Lefevere na eerste eindzege in grote ronde: “Hopelijk het begin van iets formidabel”
Evenepoel laat zijn emoties de vrije loop op het podium - foto: Cor Vos
zondag 11 september 2022 om 12:18

Lefevere na eerste eindzege in grote ronde: “Hopelijk het begin van iets formidabel”

Patrick Lefevere won met zijn ploeg Quick-Step-Alpha Vinyl al talloze klassiekers en andere grote koersen, maar vandaag komt daar ook een eerste eindzege in een grote ronde bij. Remco Evenepoel zal vanavond zonder ongelukken in Madrid worden gekroond tot eindwinnaar van de Vuelta a España 2022. “Dit doen met een Belgische renner is echt een grote eer”, aldus Lefevere.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De teambaas was in gesprek met Het Nieuwsblad uiteraard lovend over zijn poulain, die gisteren in de laatste bergetappe naar de Puerto de Navacerrada op overtuigende wijze de eindzege wist veilig te stellen. “Zelfs mij heeft hij verrast met de snelheid waarmee hij groeit. Maar dat is een teken van de grote kampioenen. Na Luik-Bastenaken-Luik heeft hij een klik gemaakt.”

“Ik ben zeer content omdat er veel mensen zijn, vooral in Vlaanderen, die altijd klagen en negatief zijn over hem. Dat hij dit en dat niet kan. En nu… Niki Terpstra zegt altijd ‘als je wint, heb je vrienden’. Dat ik vandaag veel vrienden heb? Ik kies mijn vrienden zelf”, lacht Lefevere.

Mijlpaal 
Ook voor de inmiddels 67-jarige Lefevere is het een mijlpaal, die eerste eindzege in een grote ronde. En toch: “Er werd altijd gezegd dat Quick-Step de grootste klassieke ploeg was, maar we zijn hier al eens tweede geworden met Enric Mas en in 2014 werden we in de Giro ook al eens tweede met Rigoberto Uran.”

“Hopelijk is dit het begin van iets formidabel. Veel mensen hebben die laatste Belgische eindzege van 44 jaar geleden (Johan De Muynck in de Giro d’Italia van 1978, red.) niet meegemaakt. Ik was er toen wel al, want ik heb nog gereden met Van Impe, Merckx, Maertens en De Muynck. En we zijn nog maar net begonnen. Nu gaan we rustig terugkeren naar het hotel. We gaan zeker iets drinken, maar het echte feest is pas zondag.”

RIDE Magazine
58 Reacties
Sorteer op:
11 september 2022 14:32
@nickdt: jammer dat we dit nog steeds doen. Ik twijfelde zelf ook ernstig, maar het is gewoon gebleken dat het een absolute wereldtopper is. Op je 22e een GT winnen is echt een topprestatie. Ook al wordt hij straks 3e of 4e in de Tour, dan nog is hij absolute wereldtop. Je bent natuurlijk ook gewoon absolute wereldtop als je wellicht niet weet te winnen van Pogacar en Vingegaard. Een Bernal zie ik ook niet zo snel die laatste twee erop leggen en we kunnen er allemaal over eens zijn dat dat de absolute wereldtop is, hetzelfde geldt voor Carapaz.
    11 september 2022 14:38
    Klopt helemaal. Wie Carapaz als 2-voudig Giro winnaar èn olympisch kampioen géén wereldtopper vindt, heeft van wielrennen weinig kaas gegeten me dunkt.
    11 september 2022 14:54
    Klopt! Als ik er 10 moet noemen die wereldtop zijn:
    Pogacar
    van Aert
    Evenepoel
    Roglic
    Alaphillipe
    van der Poel
    Vingegaard
    Bernal
    Carapaz
    en vermoedelijk ook Pidcock
    11 september 2022 15:04
    Het kan ook allebei waar zijn toch. Het volgende doel, een Giro of Tour winnen tegen de toppers, is weer een nieuwe stap die hij zal moeten zetten. Dat zit er nu nog niet in lijkt me.
    11 september 2022 15:40
    Klootje Kriekeljon waarom zou hij de Giro al niet kunnen winnen? Dit jaar was het deelnemersveld in de Giro slechter dan in de Vuelta hoor.
    11 september 2022 17:07
    Idd @ keukentafel: de Vuelta was dit jaar qua AK veel sterker bezet dan de Giro. Wie een beetje de moeite neemt om te kijken (en niet zomaar dingen te roepen) zal merken dat de Vuelta al jaren qua AK beter bezet is dan de Giro. Ik durf ook nu al te zeggen dat de Vuelta ook volgend jaar weer sterker bezet zal zijn qua AK dan de Giro.
11 september 2022 15:41
Een grote ronde winnen is een grote ronde winnen net zoals een klassieker een klassieker is. Al dat genuil achteraf met deelnemersveld, omstandigheden, uitvallers, tegenvallers etc, tsja.
11 september 2022 12:33
Heerlijke en eerlijke reactie van de grote baas. Als men bij QS een echt rondeteam gaat bouwen rond koning Evenepoel dan is hij niet meer te stoppen. Dan is the sky the limit. Hij kan werkelijk alles.

Met Jan Hirt hebben de wolven al een leuke klimmer op de kop getikt ter ondersteuning van.
    11 september 2022 14:25
    Ik verneem het en der ook de naam van Elie Gesbert. Geen ronkende naam maar een meer dan behoorlijke klimmer die hem zeer goed zou kunnen bijstaan.
11 september 2022 12:54
Eindredacteur slaapt uit, gezien de titel?

"het begin van iets formidabel"... ik zou er een s-je achter zetten...
    11 september 2022 13:31
    Zijn wellicht de letterlijke woorden van Patje Hypo, hij zal er gisteren wel een paar op gedronken hebben. En terecht natuurlijk.
    11 september 2022 13:51
    Is gewoon perfect Nederlands taalgebruik hoor.
11 september 2022 15:26
Gewoon van genieten. Voor hetzelfde geld wint REV geen grote ronde meer. Dan zit deze lekker in zijn pocket. Alles moet maar meezitten drie weken lang. Kans gekregen en direct genomen, ook een talent. Monument ook al binnen. WK tijdrijden en de ronde van Lombardije staat begreep ik ook nog hoog op zijn verlanglijstje. Dat moet zeker nog wel lukken.
    11 september 2022 15:37
    Precies. Ik begrijp die mensen niet die altijd een 'ja, maar' of een kenniedit kenniedat klaarzitten hebben in hun achterzak. Beetje triest vind ik dat, maar ach, iedereen mag zingen zo hij gebekt is uiteraard. Ik ben fan van Remco ja. Maar ik word evengoed lyrisch als Pogacar in een bergrit in het hondenweer van op 60 km van de aankomst een solo uit zijn mouw schudt. Idem dito als Van Aert als een gek rondrijdt in de Tour, en wielerles geeft aan de rest. Wie niet kan genieten van uitzonderlijke prestaties op de fiets mist Berlin zijn of haar (wieler)leven denk ik zo
11 september 2022 12:39
Krijgen we straks weer mooie praatjes over hoe DQS qua budget op moet boksen tegen de "grote" ploegen. Benieuwd welke offers hij gaat brengen om een eventueel nieuw miljoenencontract van GT-winnaar Evenepoel te kunnen financieren.

Edit: wil overigens niets wegnemen van de prestatie van DQS, controleerden alsof ze het al jaren deden. Misschien een of twee mannetjes erbij voor in het hooggebergte mocht Evenepoel daadwerkelijk voor de Tour willen gaan.
    11 september 2022 12:46
    Hij ligt tot 2026 vast dus daarin kan Lefevere als keiharde onderhandelaar zijn renner aan houden. En terecht ook het management van Evenepoel zal bij de onderhandelingen geweest zijn en bij het afsluiten was al wel duidelijk dat het geen grijze muis zou worden. Dat lijkt me geen zorg voor Lefevere.

    Grotere zorgen lijkt me het ondersteunende werk. Buiten Van Wilder, hopelijk Vansevenant en in mindere mate Vervaeke, Masnada en Alaphilippe wordt het bergop toch lastig tegen de sterkere blokken.
    11 september 2022 12:47
    Jan Hirt is toch een enorme versterking.
    11 september 2022 12:51
    1 goeie knecht erbij van het type Arensman, en dan Alaphilippe in een dubbele rol zoals Wout (maar in plaats van meester-plaatser in het peloton dan wel een strontnerveuze en als gids veel minder betrouwbare pion).
    11 september 2022 13:19
    Asgreen zie ik nog eerder in de rol van Van Aert, gaat ook stevig bergop en kan wel
    11 september 2022 13:19
    een vallei doorbeuken zoals Alaphilippe dat niet echt zou kunnen.
    11 september 2022 13:40
    Stel een ploeg met naast Evenepoel ook nog Asgreen, Alaphilippe, Cattaneo, Hirt, Van Wilder, Vervaecke en dan keuze uit Masnada/Cavagna/Declercq afhankelijk van het parcours (Ploegentijdrit? Veel vlakke ritten? Veel bergritten?)
    11 september 2022 13:46
    Objectief gezien heeft Lefevere ook een kleiner budget dan de andere topteams. Ik zou niet weten waarom dat niet mag aangehaald worden. Het bewijst enkel maar hoe goed Lefevere met dat relatief beperkt budget omgaat. Of hoe andere ploegen met een hoger budget niet altijd goed bezig zijn.
    Je hoeft ook de artikels over Lefevere (Evenepoel.....) niet te lezen. Dat bespaart je een hoop ergernis.
    11 september 2022 14:01
    Quote:
    Buiten Van Wilder, hopelijk Vansevenant en in mindere mate Vervaeke, Masnada en Alaphilippe wordt het bergop toch lastig tegen de sterkere blokken.


    Ze hebben ook nog Knox en Cattaneo, die werden 11e en 12e in een GT, zouden toch ook goed genoeg moeten zijn om lang steun te bieden.

    Maar ze hebben natuurlijk geen meesterknecht die kan wat Kuss of Majka kan, niemand die overblijft als ze nog met 10/12 renners zijn. Ik denk dat Van Wilder kan uitgroeien tot iemand die zelf ook relatief hoog kan eindigen in een grote ronde (ergens tussen 8 en 12 dan), maar dat blijft afwachten. Stond weliswaar op het podium in de Tour de l'Avenir, maar dat was met Foss en Aleotti en die twee hebben het voorbije jaar ook niet veel indruk gemaakt.

    In deze Vuelta viel vooral Masnada tegen, dat zou de laatste man in het rijtje moeten zijn, niet de eerste. Ook niet de man in de vlucht die zich laat uitzakken om dan nauwelijks meerwaarde te hebben.
    11 september 2022 19:50
    @Deel: Masnada reed met een zitvlak blessure de Vuelta uit
11 september 2022 12:59
Ik vind het bij hem altijd frappant dat hij eerst gaat provoceren, dan incasseren en dan uiteindelijk ergens winnen en meteen weer gaat provoceren over hoe negatief de wereld is op zijn ploeg en zijn goudhaantje. Stop daar toch mee en dan stopt die negativiteit toch ook meteen. Ik heb de indruk dat Patje en Remco dit gewoon nodig hebben om genoeg motivatie te vinden om hard te blijven werken en doelen te stellen om de wereld hun ongelijk nog eens te bewijzen.

Voor de rest ben ik blij voor gans de ploeg dat het eindelijk gelukt is om een rondewinnaar in hun rangen te hebben gans de ploeg was top en Remco was outstanding, zonder zijn val had hij geen enkel minder moment gehad dat had ik voor de vuelta begon nooit voor mogelijk gehouden gezien zijn voorhistorie.
    11 september 2022 13:56
    Ik denk dat je het niet goed begrijpt. Alvast niet de volgorde. Lefevere provoceert uiteraard, maar pas NADAT hijzelf onterecht aangevallen en beklad werd. Overigens is Lefevere de beste ploegleider/wielermanager ooit. Vele malen verstandiger dan het zootje ongeregeld op WF dat hem zo vaak aanvalt. Om dan telkens het deksel op de neus te krijgen door de resultaten die Lefevere behaalt. Wat diezelfde haters dan weer aanzet om helemaal door het lint te gaan.
    Voor alle duidelijkheid. Je hoeft helemaal geen voorstander te zijn van zijn persoonlijkheid of zijn West-Vlaamse tongval. Dat ben ik ook niet. Een vriend des huizes zou het nooit worden. Maar dat hoeft ook niet. Als hij zijn job maar goed doet in het wielrennen. Net zoals volgers op WF hun job goed en onbevooroordeeld zouden moeten doen.
    11 september 2022 14:48
    Hoe weet je dat Lefevre al zo lang wordt aangevallen hier op WF Marlin? Zo lang zit je hier toch nog niet?
    En blijkbaar doe jij je job hier goed en onbevooroordeeld? Wat een zuivere vorm van zelfreflectie zeg, ik zou dat graag leren.
    11 september 2022 14:56
    Perfect mogelijk dat iemand hier eerst meeleest en later past begint te posten lijkt me ;-)

    #ghostbusters
    11 september 2022 15:00
    Tijd voor een IP-check.
    11 september 2022 15:53
    Jij snapt hem Klootje, lekker 2 mailaccounts en 2 namen voor dezelfde user. Het is zo kinderachtig.
    11 september 2022 16:02
    Niet de boodschapper neerschieten maar de redactie aanklagen hiervoor.die staan het gewoon toe met hun halfslachtig beleid van naam kunnen veramderen en vast ook wel meerdere accounts kunnen hebben. Net alsof ze daar geen budget voor hebben met die walgelijke goksites die hier de godganse tijd voorbijflitsen. Dan maar even 3 maand geen MvdP laat scheet, Wout laat boer en Evenpoel zingt lala.
    11 september 2022 16:31
    Of stoppen met dat paranoia kleutergedrag. Kan ook helpen.
    11 september 2022 16:58
    Het een gaat het ander helpen natuurlijk.
    11 september 2022 16:58
    Nice Romans. Gokreclames verbieden. Heb twintigers ontmoet die de rest van hun leven moeten werken voor afbetaling. Iedere verslaving is kut, maar gokken maakt je financieel helemaal kapot.
    11 september 2022 19:29
    Klopt. De bewindvoering heeft er tot de tenen vol aan. Gezonde jonge mensen voor tientallen jaren uitgeschakeld, in extreme gevallen.
    Zeker weer zo’n voorbeeld van ‘de economie laten draaien’.
11 september 2022 13:30
Een grote ronde winnen is maar weinigen gelukt, alleen de grote renners kunnedit. En dat is Remco zeker. Hoe dit gaat uitpakken tegen een Pogi of Vingegard of tegen fitte rondrennen, weet ik niet. Feit blijft dat deze Vuelta niet de sterkst bezette was en ook het parcours was niet giga zwaar. Kortom ik kijk er naar uit als hij met hun in een grote ronde start
    11 september 2022 17:02
    Waar haal je dit feit vandaan dat dit geen sterk bezette ronde was?
11 september 2022 13:31
Quickstep heeft het er als ploeg heel behoorlijk vanaf gebracht deze Vuelta.. beter dan verwacht zelfs wel..
Nu zien dat ze de kloof met TJV, UAE en Ineos weten te overbruggen, want ik vermoed dat Remco binnen afzienbare tijd wel naar de Tour wil..
    11 september 2022 14:01
    Er moeten minimaal nog 2 man bij voor het hoog gebergte en voor het mooie nog een ak man maar de goede klimmers die een kopman kan ondersteunen zoals bijv kost al 2 miljoen per jaar dus moet er budget bij komen ik hoop dat dit lukt brengt meer spanning in de tour .
11 september 2022 14:54
Carapaz heeft maar 1 giro gewonnen
    11 september 2022 15:31
    Correct. Ik ging hem even iets groter maken dan ie was. Maar dan nog. Giro, tour de Suisse èn Olympisch kampioen. Dan ben je een wereldtopper. Punt aan de lijn.
11 september 2022 16:47
Evenepoel is pas absolute wereldtop als hij 10 keer de tour wint tegen alle toppers die fit zijn plus nog eens minimaal 2 of 3 klassiekers per jaar wint,
of hij moet zich persoonlijk tegenover elke WF volger komen verontschuldigen voor zijn vreselijk arrogant gedrag van de afgelopen 6 jaar, dan stellen we de eisen voor absolute wereldtop misschien bij.
    11 september 2022 19:31
    Dan heb ik liever Remco is de beste, hup Remco.
11 september 2022 13:49
Nu nog 2 levels in het spel overwinnen en hij is dé absolute wereldtop.

1. nog bij zijn eerste Tour top10 (top5?) zien te halen
2. nog winnen van Pogi, Vinge en Bernal die in topvorm zijn
    11 september 2022 14:03
    Ik denk dat het fair is Evenepoel nu al tot de wereldtop te rekenen. Wie zullen er dit seizoen niet met hem van palmares willen ruilen? Dan kom ik op slechts twee namen: Pogacar en Vingegaard. Daar komt misschien de wereldkampioen nog bij. Dan hoor je bij de absolute top van 2022.
    11 september 2022 14:12
    @Panache

    Zou toch niet teveel tillen aan deze overwinning in de Vuelta.

    1. De echte toppers qua rondewinst die hier waren, waren Carapaz, Yates en Roglic, waarvan het nog maar de vraag was hoe Roglic was hersteld van zijn val in de Tour
    2. Rest van de renners zijn tweederangs (En ja, daar schaar ik ook Hart en Hindley onder, want zij reden alleen podium door een slecht bezette Giro). Mas heeft het ook nog niet laten zien als podiumkandidaat in sterk bezette ronde.

    Dus nee, voor mij is Evenepoel nog geen topfavoriet voor winst in een grote ronde totdat ie zich kan meten met een super fitte Roglic, Pogi, Bernal en Vingegaard (Of in ieder geval 3 van de 4 op hetzelfde moment) en dus op dit moment ook geen wereldtop voor grote rondes.
    11 september 2022 14:22
    @ nickdt: juist! Dat bedoel ik dus. Is zeker één van de beste ter wereld maar heeft nog niet gestreden in dezelfde positie tegen de besten in dat vak, die allen dan nog perfect fit en in topvorm zijn

    @Panache: hij is nu al wereldtop, maar ik schreef wel degelijk 'dé absolute' erbij en dan bedoel ik top-3. Nu staat Pogi en mogelijk Vinge daar mogelijk nog een trapje boven in het rondewerk
    11 september 2022 14:33
    Mag hij zich dan ook zoals Vingegaard gaan beperken tot enkel en alleen de Tour te rijden met inzet? Zo ja, gaat dat geen probleem geven, wees gerust.
    11 september 2022 14:34
    Dat “Vinge” dan maar eens probeert meer dan 3 weken te presteren per jaar. Laat staan LBL of San Sebastian winnen na fabelachtige solo’s. Want ook dat zijn dan even strenge vereisten voor de “absolute” wereldtop. Of definiëren jullie de vereisten naar believen om er jullie favorieten in te krijgen?
    11 september 2022 14:39
    En op basis van wat is Roglic eigenlijk absolute wereldtop? Nog nooit een goed bezette grote ronde gewonnen…
    11 september 2022 14:57
    Vingegaard heeft de Tour buiten beschouwing gelaten zowat 25 koersdagen in de benen. Met uitzondering van de Tirreno en de Dauphiné (uiteraard zou ik zeggen want die eindigt vlak voor de tour begint) reed hij er overal voor spek en bonen bij. In de Waalse pijl en LBL bvb gaf hij zelfs op nadat hij al op vele minuten gereden was. Uiteraard doet dit niks af van de prachtige manier waarop hij de Tour won. Ik wil enkel maar zeggen, laat Remco zijn hele seizoen afstemmen op de Tour, en hij zal er heel zeker toch ook niet ver naast grijpen.
    11 september 2022 14:57
    Roglic heeft zich in zijn 2de Tour al gemeten tegen Dumo, Froome en Thomas.
    Daarna werd ie door Nibali (toprenner in 2019, daarna in verval) en Carapaz verslagen in de Giro
    Tour van 2020 werd ie verslagen door Pogacar (Uit het niets). Reed podium, maar versloeg hierbij wel Adam Yates, Carapaz en Porte (Was ook toprenner in 2020, daarna in verval).
    Versloeg in Vuelta van 2020 Carapaz (En ja, in die Vuelta was 1 van de 2 het aan hun stand verplicht om te winnen).
    In 2021 was die het aan zijn stand verplicht om de Vuelta te winnen, door gebrek aan toppers (Buiten Bernal gerekend, maar die was niet topfit).

    Ja, hoewel er niet in al die rondes toppers aanwezig waren, heeft Roglic zijn titel wereldklasse verdiend omdat ie consistent podium of top 5 heeft gereden als hij niet uitviel (In de Tour van vorig jaar en dit jaar zelfs buiten zijn eigen schuld/fout om).
    11 september 2022 15:28
    Wacht hoor, even kijken naar de grote zeges…

    Pogacar: Tirreno Adriatico, Strade, 3 ritten in de Tour
    Vingegaard: Tour + 2 ritten
    Evenepoel: Vuelta + 2 ritten, Luik Bastenaken Luik, San Sebastian

    Hmmm is Evenepoel wel wereldtop? :D
    11 september 2022 15:29
    nickdt heeft duidelijk niet veel verstand van wielrennen. Hindley en Hart zijn zeker geen tweederangsrenners, in de Giro van 2020 haalden zij wattages die in de buurt kwamen van Pantani! Daarnaast versloeg Hindley dit jaar Carapaz in de Giro en die zie je dan wel weer als topper? Bovendien ben je ook vergeten dat er deze ronde veel jonge klassementsrenners met veel potentioneel zijn doorgebroken. Mannen als Ayuso, Rodriguez, Arensman en dus ook Evenepoel gaan normaal gezien een zeer belangrijke rol spelen in de grote rondes die eraan zitten te komen de volgende jaren.
    11 september 2022 15:45
    @nickdt: gewoon even checken of ik jouw gedachtegang juist volg.
    Dus eerst was het "Evenepoel is geen topper als ronderenner en kan geen grote ronde winnen".
    Nu wint hij er toch al een maar dan wordt het "Om een echte topper te zijn moet hij er nog een tweede winnen en dat kan hij niet"
    11 september 2022 17:10
    Zo, het downsizen is alweer begonnen. De kleine heeft pas enkele prestaties geleverd die velen niet mogelijk hadden geacht (Monument? check! Klimmen? Check! Drie weken goed zijn? Check! Boven 2000 meter meekunnen? Check! etc), maar het is alweer niet genoeg.
    Nickdt, dorpspastoor, xistnc en anderen: het raakt stilaan op. Achteraf gezien beklaag ik me dat ik tijd heb gestoken in al die onnozele traktaten hier die maar een doel hadden: Evenepoel afschilderen als een over het paard getild coureurke met een groot ego. Maar zie: nog altijd maar 22, bijna 40 profzeges waaronder een monument en een grote ronde, nog ruimte voor verbetering en nog een carrière van nog eens minimaal 10 topjaren als het wat meezit. Het niveau van Pogacar en Vingegaard is er wellicht nog niet, maar laat Bernal er maar even uit, die zijn weg terug zal nog een hele tijd duren, als hij (hopelijk wel!) al terugkomt op dat niveau van weleer.
    11 september 2022 17:12
    Lol Nibali toprenner tot 2019, Porte tot 2020. Omdat het je uitkomt ja … En Dumoulin & Froome reden die Tour met de Giro in de benen, enkel daardoor kon Thomas excelleren. Want wat heeft Thomas voor de rest gepresteerd als ronderenners? Je kan makkelijk elke grote ronde downgraden hoor, ik bewijs het je maar even.
    11 september 2022 21:03
    Ga je schamen

Reacties zijn gesloten.