‘Limburg eveneens in beeld voor NK Wielrennen’

zaterdag 4 juli 2020 om 11:48
‘Limburg eveneens in beeld voor NK Wielrennen’

Terpstra won het NK in Kerkrade in 2012 - foto: Cor Vos

Naast een klimmers-NK in Zwitserland, wordt ook de optie om het NK Wielrennen binnen afzienbare tijd weer in Limburg te organiseren nog steeds overwogen. Dat vertelt KNWU-directeur Thorwald Veneberg aan De Limburger.

Aanvankelijk zei Veneberg dat Limburg voor een NK voor klimmers niet selectief genoeg is. “Wat ik daarmee bedoelde is dat ook klassiekerrenners in Limburg een NK kunnen winnen”, geeft hij aan. Hij haalt daarbij het voorbeeld aan dat klassiekerspecialist Niki Terpstra in 2012 het NK in Kerkrade won. “Pas in de Alpen weet je zeker dat de echte klimmers aan hun trekken komen. Voor hen is Limburg soms nog te explosief”, nuanceert hij zijn stelling.

Er worden daarom nog gesprekken gevoerd met Limburgse gemeenten. Veneberg benadrukt dat hij op zoek is naar een samenwerking met meerdere steden, waarbij men zoekt naar locaties buiten de grote steden waar relatief weinig verkeersdruk is. De laatste keer dat het NK in Limburg werd georganiseerd, was in 2013. Destijds veroverde Johnny Hoogerland in Kerkrade de driekleur.

Het is daarnaast nog lang niet zeker dat er ook daadwerkelijk een NK in Zwitserland komt. “Als er veel weerstand is, gaat het niet door. Het moet wel breed gedragen worden”, aldus Veneberg.

Dit artikel delen:

33 Reacties

TijmenCamps 4 juli 2020 om 11:49

Werd tijd…

Stefano Garzelli 4 juli 2020 om 12:08

Het ks toch van de zotte om een Nationaal kampioenschap in een ander land te verrijden. Nederlandse middenstand zeg maar dag tegen de inkomsten. En bovendien, wie reist er in hemelsnaam af naar Zwitserland qua supporter? Je zou wel gek zijn.

Gewoon in NL organiseren, dan maar 16x de Cauberg op.. of de VAM. Of weet je wat, de klimmers moeten niet zo zeuren. Though luck, je woont immers in een vlak land.

Arie den Blanken 4 juli 2020 om 13:12

Eens.
Persoonlijk zou ik dan misschien wel de uitzondering zijn die naar CH zou gaan maar dan eerder om het te combineren met een bezoek aan mijn kennissen uit het Querfeldein-Rennen die in de jaren 70 en 80 er voor zorgden dat der Schweiz toen het Mekka van de cyclo-cross was.

Fast Freddy 4 juli 2020 om 14:53

Alsof het NK georganiseerd wordt voor de middenstand. Het sportieve aspect moet bovenaan staan in plaats van weer de centen.
Een beetje out of de box lijkt voor sommigen al snel te spannend.

Lance4eva 4 juli 2020 om 18:00

Jeetje mina, Arie. Jij boft maar met zo'n netwerk !!

chance 4 juli 2020 om 12:09

En als nog zal er geen klassementsrijder in de tour een doel van maken.

boehoe 4 juli 2020 om 12:12

Een nk rond de Camerig, ik zie het wel zitten.

Jean Dumas 4 juli 2020 om 21:41

+ 1. Wordt wel een ronde van 10-12 km (finish in Vijlen of Epen).

André Hilgersom 4 juli 2020 om 12:48

Een rondje Cauberg – Daelhemmerweg en dan 35 keer. Nou, dan komt de ware klimmer wel bovendrijven.

DMenchov 4 juli 2020 om 13:01

Een NK in Zwitserland… wat een lulkoek. Een nationaal kampioenschap zou altijd verreden moeten worden in het eigen land met enkel renners uit eigen land. Anders is het toch geen nationaal kampioenschap meer? Dat men in Nederland geen bergen heeft en er nooit een klimmer een NK wint… sja, daar kan toch niemand wat aan doen? Maar zo is het nu eenmaal wel.

Overigens gaf dat rondje in Kerkrade wel 2 hele hele mooie koersen, een echte afvalrace.

Arie den Blanken 4 juli 2020 om 14:09

Dan twijfel ik even aan je historische wielerkennis. In de jaren 70 was het NK van Zwitserland , Duitsland en Luxemburg in een gecombineerde wedstrijd die per toerbeurt in een van die landen werd verreden. De eerst gefinishte van elk van de drie landen was dan kampioen. Dat was toen vooral ingegeven doordat er in elk van de drie landen (te) weinig profs waren voor een afzonderlijk kampioenschap.

Romāns Vainšteins 4 juli 2020 om 13:06

In plaats van Thorwald, in plaats van.

Niet ouwehoeren en keihard afgaan met een gekunsteld broddelnk in Zwitserland. Gewoon Limburg doen.

04398 4 juli 2020 om 13:23

Rondje Camerig-Wolfhaag-Drie landenpunt(vanuit belgie) en finish in Vijlen, met eventueel nabij gelegen beklimming als Schweiberg, loorberg, boveste bos(Rue Buesdael), Gulperberg in het parcours, lijkt mij dat er dan genoeg kansen zijn voor klimmers tov de klassieke renners. Laten we eerst dit eens een keer proberen om vervolgens te kijken of Zwitserland wel nodig is om voor een klimmer nk te worden.

Edwin1977 4 juli 2020 om 16:19

Mooie suggestie! Pittig rondje, maar feit blijft natuurlijk wel dat een Kruijswijk of Dumoulin hier niet het verschil kan maken met een Van der Poel of Terpstra in vorm. Maar is dat erg?

Sjoerd102 4 juli 2020 om 17:09

Theoretisch leuk idee. Praktisch niet uitvoerbaar omdat je enkele wegen dan in 2 richtingen moet rijden en je helft van heuvelland afsluit in hartje toeristenseizoen. Dan zou ik opteren voor een rondje Epen-camerig-vijlen-rott-mechelen. Evt nog van Mechelen via de Schweiberg naar Epen. Dan heb je rondje van 16km. Of andere optie naar de hoogste berg van Nederland…. De mount scenery op Saba.

Jacob Lohof 4 juli 2020 om 13:30

Ik begrijp wel een NK in Zwitserland.
In Nederland niet echt lange beklimmingen.
Als je kijkt dat de beste Nederlandse rijders , vooral klassementrijders laatste 10 jaar nooit kans hebben gehad op NK

KnightBiker 4 juli 2020 om 13:36

Geef het een kans, voor hetzelfde geld wordt het een kijkcijfer kanon, en bovendien hebben we op die vlakke parcoursen al een paar keer super saaie races gehad. Ik wil wel eens wat anders, vooral met de generatie renners die we nu hebben.

Al zou ik zeggen dat ergens in de Ardennen ook prima moet zijn, een populair gebied als La Roche heeft voldoende stijle lange klimmen om iedere klimmer uit te dagen. De Ijfel idem. Goed te bereiken voor Nederlandse fans & familie.

Mischa 4 juli 2020 om 13:54

Als de echte klimmers en ronderijders naar Zwitserland willen en mogen afrijden dan ben ik zeer geïnteresseerd wie als eerste boven komt

Fred Postma 4 juli 2020 om 14:06

Met de hele karavaan een weekendje Zwitserland en terug ???? Waar blijft
de duurzaamheidsdoelstelling van de Knwu ???? Zo niet 2020.

04398 4 juli 2020 om 14:22

Het grootste gedeelte van de karavaan zit in Spanje, Monaco of België. Dus op zich maakt het nog niet eens zo heel veel verschil uit of ze nu naar Nederland vliegen/rijden of naar Zwitserland. Plus het feit dat Jumbo en Sunweb ook een week eerder al meedoen aan de Ronde van Zwitserland, zorgt dat er al voor dat zij hun hele karavaan al in Zwitserland hebben en dus gewoon een week langer kunnen blijven voor het NK, scheelt ook weer een heleboel dus het is nog best wel een duurzaam idee ook nog.

platteprijs 4 juli 2020 om 14:53

@043… Je moet verder kijken dan de profs alleen.

vanSpringel 4 juli 2020 om 15:12

+1

Derierre de la course 4 juli 2020 om 21:23

Fred, je “?” toets blijft hangen.

FDJ 4 juli 2020 om 15:33

Het rondje van de klimclassic uit de Hammerseries nemen en dan drielandenpunt vanuit België beklimmen. Prima parcours en selectief genoeg.

osca freire gomez 4 juli 2020 om 15:54

Gewoon een NK houden op Mount Scenery. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Mount_Scenery)
Een klim van 887 en gewoon in Nederland (namelijk op Saba). Zo dan is iedereen blij :P
Een klim WK op Nederlands grondgebied

Derierre de la course 4 juli 2020 om 21:23

Ik zou dit best eens een leuke idee vinden.

Romāns Vainšteins 4 juli 2020 om 18:33

Wanneer je een NK organiseert in Limburg moet je haast wel een passage door het daarop 100% ingerichte Valkenburg laten lopen. Ik zou Eys – Keut – Cau doen, die zijn vast wel in 10-15 K aan elkaar te knopen.

Sjoerd102 5 juli 2020 om 09:30

Dat gaat in 10/15km niet lukken. Daarbij heeft Valkenburg al een rem gezet op het aantal wielerevenementen in de gemeente

Sjoerd102 5 juli 2020 om 09:31

Dat gaat in 10/15km niet lukken. Daarbij heeft Valkenburg al een rem gezet op het aantal wielerevenementen in de gemeente.
@kennyklimmen. Helemaal met je eens

KennyKlimmen 5 juli 2020 om 00:12

Heuvels in limburg vraagt echt zoiets anders dan klimmen van 10km lang…. dus in NL kan een pure klimmer geen nk worden.

graceland 7 juli 2020 om 22:43

In de bespielingen voor een NK in Limburg dacht ik aan het volgende rondje van 15 km.
Starten in Gulpen dan over de Rijksweg naar Wahlwiller naar de beklimming van de
Kruisberg vervolgens de afdaling naar Eys en dan via van Plettenweg naar Wittem en
langs Partij na de beklimming van de Gulpenerweg via de afdaling naar het centrum van
Gulpen voor de finish.
Ik dacht in zo’n 230 km heb je heel wat hoogtemeters en klimwerk.

graceland 7 juli 2020 om 22:52

Gulpenerweg moet natuurlijk zijn Gulpenerberg

FDJ 8 juli 2020 om 08:41

Nee, de Gulperberg. Gulpener zit in een donkerbruin flesje in een groen kratje ;-)

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair