Landa: “Het grote doel voor 2017 is de Giro d’Italia”

Landa: “Het grote doel voor 2017 is de Giro d’Italia”

foto: Marcel Koch

dinsdag 15 november 2016 om 11:36

Mikel Landa wil komend seizoen als kopman de Giro d’Italia betwisten, vertelt de Spanjaard aan Marca. Binnen zijn ploeg betekent het dat Chris Froome en Wout Poels waarschijnlijk niet als Sky-leider naar de honderdste editie van de Ronde van Italië trekken.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen
Landa werd afgelopen jaar gehaald om de Giro voor Sky te winnen. Door ziekte moest hij vroegtijdig opgeven, maar in 2017 wil hij een nieuw schot wagen. “Mijn kalender voor het komende jaar ziet er ongeveer net zo uit als de voorbije seizoenen, waarin de Giro het grote doel is. Ik begin in februari met de Vuelta a Valanciana of de Vuelta a Andaluciá. Daarna staan Tirreno-Adriatico, de Volta a Catalunya en de Giro del Trentino op het programma als opbouw naar de Giro d’Italia.”

Poels kopman in de Vuelta?
Chris Froome zinspeelde in september openlijk op een deelname aan de Giro, maar krabbelde daar eind oktober alweer op terug. “Ik denk dat het gezien mijn focus op de Tour de France niet waarschijnlijk is, maar ik wil het nog niet uitsluiten”, zei hij toen. Poels verlengde onlangs zijn contract en sprak toen ook zijn ambities uit: “Het zou erg mooi zijn als ik eens mijn kans in een grote ronde mocht gaan, in de Giro of de Vuelta a España. Dat is echt een doel voor me, dus ik hoop dat ik een kans krijg en die kan pakken.” Vooralsnog lijkt Poels zich dus op de Vuelta te moeten richten.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Johnny7 15 november 2016 om 11:40

Poels zal dus weer in geen enkele ronde voor eigen kans mogen gaan. Ze willen gewoon geen risico lopen met hem. Jammer maar logisch.

Mark 15 november 2016 om 11:47

Vuelta is toch nog steeds een optie voor Poels. Al zou Froome ook wel willen starten.

F e r o x 15 november 2016 om 11:51

Vuelta is zoiezo voor Froome. Poels heeft er zelf voor gekozen.

horner fan 15 november 2016 om 11:52

Poels wordt betaald en is binnengehaald om Froome te helpen de Tour te winnen. Wanneer hij in het voorjaar een klassieker wint en zo nu en dan een ritje in een etappe koers dan vinden ze dat mooi meegenomen bij Sky. Maar het kopmanschap in een grote ronde heeft hij eigenlijk voor grof geld verkocht. Dat is een keuze die Poels heeft gemaakt. Hij zou ook voor minder geld kunnen kiezen en wel kopman zijn in een andere ploeg. Hij heeft een keuze gemaakt.

Tiim 15 november 2016 om 11:56

Terecht dat Landa in ieder geval één grote ronde kopman is. Hopelijk geven ze hem nu ook een goede ploeg mee.

Poels heeft met volle verstand getekend, dit kon iedereen zien aankomen.

aoyen 15 november 2016 om 12:18

Hopelijk stopt de vloek van misère komend jaar op de kopman van Sky in de Giro. Al jaren hebben ze daar pech met de gezondheid van de kopman.

Had Landa vorig jaar al als topfavoriet voor de Giro, helaas werd ook hij toen ziek.

Kwouter 15 november 2016 om 13:19

Landa als kopman klinkt niet meer dan logisch. Vorig jaar gewoon wat tegenslagen gehad.

Betreft poels; (mede)kopmanschap in de heuvelklassiekers is ook heel mooi ipv giro kopman. Die 2 vallen niet samen te combineren. Daarna knechten in Tour en Vuelta

Fast Freddy 15 november 2016 om 13:24

In het artikel staat dat Landa het kopmanschap wil. Niet dat hij het krijgt.
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik krijg ook niet altijd wat ik wil….

Romāns Vainšteins 15 november 2016 om 14:03

Landa lekker met Rosa naar de giro sturen, die kennen elkaar en kunnen prima samen koersen, Poels is Froome’s lijfeigene voor de tour.

Tuubke 15 november 2016 om 14:07

Poels kopman in de Vuelta? Kansloze missie, hij wordt al helemaal uitgeknepen in de Tour.

Komi 15 november 2016 om 14:36

Dit sluit toch niet uit dat Poels ook start in de Giro. Vanwege de fysieke problemen van Landa van vorig jaar misschien een goed idee met twee kopmannen te starten?

NielsCos 15 november 2016 om 14:42

Wat een Giro wordt dat!
Niet alleen het parcours dat sowieso voor vuurwerk gaat zorgen, ook het deelnemersveld.
Nibali, Aru, Landa, Chaves, Kruiswijk en misschien Quintana.
Het wordt een van de grootste Giro’s!

Front-runner 15 november 2016 om 15:33

Logisch dat Landa kopman wordt in de Giro.
Stond er vorig jaar goed voor op het moment dat hij uitviel.

Daarnaast heeft Poels al keer op keer bewezen dat hij niet thuis geeft op het moment dat hij een beschermde status kreeg. Laat Poels belangrijk zijn voor Froome in de Tour en geef hem de vrijheid om vanuit een vrijbuitersrol mooie resultaten te behalen in klassiekers en in etappes in grote rondes. Voor een klassement rijden kan hij beter uit zijn hoofd zetten.

Pizzi 15 november 2016 om 16:04

Niet verrassend dit. Hopelijk komt Landa dit keer wel uit de verf. Mooie renner! Hebben ze ‘m bij Sky al leren tijdrijden trouwens?

Al een mooi startersveld voor imho de mooiste grote ronde die er is. En het is ook nog de 100e editie. Goed ook dat hij in z’n geheel in Italië plaatsvindt.
Hoop dat er ook een Fransman (Pinot/Bardet) mee gaat strijden voor het podium, maar dat zal uiteindelijk wel niet. De Tour is tenslotte heilig.

Jungle Man 15 november 2016 om 17:11

Giro gaat meer toppers and de start krijgen dan tour. Ter echt!

Skedel 15 november 2016 om 17:39

Ik weet wel zeker dat sky niet met alleen Landa naar de giro zal gaan(als hij niet gewoon moet knechten in de tour).
Vind Landa persoonlijk een van de meest overschatte ronderenners op dit moment en schat Poels een stuk hoger in.

Titaantje 15 november 2016 om 18:46

Poels zal niet in de Giro rijden. Die moet gewoon in topvorm, topconditie en topfit in de Tour starten om Froome bij te staan. Prima rol, vult hij ook uitstekend in. Wellicht kan hij in de klassiekers zijn kans gaan, maar ondanks zijn LBL winst is hij meestal vrij onzichtbaar in eendagswedstrijden. En dan heb j enog kwiatkowski….

Vlugge 16 november 2016 om 03:45

Dat Landa graag in de Giro start wil nog niet zeggen dat Poels dat niet kan doen. De invulling van WF is dat Poels dan maar geen Giro zal rijden. Maar in het artikel van Marca word de naam van Poels niet genoemd. Ook heb ik noch Sky noch Poels zelf dit horen uitsluiten.

Wie weet stellen ze wel zowel Poels als Landa op? Gokken ze op twee paarden?

En het is natuurlijk onzin dat Poels niet een klassement in de Giro zou kunnen rijden, om vervolgens te knechten in de Tour. Hij hoeft in Frankrijk toch maar een paar ritten top te zijn? Hoe veel etappes moest hij nu echt tot het uiterste gaan in de afgelopen tour? 3? 4? In de eerste anderhalve week liet hij zich regelmatig afzakken. Kan hij ook doen na de Giro.

Aannames aannames…

De Brigadier 16 november 2016 om 11:05

Meer toppers in de Giro dan Tour? Het lijkt waarschijnlijker dan er geen enkele topper (Froome, Quintana, Porte, Bardet, Pinot) start.

Taliesin 16 november 2016 om 11:17

Ik zou persoonlijk liever zien dat Poels in de Giro voor zijn ronde gaat. Het lijkt na twee jaar speculeren en geruchten nu toch echt te moeten kunnen dat Poels in 2017 voor zijn eigen kansen gaat. In dat geval zie ik liever de Giro dan de Vuelta, want we weten wat er gaat gebeuren: inde Tour gaat ie zich helemaal op een hoop moeten rijden om Froome te ondersteunen en dan ga je een stuk minder fris 4 weken later aan de Vuelta beginnen. Als je eerste je krachten mag verspillen voor eigen kansen in de Giro, zoals Landa, dan ben je beter af.

JohanP 16 november 2016 om 13:30

Pinot heeft al aangegeven dat hij heel graag de Giro wil rijden en de TdF laten schieten. Eens kijken of de sponsor daarmee akkoord gaat. Laat de toppers maar weer zo'n saaie Tour a la 2016 rijden. De Giro daarentegen wordt smullen geblazen ondanks een kwalitatief minder deelnemersveld.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair