Lampaert verrast met tijdritzege in Ronde van Zwitserland, Bernal houdt knap stand

Door , zaterdag 22 juni 2019 om 17:24
Lampaert verrast met tijdritzege in Ronde van Zwitserland, Bernal houdt knap stand

foto: Cor Vos

Yves Lampaert is de verrassende winnaar geworden van de tijdrit in de Ronde van Zwitserland. Rondom Ullrichen kwam niemand aan de tijd van de Belgisch kampioen op de weg, zelfs wereldkampioen tijdrijden Rohan Dennis niet. De Australiër eindigde als zesde: dat was niet genoeg om Egan Bernal de leiderstrui afhandig te maken.

Alle ogen waren in de voorlaatste etappe van de Ronde van Zwitserland gericht op Dennis. De Australiër stond na acht dagen koersen door de Zwitserse bergen slechts 41 seconden achter op leider Bernal. En dus leek de Colombiaan op voorhand kanonnenvoer te zijn in de negentien kilometer lange tijdrit rondom Ullrichen.

Scully noteert scherpte tijd
Voordat de twee klassementsmannen aan hun tijdrit begonnen, moesten eerst nog 136 andere coureurs hun tijdrit afhaspelen. Van hen noteerde de Nieuw-Zeelander Tom Scully de eerste richttijd: Scully deed 22 minuten en 11 seconden over zijn tijdrit en mocht plaatsnemen in de hot-seat.

Lampaert neemt plaats in de hot-seat
Nikias Arndt, Maciej Bodnar en ook Stefan Küng kwamen vervolgens allemaal niet aan de tijd van de Nieuw-Zeelander. Yves Lampaert kwam dat verrassend genoeg wel. De Belg verbeterde de tijd van Scully met dertien seconden, waarna hij in de hot-seat mocht plaatsnemen.

Lampaert houdt stand, Dennis stelt teleur
Ploeggenoot Kasper Asgreen kwam nog het dichtst in de buurt van Lampaert: de Deen kwam vijf seconden tekort om Lampaert van zijn troon te stoten. Topfavoriet Dennis moest op dat echter nog starten.  Dennis begon om 16.56 uur aan zijn tijdrit, twee minuten eerder dan leider Bernal.

Ook Dennis bleek niet aan de tijd van Lampaert te komen. Bij het eerste tussenpunt kwam de Australiër twaalf seconden tekort, waarna daar in het tweede deel nog eens zes seconden bovenop werd gedaan.

foto: Cor Vos

Bernal beperkt de schade
Vervolgens was het uitkijken naar de tijd van Bernal. De Colombiaan verloor aan het eerste meetpunt slechts elf seconden op Dennis, waardoor het snel duidelijk werd dat Bernal zijn leiderstrui zou behouden. Aan de finish was zijn achterstand negentien seconden. Op voorhand zou Bernal vermoedelijk voor dit verlies getekend hebben: dit betekent dat de leider morgen met een voorsprong van 21 seconden op Dennis van start gaat in de koninginnenrit.

Dit artikel delen:

46 Reacties

rennerske 22 juni 2019 om 17:25

Bernal bevestigt als redelijk goede tijdrijder. Netjes. Lampaert nooit verwacht.

FDJ 22 juni 2019 om 17:29

Hij rijdt over dat laatste stuk net zo goed als Dennis. Of Dennis rijdt een slechte tijdrit of…

Pietspeed 22 juni 2019 om 18:10

Leek dat de wind een rol speelde bij Dennis, maar in dat geval zou Bernal ook meer hebben moeten verliezen. Wel apart want Dennis trapte flinke waarden tov Bernal en het zag er ook snel uit. Vreemd…

Tonydepony 22 juni 2019 om 17:26

Wat een BK tijdrijden wordt dat!!

Tuubke 22 juni 2019 om 21:17

Nou, alleen maar topfavorieten en superfavorieten. En het grappige is dat ze allemaal naar elkaar wijzen, dus het zijn ook nog eens allemaal underdogs.

Stoempen 22 juni 2019 om 17:33

Campenaerts: “Ik hoop op podium”

Wheely 22 juni 2019 om 23:14

Heeft Victor al gereageerd?

leegloper 22 juni 2019 om 17:34

Campenaerts, Evenepoel, Wellens, Lampaerts… En misschien wint De Gendt wel.

CeRo 22 juni 2019 om 17:35

Dan vergeet je van Aert nog .

adelaarvanantwerpen 22 juni 2019 om 17:35

Je vergeet de grote favoriet Van Aert.

KissMyAce 22 juni 2019 om 17:36

Wellens LOL

leegloper 22 juni 2019 om 17:40

Oja, ik dacht al dat ik iemand vergat. Ik dacht dat het Wellens moest zijn die in de Baloise Tour won, maar Van Aert natuurlijk!

lander luypaert 22 juni 2019 om 17:43

Benoot knap hoor 4e die zie ik morgen nog een gooi naar het podium doen!

Gilberto 22 juni 2019 om 17:46

Die staat er toch maar mooi tussen ja!
Zo verrassend is Lampaert toch ook niet? In dit deelnemersveld en zo vlak voor de Tour?

lander luypaert 22 juni 2019 om 17:51

Nee inderdaad opzich was het zelfs te verwachten. Dennis heeft veel krachten in de bergen verspeeld. Een Kung etc zijn goede tijdrijders maar komen toch te kort. In de Tour zal een Lampaert wel top 10 eindigen in een ITT maar meer niet.

assen 22 juni 2019 om 17:46

Slik, DQS wordt een erg geduchte tegenstander voor TJV, in de TTT van de Tour

NDI22 22 juni 2019 om 19:38

Sunweb ook niet onderschatten, zitten er 4 bij de eerste 15 vandaag.

Turtlehead 22 juni 2019 om 21:16

Ja, de Sunwebmannen zijn goed in vorm. Extra zuur …

Luuk Thijssen 22 juni 2019 om 17:48

Knappe tijdrit van Lampaert, maar als ik het lijstje en het etappeverloop bekijk zou het mij niets verbazen als er toch sprake is geweest van `wisselende`omstandigheden.

theking 22 juni 2019 om 17:51

Verschil met Dennis is gewoon dat Dennis gister tot bet uiterste is gegaan om schade op Bernal te beperken. Wat dat betreft logisch dat de tijdrit van Dennis tegenvalt.

Luuk Thijssen 22 juni 2019 om 17:58

Het viel mij op dat alle later gestarte renners iets mindere tijden noteerden dan verwacht. Tuurlijk is Dennis gister diep gegaan en heeft Lampaert wat kunnen sparen.

Pietspeed 22 juni 2019 om 19:49

Idd

Tuubke 22 juni 2019 om 21:15

Het leek of er tegen het einde veel meer wind stond dan eerder op de middag.

boenk 23 juni 2019 om 03:10

Wisselende omstandigheden? Of een lagedrukgebied dat vlak boven Dennis zijn hoofd zweefde… gezien Bernal er geen last van had.

lander luypaert 22 juni 2019 om 17:53

Ook even vermelden dat Aru 2 min verliest. Bekoopt hij zijn 2 goede ritten?

greeny 22 juni 2019 om 19:36

nee, gewoon zijn plek in zo´n tt. mss kan ie in topvorm ietsjes beter maar deze tt was niet echt zijn ding

Gilberto 22 juni 2019 om 19:56

Wilde net zeggen, heeft paar uitschieters gehad, maar helaas is dit toch wel een beetje een normale tijdrit uitslag voor hem

Kolderman 22 juni 2019 om 17:53

Kelderman op bijna 2 minuten. Die gaat er niet staan in de Tour. Wordt erg mager dit jaar voor Sunweb.

greeny 22 juni 2019 om 19:36

en toch rijdt de rest van sunweb een goede tt. 4 man in de top 15

Vibeman 22 juni 2019 om 17:54

Bernal wint de Tour de France!

Luuk Thijssen 22 juni 2019 om 17:59

Kruijswijk pakt hem al ;)

Gilberto 22 juni 2019 om 19:57

Jaaaaa, en Messi is de aller aller beste en ook Mbappe is een wonderkind!

BigApple 22 juni 2019 om 18:01

Ik weet niet wat de tourploeg van Deceuninck wordt, maar met Lampaert, Asgreen, Jungels, Stybar kun je een lekker ploegentijdritje rijden

BasBelgie 22 juni 2019 om 18:09

Zekerheden: Alaphilippe, Viviani, Mas, Richèze, Morkov.
Dan zouden nog meegaan: Gilbert, Deveneyns, Asgreen.

Ab Normaal 22 juni 2019 om 18:12

Als je dit ziet is het toch zonde dat Bevin niet naar de Giro is gegaan.
Was een trieste CCC ploeg daar. En in de Tour mag ie niks want daar is het alle ballen op Greg.

KennyKlimmen 22 juni 2019 om 18:15

Kemna groeibriljant. 2020 oogstjaar Sunweb.

greeny 22 juni 2019 om 19:37

die jongen is weer op zijn 2017 niveau terug. wat een supersterke coureur is het toch ook. jammer van zijn mindere 2018 (door redenen)

moa 22 juni 2019 om 18:30

Lampaert gaat sowieso niet naar tour dacht ik? En wat kan die Asgreen niet zeg?

Jean Dumas 22 juni 2019 om 18:36

Dacht naar de Vuelta, maar het was een commentator van Eurosport, dus pin me er niet op vast.

koos1 22 juni 2019 om 18:39

Lampaert staat op voorlopige startlijsten voor de Vuelta. Hij wil dacht ik liever Vuelta rijden (WK voorbereiding) i.p.v. de tour, maar dat kan natuurlijk al veranderd zijn. Lampaert is wel de meest logische renner voor de tourploeg, hij kan prima kilometers op kop rijden van het peloton en sterk in de TTT. Asgreen is wel meer allround, maar je kunt je afvragen of het verstandig is om hem helemaal leeg te laten rijden op kop van het peloton.

BW52 22 juni 2019 om 19:32

Nu lampaert asgreen voor de toekomst!

Samlambeej 22 juni 2019 om 21:29

Iedereen moet die slipper van Bernal gezien hebben. Dat mannetje kan echt met de fiets rijden. Met de tijdritfiets! Komt natuurlijk van de mountainbike.

De Belgen kloppen aardig wat wereldtoppers de laatste tijd. Dankzij de wedloop naar de Belgische kampioenstitel?

Fietsman 23 juni 2019 om 08:57

Knap hoe Bernal stand houdt. Bij zijn prestaties van de vorige dagen kon je nog vraagtekens zetten door het magere deelnemersveld maar hier is niks op af te dingen. Hij verliest maar heel weinig op een paar wereldtoppers in het tijdrijden. Ook knap hoe die bijna van z’n fiets viel maar toch overeind bleef

rennerske 23 juni 2019 om 09:05

@ Fietsman. Denk zelfs, dat we hier zonder overdrijven kunnen spreken van een talent!

Romāns Vainšteins 23 juni 2019 om 09:55

Tijdritten, leuk voor de hardcore volger maar een crime voor de rest. Nooit meer in weekenden plannen tenzij afsluitend kleintje op finishdag.

Ik denk echt dat we helemaal er van af moeten op termijn.

R84 23 juni 2019 om 11:16

Ik vind tijdritten juist een van de mooiste disciplines om naar te kijken, mits goed in beeld gebracht.