De Plus over ketonengebruik: “Het smaakt met veel verbeelding naar gin-tonic”
foto: Cor Vos
dinsdag 26 november 2019 om 16:58

De Plus over ketonengebruik: “Het smaakt met veel verbeelding naar gin-tonic”

Richard Plugge maakte in juli bekend dat Jumbo-Visma gebruikmaakt van ketonen. Dinsdag bevestigde ook Laurens De Plus gebruik te maken van het wonderdrankje. “Niet iedereen in het team gebruikt het, maar ik voel me er goed over. Met een beetje verbeelding smaakt het naar gin-tonic”, zo tekent de klimmer op. 

De gloednieuwe winter-editie van RIDE Magazine is vanaf nu verkrijgbaar! Mathieu van der Poel staat op de cover. In ons magazine lees je een uitgebreid verhaal van 10 pagina's met dé smaakmaker van 2023. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Ik ben blij dat ik het kan gebruiken en dat er niet hysterisch over gedaan wordt”, gaat hij verder tegenover CyclingNews. “Alleen op de manier waarop ketonen gebruikt worden, kan het verschil gemaakt worden. Als je bij Jumbo-Visma aangeeft dat je ketonen wil gebruiken, regelen ze alles voor je en nemen ze het op in je voedingsplan.”

Ketonen zijn een voedingssupplement dat niet op de dopinglijst staat. Volgens een onderzoek van de KU Leuven kunnen ketonen de prestaties van een duursporter tot wel vijftien procent verbeteren, maar er doen zich verschillende verhalen over het product in de rondte.

Volgens de uitvindster van ketonen zijn er momenteel zes teams in de Tour de France die gebruikmaken van het supplement. Sunweb laat het ‘wonderdrankje’ links liggen omdat er maar weinig bekend is over de gezondheidseffecten op lange termijn.

RIDE Magazine
34 Reacties
Sorteer op:
26 november 2019 17:03
Ik snap niet dat dit Ketonengebruik zo'n ding is... Het is niet verboden, dus legaal.

Moet Kjeld Nuis ook verantwoorden wat hij met een blikje Red Bull doet en waar het naar smaakt?

Wat een commotie om niks en de reacties stromen weer binnen.
    26 november 2019 17:11
    Helemaal eens.
    26 november 2019 17:28
    Wie maakt er zo’n ding van dan? Als het prestatiebevorderend is is het toch normaal dat we erover spreken? En al zeker als sommige teams het weren aangezien niet alle bijwerkingen gekend zijn. Je zou voor minder stof tot onderwerp zijn toch?
    26 november 2019 18:03
    Pasta is ook prestatie bevorderend.
    26 november 2019 19:02
    Pasta is naast de kwestie, zie ook verder in de commentaren!
26 november 2019 17:09
Of het ‘niks’ is weten we helemaal niet. Even goed kun je als oppertopper meteen inpakken zonder die shit en is er gewoon sprake van significant voordeel zoals we al zo vaak gezien hebben. Bij Dumoulin hebben ze het vast duidelijk gemaakt : als jij hier komt dan vreet je gewoon ketonen.
    26 november 2019 17:37
    Helemaal mee eens. Ik vind het niet vreemd dat Sunweb er kanttekeningen bij plaatst.
    26 november 2019 18:28
    Dan moet je het hele verhaal van De Plus nog eens naluisteren of ook andere binnen de ploeg. Niemand wordt daar gedwongen om iets te nemen. Als je het wilt gebruiken, net zoals als andere supplementen als bietensap dan wordt dit opgenomen in je voedingsplan. Misschien je eerst eens rustig inlezen.
    26 november 2019 20:12
    Misschien heeft dumoulin daarom wel voor jumbo gekozen. Zij geven wel de optie van ketonen en sunweb niet. Dumoulin moet wel op letten wat ketonen en melk geeft buikklachten, dat wordt weer de berm ontdekken. Ketonen is wel een dingetje hoor, onderzoek voor op de lange termijn is nog onduidelijk. Wat het met lichaam doet is dan de vraag. Het is een toegediende stof die het lichaam zelf ook kan aanmaken. In samenhang met een dieet en goede controle van een diëtiste en dokter kan het op korte termijn veilig worden geacht. Jumbo innoveert nu en renners zweren erbij, winst doet veel voor de mens, maar de bijwerkingen zijn niet onbelangrijk. Het is een vraag proces voor nu.
26 november 2019 17:19
@RV
Dan mag jij voorkauwen.;)
26 november 2019 17:38
Maak wel duidelijk waarom ie die bergen opvliegt. Ik las dat ie trouwens nu in de voorbereiding al aan de ketones gaat, die gozer is 6 kg verdikt sinds eind seizoen... Met ketones gaan die der zo weer af
26 november 2019 17:39
Hips!
26 november 2019 18:31
Het is wel heel jammer dat vanuit de podcast van sporza (de tribune) het alleen weer gaat over dit deel van het gesprek dat men had met Laurens.. het is echt de moeite waard om het terug te luisteren.
    26 november 2019 21:28
    Vast, maar dat is de discussie niet. Foss heeft blauwe ogen trouwens.
26 november 2019 18:37
Ketonen zijn dermate prestatiebevorderend dat er nu sprake is van een peloton met twee snelheden (wat we ook hebben gezien in de Tour). Ik heb er op zich geen bezwaar tegen, maar het product is dermate duur dat je wel een tweedeling creëert. Niet zo zeer in de WT, maar wel op wat lager niveau en andere sporten waar wat minder geld in om gaat. Dat is wel een significant verschil met pasta, bietensoep, cafeïne, carnitine, creatine, arginine en proteïnen.
    26 november 2019 18:38
    Dat is idd. de essentie.

    Heeft er al iemand op gewezen dat het een lichaamseigenstof is voor de dooddoenersbingo?
    26 november 2019 18:46
    +1
    26 november 2019 18:58
    Of het een lichaamseigen stof is heeft absoluut niks te maken met of het veilig zou zijn of niet. Alles moet met mate.

    Ik vind het heel verstandig van Sunweb dat ze geen producten aan hun rijders geven die niet volgens hun richtlijnen getest zijn. Gezondheid > prestaties, en zo hoort 't.
    26 november 2019 19:01
    Sinds wanneer is een lichaamseigen stof per definitie onschadelijk bij overmaat gebruik? Van pasta weten we dat dat niet zo is natuurlijk, van ketonen (nog) niet als ik het artikel mag geloven.
    26 november 2019 20:21
    Testosteron probeerden ze ook bij Sky. Is voor zover ik weet ook een lichaamseigenstof
    26 november 2019 20:34
    Gewoon ter info. Wat zijn de twee snelheden? Wie reed er goed door ketonen, wie reed slecht door ketonen?

    Of gaan we van iedereen die verrassend goed reed (Alaphilippe) zeggen dat het door ketonen komt en van iedereen die verrassend slecht reed (Bardet, Martin) dat het door een gebrek aan ketonen komt?

    Ik zou wel eens willen weten welke de 6 ploegen zijn die het gebruiken. Zouden het toevallig de beste teams zijn (Deceuninck, Ineos, Jumbo, Astana, Bora)?
    26 november 2019 22:17
    @Panache
    Zo duur is het nou ook weer niet hoor. Elke WT ploeg moet dat makkelijk kunnen betalen voor hun belangrijke wielrenners. Ik ken mensen die de triatlon rijden en het gebruiken terwijl die bij lange na niet zoveel verdienen als een wielrenner in de WT doet.
26 november 2019 18:54
Quote:
Volgens de uitvindster van ketonen...

Benieuwd hoe je een lichaamseigen stof kunt uitvinden.
    26 november 2019 19:09
    Daar doen zich verschillende verhalen over in de rondte... :(
    28 november 2019 23:12
    Precies. Mijn lichaam draait al een heel jaar op ketonen en ken heel dat mens of haar product niet. Gewoon geen koolhydraten/suikers eten en het gaat vanzelf. 3 uur intensieve training en geen haar op mijn hoofd die denkt aan voeding/energie mee nemen, sterker nog, ik train doorgaans op nuchtere maag (enigste beperking is de staat van getraindheid)
26 november 2019 20:08
Dit was toch alleen een dingetje toen Sky het gebruikte? Nu is het gewoon ok.
26 november 2019 22:17
Cyclingnews is gelukkig wel een serieuze wielersite. Dit werd gewoon verteld door De Plus in de podcast van Sporza 'De Tribune'.

Staat het midweekse VdP artikel al klaar?
26 november 2019 23:33
Inname van ketonen wordt inmiddels algemeen aanvaard als prestatiebevorderend te zijn. Of dat voor alle renners geldt is niet duidelijk. En of het zgn een lichaamseigenstof is, is niet relevant, aangezien testosteron of rode bloedlichaampjes ook lichaamseigen zijn. En zo zijn er nog wel meer lichaamseigenstoffen die je kunt aanvullen. Gaat er lijkt me om of het significant prestatiebevorderend is bij toediening dan wel of het als 'normale' voeding moet worden beschouwd. Ben benieuwd of binnenkort kan worden vastgesteld of bij een renner er te weinig ketonen door het lichaam worden aangemaakt. Zo ja, dan kan de renner weer met doktor's recept naar apotheek rennen..
26 november 2019 23:59
Ik presteer al jaren uitstekend op Gin-Tonic.
27 november 2019 10:04
Ik coach twee atleten die er nu anderhalf jaar mee experimenteren. We hebben tests gedaan voor en na, ook bloed-en urinesamples en er blijkt nergens uit dat het ook maar op enige wijze negatieve effecten heeft. Een lap vlees eten geeft veel meer gezondheidsschade dan dit, zo lijkt het.

Bovendien is het prijzig maar ook niet overkomelijk.

Wat lastiger is - maar ik gok dat Ineos, Quick Step en Jumbo hier al veel meer van weten - is hoe het ingezet moet worden. Voor herstel werkt het op zich wel maar ook niet dermate dat ik denk dat het zo bijzonder is. Kan ook op andere manieren gedaan worden die net zo goed werken. Tijdens een wedstrijd zie je dat het een energiesysteem geeft dat goed werkt maar de wisselwerking met koolhydraten is nog best tricky. Waar een atleet ook last van heeft is een drop-off, de 'hongerklop' zogezegd is enorm als het uitgewerkt is.

Aangezien ik weinig hongerkloppen zie (althans niet duidelijk meer dan vroeger) gok ik dat de teams prima weten hoe ze het moeten inzetten.

Wat ook is: "meer" keto werkt niet beter. Het is dus niet zo dat je er enorm veel van nodig hebt. Qua totaalprijs valt het dus echt mee.

Onbekend maakt onbemind maar in dit geval is - voor zover ik kan inschatten - de hype groter dan het werkelijke issue. De percentages vooruitgang kan ik in ieder geval niet staven met de werkelijkheid dus verhalen over 'twee snelheden' zijn echt extreem overdreven.
    27 november 2019 10:30
    Op de langere termijn zou het schadelijk kunnen zijn voor je milt, heb ik ergens gelezen. Weet niet meer precies waar.
    28 november 2019 23:29
    ik eet alleen lappen vlees en mijn lichaam maakt daaruit zelf ketonen aan (gewoon koolhydraten suikers weg laten en je lichaam doet het zelf). Als jij een goed stuk vlees als ongezond beschouwd zou ik niet graag van je diensten als trainer gebruik maken.

    Als je je lichaam eerst traint om zelf in ketose te geraken zonder supplementen, verhoog je je prestatie curve waarbij je nog volledig op vet verbranding presteert.
    Als je vervolgens voor een wedstrijd koolhydraten stapelt, keto supplement in de wedstrijd gebruikt heb je gegarandeerd nooit een hongerklop.
    28 november 2019 23:39
    Klinkt als een hoop moeilijk gedoe wanneer je die shit ook gewoon in tonic-vorm kan vreten.
28 november 2019 12:11
@kannibaal
En EF education. Dan heb je ze alle 6 te pakken.

Reacties zijn gesloten.