Landa biedt excuses aan voor idioot-uitspraak over Yates

dinsdag 14 mei 2019 om 23:00
Landa biedt excuses aan voor idioot-uitspraak over Yates

foto: Cor Vos

Het is nog niet de Giro van Mikel Landa. De Spanjaard verloor opnieuw kostbare tijd, aangezien hij een van de slachtoffers was van een tweede valpartij. Na afloop was de Baskische klimmer razend op Simon Yates. “Wat een idioot!”, briest Landa. “Hij rijdt als een gek. Door hem val ik op een rotonde.”


Landa viel op zijn linkerheup en -arm. Hij verloor uiteindelijk ruim veertig seconden op klassementsleider Primož Roglič, waardoor hij al op bijna twee minuten staat in het klassement. “Door Yates verlies ik vandaag tijd”, aldus de renner van Movistar aan AS.

Gelukkig voor Landa lijkt de schade mee te vallen. “Ik voorzie geen problemen, maar het is balen dat ik opnieuw tijd verlies. Nu sta ik op bijna twee minuten van Roglič. Het is echt balen, omdat dit door iemand anders komt. Dit is zeker niet het gewenste begin. Sterker nog: ik voel me slecht.”

Overigens was het niet alleen maar kommer en kwel voor zijn ploeg Movistar, aangezien Richard Carapaz de etappe won. “Toch nog iemand die kan juichen vandaag”, aldus Landa. De valpartij van Landa was overigens niet in beeld.


Update 23.00 uur

Mikel Landa heeft spijt van zijn uitspraken na de etappe over Simon Yates. Dat liet de Spanjaard weten via social media. “Mijn excuses aan alle fans en vooral Simon Yates. Een paar woorden zijn uit de context getrokken”, schrijft Landa. Zijn Britse concurrent reageerde daar gevat op: “Geen probleem, ik begrijp hoe het is om zoiets te zeggen in het heetst van de strijd.”

Met deze uitwisseling van berichten lijkt de koude uit de lucht. Beide kemphanen zullen verder elkaar bestrijden op de fiets.

Dit artikel delen:

35 Reacties

leegloper 14 mei 2019 om 20:07

Dan ben ik benieuwd op hoeveel km van de meet dat gebeurde.

WernerFranke 14 mei 2019 om 20:09

Niet in beeld dus geen sanctie.

Scott Sunderland 14 mei 2019 om 20:11

Het wil maar niet lukken voor Landa hè. Hij komt me ook vaak zo neerslachtig over. Alsof hij ergens onder gebukt gaat. Ik dacht dat het aan zijn ploeg Team Sky lag, maar hier is het nog erger. Benieuwd of ze hem volgend jaar bij Bahrein weer vrolijker krijgen.

Romāns Vainšteins 14 mei 2019 om 20:19

Wat deed Yates precies verkeerd dan, komt totaal niet aan bod in dit artikeltje.

woutie 14 mei 2019 om 20:22

Ik vind alles ook redelijk slecht in beeld gebracht, de regie mist bijna alle valpartijen. Nooit echt een duidelijke herhaling in vergelijking met de Tour.

NCK17 14 mei 2019 om 20:27

Yates uit de giro gooien als het waar is.

Romāns Vainšteins 14 mei 2019 om 20:30

Als WAT waar is ? Wat deed Yates dan precies ?

west 14 mei 2019 om 20:31

Als wat waar is? Er wordt in dit nikszeggende artikel alleen gemeld dat een renner door een andere renner valt. Met z’n hoevelen gaan we de giro finishen als we bij iedere soortgelijke situatie een renner uit koers nemen?

girardengo 14 mei 2019 om 20:37

'Het'…

Ik zou ook wel willen weten wat dat gedrag van Yates dan inhield.

Jori 14 mei 2019 om 20:44

"He took me down on the roundabout."
https://as.com/ciclismo/2019/05/14/giro_italia/1557854642_011321.html

Romāns Vainšteins 14 mei 2019 om 20:51

Volgens mij staat daar ook dat hij zich verontschuldigt voor de wat dik aangezette, aanvankelijke reactie. Richting fans en ook Yates.

Hij zal lekker giftig zijn geweest vanwege een gare manoeuvre en later bedacht hebben dat het per definitie een achterlijke sport is, voor professionele beoefenaars.

T80JZ 14 mei 2019 om 20:54

Yates uit de Giro gooien ook als het niet waar is.

girardengo 14 mei 2019 om 20:46

Dank.

NCK17 14 mei 2019 om 20:47

Dat dus.

Romāns Vainšteins 14 mei 2019 om 20:52

‘Dat’

Wat ?

Afgesneden ? Gekwakt ? Vol in de remmen ? Ineens de andere kant kiezen ?

Je weet niks.

NCK17 14 mei 2019 om 20:57

Als Yates landa opzettelijk liet vallen, vind ik dat hij uit de giro moet worden gezet. Landa zegt dat Yates hem van de fiets reed. Niet zo moeilijk lijkt mij.

Sauerpraum 14 mei 2019 om 21:48

Het is maar goed dat jij geen advocaat bent geworden…

NCK17 14 mei 2019 om 22:18

Als omstanders gezien zouden hebben dat Yates Landa liet vallen dan zou Yates uit de giro moeten. Er zijn renners voor minder uit een grote ronde gezet.

Ze hebben het blijkbaar bijgelegd, dan lijkt het opgelost en overdreef landa gewoon.

Leen van Rhyn 15 mei 2019 om 00:15

Landa uit de Giro gooien wegens klikken.

VerstandOpNul 14 mei 2019 om 20:57

Yates wordt wel ‘the man you love to hate’ onderhand..

Romāns Vainšteins 14 mei 2019 om 20:58

En Roglic het adoptiekind.

Nu Dumoulin weg is uit het AK zal dit versterkt door de ronde gaan waren.

Slurpie Blauw 14 mei 2019 om 21:19

@RV
Die Sloveen het adoptiekind?!

Ik ben nu voor Yates, want dat is de enige die dat troetelbeertje van Jumbo kan verslaan.

Romāns Vainšteins 14 mei 2019 om 21:25

Ik ben voor een epische koers, Roglic en Yates zijn daar prima opponenten voor.

Jacco van Stierop 14 mei 2019 om 21:42

@RV Een epische koers met S.Yates? Bekijk nog even de voorlaatste etappe van Parijs-Nice van dit jaar.

Romāns Vainšteins 14 mei 2019 om 21:44

Giro van vorig jaar belooft genoeg goeds, die gaat aanvallen in de bergen.

Hangtieniedanstaatie 14 mei 2019 om 21:57

Wat is er mis met Roglic precies?

EddyB1958 15 mei 2019 om 08:48

Zijn nationaliteit voor enkele chauvinistische Orangisten binnen de Jumbo Visma supporters.

Verweggistan 14 mei 2019 om 21:24

Het waren vandaag niet de olijfbomen?

girardengo 14 mei 2019 om 21:44

Een derde man wordt vergeten!

Henk 14 mei 2019 om 22:05

En een vierde.

Henk 14 mei 2019 om 22:06

Iedereen onderschat sluwe vos Nibali.

girardengo 14 mei 2019 om 22:13

Ik bedoelde Nibali;-) En Lopez als vierde.

sven241 14 mei 2019 om 22:30

Tot nu toe is der nog geen reet aan deze giro helaas. Veel te lange ritten waardoor het saai is tot 20 km voor het einde en dan iedereen opeens uit zn slaap schiet, waardoor met 200+ km in de benen de kans op valpartijen nog eens veel groter is. Niet alleen Dumoulin is door valpartijen al uitgeschakeld, maar ook renners als Pozzovivo en Ion Izagirre, normaal goed voor een plaats in de top 10/15 staan al op 10 min. En renners als landa, zakarin, yates ook al gehavend. Jammer dat er niet een bergetappe de eerste week is dat zorgt altijd voor minder nerveus gedoe.

skylimit 15 mei 2019 om 07:57

Helaas, is de Giro niet elk jaar hetzelfde met veel spektakel al in de eerste week. Het zijn echter wel de renners en de ploegleiders die het koersverloop bepalen.
Op papier kan je mooie etappes uittekenen, maar als de renners er een wandeletappe van maken, heb je daar niets aan.
Vandaag is er een korte vlakke etappe van 144km, dus ga je weer een volle finale met de nodige gevaren zien, eindigend in een te verwachten massasprint.
Helaas zit het de parkoersbouwer nog niet echt mee, die had vermoedelijk al op meer spektakel, grotere ontsnappingen, waaiers etc. gehoopt in de 2-3 lange etappes met de nodige hoogtemeters.