Laurens ten Dam gehavend na aanrijding met auto

woensdag 5 augustus 2015 om 14:14
Laurens ten Dam gehavend na aanrijding met auto

Laurens ten Dam heeft woensdag verwondingen opgelopen tijdens een aanrijding op de training. De renner kwam in botsing met een auto en hield daar onder meer een pijnlijke rug en een wond aan zijn elleboog aan over. Dat meldt zijn ploeg LottoNL-Jumbo via Twitter.

Ten Dam zal door de medische staf van de ploeg verder onderzocht worden. De 34-jarige renner hoopt later deze maand aan de start te staan van de Ronde van Spanje. Het is niet duidelijk of zijn deelname door de aanrijding in gevaar komt.

Volgens De Telegraaf werd Ten Dam tijdens de trainingsrit in België geschept door een auto die hem met tachtig kilometer per uur van achteren raakte. Hij is overgebracht naar het ziekenhuis.

Dit artikel delen:

41 Reacties

ThommieCyclist 5 augustus 2015 om 14:16

Nee hé….

fietskoen1 5 augustus 2015 om 14:17

Wat een slecht jaar is het toch voor Ten Dam. Dit is ook weer zo’n knullig incident.

luckyloek 5 augustus 2015 om 14:18

@fietkoen, jij was er bij?

Bertvd 5 augustus 2015 om 14:20

@luckyloek: fietskoen zorgde ervoor dat de schade beperkt bleef.

climber 5 augustus 2015 om 14:21

Ongelofelijk! Hij zal voor altijd bekend blijven als de renner die ongekend veel pech (maar ook uithoudingsvermogen) had.

fietskoen1 5 augustus 2015 om 14:24

Heb 1ste hulp verleend. :P
Nee hoor, maar een aanrijding met een auto is iets wat voorkomen kan worden. Onnodig dat dit gebeurd is, en al helemaal met de voorbereiding op de Vuelta. Heb eerlijk gezegd niet het volste vertrouwen in Ten Dam voor de komende ronde van Spanje.

Timocycling 5 augustus 2015 om 14:30

Kelderman alsnog sturen naar Vuelta? Anders rijd je weer zonder enig doel rond…

RubenAV 5 augustus 2015 om 14:30

@fietskoen: op dit moment ben ik zelf herstellende van een fietsongeluk na een aanrijding met een auto en ik kan je zeggen: soms kan je dat absoluut niet voorkomen.

Hopelijk valt de schade bij Laurens mee!

vlek 5 augustus 2015 om 14:30

Niemand heeft het volste vertrouwen in Ten Dam voor de Vuelta. Zelfs voor deze nieuwe tegenslag zal hij zelf nog met genoeg twijfels over zijn mogelijkheden voor een goed klassement hebben gezeten. Een oordeel vormen over de aard van de aanrijding lijkt me onmogelijk met de gegevens die we hebben. Maar laat niemand zich tegenhouden hun eigen vooroordeel op een creatieve manier in het incident te verwerken.

Quote:
Anders rijd je weer zonder enig doel rond…

Ik hoop niet dat je het een goed idee vond om met zijn allen voor het klassement van Ten Dam te gaan rijden!? Zal wel niet neem ik aan, aangezien je het 'afwachtende' koersen tijdens de Tour onder leiding van ome Nico ook niets vond.

Roberto 5 augustus 2015 om 14:32

@fietskoen
Ik noem ‘van achter aangereden worden met 80 km per uur’ niet “knullig”!
Had dit voorkomen kunnen worden? Wellicht, maar niet door Ten Dam..

snoep de hond 5 augustus 2015 om 14:38

@fietskoen1,
Als ik hier lees dat hij van achteren is aangereden lijkt mij het op basis daarvan nu niet direct de fout van ten Dam. Dus ik snap niet helemaal waarop jij baseert dat dit voorkomen had kunnen worden?

Nee, nu heb ik ook zeker niet meer het volste vertrouwen in de ten Dam voor de Vuelta. Knappe conclusie die je daar trekt hoor.

Laten we hopen voor hem het meevalt.

Orakel 5 augustus 2015 om 14:44

“Nee hoor, maar een aanrijding met een auto is iets wat voorkomen kan worden. Onnodig dat dit gebeurd is”.

Ongelofelijk domme reactie en met name de stelligheid…

josi 5 augustus 2015 om 14:50

Balen, hopen dat de schade meevalt. Verder heeft fietskoen natuurlijk wel gelijk. Als LTD gewoon harder dan 80 had gereden, was hij die auto voorgebleven en had dit nooit kunnen gebeuren. Erg knullig.

Timocycling 5 augustus 2015 om 14:50

@Vlek: rijden voor een klassement is wat anders dan de hele ploeg opofferen voor een klassementsrenner. Als je Laurens ondersteunt met 2-3 mannetjes heb je er 5 of 6 over om vrij te buiten. Ik vind het echter wel belangrijk dat LTJ iemand voor het klassement mee heeft, helemaal omdat ze geen topsprinter of puncher hebben.

vlek 5 augustus 2015 om 14:56
Quote:
@Vlek: rijden voor een klassement is wat anders dan de hele ploeg opofferen voor een klassementsrenner.

Dat is waar inderdaad.

Quote:
heb je er 5 of 6 over om vrij te buiten

Die renners rijden dan niet doelloos rond toch? Ik zie niet in waarom dat zou veranderen wanneer je het uit zou breiden naar negen renners (of zeven aangezien Van Asbroeck en Van Winden waarschijnlijk enkel mikken op de sprints).

Quote:
Ik vind het echter wel belangrijk dat LTJ iemand voor het klassement mee heeft, helemaal omdat ze geen topsprinter of puncher hebben.

Dit is een heldere mening. Ik vind het zelf niet gek als zo'n ploeg eens een grote ronde rijdt, zonder klassementsplannen. Niets mis mee wat mij betreft, maar je kunt van mening zijn dat je overal voor het klassement mee moet doen. Dat laatste is echter iets anders dan alleen voor het klassement rijden als 'rijden met een doel' bestempelen. Dat is vreemde een opvatting.

Netraam 5 augustus 2015 om 14:58

Volgens mij doelde Fietskoen hier helemaal niet op Ten Dam die het had kunnen voorkomen, maar de automobilist…

Verder is het jammer, herstellen en volgend jaar vlammen?

TeamNL 5 augustus 2015 om 15:01

Is het überhaupt verstandig om je kopman voor de volgende grote ronde alleen over de geweldige wegen (sarcasme) in België te laten rijden.

Timocycling 5 augustus 2015 om 15:09

@Vlek: Doelloos is wellicht wat overtrokken, maar met van Asbroeck zul je niet snel een sprint winnen (ik hoop het natuurlijk wel) en met de overige mannen win je ook niet zomaar etappes. Het zijn geen afmakers namelijk. Vandaar dat ik zonder kopman rijden niet verstandig vind.

Zjoske 5 augustus 2015 om 15:13

In één van de volgende posts wordt waarschijnlijk gesteld dat dit de fout van de ploegleiding is (TeamNL is al goed op weg) en dat dit zeer amateuristisch is.

vlek 5 augustus 2015 om 15:15

De kans op een toptien met Ten Dam was ook niet heel groot (laat staan met het nog even uitpersen van Kelderman). Dat is nu eenmaal de realiteit. Vervelend dat dit gebeurd, maar vooral voor Ten Dam een verandering voor de plannen in de Vuelta. De rest van de ploeg zal waarschijnlijk gewoon gaan rijden zoals ze al van plan waren te gaan rijden.

rahimns 5 augustus 2015 om 15:17

@Zjoske ik vrees idd het ergste ;)

In ieder geval maar hopen dat de schade voor Laurens niet al te erg is, zijn gezondheid lijkt mij het belangrijkste of hij de Vuelta kan rijden zien we dan daarna wel weer. Ik wens hem hierbij beterschap.

robotour 5 augustus 2015 om 15:31

Die jongen is ook niet voor het geluk geboren. Hoe vaak dat hij al niet slachtoffer is van incidenten, valpartijen etc. Sterkte en beterschap. Zo de Vuelta ingaan lijkt mij ook geen prettig vooruitzicht.

Turtlehead 5 augustus 2015 om 15:49

Pechvogel, beterschap.
En zo gaat het seizoen van TJL verder waar het vóór Kruissie en de Tour gebleven was.

Wildebert 5 augustus 2015 om 15:58

Laurens sterkte kerel! Hoop voor je dat de schade uiteindelijk meevalt!

fietskoen1 5 augustus 2015 om 16:02

Lekker oordelen vooral. Tuurlijk kan zo'n ongeluk voorkomen worden. Het kan aan de aanrijder liggen, of aan Ten Dam,maar het is te voorkomen. Wielrenners gaan zelf regelmatig in de fout. Letten amper op in het verkeer en zijn brutaal. Fietsers komen niet voor niks steeds vaker negatief in het nieuws. Maar dit ongeluk kan voorkomen worden, door de fietser of autorijder. Trouwens dat onderste stuk in het nieuwsbericht stond er nog niet toen ik mijn eerste 2 posts plaatste. Had nooit kunnen weten dat Ten Dam met 80 per uur was aangereden. Lekker makkelijk gelijk halen….

Maar in dit geval…..bedankt autorijder….zal er wel weer gemakkelijk vanaf komen.

Headlines

Materiaalzone

Populair