Lefevere: “Denk deed ook Ballerini een concreet voorstel”
Het heen-en-weergepraat van ploegmanagers Patrick Lefevere en Ralph Denk is in deze nieuwe week verdergegaan. Lefevere reageerde op uitspraken, die Denk dit weekend in de media deed. “Denk deed ook Ballerini een concreet voorstel.”
Lefevere, ploegmanager van Deceuninck-Quick-Step, onthulde zaterdag in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad dat BORA-hansgrohe verregaande interesse zou hebben in Remco Evenepoel en zelfs bereid is om zijn ploeg op te kopen. Maar Denk, leidsman bij het Duitse team, verwees dit naar het rijk der fabelen. “We hebben het nooit over het opkopen van de ploeg gehad.”
Maandag nam Lefevere in Het Nieuwsblad echter geen woord terug van zijn column. “Denk vroeg: Hoeveel wil je voor je paying agent, de juridische structuur achter de ploeg? Dan wil hij die toch overnemen?” De 66-jarige manager ontkende ook de uitspraken van Denk dat hij al een nieuwe sponsor zou hebben.
Ballerini
Bovendien beweerde Lefevere dat BORA-hansgrohe ook andere renners van zijn ploeg op het oog heeft, naast Evenepoel. “Denk deed naast Remco ook Davide Ballerini en zelfs een derde renner van onze ploeg een concreet voorstel. Dat is op dit moment niet toegelaten.” Ballerini won dit seizoen al twee etappes in de Tour de La Provence en Omloop Het Nieuwsblad.
Lekker je privé oorlogjes in de pers uitvechten om zo niet alleen controle te krijgen, maar ook weer macht. Walgelijk.
Na het klikken op de titel was het al snel duidelijk dat de scherpte nog mist op deze maandagochtend ;)
Ze zijn echt wild van wielrennen in de TK.
Realiteit is dat hij al jaren een goed budget heeft met een goede selectie
Waarde staat niet altijd gelijk aan sportieve resultaten. De naam ( en vooral de kop) Sagan doet toch wel vele deuren (en portefeuilles) open.
Hoeveel zouden ze al niet gekregen hebben van de Giro om hem daar te laten starten.
Zelfs al rijd je helemaal achteraan het peloton, als je voor en na de koers telkens in beeld komt en interviews moet afleggen, heb je je waarde ( bekijk Froome en Gilbert na Sanremo)
Ik hoor de Lefevere politie al aankomen. Met argumenten dat Lefevere de allerbeste wielermanager allertijden is, de meeste successen heeft, etc. En dat de hele wereld fout is behalve deze grijsaard zelf.
Ik ga vast de popcorn zoeken.
Geld geld geld, blablablablabla, boos boos boehoe boos boss oehoehoe, zwim zwam zwom in geld managermanger, verdienmodel. Liefhebber kots so what get a room #period
Heb genoeg popcorn voor twee... ;-)
Indien Bora/Denk buiten de lijntjes kleuren dan is er een procedure die Lefevere kan volgen. Die procedure volgen lijkt mij als eerste stap verstandiger dan het roeptoeteren in de media.
Ondertussen worden minder succesvolle maar wel 'stabiele' ploegen die met (veel) minder budget werken weggehoond. En deze dramaqueen staat elke keer in de krant en wordt (zeker in België) geprezen.
Kijk je van buiten naar binnen, dan zie je een ploeg die mooie resultaten neerzet, maar ook een ploeg die een schimmig verleden heeft waar nooit openheid over is gegeven (de mapei-tijd, die reden echt niet op water en brood), een ploegbaas die regelmatig foute tweets, columns en onverstaanbare mompeltaal de wereld in stuurt.
Tja, ook ik zou als sponsor toch wel even nadenken...
[b]"Lijkt me niet echt handig om je zo uit te laten over een onderhandelingspartner"[/b]
In een vijandige overname is geen sprake van onderhandelingspartners.
[b]Michelangelo 22 MAART 2021 OM 13:24
"Dit heb ik ook wel eens gedacht. De directe omgeving van deze man / ploeg is omgeven van jaknikkers en kontenkussers."[/b]
Misschien toch eens een kijkje nemen in de Raad van Bestuur van Deceuninck-Quickstep... Wat voor internationale zwaargewichten daar in zitten.
[b]"Tja, ook ik zou als sponsor toch wel even nadenken…"[/b]
5% van de omzet kan naar marketingbudget voor het sponsoren van een wielerploeg gaan. Voor 20 miljoen wielerbudget betekent dat een bedrijf van [u]400 miljoen euro[/u] omzet. Nou dan ben je in België vrij snel door je lijstje potentiële sponsors heen kan ik je zeggen. Het siert Lefevere dat hij de Belgische kern in de staf, en als het kan, ook in de selectie in stand wil houden.
[b]Barry Batsbak 22 MAART 2021 OM 13:43
"...zal er altijd wel een geldschieter zijn die deel uit wil maken van dat [u]circus[/u]."[/b]
De marketingleer zegt dat de psyche van de mens nogal gevoelig is voor [u]succes[/u].
Dat geldt voor sponsoren en voor de potentiële klanten van sponsoren.
Sponsors willen deel uitmaken van dat succes, wat DQS ontegensprekelijk heeft.
Punt 1 weerleg je helemaal niet. Ik spreek juist uit hoe goed die ploeg is, daarna claim je dat sponsoren zich nu eenmaal aan succes willen binden. Dan is mijn vraag waarom de misschien wel succesvolste ploeg van de laatste 25 jaar bijna jaarlijks op zoek moet naar nieuwe sponsorgelden of uitspreekt centen tekort te komen toch legitiem? Nota bene twee jaar terug nog zag het er naar een seizoen waar de meeste ploegen van kunnen dromen bleekjes uit en was alles pas in oktober rond.
Punt 2 is ook een rare conclusie? Er is helemaal geen sprake van een vijhandige overname. DQS is voor 70% in handen van Bakala, Denk kan dus niet zomaar 50% van de aandelen opkopen. Ik snap wat je bedoelt; zijn doel is niet om verder te gaan met de ploeg maar om in het bezit te komen met de paar nog lopende contracten. Buiten het feit dat Denk wel degelijk met iemand (Bakala) zou moeten onderhandelen om dat plaats te laten vinden kan Lefevre vanuit deze positie toch prima verder onderhandelen? Als Denk zo graag Remco en Ballerini in wil lijven moet daar maar wat tegenover staan.
Ten slotte, aangezien je blijkbaar fan van de stijl bent. [b]"Onzin, onzin, onzin. Gevoerd uit vooroordelen en onwetendheid.[/b] Ik geef nota bene in de eerste zin van m'n reactie aan dat ik wel gecharmeerd ben van Lefevre. Misschien eens in de spiegel kijken wie hier zijn vooroordelen klaar heeft liggen
Mijn excuses dat ik in mijn repliek aan de usual suspects, ook jou betrok. Uit "niet zo'n Lefevere-hater" kon ik niet meteen afleiden dat je zelfs gecharmeerd bent van de man. Ik heb de onvriendelijke opener weggehaald. Op je vraag over de moeilijkheid van de sponsor te vinden verwijs ik naar mijn antwoord beginnend met: "5% van omzet naar marketingbudget"
Ikzelf benader Lefevere altijd met een moeilijk uit te leggen insteek. Ik begrijp de aversie wel gezien de man's verkeerde uitstraling maar ik ken het Lefevere+QS verhaal wel goed genoeg om de man's drijfveren en acties te begrijpen. Als iemand voor Remco Evenepoel komt en je sponsoren liggen nog niet vast voor volgend seizoen kan je maar beter naar worst-case scenario handelen als je echt te doen hebt met je personeel.
No problem, mijn afsluiter was ook wel wat flauw.
Wat ik aan Lefevre kan bewonderen is zijn onbetwistbare wielerkennis en dat hij altijd als achter zijn renners staat. Tevens is hij een van de beste managers in het samenstellen van een selectie en de behaalde prestaties, zeker gezien binnen zijn budget.
Vandaar dat ik dit punt ook aanhaal. Vanuit mijn positie denk ik dat Lefevre gewoon niet sterk is in sponsorwerving. In Quick Step heeft hij wel een trouwe sponsor, maar wanneer je de turnover in sponsoren bij bijvoorbeeld het huidige DSM de laatste jaren ziet of Intermarché dat nota bene bij een andere Belgische ploeg instapt mag je denk ik best een vraagteken zetten bij zijn mogelijkheden nieuwe partijen aan zich te binden. Iedere sponsor die in de wielerwereld wil stappen zou qua succes bij DQS in de rij moeten staan, maar toch is het schijnbaar niet mogelijk om die extra geldschieter te werven
Intermarché kon natuurlijk niet instappen in DCQ aangezien LIDL daar reeds enkele jaren cosponsor is. Daarnaast is er nog het kleinere Latexco dat er al van Mapei-tijd bij was en wie een ploegbus goed bekijkt ziet daar bij veel ploegen nog 10 a 20 kleinere sponsoren op staan. Gekende bedrijven zelfs, maar die willen slechts een kleiner som in de wielerexposure droppen.
Ook moet je beseffen dat Wielrennen buiten België, Italië en al in iets mindere mate FR & NL niet zo hot en groots als dat wij het hier beleven. Voor een bedrijf om 25miljoen euro marketingbudget in één mandje te stoppen moet het bestuur al behoorlijk koersminnend zijn. Dan heb je som nog te maken met types als Marc Coucke (Omega Pharma indertijd) die zich willen moeien in het beleid van de wielerploeg.
Als de de sponsoren even bekijken hebben we:
1. vloerbedekkers Fenix en QS
2. chemiereuzen Ineos en DSM
3. staatsholdings uit obscure landen UAE, Bahrain & Astana
4. de nationale loterijen van FR en BE
5. verzekeraars AG2R en Groupama
6. uit Duitsland: Bora en Alpecin waar we heel blij mee moeten zijn.
7. Supermarktketens Jumbo en Intermarché
Voorheen Vakantie-organisators Sunweb en Corendon.
Bedrijven uit een beperkt aantal sectoren moeten dus 10 – 40 miljoen euro aan een wielervennootschap overmaken.
Lefevere heeft geen alleenrecht op moeilijkheden met sponsors.
Wat voor problemen heeft Vaughters niet gehad? De voorgangers van LottoNL Jumbo bleven ook niet lang aan boord. Astana was vorig jaar ook heel lang onzeker totdat de Canadezen van PremierTech beslisten van extra te investeren.
Voor SKY zag het er ook even moeilijk uit. Gelukkig ging Geraint Thomas af en toe fietsen met de in Monaco woonachtige Radcliffe en had Thomas net de Tour gewonnen.
CCC…
Ik vind het net een verdienste dat hij Quickstep zolang aan boord heeft weten houden.
De grootste verdienste van Patrick Lefevere is de omgeving en het warme bad dat hij gecreëerd heeft voor zijn renners met vertrouwd en betrouwbaar personeel dat zich lekker in hun vel voelt.
Het bewijs daarvan is Cavendish die een west vlaamse mecanicien van DCQ mee nam en Terpstra een west vlaamse verzorger naar Total.
DQS heeft, kijkend naar de laatste 10-25 jaar, by far de beste prijs/kwaliteit van de top 5 ploegen. Dan blijft het toch vreemd hoe moeilijk het voor Lefevere is om een cosponsor te vinden? Wellicht inderdaad omdat hij vooral naar Belgische sponsoren kijkt?
Uit je lijstje sponsortypen, is het extra jammer dat de reissector zoveel klappen heeft gekregen door de pandemie. Bijvoorbeeld Roompot valt daar ook onder.
Dat gezegd zijnde is het wel een feit dat Bora momenteel zelf ook maar 12 renners onder contract heeft staan voor komend seizoen, en dat kopmannen als Sagan, Kämna, Buchmann, Ackermann en Konrad daar niet bij zijn.
De boodschappen van Lefevere moet je altijd kritisch bekijken, maar anderzijds is het ook niet volstrekt onrealistisch gezien de situatie bij Bora.
Ze hebben al een enorme ontwikkeling ondergaan de afgelopen jaren maar dat laatste stapje, winst in een grote ronde, gaan ze met hun huidige kern niet redden.
Als je dan kijkt naar renners die een grote ronde kunnen winnen, kom je uit bij Pogacar, Roglic en de INEOS-boys.
Die hebben allen nog een lopend contract én ze zitten goed bij hun ploeg, want die doen zelf ook nog wel extra water bij de wijn als dat nodig is.
Dan lijkt Evenepoel mij het meest realistische overgebleven target, zowel qua capaciteiten als qua beschikbaarheid.
De waarheid zou op dat vlak dus best wel eens in het midden kunnen liggen.
Wat een team zou het trouwens worden als je bij DQS mannen als een Steels, Garrison, Hodeg, Vanlerberghe, Cavendish, ... nog zou vervangen door een Schachmann, Politt, Grosssss, Meeus en eerdergenoemde namen...
Lefevere is dat gesprek in dat 4 sterren hotel open minded ingestapt en Denk is de wateren beginnen testen. Lefevere wil Evenepoel niet laten gaan. Gehele ploeg overnemen dan? Toen is Lefevere "de context is beginnen uitleggen" waarbij Bruckbauer eigenaar wordt van Deceuninck-Quickstep. Dit houdt in dat in de 1ste plaats het leeuwendeel van de huidige DQS staf (verzorgers, mecaniciens, chauffeurs, kantoor, service course) behouden blijft en dat Lefevere ook verder de filosofie kan uittekenen met zijn ploegleiders.
Denk was al lang niet meer geïnteresseerd. 'We kopen de ploeg wel op en bepalen het zelf' moet hij gedacht hebben. Maar dat ligt dus helemaal niet in de macht van Lefevere en wel bij Bakala die 70% van de aandelen in bezit heeft.
Lefevere heeft Denk niet meteen geantwoord op het voorstel aangezien Lefevere zelf met een sponsor verder wil in de huidige gedaante. Daarop is Denk hem onder druk beginnen zetten. Eerst met een bericht. Nu met individuele contractvoorstellen voor de grote sterren van DCQ wat in het geval dat lukt de facto het einde van DCQ betekent. Dat zet die 30 mensen van de staff per direct op straat. Begrijp ten volle dat Lefevere aan de alarmbel trekt. Aangezien het niet in zijn maar in Bakala's macht ligt is deze media-outcry een last resort redmiddel.
Overigens zijn dit het type vragen wat een Vlaamse wielerjournalist zou kunnen vragen maar nooit doet want je zou eens de toegang tot Remco en Yves kunnen verliezen door wat dieper er op in te gaan.
Hoezo? Zitten ze ten tijde van corona en de ingestorte vraag naar fietsen misschien zodanig in armoede dat ze maar 1 ploeg van fietsen kunnen voorzien? Per totaal gaat het potentieel aantal overwinningen en dus exposure er op achteruit als de ploegen fusioneren.
"Overigens zijn dit het type vragen wat een Vlaamse wielerjournalist zou kunnen vragen maar nooit doet want je zou eens de toegang tot Remco en Yves kunnen verliezen door wat dieper er op in te gaan."
Onzin.