Laurens ten Dam (38) stopt na dit seizoen

maandag 15 juli 2019 om 21:09
Laurens ten Dam (38) stopt na dit seizoen

foto: Cor Vos

Laurens ten Dam stopt na dit seizoen als profrenner. Dat maakte de 38-jarige renner bekend tijdens zijn podcast Live slow, ride fast. “Dit is mijn laatste seizoen als professioneel wegrenner”, aldus Ten Dam.


Vorige week kwam Ten Dam tijdens de Ronde van Oostenrijk nog zwaar ten val. “Ik ben blij dat ik dit jaar nog wel wat koersjes kan en mag rijden. Want zo had ik het niet willen eindigen”, aldus Ten Dam. “Ik zal altijd blijven fietsen. Ik weet niet of je dat wielrennen mag noemen. Maar ik stop als prof. In november word ik 39 en ben ik 17 jaar profrenner geweest. Dat had ik van tevoren niet gedacht.”

Ten Dam maakte in 2004 zijn profdebuut bij de Bankgiroloterij-ploeg. Vervolgens kwam hij via Shimano-Memory Corp en Unibet.com bij de Rabobank-ploeg terecht. Hij zou negen jaar voor de ploeg rijden. Een negende plek in de Tour de France van 2014 was zijn grootste uitschieter. In 2016 vertrok hij naar Giant-Alpecin, waarna hij na twee jaar Team Sunweb sinds dit jaar voor CCC uitkomt. “Ik heb mijn ploeg afgelopen week op de hoogte gesteld”, aldus Ten Dam. “Ik voel me heel goed bij deze ploeg, maar heb een klein beetje een schuldgevoel omdat ik nog niet heb kunnen leveren wat ze van me verwachten.”

Ten Dam verwacht volgende maand te kunnen starten in de Vuelta a España. “Dat was het plan en dat ga ik nu nog steeds doen”, geeft hij aan. Eerder sprak hij over een rentree in de Deutschland Tour. “Ik spreek in de Tour nog met de ploeg en dan gaan we bekijken welke wedstrijden ik als laatste ga rijden”, geeft hij aan. “Maar ik ga ervan uit dat de Ronde van Lombardije mijn laatste koers wordt.”

Dit artikel delen:

45 Reacties

leegloper 15 juli 2019 om 21:26

Hopelijk lukt de Vuelta nog. In grote rondes komt hij het best tot zijn recht.

fietsvriend 15 juli 2019 om 21:30

Omdat je in je podcast regelmatig laat weten dat je Wielerflits leest: bedankt voor alle mooie momenten, op de fiets en naast de fiets – het maakte wielrennen liefhebben nog leuker. Nog 1x vlammen in de Vuelta, vamos!

David Brailsmurf 15 juli 2019 om 21:42

Dat dus. Bedankt Lau voor alle mooie momenten en naast een keiharde bikkel te zijn een heel open mens dat ons herinnert aan de schoondheid van het leven (op- en naast de fiets ;)) en dat leest als de beste literaire klassiekers.

Merlinappa 15 juli 2019 om 22:16

Precies dit! Hoop dat je nog lang kan genieten van de fiets.

Fuubs 15 juli 2019 om 21:31

Ik ga je missen Laurens. Mooie gast.

Wielerfan1987 15 juli 2019 om 21:34

Mooie vent indd en mooie renner, altijd extra aandacht voor Laurens gehad sinds ik hem in de Deutschland Tour in Unibet tenue zag klimmen achter oa. Gesink aan.

Dolledriesoldebroek 16 juli 2019 om 10:03

Die staat mij ook nog bij! Mooie renner en een gemis voor het peloton!

Lapjestrui 15 juli 2019 om 21:34

Mooi. Sorteerde hier al dan niet bewust al even op voor. Hij heeft nog weinig te winnen en kan zeer tevreden terugkijken op een geweldige carriere. Hulde alvast.

Herinner me het bebloede gezicht in de Tour. En toch doorgaan.

@Ltd: hier nog een stek van een mooie wilg in de aanbieding om je fiets in op te hangen. DM even je adres dan komt 'ie je kant op.

horsm 15 juli 2019 om 21:37

aaah… jammer. Ik had gehoopt dat hij nog eens de grijze trui zou dragen….

Random wielerliefhebber. 15 juli 2019 om 21:45

Het wielrennen is een persoonlijkheid armer aan het eind van ’t seizoen, Bau en Lau dat waren nog eens tijden.

nickdt 15 juli 2019 om 21:46

Bedankt voor alle leuke momenten Lau. Ik hoop dat het ultieme nog voor je mag aanbreken: Een ritzege in de Vuelta. Als iemand die verdiend en het gegund is ben jij dat wel.

Samlambeej 15 juli 2019 om 21:51

Misschien maar beter als ik op strava zie aan welk slakkengangetje die nog 'traint'.

Random wielerliefhebber. 15 juli 2019 om 22:26

Een echte liefhebber van de sport, dat maakt hem nou juist zo mooi

Paul4566 15 juli 2019 om 23:58

Ik denk dat je je daar vies op verkijkt. Stak in behoorlijke vorm toch hoor dit seizoen.

Sweety2008 15 juli 2019 om 22:00

Bedankt Laurens voor al die mooie momenten. Jij gaaf de wielersport kleur en passie.

Pascal De Kooning 15 juli 2019 om 22:07

Aan al het goede komt een eind. Ik zag hem graag rijden in de bergen. De Tour van Bau en Lau…. om nooit te vergeten.

Onie 15 juli 2019 om 22:11

Fan geworden van de podcast. Ten Dam weet te boeien in zijn verhalen en vaak ook leuke gasten. Waar de wielercarriere stopt gaat de postcast hopelijk (frequenter) verder.

Dubai 15 juli 2019 om 22:17

Zou mooi zijn om nog 1x met een top 10 af te sluiten. Nog 1x voluit trainen, alleen op die berg en alles of niets spelen. Gun het hem van harte!

pietjeplek 15 juli 2019 om 22:35

Een van de echte bikkels gaat uit het peloton,we gaan je missen

Vincent Lacressonniere 15 juli 2019 om 22:53

We zouden het door alle huidige successen vergeten, maar Ten Dam heeft het kijken naar wielrennen voor de chauvinistische fan in de moeilijke jaren dragelijk weten te maken. Sterke renner en originele gast. Je zou hem bijna een parel voor de sport gaan noemen ;)

Ben wel een beetje bang voor een vervelend einde van z’n carriere. Ik meen tussen de regels te lezen dat hij er wel klaar mee is en eigenlijk al afscheid heeft genomen, en dat is doorgaans niet zo best voor de concentratie en prestaties. Maar goed, dat is projectie vanaf de bank. Met een bakje chips erbij.

Hup Laurens!

Wheely 15 juli 2019 om 22:58

Per direct hoor ik nu, hij is er helemaal klaar mee!

the student 15 juli 2019 om 23:00

Interessant dat de avondetappe per direct meldt. Dat zou ook geen lekker waardig einde van een mooie carriere zijn.

BenderBeach 15 juli 2019 om 23:06

Geweldig jamner dat deze geweldige renner en persoon uit het profpeloton stapt. Begrijpelijk, maar jammer.

Heb hem paar jaar terug geïnterviewd vlak voor de Toir van 2015 en toen lag hij met allerlei wonden op zijn benen op bed van her Van der Valk hotel in Barendrecht te lachen alsof er niks aan de hand was. En dat mensen dachten dat hij niet goed genoeg was voor de tourselectie: “Moet ik dat na al die jaren nog steeds bewijzen?”, zei hij met dit keer een glimlach van ongeloof. Waarna hij opstond op de gaan plassen en vanuit de wc bleef doorpraten over mijn vraag. Ach Ja, zei die toen: waar hebben we het over? Het is maar Fietsen”

Tsja en daar komt nu een eind aan: de fietsende Lau. Jammer, maar kan met trots terugkijken op zijn prachtige wielerloopbaan.

LB117 15 juli 2019 om 23:10

Mooie kerel die Laurens!
Parel voor de sport. Fan van de postcast van het eerste uur.
Hopelijk vermaakt hij ons nog vele jaren.

ElAlc 15 juli 2019 om 23:24

Dat is wel wat anders dan de avondetappe naar buiten bracht. Mooie leeftijd om te stoppen. Zal altijd herrinert worden als uiterst sympathieke renner. De tijden van Bau en Lau. Wat was een kinderhand toen snel gevuld. En wat hoop ik dat hij in zijn laatste periode nog een mooie koers pakt

leegloper 15 juli 2019 om 23:33

De avondetappe zat waarschijnlijk fout, Dione kreeg het net in haar oortje.

KennyKlimmen 15 juli 2019 om 23:54

Ik heb je altijd een enorme lul gevonden Lau. Niet dat ik dit meen, maar vindt het anders zo klef worden.

Paul4566 16 juli 2019 om 00:02

Het live slow tijdperk is aangebroken. Wat een vent, ik hoop dat we je nog vaak betrokken bij de sport terug gaan zien lau!

wielerfan95 16 juli 2019 om 00:36

Hoop op een mooi afscheid voor deze authentieke coureur. Gezien zijn uitslagen, is hij eigenlijk al lang vergane glorie. Meer dan drie volle seizoenen geleden, dat hij nog eens in de top 10 van een koers reed.

Djoop 16 juli 2019 om 00:38

Vreemde snuiter. Niet dat je het hem kan verwijten, maar die Bau & Lau hype was zo effing irritant.

Vincent Lacressonniere 16 juli 2019 om 01:02

effing?