Laatste plaats in laatste koers voor Niki Terpstra: “Na val dacht ik: dit was het dan”

maandag 10 oktober 2022 om 08:32
Laatste plaats in laatste koers voor Niki Terpstra: “Na val dacht ik: dit was het dan”

foto: Cor Vos (archief)

De carrière van Niki Terpstra zit er na Parijs-Tours definitief op. Hij haalde nog wel de finish, maar dat was zeker geen gemakkelijke opgave voor de ervaren renner van TotalEnergies omdat hij onderweg hard ten val kwam. “De eerste tien seconden dacht ik: dit was het dan. Maar ik ga ook maar door ook”, deelt hij zijn gedachten bij de NOS.

“Tot halverwege ging het nog goed, maar toen klapte ik onderuit en deed het redelijk pijn”, aldus de 38-jarige Terpstra, die met een geschaafde heup doorfietste en uiteindelijk als 128ste en laatste renner over de finish kwam in Tours. Dat was ruim 20 minuten na winnaar Arnaud Démare. “Ik heb nooit meer lekker gefietst. Het voelt niet lekker aan. Ik zei gisteren al dat het gevaarlijk ging worden, en dat is de donkere kant van het wielrennen. Dat hoort er helaas bij.”

Na afloop stond de familie van Terpstra, vrouw Ramona en de kinderen, hem op te wachten. Naast Terpstra sloten ook Sebastian Langeveld, Philippe Gilbert, Dimitri Claeys hun carrière af in Parijs-Tours.

Dit artikel delen:

23 Reacties

re-cycle 10 oktober 2022 om 10:08

toch mooi dat hij in zijn laaste koers alsnog finished. Het heeft wel wat laatste zijn in je laatste koers. Er zijn er bij die in hun laatste koers in het ziekenhuis gelanden. Gelukkig is dat Niki bespaart gebleven. Wielrennen is net het leven er is een opgaande en een afgaande lijn. Het stoppen op het hoogste punt: ik vind dat je dan een deel van het proces je zelf ontzegt. Mooi einde van een mooie carriere zou ik zo zeggen.

5
Orange Giant 10 oktober 2022 om 09:10

Wat een treurig eind van een mooie carrière. Veel genoten van de eigenzinnige Terpstra!

2
Klootje Kriekeljon 10 oktober 2022 om 11:34

Dit is wel heel sneu om zo afscheid te moeten nemen. Ik was geen fan, maar toch wel op momenten genoten van de renner Terpstra, waarvoor dank. Succes met je 2e leven.

1
dynamo 10 oktober 2022 om 16:19

perfect niki, veel succes

1
Kopinkas 10 oktober 2022 om 19:23

Jammer maar logisch dat hij in de staart van de koers eindigt dan.
Merkwaardiger is hoe Gilbert zich in zijn afscheidsrace in het voorste peloton – veertig man sterk – weet te handhaven om dan … 27ste te finishen.
Nog gekker wordt het als je kijkt naar zijn gezelschap: 26. Trentin 27. Gilbert 28. Degenkolb. De tweevoudige winnaars van 2015/2017 en 2008/2009 die het samen met de winnaar van 2013 lekker laten lopen (in het zog van 25. Cocquard, nog zo iemand die je vooraan in de sprint zou verwachten).
Weeg dat dan af tegen de sprint waarmee Valverde in Lombardije de 6de plek binnenhaalde…

1
Marlin 10 oktober 2022 om 19:32

Weinigen die het begrepen hebben. Het gaat natuurlijk om een veel te doorgedreven medische “ondersteuning” die het organisme van topatleten uiteindelijk schade toebrengt. Een gekend verschijnsel, bekend in de wetenschap. Natuurlijk niet alleen bij (top)sporters. Bij sommigen zal dat misschien zelfs doping zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ook misbruik van wel toegelaten middelen, kan leiden tot vroegtijdige “sport”veroudering. Naast de natuurlijke leeftijd natuurlijk.
Het is dus niet omdat sommige renners stoppen met die medische begeleiding (voor sommigen zelfs doping), dat de prestaties verminderen. Wel omdat langdurig gebruik van die middelen uiteindelijk nefast is . Het geval Sagan is wel heel tragisch. Prestaties die op de leeftijd van 28/29 pijlsnel achteruitgaan.

1
Rufusvb 10 oktober 2022 om 20:48

Snap je punt wel hoor: topsport is simpelweg ongezond omdat je jarenlang het maximale van je lichaam zoekt, grenzen overgaat etc. Dat daarbij medische (toegestane) middelen gebruikt worden is logisch en normaal daarin. Waar je echter aan voorbij gaat is het mentale aspect: Na Niki zijn zware valpartijen enkele jaren geleden lag hij niet alleen fysiek volledig in de kreukels waardoor zijn lichaam simpelweg niet meer hetzelfde kan als daarvoor (logisch) maar ook mentaal heeft dit zijn sporen nagelaten: hij had er niet meer alles voor over, wat wel nodig is om op het allerhoogste niveau te blijven presteren. Ik denk dat Niki zijn zogenaamde ‘retour’ met beide aspecten te maken hebben.

0
Panache 10 oktober 2022 om 19:20

Ik neem mijn hoed af voor jouw mooie carrière Niki. En voor die laatste foto had jij jouw hoed nog even terug op mogen houden.

0
Grote Plateau 10 oktober 2022 om 14:12

Beetje tragisch allemaal.

Had zich beter nog één keer tot de nok vol dope kunne gooie en alleen binnengekomen in Tours.

Een jaartje of 5 verdwijnen naar en dan overal in programma’s gaan zitten.

‘Hoe durf je?’ hoor ik velen denken.

Maar die zweem van onrechtvaardige dopinginsinuaties hangt er nu al.

Kijk de comments er maar op na.

-7
Lars Maden 10 oktober 2022 om 19:52

Raar figuur ben jij.

-1
Marlin 10 oktober 2022 om 10:32

Zijn loopbaan is al jaren uitgedoofd als een kaars. Net als bijvoorbeeld bij Sagan, Van Avermaet en een paar anderen, haalde hij in de herfst van zijn loopbaan nauwelijks nog ereplaatsen. Eigenaardig toch. Dat terwijl Gilbert en zelfs Cavendish, op latere leeftijd, na een dipje, toch nog mooie resultaten haalden. Ik heb hierover een theorie, maar die mag hier niet geplaatst worden.

-12
Bielefeld 10 oktober 2022 om 10:44

Ik snap wat je zegt, maar bij Terpstra hebben de valpartijen toch wel een héél grote stempel gedrukt op zijn prestaties. En ergens in de dertig is gewoon vaak een fysiek omslagpunt en word je minder goed, enkele uitzonderingen daargelaten. Gilbert verloor toch ook veel van zijn veren sinds hij bij Lotto Soudal reed hoor.

5
Murcia 10 oktober 2022 om 10:56

@Marlin
Doping? Maar dan moet je er wel argumenten bij leveren. Nu laat je ons in spanning als zelfbenoemde kenner van de koers.

6
AnderJ 10 oktober 2022 om 11:42

Niet alleen een dopinginsinuatie, maar ook nog een die veronderstelt dat je alleen bij Levefre aan doping kon doen. Immers, waarom zou je als je een beproefde methode hebt gevonden die niet bij een andere ploeg kunnen voortzetten?

Ik steek voor niemand mijn hand in het vuur voor wat betreft doping, maar plotseling opgehouden zijn met doping lijkt me toch minder voor de hand te liggen dan over je piek heen zijn en vervolgens ook nog eens te vaak, te hard gevallen.

4
Marcel de Gendt 10 oktober 2022 om 12:05

Ik snap Marlin ergens wel: de lucht bij QS leek vaak wonderen te doen bij renners van wie je het niet meer had verwacht (zoals Gilbert of Cav). En renners die vertrokken bleken ineens vaak gewone stervelingen (Gilbert, Vermote, Gaviria, Bennett om maar eens wat voorbeelden te noemen).

Is het doping? Is het de teamspirit? Is het fingerspitzengefuhl van de ploegbaas? Of is het toeval?
Ik steek mijn hand er niet voor in het vuur, maar er zijn ook gewoon renners die het bij QS niet redden of blijven hangen (zoals Knox).

Ik denk persoonlijk dat ze destijds voorop liepen met ketonen, maar dat ze die voorsprong kwijt geraakt zijn doordat dit intussen veel brede wordt gebruikt. Kijk naar de klassieke kern, waar van the wolfpack inmiddels niet veel meer over lijkt dan 1 of 2 lone wolves..

-4
Murcia 10 oktober 2022 om 13:25

Het grappige is dat Marlin/Lightning iets anders suggereert, namelijk dat Gilbert en Cavendish door de superieure kwaliteiten van mensenkenner Lefevere weer gingen winnen bij QSA na ondermaatse jaren ergens anders. Maar door zijn slotzin liet hij ruimte voor interpretatie en die vulde ik graag in met net zo een slag in de lucht.

-3
Mwielerfan 10 oktober 2022 om 13:29

Van avermaet heeft wel degelijk nog ereplaatsen waar die andere jaloers op zouden zijn. Wel echt subtop maar niet enorm ver terug gezakt

1
Mwielerfan 10 oktober 2022 om 13:33

Dat sprinters met een goede leadout meer winnen mag geen verbazing heten. Sterker nog, de beste ondersteuning en lead out zit daar al jaren. Hetzelfde geldt voor Gilbert die in de beste klassieker ploeg wint. Niet zo gek met een terpstra stybar lampaert en gaviria toen ie nog trainde achter je die afstoppen. Andere ploegen richten zich op klassementen en dan lukt het niet. En ook Cavendish en Gilbert laten zien dat hun opleving tijdelijk was en de tand des tijds hun invloed gaat krijgen.

5
Grote Plateau 10 oktober 2022 om 16:15

Michelangelo is back! Marcel De Gendt

QS was beter door ketonen en nu niet meer want nu is het level playing field of zoiets… haha! Simpeleir…

Quickstep is al 20 jaar een topploeg.

O ja toen was het doping zeker? "Als ze beter zijn, dan is het doping".

Ok. "Wss hebben ze ook een mannetje in ieder controleteam." 0.0

0
Murcia 10 oktober 2022 om 16:30

edit wf: niet doen

-1
VerstandOpNul 10 oktober 2022 om 17:10

Wat een heerlijk overzichtelijk wereldbeeld: iemand rijdt sterk (doping), iemand rijdt zwak (geen doping meer)..

1
Marlin 10 oktober 2022 om 20:02

Kristoff, Valverde, zijn dat renners die bij Lefevere terechtkwamen tijdens de herfst van hun loopbaan? Neen toch. Beide heren halen/haalden nog heel behoorlijke resultaten ver in de dertig, enkel getemperd door hun natuurlijke leeftijd. Al speelt een goede ploegorganisatie, een uitstekende manager, en de vriendensfeer zoals bij Quick-Step natuurlijk een rol.

0
Marlin 10 oktober 2022 om 20:06

Wel Anderj
Sagan (door leeftijd ?) over zijn piek heen op zijn 28/29 jaar ? Sagan vaak gevallen ? Kom nou.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone