Lefevere: “BORA-baas Bruckbauer wil Deceuninck-Quick-Step overkopen”

zaterdag 20 maart 2021 om 11:36
Lefevere: “BORA-baas Bruckbauer wil Deceuninck-Quick-Step overkopen”

foto: Cor Vos

BORA-hansgrohe heeft verregaande interesse in Remco Evenepoel. Willi Bruckbauer, oprichter van naamsponsor BORA, wil zelfs zover gaan dat hij Deceuninck-Quick-Step wil opkopen. Dat onthulde Patrick Lefevere in zijn column in Het Nieuwsblad.

Lefevere liet vorige maand al weten dat in zijn ploeg 26 renners einde contract zijn. Alleen voor Yves Lampaert, Mauri Vansevenant, Julian Alaphilippe en Remco Evenepoel liggen er opties om bij te tekenen tot 2024. Volgens de ploegmanager is de jacht om de krabbel van zijn renners nu echt begonnen. “De zelfverklaarde koning van de jacht is Ralph Denk van BORA-hansgrohe. Hij stuurt mijn renners rechtstreeks contractvoorstellen, op officieel briefpapier van de ploeg. Legaal? Misschien nog net, maar de moraal is het in ieder geval ver voorbij.”

Vervolgens haalt Lefevere een afspraakje met Denk in januari aan in een 4-sterrenhotel in Brussel, waarbij de Duitser naar de prijs vroeg om Deceuninck-Quick-Step over te nemen. “Hij legde uit dat Willi Bruckbauer, de baas van BORA, absoluut Remco wilde binnenhalen. De kortste weg was blijkbaar om de hele ploeg over te kopen. Het was serieus, want hij wilde ook weten welke rol ik mezelf nog zag spelen in die constructie. Zoals men zegt: vragen staat vrij, dus ik heb rustig de context uitgelegd.”

Deadline
Lefevere vertelde Denk dat Deceuninck-Quick-Step voor 70% eigendom is van Zdeněk Bakala, dus dat die bij een overname de doorslaggevende stem heeft. “Bovendien is het mijn ambitie om zelf door te gaan met de ploeg en praat ik daarover met mijn sponsors. De deadline die ik vandaag nog altijd voor ogen heb om dat rond te krijgen, is 31 maart. Ik heb Denk wel gezegd: lukt het mij niet, dan ben jij de eerste die het hoort. Blijkt dat geduld niet de grootste deugd is van meneer Denk.”

Nog de volgende maand werd Lefevere opgebeld met de vraag of hij al had nagedacht over het voorstel. “En ondertussen zit hij dus op plan B met individuele contractvoorstellen voor Remco en co. Misschien is dat in zijn wereld allemaal normaal. Maar wees gewaarschuwd: in mijn wereld komt boontje altijd om zijn loontje. Voor de slechte verstaander: ik pak Denk nog terug.”

Dit artikel delen:

31 Reacties

harryjohan71 20 maart 2021 om 11:47

Volgens mij heeft Lefevere ook Bennett weggehaald bij Bora. Dit was natuurlijk wel volgens de spelregels.

Yeez 20 maart 2021 om 11:51

Voor bennett die zelf weg wilde. Lefevre heeft toen rustig gewacht tot het tussen Bora en Bennett was opgelost.

harryjohan71 20 maart 2021 om 11:57

@Yeez Ik kan me niet voorstellen dat er geen contact is geweest tussen Lefevere en Bennett, voordat Bennett het opgelost had met Bora.

Michelangelo 20 maart 2021 om 12:36

Ik ook niet
(geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt gekocht)

Peter Lippens 20 maart 2021 om 15:40

Bennett wou gewoon naar Lerfevere, je moet de zaak niet omdraaien, puur fake news en laster

Sammysosa 20 maart 2021 om 11:57

Poe, als het waar is wat Patje hier zegt (daar moet altijd de Dode Zee aan zout nog uit) dan zou dat een enorme schok door de wielerwereld geven. Wat gebeurt er als er één eigenaar is van twee ploegen? Licentie weer doorverkopen nadat alle grote jongens over naar Bora zijn? Bijzonder agressieve move linksom of rechtsom.

KimJungPoels 20 maart 2021 om 12:00

Wellicht doen ze het puur om de drie lopende contracten van Deceuninck (Evenepoel, Mauri en Lampaert) onder te brengen bij Bora.

Met alle andere renners die uit contract lopen zal je sowieso moeten onderhandelen. Of je ze nu onder de ene of de andere licentie wil hebben.

En nadat die drie over zijn kun je dan inderdaad weer een licentie door verkopen.

harryjohan71 20 maart 2021 om 12:04

@KimJungPoels Zo ver ik gelezen heb liggen er voor Yves Lampaert, Mauri Vansevenant, Julian Alaphilippe en Remco Evenepoel opties om bij te tekenen tot 2024.

Thijs E 20 maart 2021 om 12:02

Lefevere, de koene ridder strijdend tegen meneer Denk, het grote kwaad. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

xistnc 20 maart 2021 om 12:12

Mooi verhaal, zelfs als slechts de vierkantswortel ervan op waarheid berust.

Kan Don Patrick het kwaad van Denk weerstaan en zijn wolfjes Bij1 houden?

Paul Rietkerk 20 maart 2021 om 12:45

Denk, Bij1…… Brrrrr, krijg er kippenvel van.

ssj 20 maart 2021 om 13:41

@Paul, en ik van FvD. Maar wat heeft dat met wielrennen te maken?

jv88 20 maart 2021 om 14:35

@Ssj zo dom ben je toch niet? Buiten dat, waarom zelf wel nog even FVD benoemen??

Michiel De Rooij 20 maart 2021 om 14:59

Omdat hij links is. En jij bakken is een tweede natuur voor hen

ssj 20 maart 2021 om 20:15

Gezellige reacties. En ik weet dat hij een overeenkomst in namen ziet, maar dan nog is er geen enkele reden om dat vervolgens te benoemen in relatie tot zijn gevoel erover. Dit is immers een wielersite. Dus nogmaals de vraag: waarom hier over politiek beginnen?

@Michiel, ik heb op een partij in het midden van het spectrum gestemd. Maar fijn dat je groepen over 1 kam scheert.

David Janssens 20 maart 2021 om 12:19

Ja hoor, daar gaan we weer! De man die het wielrennen heeft uitgevonden is weer eens op oorlogspad…. Waarom moet altijd alles in de media? En dan klagen over moraal…. Waar haalt hij het lef vandaan? Wie is er altijd als de kippen bij om renners die nog onder contract liggen aan te trekken? Boonen, Bennett, Masnada…. En dit gaat (in ieder geval grotendeels) over renners waar het contract van afloopt en waarvan het nog onzeker is of hun ploeg doorgaat.

David Janssens 20 maart 2021 om 12:19

Ja hoor, daar gaan we weer! De man die het wielrennen heeft uitgevonden is weer eens op oorlogspad…. Waarom moet altijd alles in de media? En dan klagen over moraal…. Waar haalt hij het lef vandaan? Wie is er altijd als de kippen bij om renners die nog onder contract liggen aan te trekken? Boonen, Bennett, Masnada…. En dit gaat (in ieder geval grotendeels) over renners waar het contract van afloopt en waarvan het nog onzeker is of hun ploeg doorgaat.

Gitan 20 maart 2021 om 12:29

De meest succesvolle ploegmanager van de afgelopen 30 jaar hoort niet thuis in de wielersport omdat je zijn columns (die i.t.t hier overigens achter de betaalmuur zitten op de site van Het Nieuwsblad, maar dat geheel terzijde) niet kan smaken?

Verweggistan 20 maart 2021 om 12:37

Lefevre kookt van woede ;).

Handige Harry 20 maart 2021 om 12:52

Misschien wat BORA apparatuur in zijn keuken installeren.

Vinyakke 20 maart 2021 om 12:42

Heb ook niet voor patje maar in die columns kom je wel iets te weten over het reilen en zeilen binnen het peloton, of net daarbuiten. Blijf maar schrijven patje, kunnen we nog eens goed lachen of grote ogen trekken.

Murcia 20 maart 2021 om 13:11

Zoals gebruikelijk bij Patrick weer grote woorden over het verwerpelijke gedrag van anderen, dit keer is Denk aan de beurt maar in feite is dit een vooraankondiging dat hij tegen alle buitenlandse vijanden in de ploeg weer eens gered heeft straks eind maart.
Als Bruckbauer werkelijk Remco zou willen hebben hoeft hij de ploeg niet eens over te nemen maar gewoon het salaris dat Lefevere/Bakala biedt te verdubbelen. De clausule geeft Patrick de kans om aanbiedingen te matchen, kan hij dit niet is de renner vrij om te gaan en staan waar hij wil. Best wel lachen deze column maar waarschijnlijk is het enige ware gegeven dat Bora na Sagan die einde contract is weer een nieuw boegbeeld wil.

Thijs E 20 maart 2021 om 13:25

De zakken van Bakala zijn niet peilloos, maar toch zeer diep. Als hij Evenepoel wil houden, dan kan er best wel wat gematched worden.

Murcia 20 maart 2021 om 13:32

@Thijs E
Precies, daarom moet je Patrick zijn klaagzang over de moeizame speurtocht naar sponsors of het verlengen van de huidige ook niet zo serieus nemen. Met deze miljardair als suikeroom is er nooit reden voor paniek. Lefevere is tijdens het seizoen zowat wekelijks bezig om de Tsjech het naar de zin te maken dus valt het wel mee met het voortbestaan van de ploeg.

Ivanoviclover 20 maart 2021 om 13:22

Heerlijk leesvoer. Geef deze man een sponsor.

ProfrondeZevenbergen 20 maart 2021 om 13:29

Nadat ik dit artikel heb gelezen bekruipt mij toch een onbehaaglijk gevoel over Lefevre. Ik weet niet precies waarom, maar het komt niet erg sympathiek over.
Of hij het daadwerkelijk zo heeft gezegd is wel de vraag. Een schrijver kan een hoop kwaad uitrichten.

Joaquim Agostinho 20 maart 2021 om 15:18

Destijds toen Spekenbrink nog geen nieuwe sponsor had, heeft Lefevere contact opgenomen met de manager van Marcel Kittel die nog een contract had. Toen Spekenbrink er alsnog in slaagde, is Kittel gaan chicaneren en mocht uiteindelijk vertrekken!

Aerosolo 20 maart 2021 om 17:08

Waarom heeft Lefevere belachelijk veel renners die dit seizoen einde contract zijn? Is dat goed management?

Chippen 20 maart 2021 om 18:04

omdat hij maar sponsors had tot eind dit seizoen en dus geen contracten wil afsluiten die hij niet kan betalen?

lijkt me vrij standaard en normaal management

Murcia 20 maart 2021 om 18:28

Zo gek is dat niet, In tegenstelling tot JV, UAE en INEOS heeft Patrick geen sponsor die zich voor een hele lange periode verbind aan zijn ploeg. De luxe daarvan maakt het voor die ploegen eenvoudig om met driejarige contracten te kunnen werken. Patrick probeert dit te ondervangen met clausules zoals bij Julian, Remco, Mauri en Yves maar dit kan natuurlijk niet bij alle renners. De aantrekkingskracht door de successen van de ploeg is zo groot dat hij renners meestal wel aan boord kan houden en anders prima opvolgers aantrekt.

Jean Dumas 20 maart 2021 om 17:28

Lefevere is ijzersterk in marketing. Hij gooit een boodschap de wereld in die financieel voordelig voor hem uitpakt.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair