Lefevere over kasseienrit in de komende Tour: “Ik kan begrijpen dat ze sensatie zoeken, maar toch”

donderdag 14 oktober 2021 om 14:32
Lefevere over kasseienrit in de komende Tour: “Ik kan begrijpen dat ze sensatie zoeken, maar toch”

foto: Cor Vos (archief)

Patrick Lefevere, de teammanager van Deceuninck-Quick-Step, kent nu ook tot in detail het parcours voor de komende editie van de Tour de France. In gesprek met Het Nieuwsblad heeft hij het onder meer over de vijfde etappe van Lille naar Arenberg, met onderweg maar liefst elf kasseistroken.

Lefevere heeft voor een dergelijke kasseienrit meerdere kanshebbers in de ploeg, maar toch is hij niet echt een voorstander van een Parijs-Roubaix-achtige etappe in de Tour. “De kasseien? Voor ons zou dat goed kunnen zijn, maar in een grote ronde horen ze toch niet echt thuis. Een strook of twee, drie… Maar elf? Dat zijn er veel. Daar kan je de Tour al verliezen. Winnen niet, wel verliezen. Ook die gravel. Hou het bij wegwielrennen. Ik kan begrijpen dat ze sensatie zoeken, maar toch.”

Stressvolle openingsweek 
De eerste Tourweek is al bijzonder lastig met meerdere potentiële waaieretappes, de kasseienetappe naar Arenberg en een Vogezenrit met aankomst op La Planche des Belles Filles. Lefevere: “Die eerste week is stress, rijden in de wind. Daar kan je al wat favorieten elimineren, of toch pijn doen. Of ik veel sprintetappes zie? Niet zoveel hé. Zes? En als ze koersen zoals de voorbije jaren, vallen er daar ook al twee van weg.”

Deceuninck-Quick-Step mikt ook volgend jaar weer op dagsucces. “Ik denk niet dat we een klassementsrenner hebben. Er is wel een Mattia Cattaneo of zo. Die jongens kunnen rond de tiende plaats rijden, maar wie ligt daar van wakker? Een jaar later weet niemand nog wie er zevende was in de Tour hé. We gaan dus zo veel mogelijk ritten winnen”, is Lefevere duidelijk.

Dit artikel delen:

55 Reacties

Madone E 14 oktober 2021 om 14:40

Hij vreest al voor Evenepoel zijn stuurmanskunsten op de kasseien.

Melkzuur 14 oktober 2021 om 14:44

Ik denk niet dat het dat is, de Giro passeert immers niet langs de kasseien van Roubaix dit jaar.

Reiger 14 oktober 2021 om 14:48

Ik denk hetzelfde als Madone. Hij geeft nu alvast flink af op parcourselementen die Evenepoel niet liggen zodat hij hoopt dat ze die in de vervolgjaren schrappen. Heel doorzichtig allemaal.

Melkzuur 14 oktober 2021 om 15:04

Jullie zoeken spijkers op laag water. Lefevre is al jarenlang (vóór er van Evenepoel sprake was) gekant tegen kasseien en gravel tijdens grote rondes. Idem voor sommige eendagskoersen trouwens: https://www.cyclingnews.com/news/off-road-division-quick-step-boss-lefevere-not-keen-on-paris-tours-gravel-tracks/
Maar ja, wie een stok zoekt om mee te slaan, vindt er altijd wel een.

Reiger 14 oktober 2021 om 15:05

Bij Patje hoef je nooit een stok te zoeken. Hij deelt ze per dozijn uit. Elke keer weer.

Marco 14 oktober 2021 om 15:49

Gewoon weer ver gezocht, ze zijn sinds 2014 niet meer op die wegen geweest en dat doen ze waarschijnlijk weer jaren niet.. Patje gaat aan 2022 niets meer veranderen en in 2023 zitten ze er gewoon nu al zeker niet in..

Verder is Patje niet de enige die hier twijfels bij heeft sinds Froome in 2014 half de eerste week al klaar was met de tour als gevolg van deze etappe

Lalsacien 14 oktober 2021 om 18:33

@Marco Froome viel ruim voor de eerste strook!!!

SoloSlim 15 oktober 2021 om 14:28

Als er over smalle wegen gekoerst wordt komt er kritiek.. En als er nog smallere wegen, met ook nog eens kasseien opgezocht worden is het ok.. Rare redenering!
(Blijf het spijtig vinden dat we Roglic hebben zien uitvallen vorig jaar en daardoor nul komma nul spanning voor eindwinst hadden)

Iedereen wil vooraan zitten en het is een hectische boel, nog voor ze de eerste kassei oprijden. En zeker de eerste week waarbij ritwinst en de gele trui kan gepakt worden en dan ook nog eens alle klassementsrenners denken dat ze podium kunnen rijden.
Nee, ik ben net als patje geen fan!

Johnny7 14 oktober 2021 om 14:52

“Ik denk niet dat we een klassementsrenner hebben”

??????????????????????????????????????? Evenepoel is net 2 jaar lang kapot gepromoot tot DE BELGISCHE KLASSEMENTSTOPPER. Hoe kan dit

nickdt 14 oktober 2021 om 15:22

Hij heeft een sponsor.

Marco 14 oktober 2021 om 15:45

Na de giro van dit jaar was al bekend dat Evenepoel niet naar de tour van 2022 zou gaan..

Ik meen dat het plan was, de giro van 2021 en de tour van 2022, toen de giro een groot succes bleek te zijn is het plan geworden, laten we in 2022 nog maar eens de giro doen…

Dat Lefevere dit mss voor de giro al wist maar idd zijn sponsor binnen heeft dat zou kunnen..

Barry Batsbak 14 oktober 2021 om 14:57

Begrijp dat ze sensatie zoeken… Nou dan kunnen de Tourorganisatie en Patlef elkaar de hand geven.

On topic; ik vind persoonlijk juist wel dat de kasseien en grindwegen erin thuis horen. Een aantal Franse koersen is onlosmakelijk met kasseien en plugstreets verbonden. De ronde van Frankrijk mag die wegtypes best enige eer aandoen, het hoort bij sommige rurale gebieden die ze doorkruisen. Over het de gehele afstand van 3000km is de hoeveelheid van dit soort wegen verneukeratief. En het zorgt we vaak voor interessante etappes, dat is ook wat waard.

notriple 14 oktober 2021 om 18:08

Ha ha die Barry Asbak

nickdt 14 oktober 2021 om 15:02

Dan ga je toch niet starten. Simpel zat hoor.

Merlinappa 14 oktober 2021 om 15:23

Zullen we bergen ook maar laten zitten dan? Daar kan je de Tour ook verliezen. En wat te denken van tijdritten; daar win je de tour niet mee, maar kan je ‘m ook verliezen.

Wel gek, je zou bijna denken dat ze die parcours in elkaar zetten om te zorgen dat er verschil ontstaat en sommige mensen verliezen. Maar nonkel Patrick zal het wel beter weten.

Melkzuur 14 oktober 2021 om 15:34

Benieuwd hoe de reacties zullen zijn als net jullie favoriet(en) door stomme pech uitgeschakeld worden tijdens die bewuste etappes. Allemaal prima tijdens een eendagskoers (Strade en P-R zijn zelfs mijn 2 favoriete wedstrijden), maar ik vind het onnodig tijdens grote rondes. Dom zelfs.
Deze ritten vergelijken met bergritten en tijdritten slaat helemaal nergens op. Ik vermoed dat je dat wel beseft.

Merlinappa 14 oktober 2021 om 15:39

Tsja, je kan ook pech hebben op een asfaltweg, of op een klim of afdaling. Of in een tijdrit, dan verlies je áltijd tijd. Pech is altijd kut maar doe je niks aan. Pech is dus ook geen reden om iets wel of niet te doen in mijn optiek.

Ik snap dat het niet hetzelfde is, maar volgens mij heb jij mis jij m'n punt. ;)

Reiger 14 oktober 2021 om 15:59

Het is gewoon preken voor eigen parochie wat hij doet. En dat mag natuurlijk, maar klaag niet als je niet serieus genomen wordt. Natte afdalingen ook maar schrappen? De meeste valpartijen gebeuren in vlakke ritten. Ook maar schrappen? Valpartijen, pech en daarna verontwaardiging zijn al zo oud als er koers is. En het geklaag van Patje over iets dat niet in zijn straatje past ook.

Melkzuur 14 oktober 2021 om 16:10

Komaan, er is toch een immens verschil tussen de twee? De kans dat een favoriet tijdens zo’n etappe door overmacht wordt uitgeschakeld (of op z’n minst veel tijd verliest) is toch veel groter dan tijdens elke andere rit (sprint, berg, tijdrit)?

Marco 14 oktober 2021 om 16:12

@Merlinappa “En wat te denken van tijdritten; daar win je de tour niet mee, maar kan je ‘m ook verliezen.”

Ik dacht dat als Roglic de Tour kan verliezen in de tijdrit dat Pogi hem dan ook daar kan winnen?

Panache 14 oktober 2021 om 18:55

Haig, Roglic, Sagan, Ewan, Soler en vele anderen werden dit jaar uitgeschakeld waar het werkelijke gevaar loert: in relatief eenvoudige vlakke etappes. Kasseien zorgen voor selectie, dus juist voor minder gevaar. Liever kasseien dan een dag stressen voor een massasprint.

Merlinappa 15 oktober 2021 om 08:34

Wat Panache zegt. Een Roubaix-etappe is door de hyperfocus van elke renner juist veiliger dan de vele sprintetappes, of etappes met waaierkansen.

wimvl 14 oktober 2021 om 15:23

@Madone. Evenepoel is niet zinnens de tour te rijden.

Polleke 14 oktober 2021 om 15:34

Zoals meestal heeft hij gelijk…

Turtlehead 14 oktober 2021 om 21:28

Meestal niet, maar nu wel, is mijn mening.

Bontempi 14 oktober 2021 om 15:48

Het zijn nochtans dergelijke etappes die het wielrennen extra leuk maken om te zien.

Wheely 14 oktober 2021 om 15:54

Ergens heeft hij zeker gelijk maar als je geen klassementsrenner hebt in de Tour waar maak je je dan druk om. Vind het overigens inmiddels bijna wel een zwaktebod dat 1 van de beste ploegen keer op keer als kruimeldief naar de Tour trekt.

FDJ 14 oktober 2021 om 16:06

Kruimeldief? Deceuninck en voorgangers maakten altijd de koers en gingen voor ritten. Klassementen en Lefevere is vooralsnog geen heel gelukkig huwelijk in de Tour (kleine uitzondering daargelaten, maar Alaphilippe was meer toeval dan de bedoeling) dus prima dat ze voor ritten gaan. Ook Evenepoel moet zich eerst nog maar eens bewijzen. Lijkt tot nu toe vooral iemand die rondes van een week kan domineren, liefst met tijdrit, maar verder hebben we nog geen signaal van hem gezien dat hem een renner maakt voor de grote ronden. Dan zie ik ze liever zo koersen dan zoals met een Mas of Jungels geforceerd voor een top 10 klassering gaan en dit vrij kleurloos bewerkstelligen.

Massimo Bataille 14 oktober 2021 om 17:24

Kruimeldief? Quickstep heeft in de laatste 5 jaar gewoon 20 etappes gewonnen. Dat is gewoon 1op5 etappes die door dezelfde ploeg wordt gewonnen.
Dat is dan voornamelijk door sprinters, maar die zijn er nu gewoonweg eenmaal. Of wil je alle vlakke etappes schrappen en sprinters op pensioen sturen?
Hebben ook de bolletjes en de groene trui gewonnen in die periode.

Er zijn nu eenmaal maar een handvol kandidaten die voor grote-ronde winst kunnen gaan en tot voor Pogacar/Roglic ( met uitstekende eindsprint) wonnen die vaak maar 1 of 2 etappes.
Dan kan je best alles op een sprinter zetten (en paar aanvallers) voor etappezeges dan klampachtig je ploeg opofferen voor een 7de plaats in AK zonder etappes…

Alfons Haavers 14 oktober 2021 om 17:35

Ach en als ze dan eens alles op een klassement zetten, ‘verloochenen ze hun DNA’ omdat ze geen etappes winnen. Zo vind je altijd wel iets om kritiek op te leveren.

Reiger 14 oktober 2021 om 19:32

@Alfons Mochten ze met REV in de toekomst voor het klassement willen gaan zullen ze ploeg toch redelijk moeten omgooien. Qua ondersteuning is het op dit moment niet om te juichen.

Wheely 14 oktober 2021 om 22:49

Grote rondes draaien echter om het klassement, kruimeldief moet je met een knipoog lezen, die term heb ik gesampled uit een andere discussie. DQS is uiteraard megasuccesvol als ploeg.

Natte spons 14 oktober 2021 om 22:50

Voor dagzeges heb je de eendagskoersen, bij een grote ronde draait het om het klassement. Ik vind een 7de plek in de Tour veel meer waard dan 3 etappezeges. Dat zijn in de grote rondes inderdaad de kruimels.

Gebruikersnaam 14 oktober 2021 om 22:58

Denk dat 95% van de renners 3 etappezeges prefereert boven een 7e plaats. En dan zit er waarschijnlijk een foutmarge van 5% op die stelling.

monsieur soixante pourcent 14 oktober 2021 om 15:57

Hij heeft toch gewoon gelijk?

Als het weer tegen zit en er wordt oorlog gemaakt krijg je hetzelfde scenario zoals in 2014.

Ik vind dit niet hoeven. Parijs-Roubaix is 1 ding, daar krijg je een uitgedunde finale. In een grote ronde kán dit niet. Daar gaat de hele roedel over de secteurs. Met in dat peloton een bonte mix van hyperspecialisten en complete klunzen.

Iets wat je in PR niet hebt.

Melkzuur 14 oktober 2021 om 16:03

Volledig mee eens. Nooit was ik zo ontgoocheld na die rit in 2014 toen 2 van de 3 favorieten werden uitgeschakeld. Weg spanning.

Jean Dumas 14 oktober 2021 om 16:34

Dat is wel een beetje waar melkzuur. Ik vind bv dat een kasseienrit op de laatste zaterdag veel leuker is.

Marco 14 oktober 2021 om 16:37

Gewoon op zondag een Roubaix – Parijs

monsieur soixante pourcent 14 oktober 2021 om 17:28

Wordt lastig champagne schenken!

Michelangelo 14 oktober 2021 om 17:41

Champagne rit naar Parijs is altijd verschrikkelijk. Laat ze dan die zondag maar over de steentjes dokkeren.

FDJ 14 oktober 2021 om 17:43

Niet mee eens. Het rijden over kasseien is iets dat al sinds het begin van de wielersport daar is. Het is een prachtig onderdeel voor specialisten. Dat is echter een sprint, tijdrit of bergrit ook. Hoeveel klassementsmannem zijn door het nerveuze gedoe in een sprintvoorbereiding al niet gesneuveld laatste jaren? Sprintersritten horen er ook bij. De winnaar van een Tour, Giro of Vuelta is de meest complete renner dat jaar. Dus iemand die het best door de vlakke ritten gaat, het beste klimt en het beste individueel tegen de klok is, en dus volgend jaar het beste over de stenen komt. Ik zie dus geen problemen.

In aanvulling nog: Lefevere moet met zijn team hier gewoon vol bravoure ingaan en zeggen dat hij die rit wil winnen met zulke kleppers in dat werk in de ploeg

Turtlehead 14 oktober 2021 om 21:34

@FDJ: het venijn (en Ome Pat zijn gelijk) zit hem in dat kleine woordje ‘beste’ in jouw slotzin.
Op gravel en kasseien beslist niet (alleen) het feit dat je goed, cq. de beste bent over je uitslag, maar ook pure botte pech van jezelf of iemand die voor, naast of achter je rijdt. Waardoor je opeens met een lekke band staat zonder hulp dichtbij, achter een gaatje komt te zitten door volkomen toeval, of je omver wordt gereden door iemand die wegglijdt.
In PR zijn er altijd een paar die desondanks glorieus zegevieren, maar in een klassementsrit kan het zomaar zijn dat je een paar minuten verliest en dat is meteen dodelijk voor het podium. En dát er een paar mannen op de kasseien -niet door een matige sportieve prestatie maar door pech- tijd gaan verliezen, dat is nu al zeker.

Koersmaniak 14 oktober 2021 om 16:35

Ik dacht dat de winnaar van de Tour een compleet renner moest zijn: klimmen, dalen, tijdrijden, geen tijd verliezen in vlakke ritten of waaiers.
Het is de Tour de France, de kasseien liggen in Frankrijk. Moest de Vuelta nu een ommetje doen in Roubaix, zou ik dat overdreven vinden, maar in de Tour, kan dit toch gewoon?

Lefevre heeft toch Alaphilippe, laat hem opnieuw voor een klassement rijden, why not?

monsieur soixante pourcent 14 oktober 2021 om 17:21

Frankrijk heeft wel wat leuke stranden ook…

hjjanssen1973 14 oktober 2021 om 16:47

Eens met Patje. Teveel favorieten kunnen hier pech hebben. Dat zijn eigenlijk te grote risico’s voor hun ploegen.

Arie den Blanken 14 oktober 2021 om 22:29

Zoals zo vaak slaat Lefevere de spijker op de kop.

Jean Dumas 15 oktober 2021 om 16:18

Wat betreft het bedrijfsrisico heeft hij gelijk.
Bovendien gaat ASO over 5 stroken rijden die ze niet kennen. Dat is zoiets als de NS de Fyra laten ontwikkelen.

VespavanBern 14 oktober 2021 om 17:02

Zwaar oneens, een grote ronde winnaar hoeft wat mij betreft zeker niet de sterkste renner te zijn. Kreeg paar jaar terug soms het idee dat de winnaar van de tour de beste klimmer was die niet in de 1e week uitviel. Gelukkig word er de jaren weer vaker met dingen als kasseien, gravel, wind en punchy ritten geexperimenteerd. Dat hoort ook allemaal bij wegwielrennen, toch?

Melkzuur 14 oktober 2021 om 17:36

Bij eendagskoersen zeker wel, ja.
Tijdens die etappe verliezen minstens 30% van de renners (veel) tijd door pech waar ze zelf niets kunnen aan doen. Het zou zomaar kunnen dat Roglic en Bernal die dag 5 minuten verliezen, en dat Pogacar het vanaf etappe 6 voor eindwinst moet opnemen tegen jongens als Vlasov en Buchmann. Spannend hoor.

de adelaar 14 oktober 2021 om 17:57

Ik snap PATLEV wel, die wil alleen asfalt…. Anders is zijn ploeg kansloos

Maillot à Pois 14 oktober 2021 om 23:39

Vreemde opmerking over een ploeg die al zo vaak Roubaix gewonnen heeft

SoloSlim 15 oktober 2021 om 14:21

:) :) :) :) :)

Baukema Tomoulin 14 oktober 2021 om 18:19

Waarom wordt veldrijden hier zo gediscrimineerd? Rit 4 had toch heel goed een aanloop van 100km kunnen zijn langs de kust en dan een uur rondjes draaien in het zand bij Oostende? Met die mooie loopstukken ertussen en die dikke brug? Laat maar zien dat jullie echt de beste wielrenners zijn @Pogacar,Roglic en Bernal.

Panache 14 oktober 2021 om 19:01

De Giro etappe dit jaar over onverharde stroken was de mooiste rit uit die ronde, zo ver ik mij herinner geen grotere schade bij de renners dan het gemiddelde van de overige etappes.

Murcia 14 oktober 2021 om 22:30

Heerlijk hoe Patrick praat over Cattaneo of zo, daar straalt de warmte van af. Voor de rest is hij in zake het opnemen van gravel en kassei etappes in grote rondes consequent in zijn kritiek. Ik begrijp zijn redenatie ook maar ben het niet met hem eens. De graveletappe in de afgelopen Giro bv was een parel vergeleken met de rest van de etappes zonder dat het uitmondde in levensgevaarlijke situaties en het is een kans om de allround kwaliteiten van de AK renners te testen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair