UCI-baas Lappartient denkt aan salarisplafond en uitbannen communicatie
Het zijn hectische dagen voor UCI-voorzitter David Lappartient. De internationale wielerunie bevindt zich in het oog van de storm, die ontstaan is na de vrijspraak van Chris Froome in zijn salbutamol-zaak. Ondertussen denkt de Fransman ook ‘gewoon’ na over de toekomst van de wielersport. In een interview met La Gazzetta Dello Sport laat hij weten na te denken over een salarisplafond en het uitbannen van communicatie.
Lappartient is niet de eerste die het idee van een salarisplafond aankaart. Vincenzo Nibali pleitte vorig jaar al voor het trekken van een financiële grens. De Italiaan nam Sky als voorbeeld. “Het is logisch dat Sky met een dergelijk budget een superploeg samenstelt. Ik ben niet jaloers, maar ze verstoren hiermee wel de markt.”
“Ik pleit daarom voor een limiet van het aantal toppers binnen één ploeg. Om ervoor te zorgen dat ploegen financieel op meer gelijke voet gaan staan, is een salarisplafond wellicht een idee”, aldus Nibali. Als het aan Lappartient ligt, krijgt de Italiaan zijn zin. “We denken na over een salarisplafond, waarbij we een grens trekken hoeveel geld ploegen kunnen spenderen. Hierdoor kunnen we vermijden dat de beste renners allemaal in één ploeg rijden.”
Over communicatie in de koers: “Geen oortjes tijdens WK, EK en Olympische Spelen”
Wat eveneens hoog op de agenda staat, is het al dan niet verbieden van communicatie tijdens de koers. Eerder liet Lappartient bij zijn aanstelling verstaan na te denken over een toekomst zonder communicatie. “Ik ga dat niet van de een op de andere dag blokkeren, maar ik denk wel dat we daar in de toekomst naartoe moeten.”
“Zonder oortjes zouden we denk ik meer interessante koersen zien. Bovendien kunnen we op die manier de risico’s die beveiliging met zich meebrengt verminderen. Ook het potentiële gevaar van sportweddenschappen kunnen we daarmee elimineren”, waren destijds zijn woorden.
Deze boodschap herhaalt Lappartient in gesprek met de Italiaanse sportkrant. Sterker nog, de Fransman laat weten dat de renners het op EK’s, WK’s én Olympische Spelen moeten doen zonder sturing vanuit de ploegleiderswagen. “Maar er is nog geen sprake van een totale uitbanning van communicatie. We moeten ook kijken naar de veiligheidsaspecten”, aldus de grote baas.
In de NHL doen ze dit al jaren en elk jaar is het superspannend. Tevens kun je met maximale budgetten het ook aantrekkelijker maken voor sponsoren.
Geen oortjes zie ik niet zitten ivm veiligheid. Als de verschillen in de teams middels salarissen gelijker is gemaakt, zal de ploegentactieken ook minder goed werken.
Koersen zonder oortjes zijn vooral zeer frustrerend voor zowel de deelnemers als de kijkers. Aangezien de informatie ontbreekt om gericht te achtervolgen, resulteert het immers veel te vaak in een gedrocht van een wedstrijd waar de koplopers profiteren van de chaos achterin.
Als Lotto-jumbo met Kruissie, Gesink, Roglic, Bennett, Clement, Emden, Bouwman en Tolhoek naar de Tour gaat. Is die ploeg voor het AK dan zoveel miljoenen euro's slechter?
Wat betreft die oortjes, snap er niks van dat de communicatie nog steeds niet via de fietscomputers loopt. Lijkt mij sowieso veel duidelijker, wanneer je een app-achtige opdracht op je stuur krijgt ipv autogeluiden, toeters en ruis in je oor?
Vroeger was alles beter.
Met vriendelijke groet,
K. van der Staaij