Lefevere drukt Evenepoel-geruchten de kop in: “Of er een waterkansje bestaat? 0,00 procent”
Patrick Lefevere reageerde woensdag nog behoorlijk cryptisch op het nieuws dat INEOS Grenadiers interesse zou hebben om Remco Evenepoel per direct over te nemen. Een dag later is de teammanager van Quick-Step-Alpha Vinyl in gesprek met Het Nieuwsblad een stuk duidelijker. “Het is te stom voor woorden.”
Lefevere reageerde woensdag nog behoorlijk geprikkeld, toen hem werd gevraagd naar de (vermeende) interesse van INEOS Grenadiers in zijn Belgische goudhaantje. “Als in een huwelijk iemand door zijn partner wordt bedrogen, dan is die betrokken persoon altijd de laatste die het weet. Meer ga ik daar niet over zeggen”, vertelde hij aan de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws.
We zijn nu een dag verder en Lefevere verwijst het verhaal nu naar het rijk der fabelen. “Ik heb contracten afgesloten voor vijf jaar, zowel met Remco als met Soudal, Quick-Step en Specialized. Ook Alaphilippe ligt nog drie jaar vast. Niets is bindend in het leven, maar ik ga wel mijn uiterste best doen om die afspraken na te komen. Ik neem het woord ‘familie’ niet graag in de mond, want als je getrouwd ben, kan je vandaag ook altijd scheiden, maar er zijn geen intenties in die zin.”
“Ze drukten me op het hart dat ik van die Ineos-saga niets moest geloven”
“Vervolgens is dat spookverhaal van dat berichtje blijkbaar als een vuurtje beginnen te lopen. Alleen is het nu een eigen leven gaan leiden. Bijna heel de wereld heeft me proberen te bellen. Alles is te koop, maar geef me een reden waarom onze baas (Zdenek Bakkala, red.) zijn ploeg zou verkopen aan een andere miljardair? Dat gaat niet gebeuren. Het is te stom voor woorden. Of er niet een heel klein waterkansje bestaat? 0,00 procent. Voor mij is het onbespreekbaar.”
Ik vond het fijn dat Remco en Patrick (vader Patrick Evenepoel, tevens zaakwaarnemer van zijn zoon, red.) me gebeld hebben om me gerust te stellen, maar eigenlijk heb ik met heel die saga moeten lachen. Ik ga toevallig donderdag met Patrick eten en we gaan bespreken hoe we het de komende weken allemaal gaan aanpakken: de huldiging in Brussel, die wedstrijd in Binche, enzovoort. Ze drukten mij allebei op het hart dat ik van die Ineos-saga niets moest geloven.”
Wellicht, als er iets meer geclusterd wordt, scheelt dat een hoop energie bij redactieleden. En kon er tenminste een fatsoenlijk voorbeschouwing van de Cro Race, Tour d'Isard, Coppa Agostini enzo vanaf. Het wielrennen verdwijnt en verdrinkt in het moeras van non-nieuws.
U heeft meer dan 100% gelijk!
Zelf zou ik graag nog meer aandacht voor kleinere races zien, maar ik ben dan ook een beetje een wielernerd en ik kan me voorstellen dat er ook een groot deel van het publiek is wat dat niet zo boeit.
Clusteren is een goed idee, maar dat moet dan even uitgewerkt worden. Alles in één topic verder updaten zal tot ellenlange topics leiden. Een optie is misschien om één hoofdtopic te maken (Dossier Evenepoel-Ineos) van waaruit je naar subtopics kan doorklikken, en reacties enkel onder het hoofdtopic openzetten.
Een andere optie is wat langer wachten en het topic pas brengen als er wat meer duidelijkheid is. Dat doet Sporza bvb, die gaan pas iets schrijven over transfergeruchten als er wat meer body aanzit. Maar zij zijn natuurlijk als site van de publieke omroep iets minder afhankelijk van scoops en clicks.
Ik lees steeds vaker berichten die een update zijn van een vorig bericht waarbij 2/3e van het vorig bericht wordt hernomen in het nieuwe bericht.
Een site als deze moet het van de reclame hebben.
Wie zou bereid zijn om pakweg zo'n 5 euro per maand te betalen om de artikels te zien en te kunnen reageren? Jij niet ==> stop dan met zagen.
Waarom zou Wielerflits maken dat je minder zou klikken en in hun eigen vel snijden?
@fastfreddy, ook het bene vuurtje opstoken zorgt gegarandeerd voor meer clicks, dus ook deze is voor hen pure winst.
Weet je wat, ik lanceer hieronder mijn eigen poll...
En dan moet ik persoonlijk jeugd- en dameswielrennen ook nog overslaan.
Uijtdebroeks heeft heel bewust voor BORA gekozen om rustig en enigzins afgeschermd van overdreven media aandacht te kunnen groeien. Ik denk dat die dat zeker voorlopig zo wil houden, die zie ik nu niet voor INEOS kiezen.
Almeida bleek in week 3 ook misschien wel de sterkste te zijn met Yates na meerdere mindere dagen van Bernal.
Almeida is vorig jaar een podiumplaats misgelopen door totaal onrealistische verwachtingen van een ploegleiding die alle realiteit uit het oog verloren was met een kopman die sinds een zwaar ongeluk geen koers meer gereden had.
Dan is je vertrouwen in die mensen volledig weg en komt nooit meer terug.
Quickstep heeft het misschien verpest, maar Almeida ook. Hij verloor meer tijd in etappe 4 dan op de dagen dat hij moest wachten op Evenepoel. En als hij in etappe 11 vanaf het begin op Evenepoel had gewacht in plaats van hem in het begin achter te laten, hadden ze allebei minder tijd verloren.
Dat hij nadien nog veel tijd terugpakt op de rest, is bovendien grotendeels te verklaren door zijn grote achterstand (een kleine 9 minuten op Bernal), waardoor INEOS hem liet rijden. Een beetje zoals Arensman in de Vuelta dus. Al was Almeida in die laatste week inderdaad zeker een van de sterksten.
Op het moment vd gravelrit (rit 11) was Almeida 23° op +-5min en was REV 2de op 12sec. Dit is het eerste moment waarop Almeida moet wachten op REV en daarmee 1,5-2min verliest op de andere AK-mannen .
Op dit moment moet Almeida gewoon wachten, hij moest maar geen 5min achter staan. Volledig te begrijpen
Op de monte zoncolan (rit 14) is Almeida 16° op 7min en REV 7° op 2m20
Hier moet Almeida nogmaals wachten op REV en verliest hierbij 1a1m30.
Terug te begrijpen dat Almeida moet wachten, maar hier kan je al beginnen twijfelen.
Vanaf hierna mag Almeida voor zichzelf rijden.
Halverweg de Giro weet je niet dat REV zal verzwakken en moet je hem gewoon steunen (staat top-10 in AK). Je weet ook niet dat Almeida gaat verbeteren in week 3 en staat op dat moment al op 5+min.
Alles wat in die Giro is gebeurd is te begrijpen. Renner met slechtere positie knecht voor renner in betere positie (al is deze trager op dat moment)
Je leest weer niet, maar ziet de naam Evenepoel in combinatie met kritiek en bent gelijk blind voor wat er staat.
Ik ga terug naar het moment waarover Melkzuur een opmerking maakt. We spreken over mei 2021. Almeida was iets meer dan een half jaar daarvoor 4e geworden in de Giro, jong en had al ruime tijd het roze gedragen.
Evenepoel daarentegen was op dat moment niet meer in competitie geweest na de val in Lombardije (Augustus 2020). Een zware val waarbij hij echt serieus heeft moeten revalideren. Elk nuchter ingesteld mens wist dat Evenepoel die Giro never nooit ging winnen en laat staan een klassement rijden na zo'n lange afwezigheid en zo'n blessure. Wie dat serieus wel dacht moet wel de groots mogelijke optimist uit de fanclub geweest zijn.
In die tijdsgeest is het wachten dus niet logisch. Nu, anno september 2022, is dit natuurlijk een compleet ander verhaal, maar daar was op dat moment geen sprake van.
Hij heeft al vaker linksaf geluld terwijl hij vervolgens vrolijk rechtsaf ging. Dus ik hou ook hier enige reserve...
Verder ben ik wel benieuwd hoe dit hele balletje nou echt aan het rollen gegaan is. Zonder aanleiding vanuit de media, vanuit Ineos, vanuit kamp Evenepoel of vanuit Lefevere zelf? Lefevere is over het algemeen niet vies van dit soort spelletjes via de media...
- The Wolf of Schepdaal
a-ooeeeeeee!!!
Maar of je meteen kunt stellen dat de marktwaarde van Evenepoel even groot is dan die van Pogacar, dat gaat me net wat te ver en is misschien ingegeven door een Belgische bril. Natuurlijk is Evenepoel in Belgie groter dan groots, maar internationaal gezien is Pogacar met zijn erelijst toch een stukje groter.
Maar je belangrijkste punt blijft wat mij betreft zeker overeind: het dilemma binnen de ploeg. Ga je radicaal voor het klassement in de TdF met Evenepoel, en neem je dan afscheid van renners die niet in dat plaatje passen (Flip, Jakobsen e.d.). Ga je op 2 paarden wedden met als resultaat dat je overal net naast grijpt? Of blijf je trouw aan je DNA van ritzeges en klassiekers, en heeft dat gevolgen voor de klassementskansen van Evenepoel...
Kijk eens wie er +3mil verdiend: Froome (4x TdF-winnaar en uit de UK), Sagan (3x WK + 7x Groen en ietswat rockster), Pogacar (2x TdF), G.Thomas (TdF-winnaar en uit UK).
Allen renners die bekend zijn door de TdF (commercieel belangrijkste koers). REV heeft deze zelf nog nooit gereden. Tevens zijn Froome/Thomas uit de UK, wat ook een grotere markt heeft dan Belgie.
REV heeft ng nooit de tour gereden. De vuelta geeft echt niet zoveel publiciteit bij het 'gewone' volk buiten België.
Als REV richting de 2à2,5milj zal kunnen verdienen zal dit al uitstekend zijn. Dan behoort hij ook tot de grootverdieners.
Knechten aan 2mil/stuk? Kijk eens wie er dat momenteel verdiend:
Nibali, Valverde, Pinot, Viviani, Quintana, Fuglsang, Kwiatkowski - allemaal renners die op status teren en minder op huidige prestaties.
Van Aert, Alaphilippe, VdPoel: Beste renners in het 1-dagswerk
Bernal, Carapaz, Roglic, A.Yates en Bardet: Behoren tot de beste AK-renners ter wereld.
Hier staan geen 'klimknechten' in.
De goeie klimknechten zullen eerder richting de 1milj verdienen, de toppers aan 1,5mil.
Uiteindelijk heb je met 1 Majka of Kuss genoeg ( aangevuld met een goeie Van Wilder, Alaphilippe etc). Er zal altijd wel iemand op kop rijden en op het einde is het toch man tegen man. Alle tactiek en strategieën ter zijde, vaak wint degene met de beste benen...
'Renners kan je niet verkopen, zoals in het voetbal.'... In het voetbal kun je sinds het Bosman arrest geen voetballers verkopen. Dit arrest geldt voor alle werknemers al dan niet sporters. Arbeidscontracten kunnen afgekocht worden. Een natuurlijk persoon kan nooit rechtsobject zijn van een overeenkomst, slechts rechtssubject.
Economische feit is overwegend dat degene die betaalt bepaalt. Als de druk op Levefre te groot zou worden vanuit Bakkala, de sponsors en of RvC vanwege de economisch niet te negeren afkoopsom, kan hij voet bij stuk houden en bijvoorbeeld zelf in persoon niet met Ineos onderhandelen.
Allemaal voor opgezet plan om pressie middel te hebben naar zijn sponsoren om het budget te verhogen en sterke renners aan te trekken voor de Tour van 2023.
Altijd slim om de media en consorten aan het werk te zetten.
Chapeau!
Contracten met sponsors zijn getekend voor 5 jaar !
- er zijn kapers op de kust voor Remco na zijn Vuelta en WK --> logisch
- Remco zijn marktwaarde is omhooggegaan door de wereldtitel en hij wil dat zelf ook financieel verzilveren --> logisch
- PatLef is een zakenman, en weet dat Remco nu meer waard is dan zijn huidige contractvoorwaarden. Hij wil erop anticiperen en Remco betere voorwaarden geven om hem ook de komende jaren tevreden te houden --> plausibel
- ze gebruiken de aandacht van Ineos om sponsoren er toe te bewegen met bijkomende middelen over de brug te komen bovenop de afgesproken deals --> mogelijk
De miljoenen die jaarlijks ingebracht worden door sponsors, hebben verder niets te maken met de waarde van de ploeg op zich. Al is de waarde van de ploeg vrij volatiel. Als het fout zou gaan met de ploeg (of eender welke ploeg), sponsors die zich terugtrekken bijvoorbeeld, dan kan het zomaar zijn dat de ploeg nauwelijks nog iets waard is. De waarde bestaat namelijk uit het potentieel van de renners. Zolang ze bij de ploeg zijn. Renners kan je niet verkopen, zoals in het voetbal. Renners die vroegtijdig uit hun contract stappen, en naar een andere ploeg willen overstappen, zullen wel een verbrekingsvergoeding moeten betalen. Dat geld verhoogt dan de waarde van de ploeg. Als het dus fout loopt, en de ploeg zou ontbonden worden, dan is dat het kapitaal, naast het bij de start ingebrachte kapitaal. Van de bij de start ingebrachte kapitaal blijft er dan enkel de waarde over van het tweedehands verkochte materiaal, de ploegbussen, het medisch materiaal enz. Aan restwaarde gerekend peanuts dus.
De enige manier om als eigenaars van een wielerploeg geld te verdienen, is de totale ploeg, met actieve renners (met nog lopende contract) en met lopende sponsorcontracten die nog (jaren) doorlopen, te verkopen. Dat gebeurt bijna nooit. Toch niet met een succesvolle ploeg. Wel met een ploeg in moeilijkheden.
Hoeveel zou u bereid zijn om te betalen voor kwaliteitsvollere artikels én minder clickbait? Daarnaast is de site ook reclamevrij.
A ) 2 euro per maand
B ) 2-4 euro per maand
C ) 5-6 euro per maand
D ) 7-8 euro per maand
E ) Meer dan 8 euro per maand
F ) Ik vind dat het gratis moet blijven en neem clickbait en reclame voor lief.
G ) Ik vind dat het gratis moet blijven, reclamevrij en geen clickbait. Het kan me niet schelen hoe WF aan zijn geld komt.
H ) Leden die de dt-regels niet beheersen, moeten sowieso gebanned worden.
I ) Waar bemoei jij je mee?
...