Lefevere ziet Gilbert liever niet in Roubaix
foto: Sirotti
dinsdag 4 april 2017 om 08:53

Lefevere ziet Gilbert liever niet in Roubaix

Patrick Lefevere krijgt ongetwijfeld hoofdpijn van de Quick-Step Floors-selectie voor Parijs-Roubaix. Philippe Gilbert won zondag de Ronde van Vlaanderen, verkeert in hoogvorm en zei na afloop Tom Boonen graag te helpen aan een vijfde kassei. Maar als het aan Lefevere ligt, gaat dat plan niet door. De flamboyante Belg ziet Gilbert liever acteren in de Ardennen.

Totaalplaatje
Een kleine kans dus dat de Belgisch kampioen zondag in de Hel van het Noorden te zien is. “Ik zie Philippe liever in de Brabantse Pijl en de Ardennenklassiekers”, vertelt Lefevere aan diverse Belgische media. “Ik snap wel dat Phil in de afscheidskoers van Tom iets wil terugdoen voor hem, maar ik bekijk het liever op langere termijn. We moeten naar het totaalplaatje kijken.” Dinsdag vergaderen de ploegleiders van Quick-Step Floors over de formatie voor aankomende zondag.

RIDE Magazine
72 Reacties
04-04-2017 12:01
@Kirsipuu : maak daar maar ...tot en met 2012 van

Ik denk dat Boonen met de sterkste ploeg zou willen starten, en dat is dus met een Gilbert, zeker als die in dienst rijdt. Boonen is er trouwens de man niet naar om andere hun kansen te laten opofferen van zodra zijn kans op een 5e kassei niet gaaf meer is. Dat zou voor hem het slechtst denkbare afscheid zijn.
04-04-2017 12:10
Onbegrijpelijk dat sommigen hier nog een Boonen in Parijs-Roubaix onderschatten. Die is gewoon gemaakt voor die koers. Reed vorig jaar het hele voorjaar amper op halve kracht en was nog beslissend in PR.

Zal gewoon volledige ploeg voor Boonen worden tenzij pech, of een Terpstra leep kan meesluipen met een renner die hem gewoon meeneemt in het wiel tot aan de streep.
04-04-2017 12:12
@Nederbelg
Van Keirsbulck als Tom Boonen lookalike en kleinzoon van Beheyt :D .
04-04-2017 12:23
Boonen heeft voor de klassiekers al gezegd dat hij het fijn zou vinden dat hij Gilbert aan de Ronde kon helpen en Gilbert hem aan z'n 5de kassei. Op die manier konden de 2 iconen van de Belgische wielersport van de laatste 15 jaar elkaar helpen, dat waren zijn woorden. Dus als het enkel aan Boonen ligt, zou Gilbert zeker mogen rijden.
Verder slaat het Boonen-bashen hier weer op niks, gewoon de logische kopman bij QS, je moet compleet geschift zijn om hem niet als kopman uit te spelen zondag.
Zowel sportief als extra-sprotief.
04-04-2017 12:31
@Tarakadzin
Hij won dit jaar de "babyversie" al, Samyn, dus waarom niet...
@Ferox
'Terpstra leep kan meesluipen met een renner die hem gewoon meeneemt in het wiel tot aan de streep.' ... en hem dus ook klopt op de streep als hij niet meer uit het wiel geraakt? (zie de Ronde)
04-04-2017 12:42
Wat renners en ploegleiders zeggen te gaan doen moet je niet te letterlijk nemen. Ik denk dat PL gewoon bang is voor een (impliciete) schaduwkopman in z'n PR team, waardoor twijfel kan ontstaan over de prioriteiten. Het risico op het bij QS niet geheel onbekende fenomeen van elkaar om zeep helpen neemt gewoon toe met PG in de PR ploeg.
04-04-2017 13:21
Ben het daar niet mee eens. Boonen en Gilbert kunnen het gewoon goed vinden en communiceren goed. Heel ander verhaal als bijvoorbeeld met Devolder vroeger.
Daarbij heb je nog de factor pech en dan kan je maar best al je beste mannen in koers hebben.
04-04-2017 13:24
Terpstra en stybar denken nog een jaartje voor Boonen en dan is het voor ons maar nou is er eens Gilbert. Zo word het moeilijk om nog eens pr of vl te winnen
04-04-2017 13:31
@VDB44 Ja, dat lees/zie ik al een tijdje, maar zelfs als de twee kapiteins het goed kunnen vinden blijven het twee kapiteins. Maar wellicht heb je gelijk en spreekt PL de waarheid - verstandig of niet.
04-04-2017 13:52
@Geraint: toch iemand die het begrijpt / wil begrijpen. Gilbert is meer geschikt voor RVV, Boonen voor PR.
04-04-2017 13:54
Speculatie!
Gilbert wel in PR:
Topvorm.
Kans om 5 monumenten te winnen wordt aanzienlijk kleiner als de 34-jarige niet deelneemt.
Kan Boonen helpen aan 5de kassei, oa door vroeg te openen.
Joker, kan bij pech van ploeggenoten toch nog winnen. Pech is overal in PR.

Gilbert niet in PR:
Kan Boonens 5de kassei doorkruisen (Lefeveres ene natte droom) met zijn rare (ego)tactiek.
Met Gilbert in de Ardennen meer kans dat QS 4 klassieke aprilzondagen wint. Lefeveres andere natte droom.
Gilberts successen kosten te veel geld met zijn bonusregeling.

Zelf hoop ik dat Gilbert meedoet. En stiekem hoop ik dat hij ergens een eigen plan trekt. Misschien zegt Lefevere dit, zodat Gilbert het goed vindt om als knecht mee te gaan?
04-04-2017 14:03
Boonen heeft zo veel voor Quick Step betekent. Niet normaal gewoon.

Lijkt me niet meer dan terecht dat de ploeg volledig in zijn dienst zal rijden nu zondag. Het is zijn allerlaatste wedstrijd, die dan nog eens op zijn lijf geschreven is.
04-04-2017 14:33
Het feit dat Patrick Lefevre eraan twijfelt om een Gilbert in topvorm mee naar Roubaix te nemen kan niets te maken hebben met wat hier honderduit gespeculeerd wordt. Lefevre is in de eerste plaats een manager en dat betekent dat bij hem winst van de ploeg in Roubaix primeert op "Boonen iets gunnen", maar hij zal in die redenering meer heil zien in andere renners. Vergeet niet dat "knechten", iemand in de wind houden, naar voor brengen,... een vak apart is waar kampioenen weinig kaas van gegeten hebben. Bovendien, als je de Roubaix-fiets van Boonen zag "sputteren" in de ronde, zou ik toch opteren voor wat extra fietsen van zijn lengte en dus een Tim De Clerck in de ploeg droppen.
04-04-2017 14:34
We praten hier graag over wielermonumenten, wel, in het huidige peloton hebben slechts vier renners minstens drie keer een monument gewonnen:
-Cunego, 3, een halve eeuw geleden, 3 keer Lombardije
-Valverde, 3, 3 keer Luik
-Gilbert, 4, 2 keer Lombardije, Luik, en de Ronde
-Boonen,7 ZEVEN, 3 keer Ronde, 4 VIER keer Roubaix
Boonen heeft op zijn eentje meer kasseien dan de andere 199 renners zondag aan de start samen (3: Degenkolb, Haymann, Terpstra). Zo abnormaal dat hij absolute kopman is, lijkt het me dus niet. Dat die man een fenomeen is in het huidige peloton waar geen enkele renner op klassiek vlak in de buurt komt, beseffen de meesten hier niet. Hij staat duidelijk veel verder dan vorig jaar, toen hij tweede werd. Een zinnig argument om Boonen niet bij de favorieten te rekenen, bestaat niet.
04-04-2017 15:07
@flashke : ita est
04-04-2017 16:23
@flashke
Behalve dan dat hij die sprint verloor van Mathew F. Hayman, na hij in een gelukkige situatie vooraan was geraakt.
Weinig van de Boonen van ooit terug kunnen zien hoor de laatste jaren.

en Gilbert heeft ook al 7 monumenten;)
04-04-2017 16:25
@Skedel
Binnenkort heeft hij er misschien nog eentje bij, na die rechtszaak met Vino en Kolobnev.
04-04-2017 16:26
@flashke
"In het huidige peloton" komt inderdaad "geen enkele renner op klassiek vlak in de buurt", als je het kwantitatief bekijkt, als een optelsommetje. Maar bij Boonen is het een optelsommetje met veel nullen. Hij heeft zich zelfs nooit verwaardigd om in Lombardije of Luik van start te gaan.
Als hij zondag wint, wat ik hem trouwens niet misgun, dan staat hij op de 'monumentenlijst' puur kwantitatief naast Van Looy met 8 stuks.
Van Looy won 2x de Ronde en 3x Roubaix, maar ook: telkens 1x San Remo, Lombardije en Luik. Er is kwalitatief gesproken geen vergelijking mogelijk.
Van Looy behaalde ook 2 wereldtitels, en op een zucht na een 3de.
De enige in het huidige peloton die enigszins in de buurt komt van de veelzijdigheid van Van Looy (maar dus nog niet het palmares) is ... Philippe Gilbert.
04-04-2017 18:10
Ik zie een Boonen die heel heel goed is. Met de pure overtuiging om PR zondag te winnen. Alle andere voorjaarswedstrijden alleen maar gereden als voorbereiding. Hij gaat dus winnen. Probleem van PL is nu dat als Phil mee gaat doen, dan alleen maar als een bliksemafleider ingezet kan worden om de andere ploegen uit hun kot te lokken .Er het risico dat er dus weer een solo van 50-60 km of nog langer uitgepoeft wordt met een kei als gevolg.
En dat is niet de bedoeling.
Jammer voor Phil. Maar ik twijfel er niet aan dat Tom Boonen in een absolute hoogvorm is zondag
04-04-2017 18:18
Maar gaat Tom op Carrefour iedereen lossen/ Of gaat hij Sagan, GvA, Degenkolb en Kristoff kloppen in de sprint op de piste? Ik zie het beiden niet gebeuren. Vorig jaar verloor hij van een uitgebluste Hayman die de ganse dag in de kopgroep reed.
04-04-2017 18:34
QSF maakt de koers in het bos al hard. Kopgroep van een man of 10 met 3-4 QS'ers. Eerst 'anthicipeert' een Trentin/stybar/Terpstra, welke door de anderen gehaald moet worden . Als dat dan lukt spring Tom Boonen ervandoor om door niemand meer gehaald te (kunnen ) worden

Zoiets..
Soort van 2012 denk ik
04-04-2017 21:06
@nederbelg
Ja Lombardije en Luik liggen hem als sterke sprinter echt niet. Feit is: Ronde van Vlaanderen en Roubaix liggen hem wel, en in beide wedstrijden is hij recordhouder. Veelzijdig: totaal niet. Top in wat hij aankan: absoluut.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine