Laurens De Plus aangereden op training: “Wees voorzichtig met zwakke weggebruiker”

donderdag 11 augustus 2022 om 18:59
Laurens De Plus aangereden op training: “Wees voorzichtig met zwakke weggebruiker”

foto: Cor Vos

Laurens De Plus is aangereden op training. De Belgische renner van INEOS Grenadiers heeft op social media laten weten dat hij er niet al te veel aan heeft overgehouden. “Wees alstublieft voorzichtig met de zwakke weggebruiker.”

“Bedankt aan de bestuurder om mij van achteren aan te rijden. Gelukkig met betere afloop dan mijn collega’s de afgelopen week. Wees alstublieft voorzichtig met de zwakke weggebruiker”, laat De Plus weten via Twitter. De Belg plaatste er ook een foto bij waarop schaafwonden aan zijn arm en been te zien zijn. Ook zijn fiets heeft schade.

In het verleden is de 26-jarige coureur als eens aangereden. Vier jaar geleden was De Plus samen met Petr Vakoc aan het trainen in Zuid-Afrika, toen ze werden aangereden door een vrachtwagen. Gebroken bekken, een gekneusde long en gekneusde nieren waren toen het zware verdict voor De Plus. Vakoc was er nog erger aan toe met meerdere gebroken rugwervels.

Het is afgelopen tijd jammer genoeg vaak voorgekomen dat een wielrenner wordt aangereden op training. Zo klapte Tiesj Benoot in Italië vol op een auto, waaraan hij een kleine breuk in de nek en een hersenschudding overhield.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Alfred Issendorf 11 augustus 2022 om 19:14

Zoals al eerder gesteld: er zijn meer dan genoeg koersen waar jullie rustig en veilig op een afgebakend parcours kunnen rijden.

0
Polleke 11 augustus 2022 om 20:55

Vooral Polen en Burgos, aanraders…

0
Erik de Vlaming 11 augustus 2022 om 19:29

Beetje vreemde reactie dat hij de automobilist sarcastisch bedankt ik ga er vanuit dat iemand hem niet expres aanrijd. Ik ben het met hem eens dat de fietser de zwakkere weggebruiker is tov een auto maar iedereen rijd zelf ook auto en je weet dat ook al let je goed op een ongeluk in een klein hoekje zit. En zeker profs zijn gewend om in een wedstrijd de hele weg voor zichzelf te hebben en bij een training is dat niet zo en dan houden ze zich ook niet altijd netjes aan de regels wat voor automobilisten ook lastig kan zijn.

Zolang er fietsers en auto’s zijn moeten we met elkaar de weg delen en dat gaat niet altijd goed maar vreemd om de automobilist de schuld te geven dat is ook niet echt professioneel ( ga ervan uit dat er geen drank drugs of vrouwen in het spel waren bij de automobilist).

0
Kleine h 12 augustus 2022 om 08:36

Wat een bullshit verhaal, als je iemand van achteren aanrijdt ben je hoe dan ook fout.

0
hanjovdberg 11 augustus 2022 om 19:35

Als iemand je van achter aanrijdt is diegene toch fout? Wie zegt niet dat de automobilist zich idd niet gehouden heeft aan de juiste afstand. Of zo’n agressieve wielrenner hater. Je komt deze gekste tegen op de weg. Daarom fiets ik liever alleen nog maar off road of gravel.

0
Panache 11 augustus 2022 om 19:45

Dat kan je niet stellen dat de achterligger ALTIJD fout is. Iemand die van rijstrook wisselt (of plotseling vanuit rechts richting het midden van de weg schuift) kan achteropkomend verkeer verrassen (achteropkomend verkeer die voldoende afstand houdt met inachtneming dat je niet ineens 2 meter opschuift als fietser).

0
zietemgaan 11 augustus 2022 om 23:17

Juridisch gezien is de achterliggende altijd in de fout bij een aanrijding, sowieso

0
Panache 12 augustus 2022 om 08:37

Niet te snel altijd gebruiken.

“Bij een kop-staartbotsing is de bestuurder van de achterop rijdende auto in de meeste gevallen schuldig. Dit betekent dat als u van achteren bent aangereden, u de schade in de meeste gevallen op uw achterligger kan verhalen. Toch zijn er een paar uitzonderingen op deze regel.”
“Er zijn situaties waarin de achterligger meestal niet aansprakelijk is bij een kop-staartbotsing:
De achteropkomende bestuurder is afgesneden
De voorligger remde plotseling zonder noodzaak
De voorligger remde plotseling voor een overstekend klein dier
Er is sprake van een kettingbotsing”

0
zietemgaan 12 augustus 2022 om 09:36

Ik ken voor alle gevallen die je opsomt cases waarbij de achterligger toch de schade moest betalen, op de kettingbotsing na. En get real: hier reed een auto De Plus van de baan in een inhaalmanoeuvre

0
Panache 11 augustus 2022 om 19:43

De openbare weg is eigenlijk geen trainingsomgeving waar renners 40-50 km/h als een zwarte zwaan tussen het overige (redelijk voorspelbare) verkeer zich begeven. Laat uiteraard onverlet dat een automobilist zich bewust moet zijn een potentieel levensbedreigend voertuig te besturen en zeker in de bebouwde kom zich volledig focust op de gevaren die achter iedere struik op de loer kan liggen.

0
Groetjesaandevoetjes 11 augustus 2022 om 20:00

Motor/scooter mag wel?

0
Cochise 11 augustus 2022 om 22:23

Alsof renners elke training constant 40-50km/h rijden. Hun meeste tochtjes doen ze niet ver boven de 30k/h en voor specifieke blokken-trainingen zoeken ze heus wel de dijken of andere verkeersluwe plaatsen op.
Ik spendeer ook wekelijks vele uren op m’n fiets in het verkeer en kan echt wel beamen dat een (gelukkig klein) deel van de chauffeurs niet doorheeft dat ze een potentieel moordwapen onder hun kont hebben. Net zoals een (gelukkkig klein) deel van de fietsers niet doorheeft hoe ze zich moeten gedragen tussen die potentiële moordwapens.

0
De narwal van niemandsland 11 augustus 2022 om 22:36

Uiteindelijk is het gewoon statistiek. Veel fietsers, veel auto’s, dus dat gaat eens in de zoveel tijd mis.

Waarbij ik me soms wel verbaas over sommige (wedstrijd)fietsers, en hoeveel ze rekenen op ruimte die ze krijgen van de andere weggebruiker. Terwijl andere weggebruikers vaak rekenen dat juist zij de ruimte krijgen.

Overigens had de trap na van mij ook niet gehoeven, tenzij de chauffeur in kwestie zich bekommerde om zijn bumper ipv om Pluske.

0
SolitaryShell 12 augustus 2022 om 02:04
Quote:
Waarbij ik me soms wel verbaas over sommige (wedstrijd)fietsers, en hoeveel ze rekenen op ruimte die ze krijgen van de andere weggebruiker. Terwijl andere weggebruikers vaak rekenen dat juist zij de ruimte krijgen.

Hou toch op, ik rijd bijvoorbeeld gruwelijk defensief. Als ik dat niet zou doen en overal maar de voorrang zou pakken die ik heb, maar niet krijg zou ik echt letterlijk elke dag en soms zelfs meerdere keren per dag een aanrijding hebben. De helft van Nederland hoort niet in een auto of op een fiets thuis.

0
De Dikke Dromedaris van Diemen-Zuid 11 augustus 2022 om 20:07

Waar was dit en wat was de verkeerssituatie? Over het algemeen zijn die gebieden waar de profs trainen nou niet representatief voor wat wij in het verkeer gewend zijn.

0
nickdt 11 augustus 2022 om 21:20

Blijven de renners dan vanaf nu ook op de weg rijden en niet meer in gootjes (Kasseikoersen) of op fietspaden, waar toeschouwers staan, want voetgangers zijn nog zwakkere weggebruikers dan fietsers/wielrenners.

Zo niet, is deze opmerking van de Plus een beetje hypocriet.

0
zietemgaan 11 augustus 2022 om 23:20

Euh … wat jij stelt is hier gewoon niet aan de orde: de man is aangereden.

0
Gebruikersnaam 11 augustus 2022 om 21:45

Fijne mentaliteit hier.

0
Cochise 11 augustus 2022 om 23:13

De Plus reed op de baan (reglementair want geen fietspad), wagen wilde inhalen maar dat bleek daar onmogelijk en hij reed De Plus van z’n fiets.

0
williams 12 augustus 2022 om 08:49

Moesten alle fietsers met een koersfiets ook eens effectief op het fietspad rijden…

0
Cochise 12 augustus 2022 om 09:03

Benieuwd naar de aanvulling!

… dan zouden de tragere fietsers op het fietspad nog meer klagen?
… dan zouden er meer ongevallen met koersfietsen gebeuren omwille van de slechte staat van de fietspaden?
… dan zouden alle koning auto’s 12 seconden sneller op hun bestemming zijn?
… dan zouden de auto’s geen fietsers overhoop moeten rijden omdat ze in hun weg rijden?
… dan zou de droogte, oorlog in Oekraïne en boerenprotesten meteen opgelost zijn?

0
zietemgaan 12 augustus 2022 om 09:38

Dichter bij de waarheid is dat heel wat automobilisten nog steeds niet door hebben dat er sowieso meer fietsers zijn dan vroeger

0
Alfons Haavers 12 augustus 2022 om 10:12

De fietsers zijn met meer, maar de auto’s zeker niet met minder. Kom je alsnog in een verkeerssituatie terecht waarin iedereen constant denkt zijn ‘rechten’ te moeten opeisen.

Met een elektrische fiets hoéf je niet zo nodig je volledige traject aan 40+ te rijden, een wielertoerist kán ook eens wat defensiever rijden i.p.v. alles op alles te zetten voor een zo hoog mogelijk gemiddelde snelheid incl. met hele groepen naast elkaar op de weg rijden, studenten moeten niet zo nodig met 5 naast mekaar fietsen, en als automobilist kan je ook 5 minuten vroeger vertrekken i.p.v. overal te willen doorvlammen.

Als iedereen zich wat meer bewust wordt van de toenemende gevaren die komen met een toenemend aantal verkeersdeelnemers i.p.v. overal ziedend zijn verkeersrechten zien ‘ingepikt’ te worden, zou de situatie ook al een stuk veiliger worden denk ik.

0
De ezel van Domburg 12 augustus 2022 om 10:30

Sluit me helemaal aan bij de wijze woorden van Alfons.

0
wielrenner 12 augustus 2022 om 10:38

Haha, weer eens de bovenstaande reacties gelezen. Het is nog niets veranderd.
De beste stuurlui staan weer eens aan wal….
O ja en dan al die gasten die zo lekker kritiek op elkaar uitoefenen.
Tegenwoordig hou ik het meestal maar bij het bovenstaande artikel. Ben je ook een stuk sneller klaar.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone