Leeuw prijkt op shirt Nederlandse wielrenners in Rio

dinsdag 22 december 2015 om 13:03
Leeuw prijkt op shirt Nederlandse wielrenners in Rio

Een voorproefje van het Nederlandse wielertenue in Rio- Foto: Wielersport Magazine

De Nederlandse wielrenners rijden op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro in een opvallende outfit. Op het grotendeels oranje shirt, met over de schouders de kleuren van de Nederlandse vlag, zal op de borst een grote leeuw worden afgebeeld. Het ontwerp dat renster Iris Slappendel indiende is door de renners en de KNWU omarmd.

Hoewel op de foto nog niet de definitieve outfit te zien is, ligt het ontwerp in grote lijnen vast. Op dit moment zet Slappendel samen met producent BioRacer de puntje op de i. “Van dichtbij moet je de iconen kunnen herkennen, terwijl je van veraf een leeuw moet herkennen”, legt ze uit in Wielersport Magazine van de KNWU. “We zoeken nog naar de juiste lijndikte, maar ik hoop dat het shirt voor de jaarwisseling klaar is.”

Naast de grote leeuw staan op het shirt op subtiele wijze icoontjes van molens, tulpen, kroontjes, fietsen, koeien en grachtenpanden afgebeeld. Onder het shirt wordt een zwarte broek gedragen.

“Leeuw is hét icoon van Nederland”
Slappendel kwam op het idee voor het shirt tijdens een trainingsritje. “Als Nederlands kampioene reed ik op een custom made fiets met een oranje leeuw erop. Hét icoon van Nederland. Ik bedacht me hoe trots je als renner zou zijn met die leeuw op je shirt.” Het ontwerp dat ze vervolgens maakte viel direct in de smaak bij de KNWU en de potentiële olympische deelnemers.

Het shirt zal in Rio door alle Nederlandse baan- en wegwielrenners, BMX’ers en mountainbikers worden gedragen. Slappendel, die zich zelf ook hoopt te kwalificeren voor Rio, is overigens niet aan haar proefstuk toe. Ze mocht vorig jaar van de UCI alle leiderstruien voor het wereldbekerklassement bij de vrouwen vormgeven.

Dit artikel delen:

28 Reacties

DMenchov 22 december 2015 om 13:06

Over smaak valt niet te twisten, maar dit is wel een heel lelijk design. Mevrouw Slappendel kan het beter bij het fietsen blijven houden.

achtpuntzes 22 december 2015 om 13:13

oei wat een lelijk ding.

Alto 22 december 2015 om 13:17

Ik vind hem wel mooi. Valt ook goed op

Don Hamstre 22 december 2015 om 13:17

Hmm, ik heb op OCM betere design-skills voorbij zien komen, maar misschien is ie in het echt wel mooier, laten we positief blijven.

Romāns Vainšteins 22 december 2015 om 13:18

Leeuw is zo’n beetje hét icoon van dik 50 % vd landen, inclusief al diegenen waar nog nooit eentje zijn lamme klauw uit eigen beweging op de grond gepoot heeft. Estland heeft zelf 3 bevroren exemplaren in de vlag https://www.google.nl/search?q=wapen+estland&biw=1323&bih=484&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj6usa3ue_JAhUEJQ8KHd1pCJsQ_AUIBigB#imgrc=XcMmshj6Tr0sNM%3A

Wauw, ja ook ík voel dat vaderlandsche leeuwenhart iedere dag pattriottisch tikken in mijn Hollandsche borstkasch, goeie zet !

Jacco van Stierop 22 december 2015 om 13:21

Behalve die molentjes en tulpen ook klompjes? Of zakjes nederwiet en xtc-pillen om het een moderne, hippe uitstraling te geven?
Kreun, wat een afgang…

SolerEritrean 22 december 2015 om 13:24

veranderen om te veranderen?

Marakus 22 december 2015 om 13:29

@DMenchov, over smaak valt inderdaad niet te twisten. Ik vind de nieuwe shirts erg mooi! Mevrouw Slappendel kan na het fietsen gelijk de ontwerp wereld in voor sportkleding ;) wat mij betreft mag het Nederlands voetbalelftal er ook in spelen!

Leukefans 22 december 2015 om 13:45

Nice, een Vlaamse leeuw! :D

achtpuntzes 22 december 2015 om 14:00

@ leukefans:
volgens mij gaat het hier om de nieuwe generaliteitsleeuw, maar dan zonder kroon, zwaard, pijlen en natuurlijk ook zonder piemeltje.
edit; ook zonder staart dus. en de uitgestoken tong zie ik ook niet.

Microotje 22 december 2015 om 14:10

Super dit ontwerp! Leuk dat het van een wielrenster kwam.

HoofdIsVrij 22 december 2015 om 14:13

Ach, wat boeit het shirt nou. Het zijn de prestaties die tellen. Denk aan het oerlelijke voetbalshirt uit ’88 wat nu nostalgische waarde heeft.

ikbenprocycling 22 december 2015 om 14:23

Iemand ooit een leeuw in het Nederlandse wild gezien ? Een oerhollandse stier zou realistischer zijn als het stoer moet. Anders een zeehondje of zo. Gelijk de in 21e eeuw belachelijke Wilhelmus tekst graag even meenemen qua redesign. Zullen er vast meer sporters meezingen.

Romāns Vainšteins 22 december 2015 om 14:40

Wilhelmus vahan nahasauuh dislike ik IS op facebook.
Mijn vaderland krijhijhijgt de sch*t maar in Belgie is de belasting lager.

Zoiets ?

ikbenprocycling 22 december 2015 om 14:55

We hebben een nieuwe Vondel, dames en heren ! Een goede start is het halve werk. Afmaken en tijdig voor Rio laten beklinken, zou ik zeggen. Toch eerst een referendumpje ? Ok, zal een formaliteit zijn.

Marakus 22 december 2015 om 15:00

@ikbenprocycling, of er wel eens een wilde leeuw op Nederlandse bodem is geweest heeft er niks mee te maken. De leeuw is van oudsher een symbool van kracht vandaar dat de leeuw zo vaak en overal op de wereld wordt afgedrukt in vlaggen en of familiewapens. In "onze" kolonies kwamen in ieder nog leeuwen voor. En laten we vooral niet vergeten dat ons landje gevormd is als een leeuw :p niks mis mee! Net zoals "onze" oranje kleur ben ik ook trots op "onze" leeuw!

BlancoProCycling 22 december 2015 om 15:00

Ik vind em wel mooi eigenlijk. Is ook makkelijk te onderscheiden…

Verweggistan 22 december 2015 om 15:14

Die leeuw is echt lelijk, dacht eerst dat iemand cornflakes had uitgekotst, pas toen ik in de tekst las dat het een leeuw was zag ik het er inderdaad in.

(je kunt trouwens zien aan de manier waarop die leeuwen getekend zijn in al die wapens van Europese landen, dat de tekenaars zelf nog nooit een leeuw hadden gezien)

Cadellie 22 december 2015 om 15:31

LELIJK!!!

Hakkie2 22 december 2015 om 16:05

Prachtig shirt. Echt Nederlands. Heel mooi!

OscarV 22 december 2015 om 16:30

Schitterend shirt en veel mooier dan het saaie huidige shirt.

ikbenprocycling 22 december 2015 om 16:33

Afschuwelijk lelijk shirt trouwens; doet me geheel ongewenst aan Linda de Mol (en haar ihvH gruwelshow) denken

OscarV 22 december 2015 om 19:36

Dank je ikbenprocycling, daar had ik niet aan gedacht, nu is het shirt verpest… fijn…. ;)

Coldeportes 22 december 2015 om 20:33

Die leeuw vind ik wel mooi gevonden, maar mij stoort de diagonaal weglopende nederlandse driekleur. Het lijkt wel een mislukte mitella!!
Gewoon rechte lijnen van schouder naar schouder en dan is er niks mis met dit stukje huisvlijt.

rahimns 22 december 2015 om 20:51

Ik vind het wel mooi en dat het door een wielrenster is ontworpen maakt het juist bijzonder.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair