Lars van den Berg vervangt Thibaut Pinot en debuteert in Giro d’Italia

Lars van den Berg vervangt Thibaut Pinot en debuteert in Giro d’Italia

foto: Cor Vos

zondag 25 april 2021 om 19:00

Lars van den Berg gaat in zijn eerste jaar als profwielrenner meteen een grote ronde rijden, namelijk de Giro d’Italia. De 22-jarige Nederlander is door zijn ploeg Groupama-FDJ aangewezen als vervanger van de geblesseerde Thibaut Pinot.

“Op de laatste dag van de Tour of the Alps hoorde ik dat ik naar de Giro mag”, laat Van den Berg weten aan WielerFlits. “Het doel is om een keer in een ontsnapping te gaan, en dan is het hopen dat ik kan wegblijven en zo een resultaat kan rijden.”

Van den Berg genoot zijn opleiding bij Metec-TKH. De continentale ploeg stond de coureur uit De Meern in 2020 af aan de opleidingsploeg van Groupama-FDJ. Daar maakte Van den Berg in het coronajaar indruk in onder meer de Tour du Var en de Tour de Wallonie, waarin hij mocht meedoen met de WorldTour-ploeg. Hij dwong er een profcontract mee af.

foto: Cor Vos

Zonder kopman naar Giro
In eerste instantie stond de Giro niet op de planning voor Van den Berg. In februari zei hij nog te mogen hopen op een deelname van de Vuelta a España. “Dat zou echt een droom zijn. Ik hoop het natuurlijk”, vertelde hij ons toen. De situatie rondom Pinot en recente optredens van Van den Berg in de Ronde van het Baskenland en de Tour of the Alps hebben hem nu dus een plek in de Giro-ploeg opgeleverd.

Groupama-FDJ start op zaterdag 8 mei in de Giro d’Italia zonder echte kopman. Aanvankelijk was Pinot de aangewezen leider, maar door een slepende rugblessure moet hij verstek laten gaan voor de Ronde van Italië. Vooralsnog staan Attila Valter, Antoine Duchesne, Sébastien Reichenbach, Bruno Armirail en Rudy Molard op de lijst voor de Giro.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Wheely 25 april 2021 om 19:05

Vervangt Pinot toe maar, meteen kopman!

Poeksel 25 april 2021 om 19:17

Vanaf etappe 4 in de leiderstrui en dan een sterretje aan het einde?

Wheely 25 april 2021 om 19:24

Teken ik voor al zou de bergtrui toepasselijker zijn natuurlijk!

joep b 25 april 2021 om 19:13

Staat er toch niet

reusjen 25 april 2021 om 19:25

Ik ken hem eigenlijk helemaal niet, wat is het voor renner?

Verweggistan 25 april 2021 om 19:31

Een allrounder die aardig een bergje overkomt volgens mij. Hij reed erg sterk in de Ronde van Wallonie in dienst van Demare, vaak een van de laatste aan de zijde van Demare. Wordt dit jaar al meteen al in zware koersen als Baskenland en Alps ingezet.
Hier een kort interview van vorig jaar: https://www.wielerflits.nl/nieuws/lars-van-den-berg-wordt-prof-ik-zal-vooral-thibaut-pinot-ondersteunen/

tvm 25 april 2021 om 19:33

Een wielrenner

Nick Doup 25 april 2021 om 19:38
Quote van Lars van den Berg:
“We zijn nog aan het uitzoeken wat voor renner ik ben. Tijdens een gesprek in november heb ik aangegeven dat ik klimkoersen leuker vind dan vlakke koersen, maar door mijn rit in Wallonie zijn ze ervan overtuigd dat ik een allroundrenner ben. Daardoor willen ze met een divers programma dit jaar kijken wat het beste voor me gaat zijn naar de toekomst toe.”

Zo zegt hij het zelf!

Johnny7 25 april 2021 om 20:58

Duidelijke uitleg van de ploeg en lijkt ook echt een plan achter te zitten en veel vertrouwen straalt het naar mijn mening uit richting zo’n jonge renner. Ben erg benieuwd.

reusjen 25 april 2021 om 21:05

Thanks! Ik ga hem maar eens volgen, zou een interessante gast kunnen zijn!

lo squalo dello Stretto 25 april 2021 om 19:57

Dat team van FDJ is prima als vrijbuitersploeg(je) maar dan toch liever een wildcard-team gezien ipv dit team

Aart van Woud 25 april 2021 om 21:23

FDJ is een WT-ploeg. Die moeten verplicht starten en kunnen niet vervangen worden door een wildcard team..

Lalsacien 25 april 2021 om 21:55

Doet Trek eigenlijk nog mee of hebben ze zich terug getrokken door de blessure van Nibali? Dit klinkt net zo belachelijk…

lo squalo dello Stretto 26 april 2021 om 08:19

Ik weet goed wat de regels zijn en dat FDJ als WT-team moet starten. Het systeem is echter krom dat er zoveel WT-teams zijn die daardoor PCT-teams in de weg staan.

Of Nibali start is nog niet zeker. Echter met Mollema en Ciccone erbij kan je Trek zonder Nibali niet vergelijken met FDJ zonder Pinot.

Romāns Vainšteins 26 april 2021 om 09:17

Start plicht moet zsm in startrecht veranderen. Dan kunnen gekwetste teams of equipes die ergens specifiek geen moer te zoeken hebben hun plek afstaan aan meer gemotiveerde en passende teams. Simpele win win.

S. Morgenstern 25 april 2021 om 20:07

Nice! Mooie kans

Aart van Woud 25 april 2021 om 21:23

Leuk voor hem! Benieuwd of hij zich kan laten zien!

SpeedyLegs 26 april 2021 om 08:35

Best bijzonder. Benieuwd naar zijn debuut. Een jonge Nederlandse renner die direct al het vertrouwen heeft van een Franse ploeg. Aanpassingsvermogen en zelfverzekerdheid: nooit weg.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair