Raymond Kerckhoffs
zaterdag 29 maart 2025 om 11:22

Lidl-Trek kijkt met wie ze kunnen samenspannen tegen Van der Poel en Pogacar

Video Op de Taaienberg maakt Mads Pedersen in de E3 Saxo Classic de schifting met Mathieu van der Poel in zijn wiel. Een teken dat de Deen na zijn ziekte in aanloop naar Milaan-San Remo weer helemaal terug is voor de komende klassiekers. Ploegleider Steven de Jongh haalt dan ook vertrouwen uit het optreden van zijn team in Harelbeke.

“De tweede plek van Mads in Harelbeke is zeker een opsteker”, bevestigt De Jongh. “Hij was voor Milaan-San Remo een paar dagen een beetje ziek. Het is gelukkig bij een verkoudheid gebleven en hij had geen koorts. Dat heeft afgelopen week echter wel voor Milaan-San Remo de scherpte er af gehaald. Nu rijdt Mads een sterke koers en is hij na Mathieu van der Poel de beste man in de wedstrijd. Dit bevestigt dat hij goed op weg is richting Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Al stond er op Mathieu geen maat.”

Was het niet beter om Pedersen op Ganna te laten wachten in de achtervolging op Van der Poel?
“Op de Karnemelkbeekstraat hebben we een moment getwijfeld of we Mads niet moesten laten wachten op Ganna. Toen zagen we aan de stijl hoe hij op de fiets zat, dat daar niet de power op zat zoals afgelopen zaterdag in Milaan-San Remo. Daarom hebben we besloten om door te rijden en zagen we ook dat het gat op Ganna steeds groter werd. Al werd de kloof die Mathieu sloeg ook groter en groter.”

Wordt het collectief van jullie team Lidl-Trek het wapen tegen Mathieu van der Poel en Tadej Pogacar?
“De nummers, dat is ook het enige wapen dat we hebben. In Harelbeke reden Mads, Jasper Stuyven en Toms Skujins een goede koers en hadden we drie man bij de eerste elf. In zo’n klassieker zegt dat wel iets.”

Mads Pedersen in E3 Saxo Classic. Foto: Raymond Kerckhoffs

Bij Visma | Lease a Bike was Wout van Aert dé tegenvaller in de E3 Saxo Classic. Wat zegt dat richting de Monumenten?
“Wout is net terug van drie weken hoogtestage. Normaal is hij daarna meteen op een goed niveau. Ditmaal is dat niet het geval. Het kan ook een keer slecht uitpakken. Misschien heeft hij iets meer tijd nodig om van het hoogte effect te profiteren. Schrijf hem echter niet af voor de komende klassiekers, want hij blijft een steengoede renner.”

Het is wel duidelijk dat Visma | Lease a Bike het net als jullie ook van de nummers moet hebben. Dat kan in jullie voordeel zijn.
“Zeker. Soms is het goed als er een paar sterke collectieven zijn. Ik heb ook een heel sterk INEOS gezien. Dat kan ook wel eens een voordeel voor ons zijn. Dat zijn blokken die in Vlaanderen en Roubaix tegen Van der Poel en Pogacar gaan koersen. We gaan kijken met wie we kunnen samenspannen.”

RIDE Magazine
12 Reacties
29-03-2025 13:13
Deze vraag zeker overgenomen van die vreselijke verslaggever Jeroen van Eurosport, die heeft daar gisteren ook al een hele tijd over zitten te leuteren. Ondanks dat Bobby Traksel hem vertelde dat hier geen scenario voor is dan toch maar blijven doorzeveren, ik erger mij kapot aan deze vent, hebben ze niets beters daar. En vooral fan van WvA, gisteren niet mee maar hoe vaak ik die naam gehoord heb, man blijf een beetje neutraal en concentreer je op de koers i.p.v. op deze net niet coureur.
    29-03-2025 13:31
    @Beekman,...Die babbelbelg presteert het zelfs als Wout niet meerijdt tig keer te benoemen en gisteren greep hij elke kans aan bij elk onderwerp waar Hij Wout mee kon linken dat dan wereldkundig te maken.
    Chauvinisme okay maar dit neemt toch wel groteske vormen aan.
    29-03-2025 16:26
    De verslaggeving op VTM was zeker niet beter.Michel Wuyts kende de renners niet en Jan B. vriend van Wout kan het moeilijk hebben als Matje wint
29-03-2025 11:42
Steven de Jongh is de verlichaming van het oude wielrennen waarin achterlijk veel wordt getraind zonder dat daar een idee achter zit (hoeveel uur Quinn Simmons en Withen Philipsen trainen is echt volkomen geschift en nergens goed voor) en waar er geen sprake was van een koerstactiek.

Edit redactie: Het is niet toe gestaan om mensen te beledigen
    29-03-2025 14:26
    Heb je een bron voor die trainingsomvang van beide renners? Klinkt interessant.
29-03-2025 13:00
INEOS natuurlijk, maar tegen Alpecin/UAE kan je het vergeten
29-03-2025 13:36
De enigste oplossing is letterlijk een stok tussen de spaken/wielen te steken, anders rijden die wanneer ze dat willen gewoon weg van de tegenstanders, kun je nog zoveel tactieken op los laten.
29-03-2025 16:04
"Ik heb ook een heel sterk INEOS gezien. Dat kan ook wel eens een voordeel voor ons zijn. Dat zijn blokken die in Vlaanderen en Roubaix tegen Van der Poel en Pogacar gaan koersen. We gaan kijken met wie we kunnen samenspannen.”

In Vlaanderen en Roubaix?

Zijn twee compleet verschillende wedstrijden. In Roubaix zou het onzin zijn om obsessief tegen Van der Poel en Pogacar te gaan rijden, aangezien Pedersen gewoon een goede kans heeft tegen die twee in de sprint, maar tegen Philipsen veel minder kans maakt.

Vlaanderen is een ander verhaal omdat je daar op de beslissende beklimmingen geen kans zult maken.
29-03-2025 11:37
Oplossing is simpel als je weg bent en Mathieu/Tadej zit erbij weigeren op kop te komen in de hoop dat er zo een grote groep in de buurt blijft waar ploeggenoten op kop kunnen rijden. Kans is groot dat ze nog steeds gewoon iedereen uit het wiel rijden op de finale heuvels maar als je koerst om te winnen mag je geen energie verspillen door met hun mee te rijden wetende dat ze je toch los uit het wiel rijden wanneer het ertoe doet.
    29-03-2025 16:21
    Belachelijke redenering een renner als Mads zal altijd rijden , anders ben je het kopmanschap niet waard!!
    29-03-2025 17:15
    Een renner als Mads zou juist nooit mee mogen rijden met die mannen, als het uiteindelijk op een sprint van 20 man aankomt heeft hij nog steeds de beste papieren. Liever risico's pakken en kans maken op de overwinning dan meerijden wetende dat je er toch afgereden gaat worden.
29-03-2025 16:30
Blijf sportief wat is het mooi en spannend man tegen man te koersen .

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine