Laporte steekt hand in eigen boezem na Gent-Wevelgem: “Verrast door aanzet Girmay”

zondag 27 maart 2022 om 18:44
Laporte steekt hand in eigen boezem na Gent-Wevelgem: “Verrast door aanzet Girmay”

foto: Cor Vos

Christophe Laporte moest in Gent-Wevelgem genoegen nemen met een tweede plaats. In de sprint van een kopgroep van vier werd de Fransman van Jumbo-Visma geklopt door Biniam Girmay. “Ik was verrast door de aanzet van Girmay”, stelt Laporte na afloop. “Misschien maakte ik een fout.”

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

“Het was close”, vertelt hij over de sprint tegen het talent uit Eritrea. “Hij pakte een gat van een aantal meter en het was lastig om dat dicht te rijden. Misschien maakte ik een fout door mijn sprint niet eerder aan te gaan. Op dit moment overheerst de deceptie, omdat ik me sterk genoeg voelde om te winnen. Mijn tweede plaats van vrijdag in Harelbeke laat zich niet vergelijken met deze, aangezien we toen de koers als team wél wonnen.”

Jumbo-Visma reed de hele wedstrijd attent en zat in de finale met Wout van Aert, Tiesj Benoot en Laporte mee in het voorste peloton. “Ik ontsnapte om de ploeg in een goede positie te brengen”, zegt de Fransman, die na zijn aanval met Girmay, Dries Van Gestel en Jasper Stuyven het vertrouwen kreeg. “We wilden de koers hard maken, maar we waren niet de enige. Uiteindelijk kunnen we niet elke wedstrijd winnen, maar je krijgt niet altijd zo’n grote kans om een klassieker op je naam te schrijven.”

Wout van Aert werd zelf twaalfde. De Belgische kampioen liet zich onderweg goed zien en vindt ook dat Jumbo-Visma tevreden mag zijn, ondanks de tweede plaats van Laporte.

Dit artikel delen:

45 Reacties

Alfons Haavers 27 maart 2022 om 18:49

Beetje verrast misschien maar Girmay ook gewoon erg sterk. Net als Laporte overigens. Gemiste kans voor hem dat hij Gent-Wevelgem niet wint, maar ik vond hem toch zeer overtuigend weer.

Je kan niet alles winnen, maar het is wel duidelijk dat TJV met veel vertrouwen kan afzakken richting Hoogmis.

Zowel van Aert, Laporte als Benoot bij de renners die dit voorjaar al het meeste hebben kunnen overtuigen.

0
Murcia 27 maart 2022 om 18:49

Zelfkritisch en dat is begrijpelijk, toch overtreft hij al mijn verwachtingen bij TJV zover. Ongekend hoe hij dit constante vormpeil aan kan houden en hoe goed hij past binnen de ploeg. Als enige Fransman is dat geen vanzelfsprekendheid maar je ziet aan alles het plezier bij hem in dit team.

0
KimJungPoels 27 maart 2022 om 18:51

Zonde voor hem dat hij deze grote prijs mist, want is na van Aert op dit moment gewoon de beste man van het voorjaar. Denk zelf ook dat hij die laatste kilometer gewoon echt helemaal verkeerd aanpakt.

Als ploeg die al zoveel gewonnen heeft moet je wat meer durven pokeren en de sprint niet van kop aangaan. Daardoor kan Ghirmay hem hier verrassen. Desalniettemin stuit hij ook wel op een hele slimme en sterke Biniam. Maar op snelheid hoeft hij dit niet te verliezen vandaag.

0
kleomantre 27 maart 2022 om 18:52

Ach hij zette la porte dan ook wagenwijd open.

0
Erica-de-moeder-van-Niki 27 maart 2022 om 19:18

Padoem pats

0
Craig Vanderswag 27 maart 2022 om 22:24

Underrated

0
Barry Batsbak 27 maart 2022 om 22:57

Erg fraai.

0
Alexander 28 maart 2022 om 13:41

Jajajaja! Lekker dat ie gemaakt is.

0
Franco Ballerini 27 maart 2022 om 19:04

Volgende week zondag komt Mathieu even orde op zaken stellen. Vaarwel Christophe, Mike, Eduardo,Tiesj, Nathan, en als laatste Wout. Leuk geprobeerd!

0
KimJungPoels 27 maart 2022 om 19:41

Dat moet ik eerst nog maar eens zien gebeuren. Overigens denk ik dat de Ronde met zijn lengte en veelvoud van aanzetten de beste koers is voor Asgreen. Dus ik sluit die daar ook nog niet uit.

0
RLM 27 maart 2022 om 20:48

Dus Timo blijft hem wel voor?

0
Geel Zwarte Bril 28 maart 2022 om 08:46

@Franco wat ben je toch weer lekker anti JV. Blijf dan weg uit deze topics aub. Dag dag!

0
Michelangelo 27 maart 2022 om 20:57

Dit is de manier waarop je het TJV blok uiteen kunt spelen. Namelijk door in een kopgroep de 1 op 1 situatie voor elkaar te krijgen. Net als voorgaande jaren bij QS krijg je dan dat er achter de kopgroep de boel wordt lamgelegd door de sterkste ploeg.

En dan is het aan de gele man in de kopgroep om het af te maken. Nu hadden ze met Laporte op zich een prima pion voorin, maar je kunt geen ploegenspel meer spelen. Tenzij Laporte gaat slepen, maar dan komt er meer terug dan enkel geel-zwart.

Net als een geisoleerde wolf is ook een geisoleerde wesp gewoon te pakken.

0
Derierre de la course 27 maart 2022 om 23:19

Ook geluk dat er in deze ontsnapping maar 1 zat. In de ontsnapping er voor zaten er 4…

0
Bobby Solo 27 maart 2022 om 21:31

Laporte maakt hier een grote fout, hij ziet Girmay langszij komen en wacht dan nog even (op iemand anders?) in 2de instantie reageert hij pas en komt zodoende tekort tegen de krachtige sprint van Girmay. Laporte had hier z’n ijzersterke voorjaar al kunnen bekronen, wat een aanwinst voor Jumbo.

0
GroteSmurf 28 maart 2022 om 01:51

Dit was ook mijn observatie

0
Explorer 28 maart 2022 om 08:37

Op 250 meter moet laporte niet meer wachten, hij moet zelf idd anticiperen. Hij was bezig met anderen en niet met z'n eigen sprint dat is de clue. Op 250 meter je laten verrassen door een jonkie van 21 ( met alle respect) mag gewoon weg niet gebeuren. En dan idd happeren door te wachten met doorsprinten was idd een raar beeld. Twee keer een forse miscalculatie. 1/ je op kop laten zetten op 500 meter en 2/ slechte sprint inschatting maken.
Laporte rijd de laatste week ijzersterk en in een ploeg als tjv gaat het om de knikkers, misschien was de druk toch voelbaar. Als je jezelf zo op kop laat zetten in de laatste 500 meter dan is als eerste aangaan noodzakelijk. Grimay moet dan nog zeker 50 met extra overbruggen, en de andere twee waren geen sprinters.
Zonde, maar een goed leermoment. Persoonlijk leiderschap mag opgepoetst worden.

0
legrandbornand 27 maart 2022 om 21:41

Gewoon een vraag/bemerking. Is er niemand die het vreemd vindt dat Laporte die al jaaaren prof is, nog nooit geen enkele rol van betekenis heeft gespeeld in een grote klassieke wedstrijd, en nu plotsklaps één van de beste klassieke renners ter wereld is..? Just asking hé, laat de bagger dus maar achterwege, en tracht op een onderbouwde manier een reden te verzinnen waarom het nu plots wel lukt.

0
Dikke Vrouw 27 maart 2022 om 21:46

Wat zwam je die rijdt er al jaren tussen in de voorjaar klassiekers

0
Ciclismo92 27 maart 2022 om 21:49

Vorig jaar 6e in Parijs-Roubaix, 10e in Vlaanderen, 2e in Dwars door Vlaanderen. Is al jaren gewoon een hele sterke renner in de schaduw, en dat bij een kneuzenploeg als Cofidis. Logisch dat hij een stap maakt nu hij bij Jumbo zit.

0
legrandbornand 27 maart 2022 om 21:54

@Dikke vrouw, ik “zwam” helemaal niks. Kijk er gerust de resultaten op na. Laporte is 10 j prof, en heeft in die 10 j, drie keer een top tien plaats in een grote klassieke wedstrijd behaald. Hij werd 1 keer zesde in Parijs-Roubaix, 1 keer 4de in Gent-Wevelgem en 1 keer 9de in de RVV. Als dat het enige is wat je kan voorleggen in 9j, dan mag je toch gerust zeggen dat je niet echt een rol van betekenis hebt gespeeld, of niet soms? En dit jaar lijkt hij op Van Aert en Pogacar na, de beste renner ter wereld. Mag ik dat een beetje vreemd vinden, ja?

0
Murcia 27 maart 2022 om 21:55

@legrandbornand
Tracht eerst zelf maar eens te onderbouwen waarom je hem zo onbeduidend vond als klassiekerrenner voor dit jaar terwijl je net als iedereen gewoon in het nieuws en op pcs zijn uitslagen van vorig jaar kan checken.

PS: De winnaar van vandaag moet dan bij jou ook verdacht zijn toch?

0
Verweggistan 27 maart 2022 om 21:55

Laporte kan nu anders koersen dan bij Cofidis: daar was hij de kopman en moest wachten op z’n sprint. Nu mag hij anticiperen, want er is nog Wout voor de sprint.

0
Romāns Vainšteins 27 maart 2022 om 21:57

Laporte slaat mentaal en fysiek gewoon super aan op wat Jumbo biedt. Daarmee maakt hij nu een goede stap naar voren en daarbij zorgt de aanwezigheid van van Aert en Benoot er voor dat hij meer mogelijkheden krijgt. Ook qua leeftijd nu wel op zijn top.

De laatste k pakt hij wel verkeerd aan maar dit is de eerste x dat hij voor de winst strijden mag in zo’n grote koers en het was een lastig peilbaar groepje. Hij hoeft zich niet te schamen.

0
legrandbornand 27 maart 2022 om 22:01

@ciclismo92, inderdaad, je kan een stap zetten als je als renner van Cofidis naar TJV trekt, dat klopt. Maar van niet onverdienstelijk renner met als grootste overwinningen in 9j de ronde van de Vendée en Poitu-Charente naar de sedert 3 maanden beste 3de beste renner ter wereld is geen “stap zetten” dat is een onwaarschijnlijke reuzensprong maken.

0
legrandbornand 27 maart 2022 om 22:04

@murcia…neen wijsneus, de renner die vandaag won is nog maar pas prof, en is dus qua talent te catalogeren in de reeks Pogacar, Evenepoel, Ayuso, enz… supertalenten dus. Laporte rijdt er al 10j tussen en heeft nog -om het op zijn Vlaams te zeggen- geen platte prijs gereden in een koers die er toe doet.

0
legrandbornand 27 maart 2022 om 22:10

@Verwegistan, hij volgt zonder problemen, maar vooral als enige in het peloton een bijwijlen ontketende Van Aert, omdat hij nu anders kan koersen dan bij Cofidis? Grapjas…

0
poeskescherens 27 maart 2022 om 22:16

Misschien moet je het omdraaien, waarom reden Niki Terpstra, Trentin, Greg van Avermaet, Peter Sagan etc. opeens helemaal niet meer voor de winst. Ze zijn wel wat ouder maar niet stokoud. Sommige renners zijn laatbloeiers anderen op hun 19de a goed, niks vreemds aan. Buiten dat heeft Laporte best wat koersen gewonnen en vorig jaar 6de in PR toont aan wat hij kan. En dan nu in een topploeg die mogelijk veel professioneler werkt.

0
Kelder is de Man 27 maart 2022 om 22:23

Lijkt me dat Romans hier een heel duidelijk en plausibel antwoord geeft. Maar die zal je mss even gemist hebben.

0
Alfons Haavers 27 maart 2022 om 22:31

Lijkt me inderdaad dat de sterkte van het team er ook wel voor zorgt dat dergelijke renners beter tot hun recht komen. Ook de reden waarom velen in het verleden beter rendeerden als 1 van de schaduwkopmannen bij QS dan als enige kopman bij een ander team.

Laporte raakt makkelijker weg omdat de rest weet: als we hem pakken, vertrekt Benoot of van Aert. En als een andere TJV-man vertrekt, kan Laporte rustig de kat uit de boom kijken en zoveel mogelijk energie besparen.

Daarnaast de begeleiding van topteam Jumbo-Visma en de positieve vibe waarin ze elkaar meetrekken, zijn voor mij ook voldoende om hier geen andere vraagtekens bij te zetten.

Dergelijk scenario vaak genoeg gezien bij andere teams.

0
legrandbornand 27 maart 2022 om 22:36

@poeskescherens, dat klopt toch niet helemaal wat je zegt. Terpstra heeft een paar vreselijke blessures gehad die maakten dat hij niet meer voor de prijzen kon rijden, en is ondertussen wel stokoud (voor een wielrenner althans) Trenton rijdt heus wel nog voor de prijzen hoor, daar is hij nog niet mee gestopt. Greg is met alle respect ondertussen ook stokoud te noemen en Sagan, ja idd die is nog niet stokoud, maar die heeft behalve een grote ronde écht al alles gewonnen wat er te winnen valt (meerdere keren zelfs) dus kunnen we aannemen dat het daar eerder een kwestie van motivatie is. En La

0
Romāns Vainšteins 27 maart 2022 om 22:40

Ik begin me af te vragen wat exact je punt is?

0
Barry Batsbak 27 maart 2022 om 23:01

Ketonen. En je cruesli ‘s ochtends heel exact afwegen. Wilde je dat horen?

0
Scott Sunderland 27 maart 2022 om 23:03

Ik ben wel verbaasd over de prestaties van Laporte, maar meer in de zin van positief verrast. Hij zit echt op zijn plek bij Jumbo en is in de vorm van zijn leven. Ik ben bijna fan geworden van de man. Indrukwekkend hoe hij in feite de enige is die Van Aert kan volgen als die vol aangaat op de hellingen.

0
Derierre de la course 27 maart 2022 om 23:23

@Legrandbornand het valt me op dat je jezelf herhaalt terwijl er genoeg goede argumenten langskomen. Zie je graag alleen je eigen suggestieve standpunt bevestigd of was het werkelijk een open vraag?

0
Murcia 27 maart 2022 om 23:37

@legrandbornand
Een klassieke truc is om een insinuatie te verpakken als een vraag. In dit geval ware het beter geweest als je gewoon was begonnen met te zeggen dat Laporte een dopeur is. Dat durf je dan weer niet en dus verschuil je je achter de zogenaamde vraag over diens prestatiecurve. Dit soort provocaties komen we wel vaker tegen en eigenlijk is elk antwoord al te veel als de starter van het draadje niet echt uit is op een wisseling van argumenten.

Groeten van de wijsneus!

0
La Primavera 28 maart 2022 om 00:07

Leuk om de klassieke prestaties van Laporte pre-jumbo te verwateren door de laatste tien jaar te pakken, maar hij heeft zijn beste prestaties gewoon afgelopen jaar gehaald. En dat bij een ploeg als Cofidis. Dan is het een logisch gevolgd dat je bij een topploeg de mogelijkheid hebt om nog een stapje te zetten.

Die 9 jaar voor vorig jaar doen er niet toe. Zijn prestaties van vorig jaar laten zien dat hij het kon en daar heeft hij een transfer op verdiend. Zijn prestaties nu zijn bijzonder goed, maar ook weer niet schokkend gezien omkadering en training.

0
KimJungPoels 28 maart 2022 om 07:12

Laporte heb ik bij Cofidis altijd al een zeer goede renner gevonden, waar ik het gevoel van had dat niet alles eruit gehaald werd. Vorig jaar zette hij dan al ineens een hele grote stap, waarbij hij er eigenlijk iedere finale bij zat.

Dat deed hij in een ploeg met zowat de slechtste omkadering van het hele WT-veld. Zonder echt een goede knecht te hebben. Dan moet je in dit soort koersen zoveel extra energie verspillen om toch in de goede posities te zitten.

Nu gaat hij naar de ploeg met waarschijnlijk de beste omkadering van het hele peloton en doet hij er op alle vlakken een aantal procenten bij. Een nieuwe stap van Laporte was gewoon zeker te verwachten. Dat de stap dan wat groter is dan verwacht vind ik niet meteen reden tot verdachtmakingen. Laporte is voor mij in dit opzicht in ieder geval niet anders dan andere Jumbo renners.

Dat Jumbo een recept gevonden lijkt te hebben om echte toppers te creëren lijkt duidelijk. Vooralsnog lijkt dat echter wel een legaal recept.

0
peter s 28 maart 2022 om 08:28

Pijnlijke non kennis van zaken

0
Michelangelo 28 maart 2022 om 10:09

Legrandbornand stelt in mijn ogen de vraag die veel wielervolgers hebben: wat maakt dat een ploeg die 7 jaar geleden het lachertje van het peloton was nu “ineens” tot de beste ploeg van het veld? En wat maakt dat renners als Laporte of Benoot (goede renners maar nooit de absolute wereldtop) nu ineens alles aan gort kunnen rijden?

Ook ik heb me dat vaak afgevraagd. Zeker ook met de wetenschap dat er nog talloze dubieuze figuren rondlopen in de wielrennerij. Maar de gekende figuren zie je vooral bij andere ploegen, namen zijn hier op WF al meermaals voorbij gekomen. Ik zou niet weten wie ik bij TJV in dat hokje zou plaatsen.

En als dat het niet is, dan moet het ergens anders vandaan komen. Ketonen. Want de opkomst van TJV gaat parallel aan de opkomst van ketonen in het peloton. Blijkbaar weten ze daar het beste mee om te gaan.

En verder blinkt de ploeg ook uit in bergzitten en slablaadjes wegen. Dat is tenminste wat ik mee krijg uit gesprekken die ik hierover met renners en ex renners heb gevoerd. Alle ploegen gaan op hoogtestage, en alle ploegen en renners letten op hun voeding, maar ik hoor ook dat lang niet alle ploegen zo strak in de leer zijn als TJV.

Materiaal: natuurlijk hebben ze goed spul, toegang tot windtunnels etc. Maar daar zijn ze niet uniek in; ook andere topploegen hebben prima materiaal en prima faciliteiten. Het is niet zo dat je op een Cervelo ineens 3% harder gaat dan op een Specialized of Canyon. Tenminste dat heeft het verleden nooit aangetoond.

En dan mentaal: dat stukje wordt vaak vergeten, maar als je voor een goede renner mag fietsen en mee kunt doen voor de winst, dan kun je vaak net een stapje meer. Zo trekken veel renners van AF zich op aan VdPoel, en zie je hetzelfde bij TJV bij Van Aert en Roglic. En als je dan vervolgens ook nog regelmatig wat te vieren hebt, dan wordt het enkel maar beter.

Ik hoop dat dit het is, en niet dat er een nieuwe onbekende substantie rondgaat bij bepaalde ploegen in het peloton. Enige zorg die ik heb, is hoe lang je het vol kunt houden om op die manier je sport te beleven. Hoe lang haal je plezier en motivatie uit hoogtestages en eten als een laboratoriumrat? Zeker als je hier als jonge renner al mee begint. Maar dat is de hedendaagse topsport… als je daar niet tegen kunt moet je niet gaan koersen maar gaan voetballen.

0
Alexander 28 maart 2022 om 14:13

Michealangelo geeft top antwoord. Ik voeg daar graag nog aan toe dat ik in het verleden Merijn Zeeman meermaals heb horen zeggen dat hij 5% tot 10% toedicht aan de mentale gesteldheid van een renner en dat zij hier extra veel tijd aan willen besteden. Kortom renner met een goeie kop erop zijn de makkelijkste en snelste procenten die je kan winnen, maar soms ook de moeilijkste.

0
bunchsprinter 27 maart 2022 om 21:48

Idd. Hij mag zich nooit de kop op laten dringen als JV, die niks moet. WVA zit er nog achter. Laporte heeft ook meer belang bij een langere sprint. Is meer een machtsmens. Girmay is vinniger. Dus te laat begonnen aan de sprint en conc id kaart gespeeld. Het is een fout, zo kritisch moet je blijven. Je ziet toch dat Laporte in deze situatie nog te weinig is geweest. Mist daarin nog ervaring.

0
Scott Sunderland 27 maart 2022 om 22:59

Wat heeft Jumbo toch indrukwekkend goede renners aangetrokken dit jaar zeg. Laporte is zo ontzettend sterk. Veel sterker dan ik voor mogelijk hield. Maar ook Benoot is een enorme aanwinst en zelfs Van Der Sande is een prima toevoeging. Dat Laporte het vandaag niet afmaakt is jammer voor hem en de ploeg, maar je kunt niet altijd winnen.

0
ruudenkit 27 maart 2022 om 23:54

Mooie toevoeging voor Team Jumbo.
En zelf kan hij nu ook zuiniger rijden.
Ik hoop wel dat hij een volgende keer gaat sprinten met v Aert voor de winst why nog zou ik zeggen, maar zal waarschijnlijk niet gebeuren
Maar als Grmay weer eens wint vind ik dat natuurlijk ook helemaal top, mooie gozer.
Maar nog liever Matthieu als Nederlander zijnde.

0
ruudenkit 27 maart 2022 om 23:46

@legrandbornand,dat is het meest lachwekkende wat ik vandaag heb gehoord

03.10 6 Paris-Roubaix (1.UWT)

19.09 7 Eschborn-Frankfurt (1.UWT)
15.09 1 Grand Prix de Wallonie
05.09 4 Stage 7 – Namur › Geraardsbergen

03.09 9 Stage 5 – Riemst › Bilzen
02.09 5 Stage 4 – Aalter › Ardooie

31.08 9 Stage 2 (ITT) – Lelystad › Lelystad
30.08 10 Stage 1 – Surhuisterveen › Dokkum

17.08 » 20.08 Tour du Limousin – Nouvelle Aquitaine (2.1)

17.08 1 Stage 1 – Isle › Sainte-Feyre
15.08 12 La Polynormande (1.1)
26.06 » 18.07 Tour de France (2.UWT)
16.07 2 Stage 19 – Mourenx › Libourne

09.07 7 Stage 13 – Nîmes › Carcassonne

06.07 14 Stage 10 – Albertville › Valence

29.06 7 Stage 4 – Redon › Fougères
Championships France – Road Race (NC)
17.06 5 National Championships France – ITT (NC)
06.06 » 13.06 Tour de Suisse

08.06 2 Stage 3 – Lachen › Pfaffnau

16.05 9 Tro-Bro Léon (1.Pro)
13.05 1 Circuit de Wallonie (1.1)
14.04 18 De Brabantse Pijl – La Flèche Brabançonne (1.Pro)
04.04 11 Ronde van Vlaanderen –
31.03 2 Dwars door Vlaanderen – A travers la Flandre ME (1.UWT)

07.03 » 14.03 Paris – Nice (2.UWT)
3 Points classification

14.03 2 Stage 8 – Le Plan-du-Var › Levens

12.03 2 Stage 6 – Brignoles › Biot
11.03 8 Stage 5 – Vienne › Bollène
› Chiroubles
09.03 7 Stage 3 (ITT) – Gien › Gien
08.03 11 Stage 2 – Oinville-sur-Montcient › Amilly
07.03 8 Stage 1 – Saint-Cyr-L’École › Saint-Cyr-L’École

27.02 13 Omloop Het Nieuwsblad ME (1.UWT)
19.02 » 21.02 Tour des Alpes Maritimes et du Var (2.1)

20.02 11 Stage 2 – Fayence › Fayence
03.02 » 07.02 Etoile de Bessèges – Tour du Gard (2.1)
1 Points classification
16 General classification
07.02 5 Stage 5 (ITT) – Alès › Alès
06.02 2 Stage 4 – Rousson › Saint-Siffret

04.02 5 Stage 2 – Saint-Geniès › La Calmette
03.02 1 Stage 1 – Bellegarde › Bellegarde