel verwijt.

klootje kriekeljon 17 april 2021 om 16:47

Tis makkelijk lullen als je zelf ongeschonden uit de strijd bent gekomen. Maar als je van dichtbij iemand verloren hebt, gezien hebt hoe dat is gegaan en hoe snel. Dan laat je het wel even om het in een vergelijking met griep te zetten oid.

Wim Kruithof 17 april 2021 om 16:47
Quote:
Maar nee, dat doen ze niet…

Obviously heb je geen idee waar je over rept.

FDJ 17 april 2021 om 18:11

@David Janssens je hebt werkelijk geen idee waar je over praat. Je beseft dat de IC opschalen betekent dat je ook personeel moet hebben ervoor? Dat je die mensen een opleiding moet bieden tot intensive care arts ?

Je beseft je dat als je nu alles los gaat laten je binnen no time code zwart in de ziekenhuizen hebt? Dat mensen nummers worden waar gekozen voor moet worden?

Ik zou iets minder naar die vastlopende langspeelplaat Van Haga luisteren en iets genuanceerder praten.

Derierre de la course 17 april 2021 om 22:01

Waar komt @David ineens vandaan? Die heb ik hier nog nooit eerder (zeker niet over dit onderwerp) gehoord. Lijkt me niet dat je hiervoor een WF-account aanmaakt.

Cor Oosterling 17 april 2021 om 14:32

De organisatie van de 4-daagse van Duinkerke kan zich beter neerleggen bij dit besluit van de lokale overheid , dit is alléén maar een bericht voor de bühne, de lokale overheid is verantwoordelijk voor de eigen bevolking en dat interesseert de organisatie van de 4-daagse niets , wanneer het wél door zou gaan en binnen 14 dagen is er in het gebied een explosieve groei van besmettingen dan wast de organisatie de handen in onschuld en wordt de lokale overheid figuurlijk gelyncht , in Frankrijk bepaalt de overheid of de Tour de France dóórgaat en die zeggen in principe dat het kan want het is de grootste reclamezuil die Frankrijk heeft , er zijn vorig jaar in de periode na de Tour óók diverse explosieve uitbraken geweest in diverse regio’s waar het circus gepasseerd is maar dáár zullen wij nóóit iets over horen via officiële wegen , wij als wielerliefhebbers hebben nog het geluk dat we de meeste grote wedstrijden veelal life kunnen volgen , er zijn nog steeds véél topsporters die al een jaar lang alléén maar kunnen/mogen trainen , wanneer je denkt dat het maar een griepje is dan moet je maar eens vragen in een ziekenhuis in jou regio of je een paar dagen als buddy op een Covid-19 afdeling mag komen helpen , dan word je misschien eindelijk wakker

Wim Kruithof 17 april 2021 om 16:49

welkom Cor!

Lalsacien 17 april 2021 om 19:50

@Cor je schrijft "er zijn vorig jaar in de periode na de Tour óók diverse explosieve uitbraken geweest in diverse regio’s waar het circus gepasseerd is maar dáár zullen wij nóóit iets over horen via officiële wegen , wij als wielerliefhebbers hebben nog het geluk"
Hoe weet jij dat dan?

Verweggistan 17 april 2021 om 15:10

Een vierdaagse die zes dagen duurt, ze zouden het moeten verbieden. En dat hebben ze ook gedaan ;)

Anders kijken 17 april 2021 om 16:46

@David, jij wilt dus Braziliaanse toestanden door alles los te laten?

Anders kijken 17 april 2021 om 16:55

@David, de ziekenhuizen zijn behoorlijk wat zorg aan het afschaeln, operaties en behandelingen van niet corona gaan niet door. Het zou goed zijn als jij je eens wat meer verdiept in wat er in de zorg echt aan de hand is. Dan zou je anders reageren.

Michiel De Rooij 17 april 2021 om 17:11

IC bedden zijn ook met een paar honderd opgeschaald de laatste 13 maanden. Gebrek aan IC personeel is het echte gebrek

Murcia 17 april 2021 om 17:22

David zou uitgebreid de loftrompet kunnen blazen over Brazilië waar het beleid dat hij en alle critici willen hebben voor Nederland nu in de praktijk wordt gebracht. Mijn neef die in São Paulo woont omschrijft dat als een totale ramp qua besmettingen, zieken, doden en natuurlijk ook de economie die aan het instorten is maar dat zal weer FAKE News zijn.
Daar overigens ook mutatie op mutatie wat betekend dat alle inspanningen in de rest van de wereld volkomen teniet worden gedaan door het idiote idee dat dit maar een griepje is en dat we wel op een groepsimmuniteit zullen uitkomen. Maar die was er al in Manaus alleen helpt dit weinig als het virus ongehinderd door kan gaan met muteren.

Michiel De Rooij 17 april 2021 om 17:33

Ik las dat David ook in twijfel trekt dat de ziekenhuizen vol met covid patiënten liggen, Murcia. De volgende stap is Soros en Gates erbij betrekken. Ze vinden zichzelf een soort van verzetsstrijders in een oorlog, terwijl ze Hannie Schaft niet eens fatsoenlijk kunnen spellen.

Murcia 17 april 2021 om 17:46

@Michiel
Eens, als ze oprecht met vragen zouden zitten en meer informatie willen dan had ik begrip voor ze, we weten immers allemaal dat er ook fouten worden gemaakt en dat de informatie van alle kanten je als het ware overstroomd. Maar men is niet geïnteresseerd in een uitwisseling van argumenten maar wil in plaats daarvan de twijfels laten toenemen om er flink aan te verdienen. Politiek doet ook mee met van Haga en de media hebben de belachelijke neiging om alles tot een slap debatje van vijf minuten terug te brengen.

Maar je moet desinformatie niet zomaar over je kant laten gaan en dat blijven bestrijden. Of het nu van Maurice de Hond komt die trouwens op meerdere onderwerpen een spoor van vernieling aanricht. (Luistertip, De Deventer Mediazaak podcast waar zijn inmenging en dezelfde manier van werken met stevige hulp van de media een moordzaak compleet deed ontsporen.) of de Kirgizische minister van Volksgezondheid die beweert dat je met het drinken van het sap van de wortels van de Monnikskap Covid doet verdwijnen. Klopt, want je gaat wel dood van het gif van de plant maar je hebt maar mooi Corona er onder gekregen.

Michiel De Rooij 17 april 2021 om 18:00

Ook eens Murcia. Kritiek op de Jonge en RIVM heb ik wel, maar dat zijn andere dan David zijn kritieken. De app, de onnodige doden in verzorgingshuizen, de inkoop van vaccins, de strategie, het geflipflop. De arrogantie. Dat er geen campagne is geweest om een gezonde levensstijl te promoten, vind ik meer dan een gemiste kans. De juiste vitamines, het belang van bewegen. Blowen zou ook helpen ..

Derierre de la course 17 april 2021 om 22:02

@Michiel, ik ben het vaak met je oneens geweest maar ik vind je momenteel erg sterk bezig.

rahimns 18 april 2021 om 08:03

Ik heb onlangs van dichtbij moeten meemaken wat deze ziekte kan doen. Mijn nichtje kwam binnen een mum van tijd op de IC te liggen waar ze samen met de artsen en verpleging heeft moet vechten om te overleven. Ik heb gezien wat dit met een familie doet, hoe betrokken artsen en verplegers zijn. Ook mijn eigen dochter is goed ziek geweest. Dit is echt wel meer dan de griep en moet niet onderschat worden. Het is makkelijk praten als het je zelf niet raakt. Dit is de eerste en voor mij ook de laatste keer dat ik dit onderwerp hier zal bespreken want ik vind dat deze discussie niet verder hier thuishoort. Maar @David Janssens je doet zoveel mensen tekort door dit zo te bagatelliseren. Zoveel mensen hebben zonen, dochters, vaders en moeders verloren afgelopen jaar, iets meer respect mag er wel zijn.

Posterix 17 april 2021 om 19:17

@David Janssen: zeker niemand verloren bij deze pandemie? Zou je misschien je kop uit de grond kunnen halen en een keer nadenken? Der zijn mensen overleden aan deze ziekte. Iemands moeder/vader, broer/zus, zoon/dochter, oma/opa, dus hou je harses dicht met je polariserende gezever en denk eens aan andere mensen.

DunJay 17 april 2021 om 19:26

Kunnen we het hier svp gewoon bij praten over fietsen houden. Het internet staat al vol met voor- en tegenargumenten over het corona beleid. Daarvoor kom ik niet naar Wielerflits. Dus meer: hè, weer een koers afgelast. Wat klote voor organisatie, renners en liefhebbers! En door…

Cor Oosterling 17 april 2021 om 23:36

Ik heb dit uit meerdere betrouwbare bronnen vernomen die redelijk dicht bij het ‘medische apparaat’ in diverse Franse districten staan , deze zijn voldoende betrouwbaar dat je ze met een gerust hart kunt geloven

Lalsacien 18 april 2021 om 07:38

Ik weet niet wie je bent dus kan je niet zomaar geloven. Er zijn hier meerdere leden die uitspraken hebben gedaan die zij uit betrouwbare bronnen hebben vernomen. Daar is in grote meerderheid niets van waar gebleken.
Woon je in Frankrijk?

Cor Oosterling 18 april 2021 om 12:28

Nee hoor ,ik woon zelf niet in Frankrijk maar heb goede contacten binnen de medische wereld van verpleegkundigen tot artsen , ik ga jullie geen namen van personen geven omdat het voor hen lastig is dat hun naam in de publiciteit komt en hiermee verbonden wordt , het doorgaan van de Tour de France was voor de Franse economie en de bevolking ontzettend belangrijk , in die periode bloeide er onderhuids nogal het één en ander en wanneer de Tour níét was doorgegaan had dit voor véél onrust gezorgd èn was het economisch gezien een flinke aderlating geweest , de medische wereld in Frankrijk was er niet zo blij mee , zéker niet in de omgeving van Nice omdat de situatie daar in die regio donkerrood was en de artsen huiverig waren wanneer het ernstiger zou gaan worden , btw Lalsacien , of je mij gelooft is voor míj niet zo relevant maar de informatie is uit zeer betrouwbare bron , iets anders kan ik er ook niet van maken , ik ben persoonlijk een groot wielerfan hoor , voor het geval je soms had gedacht dat ik een beetje kwam stoken , ik ben blij dat er iig nog veel doorgaat

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair