Dit is het parcours van de Tour de France 2022

donderdag 14 oktober 2021 om 19:40
Dit is het parcours van de Tour de France 2022

A.S.O./Fabien Boukla

Organisator ASO heeft het parcours van de Tour de France 2022 gepresenteerd. Dat gebeurde naar goede gewoonte opnieuw vanuit het Palais des Congrès in hartje Parijs. De Tour begint op vrijdag 1 juli in de Deense hoofdstad Kopenhagen en eindigt op zondag 24 juli op de Champs Elysées in de Franse hoofdstad Parijs.

De 109de editie van de Tour de France gaat zoals wel al langer weten van start in de Deense hoofdstad Kopenhagen, waar het peloton drie dagen blijft. Het is de eerste keer dat Le Grand Départ in Kopenhagen en Denemarken plaatsvindt. Daarna verhuist het Tourcircus naar het noorden van Frankrijk en doet het ook even België aan, amper twee jaar nadat Brussel gaststad was voor de Tourstart.

De vierde rit van Duinkerke naar Calais, doet het Heuvelland aan. Dat kennen we van Gent-Wevelgem. Rit zes start dan in Binche, thuisbasis van Intermarché-Wanty-Gobert. Maar de mooiste rit in de eerste week is ongetwijfeld de etappe van Lille naar Wallers-Arenberg, met maar liefst elf kasseistroken en goed voor twintig kilometer stenen. Vijf van die elf passages werden nooit eerder in een koers opgenomen, ook niet in Parijs-Roubaix.

Kasseien in de Tour, het zorgt altijd voor spektakel – foto: Cor Vos

Via een passage door de Vogezen, waarin op het eind van de eerste week opnieuw een aankomst op La Planche des Belles Filles op het menu staat, gaat het richting Alpen. Weliswaar via een Zwitsers ommetje: de achtste etappe eindigt in Lausanne (De finale is  heuvelachtig met stijgingspercentages tot 12 procent, aldus Prudhomme) en de negende start in Aigle, waar de hoofdzetel van de UCI gevestigd is en daaruit vaart het peloton zo de Alpen binnen. Een etappe waarin al een paar ferme kuitenbijters opduiken.

Na de rustdag in Morzine staan drie korte, maar lastige Alpenritten op het menu. Rit tien eindigt boven in Megève, terwijl de elfde etappe de koninginnenrit lijkt te zijn, met de Col du Télégraphe, de Col du Galibier en de aankomst bergop op de Col du Granon. Nog een dag later – op de Franse feestdag – gaat het van Briançon naar Alpe d’Huez, met onderweg opnieuw de Galibier op het menu. Dit is de hoogste bergtop van de komende Tour de France en dus de Souvenir Henri Desgrange.

Vrijbuiters
Daarna volgt een tweedaagse voor vrijbuiters. Met op vrijdag de overgangsetappe naar Saint-Etienne en op zaterdag de etappe naar de vliegbasis van Mende, om tot slot op zondag nog eens de sprinters te plezieren met een aankomst in Carcassonne. Het peloton mag in deze middeleeuwse stad op maandag nog een laatste keer uitblazen en de batterijen opladen tijdens de derde rustdag. Dat is nodig, want net als in de Alpen wachten er in de Pyreneeën heel korte bergetappes. Daar gaan slachtoffers vallen.

Dit jaar triomfeerde Cavendish in Carcassonne – foto: Cor Vos © 2021

In de slotweek staan nog onder meer twee aankomsten bergop in de Pyreneeën geprogrammeerd. De eerste op het loeisteile vliegveld van Peyragudes, de tweede boven op Hautacam. Tot slot mogen de klassementsrenners zich opmaken voor een finaleproef op de voorlaatste dag van deze Ronde van Frankrijk. Een tijdrit van maar liefst veertig kilometer tussen Lacapelle-Marival en Rocamadour. Opmerkelijk: in volle finale van de tijdrit duiken nog twee korte klimmetjes op. Het slot is traditiegetrouw op de Champs-Elysées.

Tour 2022 kort:
* 3.328 kilometer
* 29 cols van 2de, 1ste of buiten categorie
* 6 bergritten
* 5 aankomsten bergop


flag-fr Tour de France 2022 (1 – 24 juli)

Ploegenpresentatie in Kopenhagen; de Tour start op vrijdag één dag vroeger dan normaal

flag-dk Etappe 1: Kopenhagen – Kopenhagen, 13 km – tijdrit (vrijdag 1 juli)
flag-dk Etappe 2: Roskilde – Nyborg, 199 km (zaterdag 2 juli)
flag-dk Etappe 3: Vejle – Sønderborg, 182 km (zondag 3 juli)

Rustdag, verplaatsing naar Lille (maandag 4 juli)

flag-fr Etappe 4: Duinkerke – Calais, 172 km (dinsdag 5 juli)
flag-fr Etappe 5: Lille – Wallers-Arenberg, 155 km (woensdag 6 juli)
flag-be Etappe 6: Binche – Longwy, 220 km (donderdag 7 juli)
flag-fr Etappe 7: Tomblaine – Super Planche des Belles Filles, 176 km (vrijdag 8 juli)
flag-ch Etappe 8: Dole – Lausanne, 184 km  (zaterdag 9 juli)
flag-ch Etappe 9: Aigle – Châtel, 183 km (zondag 10 juli)

Tweede rustdag in Morzine   (maandag 11  juli)

flag-fr Etappe 10: Morzine – Mégève, 148 km (dinsdag 12 juli)
flag-fr Etappe 11: Albertville – Serre Chevalier – Col du Granon, 149 km (woensdag 13 juli)
flag-fr Etappe 12: Briançon – Alpe d’Huez, 166 km (donderdag 14 juli)
flag-fr Etappe 13: Bourg d’Oisans – Saint-Etienne, 193 km (vrijdag 15 juli)
flag-fr Etappe 14: Saint-Etienne – Mende, 195 km (zaterdag 16 juli)
flag-fr Etappe 15: Rodez – Carcassonne, 200 km (zondag 17 juli)

Derde rustdag in Carcassonne   (maandag 18  juli)

flag-fr Etappe 16: Carcassonne – Foix, 179 km (dinsdag 19 juli)
flag-fr Etappe 17: Saint-Gaudens – Peyragudes, 130 km (woensdag 20 juli)
flag-fr Etappe 18: Lourdes – Hautacam, 143 km (donderdag 21 juli)
flag-fr Etappe 19: Castelnau-Magnoac – Cahors, 186 km (vrijdag 22 juli)
flag-fr Etappe 20: Lacapelle-Marival – Rocamadour, 40 km – tijdrit (zaterdag 23 juli)
flag-fr Etappe 21: Parijs La Défense – Parijs Champs Elysées, 112 km (zondag 24 juli)


Dit artikel delen:

84 Reacties

Groetjesaandevoetjes 14 oktober 2021 om 12:53

Van Aert zou wel gebrand zijn om nu eens het geel te pakken. Voor de rest lekker dat er nog 53km tijdritten in zitten.

En die kasseien zijn ook mooi.

En minstens 5 finishen bergop van de bergetappes als ik het goed heb?

Yeez 14 oktober 2021 om 13:03

Dit parcours past Dumoulin als een jas. Kasseien, waaiers, een lange heuvel tt en veel grote cols als aankomst bergop ipv al dat punch gedoe (la planche daargelaten)

Merlinappa 14 oktober 2021 om 13:09

Ah, we zijn alweer begonnen met Dumoulin in de favorietenrol schuiven? Netjes.

Yeez 14 oktober 2021 om 13:12

@merlin oh sorry. Dadelijk is die overspannen. Het is een constatering vanuit Nederlands perspectief dat het een goed parcours voor hem is. Nergens wordt daar een uitslag of favorietenrol op geplakt, dus geen idee wat je uitkraamt. of mag dat (het parcours dat bij hem past) ook niet benoemd worden?

xistnc 14 oktober 2021 om 13:26

Ik probeer in mijn geheugen te graven, maar waarom zijn kasseien precies geschikt voor Dumoulin?

Anas Abbassi 14 oktober 2021 om 13:28

Oké met jou, misschien de kans van zijn leven

Yeez 14 oktober 2021 om 14:41

@xistnc nooit de bb tour gekeken?

Merlinappa 14 oktober 2021 om 15:25

Die paar kasseistrookjes (bergop) in de BB Tour zijn allerminst te vergelijken met Roubaix. De kasseien in de BB tour zitten dichter bij asfalt in de buurt dan bij de Roubaix kasseien. Ik heb Tom ook eigenlijk zelden van voren gezien in waaieretappes. Onlangs heeft ie ook bij de Rode Lantaarn nog gezegd dat ie niet zo'n fan is van stress in het peloton, en ook niet per se een grote held in positioneren in stressvolle situaties. Dus ik vraag me af of dit voor Tom is met zo'n stressvolle eerste week vol waaiers, kasseien, en Belgische weggetjes.

Quincy Adams 14 oktober 2021 om 15:30

Ik vraag me af of de tour voor Tom uberhaupt een prettige wedstrijd is, qua stress/druk en gedram…

Dr op en dr over 14 oktober 2021 om 16:25

Tom zal op dit parcours, als knecht prima uit de voeten kunnen inderdaad. Er is maar één kopman en dat is Roglic, de rest mag knechten.

I Langof 14 oktober 2021 om 17:24

Misschien :)

Als Tom bij Jumbo blijft. En als TJV geen betere opties heeft…. Jumbo richt zich in eerste instantie op Primoz en Wout en afhankelijk van de vorm van Jonas of Sepp is er wellicht geen plaats voor Tom…. Afwachten tot Giro-presentatie.

xistnc 14 oktober 2021 om 17:57

Net als in de Benelux Tour heb ik Tom ook wel eens zien vlammen op een kasseisprint in de Vuelta, in de regen nota bene. Maar dat is een heel ander paar mouwen dan strook-na-strook dokkeren over de kasseien na steeds een nerveuze aanloop. Het is niet dat hij het niet kan, maar doe nou niet alsof dit parkoers om die reden bij uitstek voor hem geschikt is.

Explorer 15 oktober 2021 om 06:58

Past dit parkoers bij Tom, mwah nee niet echt.
Dumoulin moet lekker doen wat z’n hart zegt.
Daardoor is dumoulin weer wielrenner geworden.
Tour giro of wat het ook wordt, zolang dumoulin er plezier in heeft drijft de topsporter zelf wel in hem naar boven.

Wheely 14 oktober 2021 om 13:14

Prima parcours, typisch TDF. Kasseien en waaiers kunnen wel gigantische schade aanrichten afhankelijk van het weer. Lange tijdrit op t eind houd het hopelijk spannend.

Aart van Woud 14 oktober 2021 om 13:17

Ik vind het wel een mooi parcours. Tijdrit van 40 km ook weer een beetje langer dan afgelopen jaren. Kasseien levert altijd spektakel op. Hopelijk wordt het wel een Tour met betere aankomsten en minder valpartijen.

madeinstars 14 oktober 2021 om 13:17

Goed:
– 50+ km tijdrijden
– Kasseien
– Longwy/Lausanne zijn leuke finishes
– Alpe d’Huez en Hautacam zijn mooie etapes. Granon is een beest van een klim

Matig:
– Te weinig bergetappes of overgangsetappes die bergop beginnen
– Weer Mende is meh
– Overgangsetappes lijken te saai, zeker Foix

Slecht:
– PdBF voor de 400ste keer in 10 jaar tijd. En ‘Super Planche’ is nonsens
– Waar blijft die monsterbergetappe van 200 km met 5 cols? De zware bergetappes zijn veel te kort.
– Geen etappes waar een ‘putsch’ mogelijk is, dus als het klassement vroeg in de plooi ligt is de spankracht snel weg

Michelangelo 14 oktober 2021 om 13:41

Ik kan ook altijd genieten van een bergetappe waarbij meteen vanuit de start geklommen wordt, en sprinters echt zwaar moeten afzien om de tijdslimiet te halen. Het feit dat Cavendish dit jaar eigenlijk probleemloos de bergen doorstaan heeft zegt eigenlijk genoeg. Tijd voor ritten zoals vroeger, waar de Kenny van Hummel’s kunnen uitblinken!

Groetjesaandevoetjes 14 oktober 2021 om 13:42

Overgang etappes zal je altijd hebben. Vind het persoonlijk alleen jammer als de mooie etappes doordeweeks zijn en in het weekend de overgangsetappe.

Drossard Kudus 14 oktober 2021 om 13:45

Planche begin ik ook een beetje moe van te worden. Hele mooie klim hoor, daar niet van, maar ook in de Vogezen zijn veel andere mooie bergen te vinden. Iedere keer weer eindigen op de Planche is vooral erg fantasieloos

Tom Bidon 14 oktober 2021 om 13:46

Wanneer is er nog eens een echte putsch voorgevallen in de Tour, waaierritten of kasseiritten buiten beschouwing gelaten? Iets echt Fuente Dé of Finistère-Bardonecchia achtigs? In Giro en Vuelta kan ik het me voorstellen, maar in de Tour met zijn sterke deelnemersveld al niet in de laatste 20 jaar, denk ik. De renners maken de koers. Een putsch komt zelden als het parcours om een putsch schreeuwt.

madeinstars 14 oktober 2021 om 13:52

Klopt Tom, maar dat komt dus ook deels omdat etappes eigenlijk zelden op een manier ontworpen worden dat dat mogelijk is.

Maar het is inderdaad een feit dat het peloton in de tour altijd meer genivelleerd (op topniveau) en risico-avers is.

Wat ik vooral jammer vind, is het gebrek aan starts bergop, waarbij dan bijvoorbeeld mannen die tussen de 10-20 staan in het klassement mee sluipen, of ploegen hun betere klimmers vooruit kunnen sturen als springplank. Hierdoor krijg je in overgangsetappes (en de meeste bergetappes eigenlijk ook) bijna altijd kopgroepen van hardrijders en wat klimmers die compleet uit vorm zijn en op een uur staan. De strijd voor de overwinning kan dan wel interessant zijn in de kopgroep, maar de samenstelling van de kopgroep zelf heeft zelden potentiele implicaties voor het klassement.

mackie 14 oktober 2021 om 14:12

Mis inderdaad de 220km+ bergrit met 4/5 cols. Is misschien minder spectaculair maar dan komen er wel andere type renners naar voren. En je hebt dan wel eens kans dat een GC renner een mindere dag heeft en na 180 km en 3/4 cols er door heen zakt

Explorer 15 oktober 2021 om 07:00

200 km met 5 cols? Waarvan de eerste 4 gezamelijk worden opgereden. Totaal niet leuk om naar te kijken. Veel zwaar, en dus weinig spectakel. Doe dan maar een wat kortere rit.

fietsvriend 14 oktober 2021 om 13:17

Ik ga hier toch maar eens goed voor zitten. Met die eerste week kun je als AK man al flink in vieze papieren zitten.

madeinstars 14 oktober 2021 om 13:23

Wout van Aert wint de tour 2022, you heard it here first.

Kwestie van de schade beperken op de Granon en alle andere etappes winnen.

jimmen 14 oktober 2021 om 13:25

hoelang kijk je al wielrennen?

madeinstars 14 oktober 2021 om 13:27

De eerste tour die ik echt volgde, was die Riis won in 1996.

Wheely 14 oktober 2021 om 13:54

Afhankelijk van zijn voorsprong na de eerste week zou hij een klassement kunnen rijden, lijkt me echter niet zo mooi om hem daarna twee weken in aanklampmodus te zien.

Reiger 14 oktober 2021 om 14:54

Wout wordt, mits hij nog sterk vermagerd, hooguit een renner tussen de 6de en 10de plek in het AK. En dan ben ik nog heel optimistisch. Zijn klimkunsten worden schromelijk overdreven.

Panache 14 oktober 2021 om 15:01

Ik heb even snel wat excel doorrekeningen gemaakt en Wout zal ook stand houden bij 16 etappeoverwinningen en 3 minuut 42 verlies op zijn slechte dag.

Marco 14 oktober 2021 om 15:07

Natuurlijk Panache want hij pakt dan 1.5 min voorsprong in de eerste week en 2 min 40 aan boni seconden..
Dan staat hij op de laatste dag 9 seconden achter Pogi en wint Wout de sprint.. lijkt me logisch

Kelder is de Man 14 oktober 2021 om 16:57

Na Roglic, of bij uitvallen/niet starten door malheur, is er naast van Aert ook nog altijd Jonas van de visafslag. Benieuwd wat voor stap die nog maakt.

Pizzi 14 oktober 2021 om 13:23

Finish op Col du Granon, tof! Als ik de informatie op het interwebs moet geloven, lag in 1986 daar de laatste keer de streep.

kleomantre 15 oktober 2021 om 09:34

Ook de enige keer als ik het goed heb. Opmerkelijk dat ze ‘m gekozen hebben daar de Tour niet graag naar bergop aankomsten gaat waar iedereen weer via dezelfde weg naar beneden moet, zeker niet als die weg smaller is. Anderzijds is het wel een zwaar ding dat eigenlijk veel heroïscher is voor de amateur dan een Alpe D’Huez.

de adelaar 14 oktober 2021 om 13:33

Etappe 18 de rit waarbij men Hautacam opgaat, dat zal vuurwerk geven om de laatste kaarten te schudden

Koers 14 oktober 2021 om 13:34

Benieuwd naar die 5 (en eigenlijk alle 11) nieuwe stroken, iemand die toevallig weet wat we daar van mogen verwachten? Het bos zit erin?

mackie 14 oktober 2021 om 14:09

Het bos niet, maar volgens mij is de laatste strook wel de 4* strook die normaal voor het bos ligt.

jimmen 14 oktober 2021 om 13:43

2x galibier, geweldig

japio 14 oktober 2021 om 13:50

Een fraai parcours vind ik het wel. Een paar mooie aankomsten bergop, een gevarieerde eerste week. Relatief weinig kansen voor de sprinters.
Voor TJV jammer dat er geen ploegentijdrit in zit.

madeinstars 14 oktober 2021 om 13:57

Ik zie ‘maar’ 7 kansen voor de sprinters. Als je dan bedenkt dat we in Denemarken twee keer kans op waaiers hebben, Calais naar verluid best heuvelachtig is, Carcassone vaak naar de ontsnapping gaat en naar Cahors de kans bestaat dat er nauwelijks meer sprinters in koers zijn, zou het wel eens kunnen dat we maar 3-5 massasprints gaan zien.

Landeirovic 14 oktober 2021 om 14:01

Pogacar dan voor Geel,Bollen,Groen en wit?

Marco 14 oktober 2021 om 14:16

@Landeirovic hij moet ook een uitdaging hebben hé.. groene trui lijkt me daar wel leuk voor

Reiger 14 oktober 2021 om 14:59

Pogacar is de enige renner die ik ook nog groen zie winnen naast de andere 3 truien.
Zou gigantisch zijn. Maar ja, als je toch veruit de beste bent, kun je die ook maar even meepakken toch? Met 4 ritzeges erbij staat hij na deze Tour al op 10. Lekker hoor.

Turtlehead 14 oktober 2021 om 17:20

@ madeinStars: 5 massasprints is op zich heel erg prima wat mij betreft. De opmaat daarnaartoe is meestal heel treurig.

Gebruikersnaam 14 oktober 2021 om 22:41
Quote:
Pogacar dan voor Geel,Bollen,Groen en wit?

Onmogelijk met de huidige puntenverdeling, zelfs met 5 zeges in bergritten is die kansloos.

Blackcanyon 15 oktober 2021 om 00:43

Mooi parcours! Ik zie op het plaatje zwarte wegen en dus geen Groenewegen. Zijn rol is kijken op de rollenbank voor de tv. Want Wout kan sprints winnen, die kasseienrit pakken en belangrijk zijn in de heuvel en bergetappes. Is dus veel waardevoller. Aan Groenewegen heb je in een bergetappe niks.
Dus t wordt:
Roglic
Vingegaard
V Aert
Dumoulin
Gesink
Kuss
Foss of Vos
Theunissen
Dennis

Wim Kruithof 15 oktober 2021 om 08:13

Black Canyon, ik hoop van harte dat Dumoulin niet meegaat. Alles wat hem frustreert en verontrust wordt hier in een drieweekse blender aangeboden. Vervolgens gaat het in ieder interview en iedere thread alleen maar over de neerslachtige 'verbale diarree' van Dumoulin.

En Kruijswijk rijdt geen Tour volgend jaar?

Blackcanyon 15 oktober 2021 om 13:13

Ik denk dat Kruijswijk Giro en Vuelta gaat rijden. Zeeman wil niet met een klimmersploeg naar de Tour. Kruijswijk is zo afgetraind/heeft een fysiek waarmee hij op zo’n kasseienrit alle kanten op stuitert. In de Giro heeft hij nog een rekening open staan en Jumbo moet daar ook een ploeg opstellen. Dan kan hij in 1 van die ronden kopman zijn/kopmanschap delen, terwijl hij in de tour toch knecht zal zijn.

Drossard Kudus 14 oktober 2021 om 13:52

Al bij al prima parcours. De ritten naar de Granon, Alpe d’Huez en Hautacam en de kasseienrit staan alvast in de agenda genoteerd. Een extra Alpenrit of overgangsrit met een stevige col erin had van mij wel gemogen. Dat tweeluik Châtel-Mégève lijkt op het eerste gezicht wel heel gelijkaardig

Overigens hoop ik dat ze wel een andere regisseur hebben voor de koers want de regisseur van de presentatie had er duidelijk niet veel van gegeten

Westland95 14 oktober 2021 om 13:54

Mooi dat de Granon er in zit, weet uit eigen ervaring hoe zwaar dat ding is. Ook nog de zware kant van de Galibier ervoor is echt heel vet.

Marco 14 oktober 2021 om 14:15

In de presentatie kwam naar voren dat de tour 1 * in de 4 jaar een dag eerder mag beginnen en dat ze dit dan moeten aanvragen… aan wie moeten ze dat vragen dan?

Barry Batsbak 14 oktober 2021 om 14:19

Mevrouw Prudhomme. Want dan is Chris weer een dag langer van huis, wordt ze een beetje kribbig van. Vrijdags kookt Chris altijd.

Quincy Adams 14 oktober 2021 om 14:19

Aan mij. Ik had een goede bui, dus het mocht. Ik was niet zo kapot van een start in Denemarken, maar ala…

Marco 14 oktober 2021 om 14:25

Oké heren.. ze zijn echt heel grappig.. maar weet er nu ook iemand hoe dit zit?

Verweggistan 14 oktober 2021 om 14:41

UCI neem ik aan, die heeft regels over hoe lang een koers mag duren. En daar zal dan in staan dat een grote ronde maximaal 23 dagen mag duren en daarbinnen twee rustdagen moet hebben.
En dat als je daar van af wil wijken je dat even moet vragen.

Romerike 14 oktober 2021 om 14:42

Ik meende te horen dat ze dat aan de UCI moesten vragen

Barry Batsbak 14 oktober 2021 om 14:42

Ik dacht wellicht de Franse autoriteiten voor het extra dichtgooien van het openbaar wegennet. Maar dat zal haast niet want de extra dag vindt in Denemarken plaats.

Wheely 14 oktober 2021 om 15:39

Klopt, het is inderdaad de UCI en die vraagt het uiteindelijk weer aan mij, ik raadpleeg vervolgens de maan en de sterren.

zacht 14 oktober 2021 om 16:04

En Orla. Ouwe batsbeer.

Koers 14 oktober 2021 om 16:46

Volgens mij is dit de eerste keer dat ze een dag eerder gaan (althans sinds ze echt vasthouden aan de 21 dagen), zelfs met het grand depart in Ierland was er geen rustdag voor de rit naar Frankrijk.

koos1 14 oktober 2021 om 14:27

Mooi parcours met korte bergetappes die spektakel kunnen en veel aankomsten bergop op toch wel pittige klimmen. Opvallen wel dat alle grote bergetappes door de week zijn en niet zoals vaak in het weekend (word dus alvast vrijedagen reserveren). De kasseienrit is mooi. Vrees alleen dat er hier klassementsslachtoffers gaan vallen met veel achterstand en/of uitvallen.

Enige gevaar kan weleens zijn dat er in de eerste week en de Alpen al zulke grote verschillen ontstaan dat de spanning voor het klassement al snel weg is.

fietsvriend 14 oktober 2021 om 16:53

Bedacht me ineens, misschien wat rustiger op een doordeweekse dag dan in het weekend.

VespavanBern 14 oktober 2021 om 14:29

Schitterend parcours, 3 serieus zware aankomsten bergop, en ook nog 2 ‘punchy++’ aankomsten. Dat is wel is anders geweest afgelopen jaren.

Wat de ASO heeft willen doen is denk ik een parcours op maat van Bernal maken, gravel aankomst, technische afdalingen, kasseien en als belangrijkste natuurlijk de vele klimkilometers boven de 2000m maken het de ideale omstandigheid voor bernal om Pogacar van de troon te stoten.

Massimo Bataille 14 oktober 2021 om 14:38

En dan gevolgd met 53km aan TT kilometers? Waarin een Bernal, Carapaz, Mas etc +-2-3min gaan verliezen ( minstens) op een Roglic/Pogacar.
Een grote ronde is gewoon allround, denk nu niet dat de sloveense boys niet over gravel kunnen rijden of geen hoge cols aankunnen.
De colombianen hebben dan wel altijd op hoogte geleefd, gedurende het koersjaar zitten ze net als alle andere klassementsmannen in europa van hoogtestage tot hoogtestage te koersen. Deze kunnen wel allemaal wat ijle lucht aan hoor.

VespavanBern 14 oktober 2021 om 16:55

@massimo, ze kunnen zeker allemaal buitengewoon goed tegen de ijle lucht, maar als de een het 1% minder goed kan dan de ander kan dat al de tour beslissen… we hebben het hier over de Tour de France en niet de trainingsweek van fietsclub huppeldepup he.

Daarnaast staan er ook wat onjuistheden in je stelling namelijk dat Bernal net zo beroerd zou tijdrijden als Carapaz of Mas. Ook is Roglic gewoon een brokkenpiloot en is gravel/kasseien normaal gesproken ten nadele van hem. Dat laatste geld dan niet voor Pogacar, al denk ik dat Pogacar alleen de tour kan verliezen als hij aan de Giro deelneemt of valt.

Poeksel 14 oktober 2021 om 14:37

Wat mij opvalt is dat ze het westen van Frankrijk mijden. Het parcours is dus geen O maar een )
Verder een behoorlijke verplaatsing voor de laatste etappe, maar die begint toch later.

Koers 14 oktober 2021 om 16:43

Die O werd in de eerste jaren wel enorm aangehouden, maar gaat men naar waar het geld/spanning zit.

Edwin Jansen 14 oktober 2021 om 14:40

Jeuh ik heb weer een commentaar veld! ;-) Eindelijk, eindelijk weer een mooie klassieke tour! Hulde! Ook weer gewoon echte aankomsten bergop en een ‘lange’ tijdrit! Het is alleen maar weer even afwachten hoeveel van de favorieten er nog heel zijn en niet kansloos na de eerste week. Ook nu zal de eerste week wss weer een loterij worden. Mss dat het starten met een wat langere tijdrit het iets beter zal maken. Nu maar hopen dat deze keer Primoz wel heelhuids door die eerste week heen komt. Als dat het geval is moet ik nog zien of Pogacar wel weer wint. Ik denk dat het ook niet heel slim was van Eddy om Tadej tot zijn opvolger te kronen. Het winnen van de Tour vergt een zo’n grote factor geluk. Het kan ook zo maar eens de andere kant op vallen.

defietser 14 oktober 2021 om 15:32

Bij etappe 5 zijn 11 kasseien stroken. Wat is de mooiste strook om te volgen. Dus daar daadwerkelijk aanwezig te zijn?

Wheely 14 oktober 2021 om 15:42

Over het algemeen hoe dieper in de finale hoe mooier want grootste verbrokkeling. Ook meteen lastiger plekje vinden.

Covadonga 14 oktober 2021 om 21:22

Geen van allen.

Spirit 14 oktober 2021 om 22:26

ramptoeristen :-)

Jordy Schep 14 oktober 2021 om 15:42

Eerst wat lusjes in Denemarken en daarna gelijk met de hele caravaan het vliegtuig in. Daar moeten ze echt mee ophouden.

Lowland 14 oktober 2021 om 17:09

Helemaal mee eens. Dit soort organisaties moeten het goede voorbeeld geven. Vliegen is passe voor als het niet noodzakelijk is. Dit kan prima anders.

Huubi 14 oktober 2021 om 16:53

Mooi parcours. Een lange bergetappe ertussen zou mooi zijn, maar dit is de trend. Zwaar genoeg dunkt me. PBF hoeft van mij ook niet altijd, maargoed. Die zullen wel.een hoop betalen.

Covadonga 14 oktober 2021 om 21:21

Kasseien horen niet in de Tour.

Spirit 14 oktober 2021 om 22:25

Helemaal mee eens.
Hoewel ik Parijs- Roubaix fantastisch vind, dit is voor 1 koers voor wie daar aan mee wil deelnemen.
Moeten we in de Tour echt over steentjes die na de oorlog zijn aangelegd? Hoeveel gaan er hier vallen en hoeveel gaan er wel niet al uit geschakeld zijn of veel tijd verliezen voor we in de bergen komen
Nee dit hoort niet in de Tour, dit heeft niets met een allrouder zijn te maken
Spektakel zal het wel opleveren, maar dit hoeft niet in de tour

Koers 15 oktober 2021 om 09:26

De Tour is hét paradepaardje van de koers. De monumenten zijn voor de liefhebbers, maar kunnen in de minder wielerliefhebbende landen natuurlijk amper aandacht genieten. Wat mij betreft komen alle facetten van het wielrennen aan bod in de Tour, inclusief de kasseien en gravel, wel zo leuk voor de kijker. De winnaar van de Tour moet een allrounder zijn die overal als een vis in het water is. Daarnaast vindt ik ook dat het aan alle soorten coureurs kansen moet bieden, en sommigen zijn nou eenmaal beter op de minder vlakke ondergronden.

wolfie67 14 oktober 2021 om 23:47

Goed zo, kortere etappes, heerlijk, garantie voor snelle openingen in de bergen. Weg met kijken naar groeiend gras, lange etappes niet meer van deze tijd

beppe-saronni 15 oktober 2021 om 08:25

Mis een klimtijdrit. Dan bouw je er nog iets spanning extra bij in qua types als Bernal, Kelderman e.d. want op de 2 tijdritten die er nu staan pakken de 2 Slovenen zoveel tijd dat het een tweestrijd wordt. Landa bijv. verliest in die laatste tijdrit zo 2a 3 min. In een klimtijdrit misschoen 30 sec of minder.