Lefevere: “Tourorganisatie bevoordeelt Froome en Sagan”

donderdag 14 juli 2016 om 09:42
Lefevere: “Tourorganisatie bevoordeelt Froome en Sagan”

Foto: Sirotti

Patrick Lefevere had de elfde etappe graag in een massasprint zien eindigen, maar Chris Froome, Peter Sagan en Maciej Bodnar bleven in de straten van Montpellier net uit de greep van het peloton. Volgens manager Patrick Lefevere van Etixx-Quick-Step, die een mooie kans voor Marcel Kittel in rook zag opgaan, is de strijd niet op een eerlijke manier gestreden.

“Dit was je reinste koersvervalsing”, concludeert hij in gesprek met Het Nieuwsblad.  “Blijkbaar wil de organisatie de gele en de groene trui bevoordelen. Zeker tien motors reden vlak voor de aanvallers, terwijl de ­wagen van de Tourleiding ook nog op vijftig meter voor de vluchters reed. Dan rij je gewoon 20 kilometer per uur harder. Daar kun je nooit tegenop.”

Volgens Lefevere was het al de tweede keer dat het koersverloop door de organisatie werd beïnvloed. “Toen Froome in de afdaling van de Peyresourde in de aanval ging, namen de motoren hem op sleeptouw.” Daniel Martin van Etixx-Quick-Step finishte in die rit op dertien seconden van Froome als tweede.

Dit artikel delen:

74 Reacties

xistnc 14 juli 2016 om 09:44

Patrickje, niet doen!

denistel 14 juli 2016 om 09:44

normaal kan ik em wel volgen maar zijn renners moeten gewoon scherper zijn als dit soort dingen gebeuren toch.

sooike 14 juli 2016 om 09:45

@redactie
beinvloedT

OT: Helemaal ongelijk heeft hij niet, maar zet er maar prestaties van je eigen ploeg tegenover in plaats van die constante Vlaamse pruillip !

Koel 14 juli 2016 om 09:46

Het is natuurlijk lastig toegeven dat Kittel als een drol in de rondte rijdt….

Piet Lut 14 juli 2016 om 09:46

Standaard geklaag van Lefevere. Wat een huilebalk is dat ventje zeg

Poeksel 14 juli 2016 om 09:52

Wat wordt er weer op de man gespeeld… Relevanter lijkt me of hij gelijk heeft met “Zeker tien motors reden vlak voor de aanvallers, terwijl de ­wagen van de Tourleiding ook nog op vijftig meter voor de vluchters reed. ” of niet. De organisatie hoort er in ieder geval voor te zorgen dat aanvallers niet kunnen stayeren achter motors/auto’s.

LutsenkoFan 14 juli 2016 om 09:53

Ik dacht dat hij ziek was want had hem nog niet gehoord deze ronde..

robotour 14 juli 2016 om 09:54

Slechte verliezer! Laat gewoon je ploeg eens een keer de koers in handen nemen.
Met de hardrijders als T. Martin, Vermote, Keisse, Richeze, Sabatini had je gewoon vol gas moeten geven zodat het een massasprint kon worden of tenminste een sprint met een uitgedunde groep. Maar nee, Etixx hinkte weer op twee gedachten, te bang om D. Martin kwijt te raken als er te hard zouden worden doorgetrokken en laat andere teams eerst maar het werk opknappen zodat Etixx krachten over om Kittel in een zetel naar de finish te rijden.

thorsen 14 juli 2016 om 09:57

de grootste zeikerd uit het wielrennen heeft weer gesproken.

josi 14 juli 2016 om 09:59

Moeilijk om te beoordelen of hij gelijk heeft, volgens mij zaten er ook motoren vlak voor het peloton, maar het klinkt natuurlijk wel een beetje als zure druivenpraat.

Deoudjes 14 juli 2016 om 10:01

Als Martin of Kittel mee was met het groepje hadden we hen niet gehoord natuurlijk

mattje123 14 juli 2016 om 10:02

Wel verrassend dat je hem er nu wel over hoort, terwijl in de Vlaamse klassiekers de motoren hetzelfde doen bij zijn mannen. Ik begin meneer Lefevere zo langzamerhand behoorlijk beu te raken met zijn (hypocriete) gejank.

RaketVuist 14 juli 2016 om 10:03

@thorsen
Huh? Ik heb niks gezegd..

iLLan 14 juli 2016 om 10:05

Lees eerst allemaal even wat @Poeksel zegt. Het zal me worst wezen of je deze man mag of niet en of het in de Vlaamse klassiekers ook gebeurt. Als het hier gebeurt is dan is dat gewoon schandelijk. En dan kan je inderdaad met je al je hardrijders op kop rijden zoals @robotour voorstelt, maar dat haalt niet zo veel uit dan.

KnightBiker 14 juli 2016 om 10:07

Hij had het genuanceerder kunnen brengen, maar een kern van waarheid zit er wel in.
Maar: wie voorop rijdt krijgt dit voordeel ongeacht de trui, het is niet een bewuste voortrekkersrol. Dit voordeel valt zijn ploeg ook regelmatig ten beurt in de vlaamse klassiekers.
Wielrennen in het algemeen is inderdaad een beetje een stayer kampioenschap geworden met al die auto’s en motoren want de profs kunnen deze snelheden ook training ook nooit zo lang volhouden en zijn dan ineens veel meer vergelijkbaar met de eigen prestaties op strava bijvoorbeeld. (op strava in de duinen sta ik niet onoverkomelijk ver van de tijden die Terpstra daar rijdt, behalve het Kopje van Bloemendaal dan…)

TheBFG 14 juli 2016 om 10:07

Sneu zeg. Hij had dat zeker direct gezien, en vandaar dat zijn hele ploeg niet meedeed in de achtervolging.

Eerq 14 juli 2016 om 10:08

Lefevre heeft een mega ploeg. Die doet klaarblijkelijk niet wat er van verwacht wordt.
Hand in eigen boezem stekken dus….

Volgende keer beter …

Janjanssen98765 14 juli 2016 om 10:11

En ja hoor weer huilie huilie.

Muldriaen 14 juli 2016 om 10:11

Wat een zeiksnor is dit soms zeg..

dirk mars 14 juli 2016 om 10:12

Wat een zeur-smurf is dat zeg!!

Wigo 14 juli 2016 om 10:15

Het is wel sterk dat DeBusschere die voorop reed in het peloton niks gezien had qua motoren

Jungle Man 14 juli 2016 om 10:20

Wat een gezeik! er rijden 4 man weg, harder dan dat het peloton reed. een van die 4 wint en meneer Lefevre vindt het oneerlijk. Hulde aan de 4 renners, en dom van de overage renners in het peloton om je te laten verrassen.
Alles beter dan een suffe eindsprint

Kreiger 14 juli 2016 om 10:24

Niet dat het een verschil zou mogen maken in de beoordeling door de koersdirecteurs, maar er was toch rugwind gisteren? Het effect van motoren en auto’s lijkt me dan toch kleiner. 20 per uur harder is zowiezo schandelijk overdreven. Maar Patrick is van een overdrijving niet vies.

LaurentJalabert 14 juli 2016 om 10:27

20 km/h harder! Wow! Niet normaal Patje, ik snap dat je boos bent. Het leven is niet eerlijk voor deze beste man!

Geef nu aan Giro 666 om Patje er weer bovenop te helpen.

Scotty 14 juli 2016 om 10:32

Toch denk ik dat ie hier wel een punt heeft.

Normaal gesproken blijven 4 man echt niet weg als het tegen de 65-70km/u gaat.

Headlines

Materiaalzone

Populair