Lars van der Haar uit felle kritiek op wereldbeker veldrijden: “Dit is ongehoord”
foto: Cor Vos
Maxim Horssels
zondag 9 oktober 2022 om 08:15

Lars van der Haar uit felle kritiek op wereldbeker veldrijden: “Dit is ongehoord”

De wereldbeker veldrijden begint zondag met de wereldbekercross in het Amerikaanse Waterloo. Pas twee weken geleden werd definitief duidelijk hoe het wedstrijdschema van het belangrijkste klassement eruit komt te zien. Een slechte zaak vindt Lars van der Haar.

“We weten pas sinds twee weken hoe de kalender van de wereldbeker en Superprestige eruitziet. Dit is ongehoord”, is Van der Haar kritisch. “Ik vind het slecht. Het seizoen is al gestart. We hebben onze eerste wedstrijden gereden en dan pas hoor je wat de klassementen gaan zijn.
Voor ons is het moeilijk om je seizoen goed te plannen.”

Twee weken geleden werd nog een aantal wijzigingen in de wereldbeker doorgevoerd. Rucphen, Dendermonde en Londen (officieel nooit aangekondigd) zijn van het programma geschrapt. Daarvoor zijn crossen in Maasmechelen, Gavere en Dublin teruggekomen.

Ook aan de kalender van de Superprestige is nog een aanpassing gedaan. Vorige week werd de Hexia Cyclocross van Gullegem (7 januari 2023) toegevoegd aan de kalender. Beide klassementen staan onder supervisie van organisatiebureau Flanders Classics.

Wereldbeker minst belangrijk
Van der Haar zal zich dit seizoen opnieuw niet focussen op klassementen. Hij richt zich op losse wedstrijden. “Met deze insteek denk ik er aan het eind van het seizoen er het beste uit te komen. Door de vele nieuwe wereldbekercrossen is dat mijn minst belangrijke klassement van het jaar geworden.”

Vrijwel heel de veldritwereld blijft nog een week in de Verenigde Staten voor de tweede wereldbekercross van het seizoen, volgende zondag in Fayetteville (16 oktober). Met uitzondering van Van der Haar. Hij slaat ‘m over en vertrekt maandag al terug naar Nederland.

“Na meer dan 15 jaar crossen ken ik mezelf en weet ik dat die jetlag erin hakt. Na Fayetteville vrijwel meteen naar Tabór (volgende wereldbeker) reizen zie ik niet zitten. Vanuit Waterloo via Chicago naar huis is makkelijker dan vanuit Fayetteville naar huis. Daar moet je twee reizen maken. Eerst een lange binnenlandse vlucht van vier uur, dan een paar uur wachten en nog eens tien uur vliegen naar huis. Die reis is veel intensiever. Door maandag naar huis te gaan, kan ik thuis nog wat extra trainen”, legt hij uit.

Het feit dat hij onlangs vader is geworden van een dochter en dat hij vaak uitstekend presteert op het parcours van het Tsjechische Tábor spelen ook mee in het besluit van de crosser van Baloise Trek Lions.

Blij met tweede startrij
Het zijn juist de wereldbekerwedstrijden waarin je veruit de meeste UCI-punten kunt verdienen, die op het wereldkampioenschap de startrij bepalen. Door meerdere wereldbekercrossen over te slaan loopt Van der Haar het risico op het WK in Hoogerheide niet vanaf de voorste startrij te mogen vertrekken. “Dat is in mijn voordeel. Ik ben een snelle starter en moet daardoor vaak die hele inspanning doen op kop van de groep. Ik sta dus liever op de tweede rij.”

De 31-jarige crosser is zijn korte Amerikaanse trip in ieder geval goed begonnen. Zaterdagmiddag (lokale tijd) won hij de Trek Cup. Een C1-cross op hetzelfde parcours van de wereldbeker in Waterloo. “Met deze overwinning compenseer ik nog enigszins het verlies van punten in Fayetteville.”

RIDE Magazine
11 Reacties
09-10-2022 16:41
Lars heeft wel zeker een punt. De arrogantie om de WB twee weken voor de tijd nog aan te passen verdient niet de schoonheidsprijs.
Met alle respect maar het veldrijden wordt meer en meer een Belgische folklore sport.
10-10-2022 11:29
Ik begrijp niet dat je er als professionele organisatie in slaagt om de kalender pas zo laat rond te krijgen. De laatste crossen waren in februari, we zijn nu dik 7maanden later. Zelfs de voorjaarswedstrijden die ze organiseren zijn al dik 5 maanden geleden.

Alsof de Tour pas 2 weken voor de start het parcours vastlegt.
09-10-2022 09:24
Tja, het is een nice sport die buiten België geen prioriteit heeft. Dan krijg je dit.
    09-10-2022 11:50
    Its a very nice!
    09-10-2022 15:39
    Very niiiiice
09-10-2022 09:37
Allemaal te danken aan de grootgraaiers van Flanders Classics!

Dat zijn absoluut geen wielerfans (geldt ook voor de wegwedstrijden waar dit zooitje ongeregeld bij betrokken is) maar een stel ordinaire geldwolven.
    09-10-2022 10:41
    Weer grote woorden van AMM Jonkers. Ik ben akkoord dat ze (te) commercieel gericht zijn, maar ´geen wielerfans´ en vooral ´zooitje ongeregeld´ gaat me veel te ver. FLANDERS Classics is er in geslaagd de Vlaamse voorjaarskoersen te bundelen en zo als een sterk blok/merk te positioneren tov ASO en de Italianen. Gent-Wevelgem is bijvoorbeeld helemaal opgewaardeerd en staat mooi op zondag. Zonder Flanders Classics kan ik me goed voorstellen dat de Strade ondertussen die datum te pakken had. Koersen organiseren kost ook geld, dus ik kan wel begrijpen dat ze manieren zoeken om geld te verdienen. Ik zou ook liever een RvV in lijn zien, maar begrijp wel dat ze het aanpakken met VIP-tenten en 3x Kwaremont.
09-10-2022 11:22
Er is geen nood aan een “wereld”-beker in het veldrijden, het hoogst haalbare is een Europabeker maar eigenlijk is Beneluxcup de realiteit, nu nog Luxemburg overtuigen…
09-10-2022 07:24
Gewoon crossen Lars en niet zeiken. Anders stoppen, en dan echt gaan werken voor 8 uur per dag.
    09-10-2022 11:12
    Vroeger zeiden werkgevers dat: werken (en je bek houden) of opdonderen.
    09-10-2022 20:06
    Nu hebben de werkgevers die dat doen een personeelstekort

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine